Gå til innhold

Kvinne ble tvunget til å sterilisere seg av barnevernet.


sommermor

Anbefalte innlegg

12 minutter siden, Tvillingsjel said:

Jeg stusser også litt på prioriteringene her. Barna er fratatt og har vært utsatt for omsorgssvikt. Det mor fokuserer på er at hun har blitt "tvangssterilisert", og vurderer å reversere steriliseringen. Hvorfor ikke få hjelp til å få livet på rett kjøl og til å gi de barna hun allerede har satt til verden en god oppvekst? Neida, hennes tanker er å føde enda et barn inn i denne situasjonen.

Det der er en mentalitet jeg har sett svært ofte hos foreldre med dårlig selvinnsikt og dårlig omsorgsevne. Det er veldig mye " meg meg meg" hos dem. De ser ikke at de setter seg selv og sine behov før barnets beste rett og slett. Sånn er det i min familie også. Tantene og onklene som bedrev omsorgssvikt fokuserte mest på hvor vanskelig det var for dem og hva dette gjorde med dem. Barna ofret de ikke en tanke da vi prøvde å forklare at det de gjorde var omsorgssvikt.

Det hele minner om en slags barnslig trass, sånn man gjør når man er 14 år og ikke får viljen sin og derfor må man begynne å true: Neivel hvis jeg ikke får ungene mine tilbake så jeg jo bare lage nye da!

Anonymkode: f4188...cf2

  • Liker 14
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Men er og en skremmende mangel på kompetanse hos mange ansatte. Ofte unge jenter på 22-27 år som er nyutdannede sosionomer eller barnevernspedagoger. De får et for stort ansvar for tidlig mange steder. Jobber selv som spesialpedagog og har flere ganger blitt sjokkert over barnevernets råd i ulike saker. Det er ofte så korttenkt og slettes ikke til hjelp for det enkelte barnet. Nesten så jeg noen ganger lurer på om de bare foreslår noe for å ha noe å komme med?

Anonymkode: c96b1...ead

Hva sier du i disse møtene med barnevernet, når de kommer med rådene sine? 

Anonymkode: 31033...f86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har utvilsomt flere sider enn det som framkommer her.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette.. Hun burde jo absolutt ha takket ja til hjelp, for barnas skyld.
 

Men jeg synes at det er merkelig at barnevernet skulle insistere på at hun skulle bli i et forhold som ikke fungerte, med mye krangling. Synes ikke at hun skal få all skyld for å havne i et dårlig forhold. Kan hende at partneren var skikkelig manipulerende, og at hun var et lett offer, etter mobbingen og alt hun har vært gjennom. 
 

Også truer de plutselig med å ta fra henne barna, dersom hun ikke steriliserer seg?? Hadde forstått det hvis de truet med å ta barna, hvis hun ikke takket ja til hjelp.. Men ikke sterilisering! Også er det ikke så rart at hun får dårlig psyke etter steriliseringen..

Jeg mener at barnevernet bare har gjort det enda vanskeligere for henne å komme seg på bena igjen. Men jeg synes også at det var utrolig dumt at hun ikke takket ja til hjelp fra starten av 😕
 

 

Anonymkode: 26d17...8ac

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykdom i familien som er arvelig, den kan hoppe over ledd eller ramme bare ett og ett søsken, jeg er bærer av genet, men ikke sykdommen.

Som tenåring tok jeg valget om ikke å få barn, 10 år senere fikk jeg en sterilisering. Selv om jeg i mange år hadde visst at jeg ikke skulle ha barn, og var sikker på det, var det svært tøft å faktisk gjennomføre det og ha det endelig. Jeg gråt og fikk mye omsorg, og for meg var det noe jeg hadde tenkt på i over 10år allerede.

Hva hun må ha følt der hun lå og fikk det utført samtidig som hun nettopp hadde født en baby og opplevde de følelsene, kan jeg ikke tenke meg en gang.

