Gå til innhold

Barnevernet på godt og vondt


Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

Gjest Adobyen

Hei, jeg har ingen barn selv, og vet derfor ikke om jeg hadde egnet meg som far. (Jeg tviler)  Ellers har jeg øyne og store ører, som plukker opp litt av det som skjer i verden rundt meg.  Barnevernet blir ofte nevnt, også ganske ofte her på KG.  En av mine tidligere kolleger fortalte om sin families erfaringer med det systemet, og det var sterke saker.

i dag oppdaget jeg en artikkel om dette, og vil gjerne høre hvordan dere som foreldre ser på bv.  Er det flere som sitter med et inntrykk av at det kanskje har gått for langt med utøvelse av makt/overmakt?  Er det hun sier her bare tull?

Her er artikkelen:  https://frifagbevegelse.no/fontene/etter-40-ar-i-barnevernet-gikk-solfrid-til-lokalavisa-og-slo-alarm-sa-sa-hun-opp-jobben-6.158.874545.3fb2d2319b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror barnevernet gjør noen feil, men at de har et ufortjent dårlig rykte. Ofte når folk skriver på nett at de hater barnevernet og at de ble fratatt barna sine uten grunn så er det tydelig at det er mangel på selvinnsikt, og jeg synes ikke det er rart at de ikke får ha omsorgen for barna sine. Barnevernet gjør nok beklageligvis noen feil, men husk at de ikke har lov til å fortelle sin side av saken fordi taushetsplikten (heldigvis) trumfer ytringsfriheten. Derfor må kritikken stå uimotsagt. 

Anonymkode: 6d8a4...c7c

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror barnevernet gjør noen feil, men at de har et ufortjent dårlig rykte. Ofte når folk skriver på nett at de hater barnevernet og at de ble fratatt barna sine uten grunn så er det tydelig at det er mangel på selvinnsikt, og jeg synes ikke det er rart at de ikke får ha omsorgen for barna sine. Barnevernet gjør nok beklageligvis noen feil, men husk at de ikke har lov til å fortelle sin side av saken fordi taushetsplikten (heldigvis) trumfer ytringsfriheten. Derfor må kritikken stå uimotsagt. 

Anonymkode: 6d8a4...c7c

Ja ikke sant, tror men vet egentlig ingenting! Kanskje du burde se noen saker på nært hold før du utaler deg om noe annet enn hva du tror 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med ab over her, de har sikkert fått et noe ufortjent dårlig rykte. Ellers må jeg si det er et par saker som jeg har reagert ekstremt på i min tid som lærer. Har hatt et par elever hvor det var så ufattelig grusomt det som kom fram at skjedde i hjemmet, men i begge tilfellene kom de hjem igjen til foreldrene etter en periode borte. Når det kan skje så mistet jeg selv litt tilitt til bv. Jeg prøvde så hardt jeg kunne for de barna og tenker på de stadig den dag i dag. Har også et par venninder som har vært hentet av bv, men som selv sier at det skulle skjedd 10 år tidligere. Ene er narkoman i dag, det startet i hjemmet der hun fikk tilgang til alt mulig. Svært klar over at dette er enkeltsaker, og at det er mye ille som har kommet fram i media. Uansett så tenker jeg varmt om de som jobber i bv, det må være en utrolig tøff og vanskelig jobb!

