Gå til innhold

Sliter med å spise frokost - har blitt anbefalt næringsdrikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg spiser ikke godteri og drikker ikke brus. Drikker hovedsaklig vann med noen dråper Zeroh i, eller Pepsi Max laget med SodaStream hjemme hvis jeg skal "kose" meg, så det er ikke mye ekstra kalorier jeg får i meg.

Synes det hele er håpløst. Har hørt så mye rart og vet ikke hvem jeg skal høre på lenger. Jeg er mye slapp og sliten, men blodprøver viser ingenting galt. Skal undersøkes for revmatiske sykdommer, men har ikke kommet så langt. Har PCOS da, men er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt med PCOS?

Jeg spiser middag fra frokosttallerken, så voldsomme mengder spiser jeg heller ikke, ikke nok til at det blir mer enn det maksimale av kalorier jeg skal ha i meg daglig.

Forøvrig har jeg forsøkt å lage smoothies, grøt (går ikke ned), og eventuelt bare ta en liten yoghurt eller frukt (går heller ikke ned). Smoothie går lettere ned enn yoghurt, men så er det tiltak å faktisk lage det om morningen.

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Overvekt forårsaket av PCOS skyldes oftest insulinresistens, så det kan du jo få sjekket opp i og evt behandles for.
Hvordan ligger det an med stoffskifteverdiene?
Lipødem?
 

Anonymkode: a0598...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blir forvirret av denne tråden. TS, du mener du må opp i vekt ikke sant? Da kan du lure i deg kalorier med smoothier laget med melk og banan feks. Noe friskt. Eller en håndfull nøtter utover dagen som har mye fett og kalorier. 

Anonymkode: 8e020...798

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har da aldri sagt de fikk det på blå resept. De fikk beskjed om og drikke det for og GÅ OPP I VEKT fordi ikke fikk i seg nok energi gjennom mat. Kjøpte det på apoteket. 

Anonymkode: 225fb...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg spiser ikke godteri og drikker ikke brus. Drikker hovedsaklig vann med noen dråper Zeroh i, eller Pepsi Max laget med SodaStream hjemme hvis jeg skal "kose" meg, så det er ikke mye ekstra kalorier jeg får i meg.

Synes det hele er håpløst. Har hørt så mye rart og vet ikke hvem jeg skal høre på lenger. Jeg er mye slapp og sliten, men blodprøver viser ingenting galt. Skal undersøkes for revmatiske sykdommer, men har ikke kommet så langt. Har PCOS da, men er det virkelig SÅ vanskelig å gå ned i vekt med PCOS?

Jeg spiser middag fra frokosttallerken, så voldsomme mengder spiser jeg heller ikke, ikke nok til at det blir mer enn det maksimale av kalorier jeg skal ha i meg daglig.

Forøvrig har jeg forsøkt å lage smoothies, grøt (går ikke ned), og eventuelt bare ta en liten yoghurt eller frukt (går heller ikke ned). Smoothie går lettere ned enn yoghurt, men så er det tiltak å faktisk lage det om morningen.

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Jeg har både lavt stoffskifte og PCOS, går ned når jeg ligger i kaloriunderskudd. Jeg synes det er lettest når jeg spiser maks to måltider om dagen. 

Hvor lenge har du kun spist middag da? Og hvor overvektig er du?

Anonymkode: 0b889...ab7

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse fikk jeg da jeg var sylslank og sleit med å få i meg mat, og var generelt sett dausliten. 

Anonymkode: b0c49...0e7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har da aldri sagt de fikk det på blå resept. De fikk beskjed om og drikke det for og GÅ OPP I VEKT fordi ikke fikk i seg nok energi gjennom mat. Kjøpte det på apoteket. 

Anonymkode: 225fb...36b

Men nå var det resept som ble diskutert her. Kanskje greit å lese kontekst før man legger inn svar

Anonymkode: 51ea0...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest theTitanic

Nutrilettshake er 120 kcal. Tar du to poser i en så blir det 240. Eller 1 pose + helmelk og banan kan bli nærmere 300. 

Nutrilettshake koster rundt 200, litt avhengig av hvor du kjøper. 

Endel energibarer har flere hundre kalorier komprimert til å bli noen få biter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe ts unnlater å fortelle føler jeg. Ingen blir fet på luft alene.

Er du mye slapp og sliten forstår jeg at du blir anbefalt å fordele energiinntaket litt utover dagen. Men et voksent menneske klarer å trøkke i seg en banan eller et egg på formiddagen. Det er mye lettere og billigere enn å drikke denne kvalmende drikken. Må jo ikke være kl 7 om morgen liksom, men litt energi i løpet av arbeidsdagen kan være lurt når du kjenner deg så sliten. Ta en multivitamin tablett også. Prøv å logge alt du spiser i Lifesum den neste uken, vei og før inn absolutt alt. Så kan du ta dette med til ernæringsfysiologen neste gang, så har dere et utgangspunkt. Jeg vil også lufte tanken om nattspising. Noen overvektige spiser masse i halvsøvne om natten. Men jeg vil jo tro at du da ser spor etter dette dagen etter da..