Det er et alvorlig inngrep, det å frata noen muligheten til å få flere barn, og hun gjorde det for å beskytte og beholde de hun allerede hadde, og ikke fordi hun var enig. Det er rystende. 

Anonymkode: 4f810...1cf

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (6 timer siden):

https://www.nrk.no/trondelag/xl/barnevernet-skal-ha-oppfordret-gravide-_beate_-til-a-sterilisere-seg-1.15835166

Jeg støtter ikke der hun opplevde som tvangssterilisering etter fødsel av minste barnet. Men hun burde ha tatt imot hjelp for å få oversikt over økonomien. Her ble barna kastet ut av barnehagen pga manglende betaling, hun ble kastet ut av leilighet pga det samme og strømmen ble stengt.

Og som vanlig så ligger det nok mye mer bak enn det som kommer frem i reportasjen.Barnevernet har jo taushetsplikt og kan ikke uttale seg om alt vedrørende saken.

Nei, men i denne saken får mor full støtte fra kommuneadministrasjonens øverste leder som sier at han «ikke vil og kan støtte det», og legger til at det har vært gitt etterutdanning og gjort grunnleggende forberdringsarbeide.

Jeg tolker mest denne saken dithen at barnevernstjenesten i Namdal var og er fullstendig inkompetent. 
 

Jeg tolker det også dithen at mor mangler endel grunnleggende kapasitet, men da grunnet svak økonomi. 
 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Vet ikke helt hva jeg skal tenke om dette.. Hun burde jo absolutt ha takket ja til hjelp, for barnas skyld.
 

Men jeg synes at det er merkelig at barnevernet skulle insistere på at hun skulle bli i et forhold som ikke fungerte, med mye krangling. Synes ikke at hun skal få all skyld for å havne i et dårlig forhold. Kan hende at partneren var skikkelig manipulerende, og at hun var et lett offer, etter mobbingen og alt hun har vært gjennom. 

Barnevernetjenesten insisterte ikke, men de skrev at det kunne bli bekymringsfullt om mor flyttet alene med barna. Mor har åpenbart en kaotisk økonomi, og tar valg som ikke helt ganger barnas beste. Som å nekte å ta i mot økonomisk hjelp, og at barna blir kastet ut av barnehagen, slått av strømmen osv. Ut fra mors dømmekraft, vil jeg si at bekymringen er berettiget. Husk at vi kun har lest små utdrag av  mange dokumenter. Selvsagt er det ikke heldig for barna å være vitne til mange krangler, men for alt vi vet var denne mannen en trygget for barna.

Også truer de plutselig med å ta fra henne barna, dersom hun ikke steriliserer seg?? Hadde forstått det hvis de truet med å ta barna, hvis hun ikke takket ja til hjelp.. Men ikke sterilisering! Også er det ikke så rart at hun får dårlig psyke etter steriliseringen..

Jeg leser ingen plasser at mor ble truet. Mor tolket det som en trussel, og det blir noe annet. Men sterilisering burde selvsagt aldri vært tatt opp av barnevernsansatte uansett.

Jeg mener at barnevernet bare har gjort det enda vanskeligere for henne å komme seg på bena igjen. Men jeg synes også at det var utrolig dumt at hun ikke takket ja til hjelp fra starten av 😕
Mor hadde mange sjanser her til å gjøre situasjonen til barna bedre, men gang på gang har det kommet bekymringsmeldinger til barnevernet. Selvsagt kan man si at barnevernet ikke gjorde nok for å skape tillit ovenfor mor, slik at hun takket ja til frivillig hjelpetiltak før det gikk så langt at barna måtte ut med tvang. Men her er det en mor som det åpenbart er særdeles vanskelig, og enn ikke helt umulig, for alle typer instanser å få til et samarbeid med. Når hun heller ikke ønsker å samarbeide med NAV om økonomisk støtte, så sier det litt om vanskelighetene barneverntjenesten har hatt rundt samarbeid. 

 

 

Anonymkode: 26d17...8ac

 

Anonymkode: 31033...f86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er helt psyko, det er etisk forkastelig og et overgrep, jeg kan ikke fatte og begripe at det er lov, saksbehandlingen og etiske perspektiver.