Anonymkode: 2f842...d38

  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er til syvende og sist bare mennesker som jobber i barneverntjenesten. Noen ganger gjør ansatte i barneverntjenesten feil. Grove sådan. Noen burde aldri jobbet med barn eller mennesker overhodet. Men for det aller meste er de ansatte i barneverntjenesten mennesker som står på for barns beste, i et svært utfordrende yrke. Jeg hadde aldri taklet å stå i alt de står i. Kudos til barnevernsansatte! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt delt her. Jeg håper inderlig at de gjør det som er best for ungene og ikke pga maktmisbruk. Vi har faktisk fått besøk av barnevernet en gang. Saken var at mitt barn ble mobbet i to år etter at hen flyttet til større avdeling. Jeg har i løpet av denne perioden sagt i fra både til voksne i avdelingen og lederen. De roet meg ned med at det ikke kunne stemme da hen trives utrolig godt i avdelingen. Jeg var også gravid i den perioden og hjemme pga bekkenløsning så det ble slik at ungen i den perioden var mer hjemme enn i barnehagen. Hvis jeg skulle levere hen i barnehagen så klistret hen seg til meg fast og ikke ville slippe så jeg måtte omsider ta hen med hjem igjen. Hen gråt hver dag,og hadde blåmerker. Helt til en dag jeg skulle hen i barnehagen at det skjedde noe helt uvirkelig. Denne gutten som mobbet hen hadde låst hen inni rommet og klippet ham med saks. Det hadde pågått i rundt 10-15 min før en av voksne kom på at de to mangler i avdelingen. Da jeg hentet lo de bare av hele episoden om at barn gjør sånnt og det er helt vanlig. Jeg var helt knust. Jeg truet med at jeg skal sende mail til fylkesmannen om hva som foregår i barnehagen,og at de ikke kunne ha dør i avdelingen som kan lukkes da dem ikke får så god oversikt over alle ungene. Det hele endte med at en måned senere banket barnevernet på døren med beskjed om at det foregår vold hjemme og at barnehagen var bekymret for ungen. De var hyggelige,snakket med oss,sjekket huset om at ungen bor i et fint miljø,noe hen gjør. Jeg var fullstendig ødelagt. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Noen mnd etter var saken henlagt. Men det satt dype spor på oss,både hos oss foreldre og ungen. Vi vet jo ikke lenger hvordan vi skal oppdra ungen i frykt om at noe sånn kan skje igjen. Jeg kunne skrive mye mer,så dette var en forkortet versjon. Jeg må også si at vi er utenlandske, men høyt utdannet. Jeg vil ikke påstå at BV er mer bekymret for ungene av utenlandsk opprinnelse men i følge statistikken så tas ungene fra utenlandske foreldre mer enn hos etnisk norske.

Anonymkode: 3a5b4...894

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er litt delt her. Jeg håper inderlig at de gjør det som er best for ungene og ikke pga maktmisbruk. Vi har faktisk fått besøk av barnevernet en gang. Saken var at mitt barn ble mobbet i to år etter at hen flyttet til større avdeling. Jeg har i løpet av denne perioden sagt i fra både til voksne i avdelingen og lederen. De roet meg ned med at det ikke kunne stemme da hen trives utrolig godt i avdelingen. Jeg var også gravid i den perioden og hjemme pga bekkenløsning så det ble slik at ungen i den perioden var mer hjemme enn i barnehagen. Hvis jeg skulle levere hen i barnehagen så klistret hen seg til meg fast og ikke ville slippe så jeg måtte omsider ta hen med hjem igjen. Hen gråt hver dag,og hadde blåmerker. Helt til en dag jeg skulle hen i barnehagen at det skjedde noe helt uvirkelig. Denne gutten som mobbet hen hadde låst hen inni rommet og klippet ham med saks. Det hadde pågått i rundt 10-15 min før en av voksne kom på at de to mangler i avdelingen. Da jeg hentet lo de bare av hele episoden om at barn gjør sånnt og det er helt vanlig. Jeg var helt knust. Jeg truet med at jeg skal sende mail til fylkesmannen om hva som foregår i barnehagen,og at de ikke kunne ha dør i avdelingen som kan lukkes da dem ikke får så god oversikt over alle ungene. Det hele endte med at en måned senere banket barnevernet på døren med beskjed om at det foregår vold hjemme og at barnehagen var bekymret for ungen. De var hyggelige,snakket med oss,sjekket huset om at ungen bor i et fint miljø,noe hen gjør. Jeg var fullstendig ødelagt. Jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre. Noen mnd etter var saken henlagt. Men det satt dype spor på oss,både hos oss foreldre og ungen. Vi vet jo ikke lenger hvordan vi skal oppdra ungen i frykt om at noe sånn kan skje igjen. Jeg kunne skrive mye mer,så dette var en forkortet versjon. Jeg må også si at vi er utenlandske, men høyt utdannet. Jeg vil ikke påstå at BV er mer bekymret for ungene av utenlandsk opprinnelse men i følge statistikken så tas ungene fra utenlandske foreldre mer enn hos etnisk norske.

