Gå til innhold

Barnevernet på godt og vondt


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du tar feil, innvandrerbarn eller barn med innvandrerbakgrunn er overrepresentert blant barn som blir fjernet av barnevernet. Og mange av dem blir fjernet på grunn av kulturforskjeller helt enkelt. 

Anonymkode: 9fb4d...dc8

Hvordan påvirker kulturforskjellene innvandrerbarna sånn generelt?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber på en helsestasjon og opplever barnevernet som profesjonelle og omsorsfulle. Det står i krevende saker hver dag, terskelen for at foreldre mister omsorgen for barna sine er veldig høy. Noen ganger mener jeg den er for høy. 

Anonymkode: d4cc6...45c

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber på en helsestasjon og opplever barnevernet som profesjonelle og omsorsfulle. Det står i krevende saker hver dag, terskelen for at foreldre mister omsorgen for barna sine er veldig høy. Noen ganger mener jeg den er for høy. 

Anonymkode: d4cc6...45c

Selvfølgelig mener du det. 

Anonymkode: 5de6a...407

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg oppfatter at folk er så engstelige for barnevernet at de gruer seg for å søke helsehjelp for seg selv.  Det kom nettopp en ny tråd her om det nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (25 minutter siden):

Hvordan påvirker kulturforskjellene innvandrerbarna sånn generelt?  

Vold i barneoppdragelse er ikke forenelig med «vår kultur»

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber på en helsestasjon og opplever barnevernet som profesjonelle og omsorsfulle. Det står i krevende saker hver dag, terskelen for at foreldre mister omsorgen for barna sine er veldig høy. Noen ganger mener jeg den er for høy. 

Anonymkode: d4cc6...45c

Helt enig , altfor høy til tider dessverre 

Anonymkode: 93996...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ettersom jeg har forstått så ruller det opp for tiden mange saker mot barnevernet i Sandnes og Stavanger. 

Mange av disse er rettet mot de ansatt som er nært pensjonsalder. 

De har fremmet at de tenker på barnets beste men det de tenker på er det beste økonomisk for barneverntjenesten. Sandnes er kjent for å spare på midler. Det er svært få fosterhjem i Sandnes fordi at fosterfamilien ikke får dekket det barna trenger. 

 

Anonymkode: f9df3...00d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ettersom jeg har forstått så ruller det opp for tiden mange saker mot barnevernet i Sandnes og Stavanger. 

Mange av disse er rettet mot de ansatt som er nært pensjonsalder. 

De har fremmet at de tenker på barnets beste men det de tenker på er det beste økonomisk for barneverntjenesten. Sandnes er kjent for å spare på midler. Det er svært få fosterhjem i Sandnes fordi at fosterfamilien ikke får dekket det barna trenger. 

 

Anonymkode: f9df3...00d

Hvor er linkene til disse sakene? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener barnevernet skulle vært bare hjelpetiltak, og en annen etat vurdere omsorgsovertagelse.

At barnevernet sender over saksmappa dit, så får eksperter på for eksempel familievold, rus og lignende vurdere om det er hold i saken.

En kommunal del for bare hjelp, og en nasjonal avdeling for tvangsovertagelse. På den måten unngår man at personlige forhold kommer for tett på. Irritasjon, motvilje, tunnellsyn.

Det er et todelt problem, du finner også skrekkhistorier hvor barna skulle vært hentet ut, så har det vært ryktet om at barnevernets ansatte er redde for å ta tak i maktpersoner som drikker, for eksempel. Mens foreldre med lav status er enklere å ta ta i, og da kan det være mye tynnere grunnlag.

Jeg husker ikke lenger hvor det var, og det er vanskelig å søke det opp. Men mora i huset var bestevenninne med en som jobbet i barnevernet, og "alle" visste at det var seksuelt misbruk i den familien. Jeg tror barna selv ba om hjelp, men det ble henlagt flere ganger. Barna fikk erstatning som voksne, men da var livet deres ødelagt. Dette er mange år siden. Jeg har et slags minne om Levanger eller en annen stor trønderbygd/kommune.

Så det er jammen ikke lett. Det burde vært et form for kontrollorgan.

