Gå til innhold

Sliter med å spise frokost - har blitt anbefalt næringsdrikker


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette var rart. Du skal gå ned i vekt og går til ernæringsfysiolog og denne ernæringsfysiologen mener det er lurt av deg å kjøpe dyre og svært kaloririke næringsdrikker fordi du ikke spiser frokost? Har ernæringsfysiologen forklart hvorfor det er så veldig viktig at du spiser frokost?

Det er null problem å spise skikkelig en gang om dagen, som middag. Så lenge du da får i deg nok næring og det gjør man hvis man tenker over hva man spiser. Hvis du trenger mer kalorier eller næring så finnes det veldig mye bedre alternativer som lunsj, små mellommåltider altså. Bare en neve nøtter er bedre.

Anonymkode: 0b889...ab7

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du kun får i deg middag og ingen andre måltider, spiser du mye godteri og snop utenom? For et sted må jo fettet du ønsker å gå ned, komme fra. 

Jeg kan ikke skjønne at en ernæringsfysiolog anbefaler deg å drikke næringsdrikker når du skal ned i vekt og du får i deg nok vitaminer og mineraler via middagen? Du er jo på ingen måte underernært. Det er jo super enkelt å lage smoothie f.eks til frokost. Klarer du å drikke næringsdrikke klarer du jo smoothie. 

Denne ernæringsfysiologen ville jeg absolutt ikke brukt videre. Høres veldig merkelig ut. 

Anonymkode: 8453f...fbc

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://nhi.no/kosthold/overvektfedme/slik-oker-du-forbrenningen/

Anbefaler å kjøpe store yoghurter på butikken jeg, det er et triks jeg bruker selv -da kan du ta noen skeier rett fra boksen, akkurat så mye som du orker. Yoghurt sklir lett ned for de fleste, og gir litt næring. Du kan gjerne blande ting oppi, som nøtter, banan, eple, rosiner, havregryn, havrekli, kruskalkli m.m. Men, poenget er at bare med noen skeier med yoghurt så får du i hvertfall i deg noe energi, som gjør at kroppen din blir mer aktiv -du orker å bevege deg mer, og det er jo bevegelse som gjør at du forbrenner kalorier. Om du spiser noien skjeier om morgenen, og noen igjen litt senere, så kan det hende du etterhvert blir tilvent å spise oftere også -så det kan jo være en bonus om det er det du tenker kunne vært bra for deg. :)

Anonymkode: 33bcc...f62

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøve kjøleskapsgrøt eller smoothie? Næringsrikt og godt hvis man liker konsistensen. Det blir mere naturlig og bedre smak enn i næringsdrikker. Kan spise små porsjoner av dette. 

Anonymkode: 16dd4...f57

Enig!

Smaker mye bedre enn de drikkene! 

Anonymkode: 7de0e...092

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser aldri frokost og er tynn. Skjønner ikke helt hvordan det er mulig å bli overvektig om du spiser bare ett måltid om dagen. Eller spiser du masse dritt hele dagen? 
 

Ta deg en banan til frokost istedet. 

Anonymkode: 7718b...fc9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg holder på å gå ned i vekt, men jeg sliter virkelig med å få i meg frokost og andre måltider enn middag. Derfor har jeg blitt anbefalt av ernæringsfysiolog om å forsøke næringsdrikker i stedet.

Jeg ser at prisen på disse næringsdrikkene er veldig høy, over 100 kr for 4 små flasker. Jeg lurer derfor på om det finnes noe pulver av noe slag som inneholder næring, som kanskje er billigere enn de ferdiglagde drikkene som selges på apotek?

Anonymkode: e25c9...9d2

Du kan få på blå resept av legen. 

Anonymkode: 0d2c1...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvis du kun får i deg middag og ingen andre måltider, spiser du mye godteri og snop utenom? For et sted må jo fettet du ønsker å gå ned, komme fra. 

Jeg kan ikke skjønne at en ernæringsfysiolog anbefaler deg å drikke næringsdrikker når du skal ned i vekt og du får i deg nok vitaminer og mineraler via middagen? Du er jo på ingen måte underernært. Det er jo super enkelt å lage smoothie f.eks til frokost. Klarer du å drikke næringsdrikke klarer du jo smoothie. 

Denne ernæringsfysiologen ville jeg absolutt ikke brukt videre. Høres veldig merkelig ut. 

Anonymkode: 8453f...fbc

Ja dette syns jeg høres rart ut også. Er ikke opp i vekt det er snakk om? 

Anonymkode: 0d2c1...22f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du spiser en middag som tilsvarer mer enn dagsbehovet ditt siden du er overvektig? Altså minimum 3000 kcal per middag? Hvordan går det egentlig an? Spiser du eller drikker du ingenting med kcal på kvelden f.eks?

Anonymkode: b204f...1b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å følge Marit kolby på Instagram, hun har doktorgrad i matvitenskap. Høres ut som du burde faste, kanskje begynne med 16 timers faste og se om dette kan hjelpe deg. 

Anonymkode: 48a09...0ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tror jeg ikke noe på, hvis det er fordi du er mett så er det jo bare å tvinge i seg ett måltid til, næringsdrikker vil jo gjøre deg mett på samme måte. Men nekter å tro at du er overvektig av å spise kun middag, aldri i livet. Da lurer jeg på de middagene for å si det sånn. 