Anonymkode: 3a5b4...894

Nei, statistikken viser ikke det. Men det går rykter om dette. Leser du statistikken finner du at barnevernet ikke tar flere innvandrerbarn enn norske barn. 

Anonymkode: 68b1c...63a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg har gode erfaringer med BV. Men kjenner også dem som er blitt hentet for sent eller ikke fått den hjelpen de burde fått. 

Barneverntjenesten burde hatt makt til å sette inn mange flere tiltak enn de har i dag. Kompenserende tiltak som går direkte på barnet, uten å nødvendigvis flytte barnet fra foreldrene. 

Anonymkode: 470d1...590

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, statistikken viser ikke det. Men det går rykter om dette. Leser du statistikken finner du at barnevernet ikke tar flere innvandrerbarn enn norske barn. 

Anonymkode: 68b1c...63a

Da beklager jeg😊

Anonymkode: 3a5b4...894

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet har store utfordringer. En ting er ufattelig stor arbeidsmengde, en annen ting er litt for kort utdannelse, kun tre år og mange steder trenger man ikke veldig høyt snitt for å komme inn. Det gjør at betingelsene for de som skal gjøre jobben ikke er ideelle.  Tiltaksmulighetene er ofte ikke mange nok. På den annen side så gjør mange familier det ekstra vanskelig også ved å ikke samarbeide.   Som andre sier er det ofte mye manglende selvinnsikt blant de som føler seg urettmessig behandlet. 

Jeg har hatt med barnevernet å gjøre. Det ble levert en bekymringsmelding etter en episode på skolen, men det var ikke noe problem med intervjuet vi hver for oss ble kalt inn på samme dag og hjemmebesøk. Saken ble raskt avsluttet. Ikke så behagelig at skolen, barnehagen og legen ble kontaktet for informasjon, men jeg synes det var greit å få vite mer om hvordan det jobbes.

Det er egen erfaring som gjør at sterke protester og nekting gjør at jeg tviler på foreldrene som roper høyest.   Åpenhet og samarbeid kommer man lengst med. Ingen foreldre er perfekte, men noen forsøker ikke engang å gjøre noe for egne barn, dessverre tar det litt for lang tid før det kommer ut noe.  

Anonymkode: 1f22a...aaf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makt er det farligste rusmiddelet som finnes og hvis man elsker den rusen er det faktisk helt perfekt å jobbe i barnevernstjenesten. 100 % tilrettelagt for maktmisbrukere. 

Anonymkode: 5de6a...407

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnevernet ødelegger flere liv enn de redder. De funker ikke i det hele tatt slik som de driver på med i dag. Det største problemet er at de ikke hjelper barna som de får bekymringsmeldinger om. Til tross for flere år med bekymringsmeldinger fra flere kilder, så gjør de absolutt ingenting og dette er et gjentagende problem. I andre saker så bruker de makt og tvang, gjør for mye når det ikke er grunnlag for det. Det å innrømme feil sitter langt inne, så de gjør det de kan for å finne noe å ta foreldrene på for å ha rett. De vet ikke når de skal gi seg, for da får stoltheten en knekk. 

Det burde være mer klart at foreldre må samarbeide og definisjonen av samarbeid bør BV virkelig lære seg. Det å overkjøre med makt skjer som oftest ved helt feil grunnlag og de nekter å tvinge seg på når det virkelig er behov for det. De ser og noterer ned at de ser og har vært vitne til mishandling, omsorgssvikt og mye fælt, men de gjør ingenting fordi foreldrene samarbeider ikke. 
Det burde bli klarere rammer for når de kan overkjøre foreldrene. Det burde være tydeligere konsekvenser av at foreldre ikke samarbeider og det bør være mer ekte samarbeid. Det heter ikke å samarbeide når BV mener at omsorgspersonene skal gå med på deres plan og tiltak, det er ikke å samarbeide, det er å lystre. Det er nettopp det BV mener er samarbeid, å gjøre som de sier og gjør du ikke det så samarbeider du ikke. Det er barnslig maktmisbruk. 
Bedre dialog og samarbeid, bedre dokumentasjon av samarbeidet. De bør ha mer tydelige rammer rundt plan, tiltak og evaluering av disse tiltakene og hva som funker og ikke funker. I dag så virker det som at de har ingen plan i det hele tatt. De har ingen faste rammer, regelverk, protokoller og rutiner. De gjør hva faen de vil og ingen må ta ansvar for feilene de gjør. 