Sosionom her, og er RYSTET.

Anonymkode: 7a33a...29d

Om du er sosionom så bør du forstå at hele sannheten i slike saker aldri kommer frem pga. taushetsplikt. Det er nok en del avgjørende ting her som ikke har kommet frem, og når det er sagt,så er det dessverre altfor mange uegnede kvinner i dette landet som får barn.

Anonymkode: d85b5...9fa

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Følte press er noe annet enn tvangsteriliserig - se Kina el. Hun signerte og ble spurt flere ganger av helsepersonell men ville ikke ha hjelp. Hvordan tenker du hun skulle hjelpes da? 

Anonymkode: ac56b...f1d

Hun signerte fordi hun trodde hun måtte for å bli kvitt barnevernet. For å redde barna/familien. Hun senset kanskje at disse b.v.ansatte ikke var de skarpeste knivene i skuffen og hvor skummelt mye makt de hadde. Dette var vel før en advokat undersøkte nærmere.

Anonymkode: 046a2...432

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Burde vært flere som burde fått steriliserings rådet. 

Anonymkode: 44dcd...d3e

Ja også kan vi jo samtidig innføre internettforbud for de som ikke klarer å oppføre seg i kommentarfelt eller tv-forbud til alle som ikke klarer sile ut fake news fra fakta. En fotlenke til de som sniker i køen og tvangstrøye til alle som kaster søppel.. Drastiske tiltak må til! 🙈

Anonymkode: 0f104...24c

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg syns ikke hun var såååå ille omsorgsperson?  Hun har ikke vært i aktiv rus, ikke vært innlagt, ikke forlatt barna alene, ingen har kommentert mangel på praktisk-materiell omsorg, eller at barna blir utsatt for vold. 

Anonymkode: b9a0f...6ff

Man er ikke en dårlig mor selv om man har vært i aktiv rus en gang i livet, det blir for dumt å si. Avhengige kan også få barn, slutte å ruse seg å bli flotte mennesker. Så dette kan ikke sammenlignes. Men igjen, det er et valg man tar - akkurat som i denne saken. En mor som har vært i aktiv rus og får barn kan enten gjøre ALT for å få barnet tilbake og få livet på stell, eller velge å fortsette å ruse seg. 
 

Prinsippet er det samme for denne moren, hun fikk flere valg og tilbud om hjelp. Men hun ville IKKE ha hjelp. Og da blir på en måte bilde det samme, det burde du også forstå. Det er omsorgsevne som blir vurdert hele veien, og hvis du ikke evner å gi barnet ditt det mest grunnleggende et menneske har rettigheter og krav på - mat, vann, seng, varme og trygghet. Nei da har du ikke omsorgsevne, og denne moren fikk tilbud om hjelp flere ganger, men hun ville ikke ha. 
 

Det går ikke an å sammenligne mennesker på den måten. Jeg kjenner ei som har barn og som har rust seg før, hun er en fantastisk mor og har alt på stell - blir virkelig en altfor dum ting å si :)

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette er TÅKELEGGING.

Å bruke sterilisering som et middel for makt og styring over mennesker på den måten er FORKASTELIG.

Anonymkode: 7a33a...29d

Men det er jo slett ikke sikkert at det er det som har skjedd. 

Anonymkode: b3b38...4f8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er barnevernpedagog og synes denne saken er helt UHØRT. Dette er IKKE representativt for hvordan barnevernstjenesten arbeider.

Anonymkode: c202c...985

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tvillingsjel skrev (1 time siden):

Jeg stusser også litt på prioriteringene her. Barna er fratatt og har vært utsatt for omsorgssvikt. Det mor fokuserer på er at hun har blitt "tvangssterilisert", og vurderer å reversere steriliseringen. Hvorfor ikke få hjelp til å få livet på rett kjøl og til å gi de barna hun allerede har satt til verden en god oppvekst? Neida, hennes tanker er å føde enda et barn inn i denne situasjonen.