Anonymkode: 5bc22...bfb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS spiser klart for mye middag og søtsaker/dessert osv når hun er overvektig. Det er derfor enæringafysiologen vil ha TS til å spise flere måltider så man blir mindre fysen. Det fungerer tydeligvis ikke for TS å bare spise et måltid til dagen, så hvorfor fortsetter dere å oppfordre til det?

Anonymkode: 1c047...6c0

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg ville byttet ernæringsfysiolog. Det høres veldig rart ut. Hva spiser du til middag? Har du insulinresistens? Da kan det være lurt å teste lavkarbo en periode. En venninne har pcos hun gikk ned da hun kuttet melkeprodukter, spesielt yoghurt gjorde at hun ikke gikk ned i vekt. Jeg vet ikke hva som er løsningen for deg, men les deg opp selv. Marit Kolby har kommer med en bok «hva og når skal vi spise?» kan du låne den på biblioteket? Har du evt testet ut fasteimiterende diett? Det finnes kurs i den metoden, er 5 dagers opplegg som gjentas en gang i måneden i perioder. Vet som sagt ikke hva som er løsningen for deg, prøv deg frem. Om noe ikke fungerer prøv noe annet, spis mest mulig rene råvarer, ikke pulver og drikker.

Anonymkode: 1c7f9...92e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/23/2022 at 7:29 PM, Luckiness said:

Slike næringsdrikker er dyre ja! I tillegg smaker de grusomt. Mulig pulvervarianter også smaker fælt. Har du forsøkt å lage smoothie selv? Hvis du synes smoothiekonsistensen blir for tykk/mektig er det bare å lage tynnere. Du kan fint blende i havregryn, chiafrø, nøtter, litt nøytral olje for at den skal inneholde mer næring enn bare most frukt/bær/grønnsaker :) 

Du kan blande pulveret i melk istedet for vann.
Smaker mye bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fått en second opinion her, TS. Dette hørtes veldig rart ut. Er det slik at du kommer i kalorooverskudd på kun middag? Jeg leser du har PCOS og det gjør vel at vektnedgang er vanskeligere, men ikke umulig. De jeg kjenner med samme diagnose har et strengt kostholdsregime for å holde vekten eller gå ned, men ingen av må spise frokost. 

Anonymkode: ef4af...70d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 15.32):

Men nå var det resept som ble diskutert her. Kanskje greit å lese kontekst før man legger inn svar

Anonymkode: 51ea0...4b7

Jeg diskuterer ikke resept, men næringsdrikker. Du har vel din egen diskusjon 

Anonymkode: 225fb...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2022 den 15.32):

Men nå var det resept som ble diskutert her. Kanskje greit å lese kontekst før man legger inn svar

Anonymkode: 51ea0...4b7

Bare tull, at man må ha resept for og få næringsdrikker. 

Anonymkode: 225fb...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.5.2022 den 14.37):

TS spiser klart for mye middag og søtsaker/dessert osv når hun er overvektig. Det er derfor enæringafysiologen vil ha TS til å spise flere måltider så man blir mindre fysen. Det fungerer tydeligvis ikke for TS å bare spise et måltid til dagen, så hvorfor fortsetter dere å oppfordre til det?

Anonymkode: 1c047...6c0

Og oppfordrer til et måltid er vel ikke og oppfordrer til dessert og søtsaker? Et måltid er et måltid. Blir ts slankere av energitette næringsdrikker i tillegg tenker du? 

Anonymkode: 225fb...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg diskuterer ikke resept, men næringsdrikker. Du har vel din egen diskusjon 

Anonymkode: 225fb...36b

Kontekst  er en fin greie å forholde seg til

Anonymkode: 51ea0...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser du skriver at det er tiltak og lage. Jeg spiser heller ikke frokost. Sluttet helt med der, å det gjør meg så godt. Men det tok litt til å bli vant med. Uansett hva jeg spiste til frokost før ble jeg sulten veldig fort etterpå, å sånn ubehagelig sulten og ufokusert.

Men nå spiser jeg ikke før lunsj. Å er ikke sulten på samme måte. Holdt på sånn i flere år nå. Nå slanker jeg meg ikke lenger da. 

Men jeg sliter også med inntak av mat enkelte dager pga medisiner. Jeg har begynt med proteinpulver. Har da oppi litt fryst frukt, en banan, yoghurt og blander den med soyamelk i blenderen. Eller med isbiter i sjokoladesmaken. Det er kjempegodt! Å jeg tipper det er mye billigere og smaker bedre enn de man kjøper på apoteket. Som uansett er for de som sliter med å holde vekten.

Jeg hadde droppet frokost og heller supplert med en god smoothie eller proteinshake på ettermiddag/tidlig kveld hvis det totale kcal inntaket er for lite. Går en tur etter middag, å så en shake 😊

Anonymkode: eec11...a63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...