Forstår godt hvorfor folk er kritiske og livredde BV. Enten så blir du helt hjelpeløs, fordi BV gjør ingenting. Ellers så blir du enda mer hjelpeløs og de kommer å tar barna dine på falskt grunnlag. BV er utrygge og farlige for svært mange, meg inkludert, og jeg ville aldri ha ringt BV for å be om hjelp. 

Anonymkode: 3c3bd...0cd

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror barnevernet gjør noen feil, men at de har et ufortjent dårlig rykte. Ofte når folk skriver på nett at de hater barnevernet og at de ble fratatt barna sine uten grunn så er det tydelig at det er mangel på selvinnsikt, og jeg synes ikke det er rart at de ikke får ha omsorgen for barna sine. Barnevernet gjør nok beklageligvis noen feil, men husk at de ikke har lov til å fortelle sin side av saken fordi taushetsplikten (heldigvis) trumfer ytringsfriheten. Derfor må kritikken stå uimotsagt. 

Anonymkode: 6d8a4...c7c

Helt enig , kun god erfaring med bv hee

Anonymkode: 93996...134

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har bare positive erfaringer med barnevernet. Vi ble meldt en gang og de måtte gjøre sine undersøkelser. Var ikke noe gøy, men de var respektfulle og hyggelige. De forklarte godt. Saken ble raskt avsluttet for vår del. Ikke at jeg ønsker å ha kontakt med barnevernet igjen, for det er jo til dels belastende å dele så mye privat informasjon, men redd for det er jeg ikke etter erfaringen vi fikk. 

Anonymkode: a580f...911

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (4 timer siden):

Hei, jeg har ingen barn selv, og vet derfor ikke om jeg hadde egnet meg som far. (Jeg tviler)  Ellers har jeg øyne og store ører, som plukker opp litt av det som skjer i verden rundt meg.  Barnevernet blir ofte nevnt, også ganske ofte her på KG.  En av mine tidligere kolleger fortalte om sin families erfaringer med det systemet, og det var sterke saker.

i dag oppdaget jeg en artikkel om dette, og vil gjerne høre hvordan dere som foreldre ser på bv.  Er det flere som sitter med et inntrykk av at det kanskje har gått for langt med utøvelse av makt/overmakt?  Er det hun sier her bare tull?

Her er artikkelen:  https://frifagbevegelse.no/fontene/etter-40-ar-i-barnevernet-gikk-solfrid-til-lokalavisa-og-slo-alarm-sa-sa-hun-opp-jobben-6.158.874545.3fb2d2319b

Det er nok hennes sannhet. Det er slik hun har opplevd barneverntjenesten og fosterforeldre. Men det betyr ikke at hennes meninger er en generell sannhet. 
 

Og der er jo heller ikke sånn at nyutdannete fatter akuttvedtak, som jeg ser hun peker på. Det har ikke kontaktpersoner i barneverntjenesten lov til. Det er barnevernleder som fatter akuttvedtak, og jeg tviler på at nyutdannete jobber som barnevernledere.

Utover det er jeg enig i at akuttvedtak sjeldent er heldig for barna, så det er nettopp derfor det er så strenge kriterier for å fatte et sånt vedtak. 
 

 

Anonymkode: d544e...780

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn selv, men har vennepar som har hatt barnevernet inne i bildet og som har fått fjernet barna i en periode. Og slik som jeg har forstått det så har de aktivt brukt barnevernet for veiledning da de har barn som er ekstra krevende pga diagnoser og att de har slitt med grensesetting. Så de har vært positive til veiledningen og satt pris på hjelpen selv om det føltes dramatisk da barna ble tatt bort for en kort periode mens de fant ut av ting. 