Anonymkode: f128b...c60

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Greia er at jeg spiser for sjeldent i løpet av dagen. Jeg spiser kun middag, og får høre at det ødelegger forbrenningen. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men eneste gangen jeg er sulten er når jeg skal spise middag. Blir ikke sulten før dagen etter til middag. I følge blodprøver mangler jeg ikke vitaminer eller mineraler, men jeg ønsker å prøve dette for å sette kroppen i gang etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. 

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Å kun spise ett måltid om dagen er en svært populær livsstil og slankemetode. Googler du Omad, så får du lest om det.

At å spise ett måltid om dagen ødelegger forbrenningen er bare tull og noe vi la bak oss tidlig på 2000 tallet.

Ønsker du å gå ned i vekt, så er Omad (ett måltid om dagen) et flott hjelpemiddel. Ønsker du å gå ned i vekt, så bør du heller tenke på hva du spiser, og hvor mye. 

Anonymkode: b7dbe...9a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du ødelegger ikke forbrenning med å bare ha en til to måltider. Det som derimot kan bli et problem er at du ikke får i deg nok næringsstoffer med bare en måltid. Spesielt hvis du ikke tenker over hva du spiser. Spiser selv bare lunsj og middag i hverdagen. Det er lett å lage en næringsrik smoothie som er billigere og smaker bedre enn butikknæringsdrikke

Anonymkode: 2d60e...d50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan få på blå resept av legen. 

Anonymkode: 0d2c1...22f

Nei så enkelt er det ikke.

Anonymkode: 51ea0...4b7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen må spise frokost, spesielt ikke om man prøver å gå ned i vekt! Høres ut som et veldig rart råd! Hvorfor skal du tvinge i deg ekstra kalorier når du prøver å gå ned? Det gir jo null mening. Bare dropp hele frokosten, og spis når du er sulten.

Næringsdrikker er for toppindrettsutøvere eller folk som er/holder på å bli undervektige. Ingen andre som trenger det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nei så enkelt er det ikke.

Anonymkode: 51ea0...4b7

Jeg vet om noen som får det. Men har selvfølgelig andre årsaker enn vektnedgang, men om en lege har anbefalt det kan man få det på blå resept. 

Anonymkode: 0d2c1...22f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er næringsrike drikker man får på resept ved sykdom eller skade som gjør det vanskelig å svelge vanlig mat, man trenger ikke å gå opp i vekt av de om en ikke drikker 10 for dag.

Anonymkode: b6cf6...e02

Ok, de jeg kjenner som har brukt sånne fra apoteket har vært under/ etter sykdom hvor de har mistet masse vekt. Kan jo sikkert brukes til mye, men aldri hørt om dem for og gå ned i vekt. 

Anonymkode: 225fb...36b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ghostface

Hva med smoothie? Jeg kjøper mengder med frukt og bær som jeg har hele uka, og lager smoothie til frokost. For orker ikke annet enn det og kaffe hver morgen. Har aldri vært frokostmenneske.

Endret av Ghostface
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg vet om noen som får det. Men har selvfølgelig andre årsaker enn vektnedgang, men om en lege har anbefalt det kan man få det på blå resept. 

Anonymkode: 0d2c1...22f

Nei dette stemmer ikke man må få et vedtak fra hellfo og det er veldig strenge krav. Jeg har vedtak selv så jeg har vel kanskje litt mer kunnskap enn en som vet om noen andre som har

Anonymkode: 51ea0...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Greia er at jeg spiser for sjeldent i løpet av dagen. Jeg spiser kun middag, og får høre at det ødelegger forbrenningen. Jeg vet ikke hvorfor det har blitt slik, men eneste gangen jeg er sulten er når jeg skal spise middag. Blir ikke sulten før dagen etter til middag. I følge blodprøver mangler jeg ikke vitaminer eller mineraler, men jeg ønsker å prøve dette for å sette kroppen i gang etter anbefaling fra ernæringsfysiologen. 

ts

Anonymkode: e25c9...9d2

Hva slags ernæringsfysiolog? Nei, du ødelegger ikke forbrenningen. Mennesker er ikke skapt for og spise 4 ganger om dagen. Så lenge du får i deg nok næring og energi spilller det ingen rolle når du spiser. Så lenge du ikke mangler noe, føler deg opplagt, sover godt , er fornøyd og takler dagens gjøremål synes jeg du bør fortsette som nå. Om noe av dette mangler og du føler på kroppen at noe ikke stemmer derimot.. hadde heller prøvd og lage smoothie selv om du ønsker mer næring, billig proteinpulver om du trenger proteiner osv. hvis du har noen plager , Google hva du trenger og velg alt fra billige vitaminer til proteintilskudd ut fra det. Skjønner ikke vitsen med disse drikkene, om det ikke er noe ernæringsfysiologen selger selv da? ( om det ikke er slik at du er tynnere enn du tror eller i fare for og bli underernært og hun vil ha i deg flere kalorier 🤔) kan du ikke høre med flere ernæringsfysiologer? 

Anonymkode: 225fb...36b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...