At henvendelser til barnevernet ble sendt til den regionale etaten, ikke til det lokale barnevernet. Så ble det registrert der, og saken sendt ut til stedet det gjaldt.

Og så bør det være påbud om at alle samtaler skal tas opp og oppbevares i et visst antall år. Representanten for barnevernet som skriver ned hva som ble sagt på møtene, kan velge ord og uttrykk som både vinkler positivt, eller negativt.

 

Endret av ops2
la til et avsnitt fra "En kommunal del"
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnnePåLande said:

Hvor er linkene til disse sakene? 

Aftenposten begynner på en serie om barnevernet fra 18. mai. Jeg vet ikke om det er spesielle landsdeler som tas opp. Den blir sikkert lagt bak betalingsmur for å skaffe abonnenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener barnevernet er alt for puslete, de kunne ha berga mange flere barn om de hadde gjort flere tiltak og tatt barna ut av hjemmene. Skulle ikke vært sånn at man gir hjelpetiltak til foreldre for at de skal få beholde barna. Dessverre er mange foreldre ikke mottakelig for slike hjelpetiltak også er det barna som lider. Barnevernet er ikke for barna dessverre!!

Anonymkode: f4779...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har møtt barnevernsansatte som oppfører seg på en måte som hadde gjort meg nervøs om jeg hadde oppført meg slik - spesielt med tanke på barna mine. Hadde aldri turt å buse ut med slike ting. Det er litt spesielt da å ha eierskap på ‘de sårbare barna’. Det er jo nesten som at det er en spesiell gruppe der ute som liksom bare eier alle barna, som utøver eierskap overfor dem. Da innenfor barnevernet. Bare synes det er litt rart at hvis oppførselen hadde vært snudd om så hadde det vært ‘bevis’ på at man ikke er skikket som forelder. 

Anonymkode: 5de6a...407

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 hours ago, ops2 said:

Aftenposten begynner på en serie om barnevernet fra 18. mai. Jeg vet ikke om det er spesielle landsdeler som tas opp. Den blir sikkert lagt bak betalingsmur for å skaffe abonnenter.

Jeg beklager feil dato. Det er 19.mai den første artikkelen kommer.

https://www.aftenposten.no/amagasinet/i/OrORRV/kommer-19-mai-barna-norge-svikter

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant rapport for de som ikke anerkjenner denne problemstillingen: https://samforsk.no/uploads/files/Publikasjoner/Vold_minoritetsfamilier_2017_240417_WEB.pdf

Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt rasist og papegøye, typisk norsk ol for å belyse problemstillingen. Etter å ha jobbet i skolen i mange år er minoritetsfamilier overrepresentert når det gjelder sosial kontroll, særlig ovenfor jenter. Tvangsekteskap har jeg også vært med å forhindre. 

Her er mer lesestoff: https://www.uib.no/rpv/141266/aksepterer-folk-oppdragervold

Det er kunnskapsløshet som medfører til strutsemetoden. Det er også «dere» som er med på å holde liv i dette. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den absolutt største årsaken, ifølge tall fra Bufdir, er "manglende foreldreferdigheter".

En kategori som kan inneholde alt og ingenting. Her kommer det inn slike begrep som "øyekontakt" og "dårlige prognoser". Og at barnevernet har prøvd med hjelpetiltak, men at foreldrene har ikke vært i stand til å nyttegjøre seg disse.

Barn med diagnoser som Tourettes eller ADHD, blir ofte framstilt som om barnets adferd er et uttrykk for omsorgssvikt.

I en undersøkelse fra 2016, hadde 50,9% av fosterbarn en eller flere psykiske lidelser, 19% hadde ADHD og 2,1% Tourettes Syndrom. 

Til sammenligning har bare 3-5% av barn og unge ADHD i befolkningen totalt. Mens Tourettes forekommer hos 1%.

Foreldre til barn med Tourettes har et stort problem med barnevernet hvor de kommer inn og ikke har kunnskap til å forstå barnas diagnose og hvordan den påvirker familiesituasjonen.

Dersom barnevernet setter inn hjelpetiltak som ikke fungerer, så vurderes det som om foreldrene ikke er i stand til å ta til seg veiledning. Ikke at tiltaket kan ha vært feil. https://www.touretteforeningen.no/sfiles/8/91/5/file/ntf-om-barnevern-2rette-2-2019-side-34-40.pdf

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror veldig mange i barnevernet gjør en fantastisk jobb og virkelig ønsker det beste for barna.