For meg som har stått på siden så virker det som om barna har fysisk (mat, rene klær, bolig, utstyr) fått det de har behov for av foreldrene, men att de sliter med å følge de opp mentalt. Det ene barnet er veldig intelligent, det var helt tydelig lenge før barnet knekte språkkoden, men foreldrene har ikke evnet å stimulere barnet nok (skolen har prøvd, men det er heller ikke godt nok) og barnet har blitt litt satt til siden da de andre barna har vært lettere å forholde seg til. Så jeg ville i ettertid sett det som en fordel for barnet om barnevernet hadde vært litt mer på for å tvinge frem bedre oppfølgning av dette barnet. Og det gjelder også barnet i den andre familien - men her er det heller manglende oppfølgning i forhold til lekser, skole osv som har gjort barnet til en skoletaper da ting hadde gått altfor langt før det ble tatt tak i selv om utgangspunktet kanskje ikke var det beste. 

Men dette er småsaker selv om det ikke har vært optimalt iforhold til mange andre. Jeg tror att barnevernet  tar flere barn ut av hjem som kunne blitt, fordi barnevernet har ikke kapasitet til å følge opp og veilede slik att det blir bra nok. Att det er mange halvdårlige forhold som ikke får muligheten til å bra nok pga høy arbeidsmengde hos barnevernet som igjen vil føre til att det blir dårlige forhold for barnet da foreldrene ikke får den opplæringen de trenger eller att de ikke er mottakelige for hjelpen slik at det blir for dårlige forhold. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Adobyen skrev (5 timer siden):

Hei, jeg har ingen barn selv, og vet derfor ikke om jeg hadde egnet meg som far. (Jeg tviler)  Ellers har jeg øyne og store ører, som plukker opp litt av det som skjer i verden rundt meg.  Barnevernet blir ofte nevnt, også ganske ofte her på KG.  En av mine tidligere kolleger fortalte om sin families erfaringer med det systemet, og det var sterke saker.

i dag oppdaget jeg en artikkel om dette, og vil gjerne høre hvordan dere som foreldre ser på bv.  Er det flere som sitter med et inntrykk av at det kanskje har gått for langt med utøvelse av makt/overmakt?  Er det hun sier her bare tull?

Her er artikkelen:  https://frifagbevegelse.no/fontene/etter-40-ar-i-barnevernet-gikk-solfrid-til-lokalavisa-og-slo-alarm-sa-sa-hun-opp-jobben-6.158.874545.3fb2d2319b

Hun har åpenbart skrevet en skjønnliterær fantasibok. Man ser jo i artikkelen at hun bruker fullstendig gale tall og dikter opp historier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Makt er det farligste rusmiddelet som finnes og hvis man elsker den rusen er det faktisk helt perfekt å jobbe i barnevernstjenesten. 100 % tilrettelagt for maktmisbrukere. 

Anonymkode: 5de6a...407

Det er fullstendig feil. Omsorgsovertakelser må for eksempel gjennom fylkesnemndene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble meldt til barnevernet av barnehagen, da minste ble mobbet der. Det var noe av det mest nedverdigende jeg har opplevd i hele mitt liv, og det fikk meg til å tvile på hele virkeligheten. De folka var ikke normale. Vi flyttet i samme periode, og fordi barnevernet brukte helt latterlig lang tid, sendte de heller bekymringen videre til ny kommune. Der ble vi møtt av medmennesker, som var nysgjerrige og åpne. De var raske til å henlegge saken, og de klaget ganske åpenlyst på barnevernstjenesten vi hadde flyttet fra. Det finnes vel alt mulig i barnevernet dessverre, akkurat som alle andre steder. 

Anonymkode: 7c3b4...ce0

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei, statistikken viser ikke det. Men det går rykter om dette. Leser du statistikken finner du at barnevernet ikke tar flere innvandrerbarn enn norske barn. 

Anonymkode: 68b1c...63a

Du tar feil, innvandrerbarn eller barn med innvandrerbakgrunn er overrepresentert blant barn som blir fjernet av barnevernet. Og mange av dem blir fjernet på grunn av kulturforskjeller helt enkelt. 

Anonymkode: 9fb4d...dc8

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...