Ja mulig det er sånn 🤔 Jeg tolker det vel mer som at hun føler hun har blitt "tvunget" til et inngrep hun ikke ville ha, og vil reversere det for å ta kroppen sin tilbake. Men alt dette blir jo bare spekulasjoner.. 

Anonymkode: 0f104...24c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja mulig det er sånn 🤔 Jeg tolker det vel mer som at hun føler hun har blitt "tvunget" til et inngrep hun ikke ville ha, og vil reversere det for å ta kroppen sin tilbake. Men alt dette blir jo bare spekulasjoner.. 

Anonymkode: 0f104...24c

Hun sier i intervjuet at hun gjerne vil prøve å få enda et barn. Det er hva jeg tolker. 
 

Og er helt enig i at dette blir fremstilt som et offer som ikke har gjort noe galt, hun går imot alle anbefalinger og tilbud om økonomisk støtte og hjelp, for at barna skal ha det bra - men den eneste anbefalingen hun tok til seg var sterilisering. 

Anonymkode: ff477...f6e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et annet aspekt i denne saken er hvordan denne artikkelen kan ramme barna. Her stiller mor opp i offentligheten som offer. Hva med barna? Hva med deres psykiske helse og traumer etter omsorgssvikt og omsorgsovertakelse? Synes de burde vært skånet fra å lese om saken i media.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (1 minutt siden):

Et annet aspekt i denne saken er hvordan denne artikkelen kan ramme barna. Her stiller mor opp i offentligheten som offer. Hva med barna? Hva med deres psykiske helse og traumer etter omsorgssvikt og omsorgsovertakelse? Synes de burde vært skånet fra å lese om saken i media.

Hva klager du på? Hun er jo anonymisert i saken

Anonymkode: feb9d...61b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hva klager du på? Hun er jo anonymisert i saken

Anonymkode: feb9d...61b

Det er virkelig ikke vanskelig å kjenne igjen sin egen barnevernssak selv om mor er anonym.  Jeg fant min egen og ser jevnlig at den blir tatt opp på diverse anti barnevernssider selv om den er gammel. Ja det er en av mange, men detaljenene rundt saken røper fort hvem det er snakk om.

Anonymkode: f4188...cf2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva sier du i disse møtene med barnevernet, når de kommer med rådene sine? 

Anonymkode: 31033...f86

Litt ulikt etter hva det er. Men jeg er barnas stemme, og i motsetning til hva bv. ofte gjør så kjenner jeg barna godt. Men jeg trår varsomt fram. Jeg durer ikke fram med mine meniger slik at noen føler seg overkjørt. 

Et eksempel var en gang de mente barna burde bytte skole til en bygdeskole hvor mor og far begge (tilfeldigvis) bodde for øyeblikket. Den skolen de gikk på var en flott skole, hvor de hadde gått hele barneskolen. De kjente lærerne og klassevennene sine godt. De var godt inkludert og trivdes alle 4. Eneste minuset var at det var 20 min kjøring til skolen hver dag. Saksbehandler mente de burde bytte til skolen der de nå bodde. 
 

Da sa jeg noen velvalgte ord om tilknytning, viktigheten av trygge relasjoner til voksne, mangeårige vennskap og verdifull tilhørighet. 
 

Barnas foreldre hadde gått fra hverandre. Begge slet med økonomien, og begge hadde stadig nye kjærester. I tillegg leide de begge boliger, og hadde begge flyttet mellom 4 og 6 ganger siden de gikk fra hverandre 3 år tidligere! Altså hadde barna bodd 11 forskjellige steder,  og hatt flere ulike stefedre/mødre på bare 3 år. En enorm ustabilitet, det eneste forutsigbare og trygge var barnehage og skole. Det ville barnevernet ta fra dem?

Far jobbet ikke veldig langt fra skolen barna gikk på og mor var uten arbeid, så det var jo ingen problem for noen av dem å kjøre dem. Det ble til at barna fortsatte på skolen de gikk på. 

Anonymkode: c96b1...ead

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...