Men det er faktisk ikke krav om utdannelse. Du må ha utdannelse for å kalle deg barnevernspedagog, men det er ikke et krav for å få jobb. Og det tror jeg betyr at mange på mindre steder søker seg til barnevernet uten høyere utdannelse.

Og mange av disse tror jeg dessverre ikke har den faglige kompetansen de burde ha, som gjør at de må lene seg på egen vurdering og skjønn, i for stor grad.

https://www.nrk.no/nordland/krever-lengre-utdanning-for-barnevernsansatte-1.14027552

Anonymkode: 49a1d...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ikke minst alle de foreldrene som har barn med skolevegring, som blir meldt til barnevernet. https://www.nrk.no/nordland/xl/sara-ville-ikke-ga-pa-skolen_-foreldre-til-barn-med-skolevegring-blir-ofte-meldt-til-barnevernet-1.15159949

Quote

– Når skolen ikke lykkes med tilrettelegging rundt eleven, legges skylda for at eleven ikke kommer på skolen ofte på foreldrene. Det må være en forferdelig situasjon å havne i, sier interessepolitisk leder i FFO, Berit Therese Larsen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (1 time siden):

Og ikke minst alle de foreldrene som har barn med skolevegring, som blir meldt til barnevernet. https://www.nrk.no/nordland/xl/sara-ville-ikke-ga-pa-skolen_-foreldre-til-barn-med-skolevegring-blir-ofte-meldt-til-barnevernet-1.15159949

 

Akkurat det er jo skikkelig paradoksalt. Hvis et barn nekter skolen, hvorfor er det da naturlig å se til hjemmet som stedet der ikke ting fungerer? Der barnet vil være?

Skulle tro at det var mer logisk å se på skolehverdagen til barnet. 
 

Ser for meg at foreldre kan bli så redde for barnevernet i denne situasjonen at de i desperasjon faktisk tyr til metoder som ikke er innafor for å få barnet på skolen, inklusive tvinge det.

Har selv vært i denne situasjonen da et av barna nektet skolen i perioder, av hittil uforklarlige grunner. Fikk heldigvis ikke BV etter oss, men var veldig nøye med å ha dialog med skolen, slik at de hele tiden var informert om våre tiltak for å få barnet på skolen. 

  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnnePåLande skrev (2 timer siden):

En interessant rapport for de som ikke anerkjenner denne problemstillingen: https://samforsk.no/uploads/files/Publikasjoner/Vold_minoritetsfamilier_2017_240417_WEB.pdf

Jeg vil ha meg frabedt å bli kalt rasist og papegøye, typisk norsk ol for å belyse problemstillingen. Etter å ha jobbet i skolen i mange år er minoritetsfamilier overrepresentert når det gjelder sosial kontroll, særlig ovenfor jenter. Tvangsekteskap har jeg også vært med å forhindre. 

Her er mer lesestoff: https://www.uib.no/rpv/141266/aksepterer-folk-oppdragervold

Det er kunnskapsløshet som medfører til strutsemetoden. Det er også «dere» som er med på å holde liv i dette. 

Du har fortsatt problemer med å forstå dette. La meg prøve en gang til. Den største innvandrergruppen er polakkene. Oppdragervold er ulovlig i Polen akkurat skm det er i Norge. Når vil du forstå at det blir da feil å si at utlendinger bruker oppdragervold?

Og hva mener du om det at barnevernet fjerner barn fra familier på grunn av påstander om oppdragervold og så sender disse barna til fosterforeldre som er pedofile? Det har vært utallige slike saker i media. Mener du da at det ikke er problematisk? Kan man si at seksuelle overgrep mot barn og pedofili er utbredt hos nordmenn? Ifølge din logikk så kan man det. Hva synes du om det? Eller er det bare gøy å kritisere "utlendinger"? Helt samme om man kommer fra Tyskland, Finland, Syria eller Somalia, alle slår jo barna sine uansett for de er jo ikke NORDMENN! 

Anonymkode: 9fb4d...dc8

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...