Gå til innhold

Kvinne ble tvunget til å sterilisere seg av barnevernet.


sommermor

Anbefalte innlegg

Bacteria skrev (1 minutt siden):

Uansett hvordan denne kvinnen er, å presse et menneske til å sterilisere seg under trussel av å bli fratatt barna er inhumant. 
Det var jo slik staten drev på overfor romaniene. Skremmende ekko fra fortida… 

Og skremmende at flertallet av innleggerne i denne tråden ikke ser problemet med dette. 
Noen sier at de tviler på at barna hennes kommer til å bli nyttige samfunnsborgere etc… 

Hva vet dere egentlig om det? Masse folk som har bidratt positivt til samfunnet har kommet fra mindre heldige oppvekstvilkår. Skremmende kost-nytte syn på menneskets verdi blant dere.

Men denne kvinnen har jo bevist gang på gang at hun ikke forstår konsekvenser av valgene hun tar? Det er ikke riktig ovenfor barn og vokse opp i destruktive hjem. Denne kvinnen har fått mange sjangser for å gjøre ting rett, men takket nei. Et barn har krav på økonomisk trygghet og et stabilt hjem. Når noen ikke klarer og se ting selv, er man nødt og foreta seg noe. 

Anonymkode: b452b...fa3

  • Liker 26
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest artikkelen og kjente jeg ble utrolig oppgitt, og det var over moren faktisk. Ikke under noen omstendigheter er det greit, å true med sterilisering - bare så det er sagt. Og det er langt over grensa. 
 

Men hva i alle dager foregår oppe i hodet på en mor, som nekter å få økonomisk hjelp når hun ikke klarer å gi barna sine det grunnleggende de trenger her? (Trygt hjem å sove i, mat og vann, varme o.l). Barnevernet har gjort flere feil i denne saken, ja - men jeg forstår godt at de kommer på døra hennes om og om igjen. Når hun tydelig ikke klarer å sette barna sine først. Jeg lurer veldig på hva hun brukte penger på løpet av måneden, istedenfor husleie, strøm og andre absolutt nødvendigheter. Kvinner som dette kommer selvfølgelig til å miste omsorgen for barna sine, det er bare utrolig trist at hun ikke ser selv hvorfor det skjer - for da klarer hun heller ikke forandre seg. 

  • Liker 37
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kan man faktisk ikke tvinge folk til å sterilisere seg. Hun var ung mamma, og hadde problemer med regninger. Vel, det er mange unge foreldre som har uten at man tvangs-steriliserer dem. De har som regel bedre råd når de kommer i 30 årene. Skal vi tvangssterilisere folk som har dårlig råd og er dårlig med økonomi? La oss begynne med visse nye nordmenn da? ...nei,...kanskje ikke? De med ørten unger der de ikke har kontroll på noen. Det kan hende at vi ender opp fordømt av hele verdenssamfunnet.  Begynne å gjøre det med romfolk som kommer hit og tigger. Ingen problem- vi tvangssteriliserere dree. De som går på trygd; Tvangssteriliserer!! Dette er litt sånn Hitler- tendenser. 

Skal vi sterilisere folk som kan få unger som er syke, eller psyke? Skal vi sterilisere de som er stygge? Eller bare en mor som har dårlig økonomi? Skjerp dere her i tråden. Dere er jo faan ikke riktige i hodet. 

Det høres ut som et overgrep uten sidestykke. Jeg blir så skremt av å lese slike ting og holdninger her. Misbruk av makt som man må tilbake til før krigen for å finne og som er en skamplett på nasjonens historie; og nå brukes av barnevernet. Det der helvetes barnevernet Jeg blir matt av å lese hvordan de holder på. 

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (1 minutt siden):

Uansett kan man faktisk ikke tvinge folk til å sterilisere seg. Hun var ung mamma, og hadde problemer med regninger. Vel, det er mange unge foreldre som har uten at man tvangs-steriliserer dem. De har som regel bedre råd når de kommer i 30 årene. Skal vi tvangssterilisere folk som har dårlig råd og er dårlig med økonomi? La oss begynne med visse nye nordmenn da? ...nei,...kanskje ikke? De med ørten unger der de ikke har kontroll på noen. Det kan hende at vi ender opp fordømt av hele verdenssamfunnet.  Begynne å gjøre det med romfolk som kommer hit og tigger. Ingen problem- vi tvangssteriliserere dree. De som går på trygd; Tvangssteriliserer!! Dette er litt sånn Hitler- tendenser. 

Skal vi sterilisere folk som kan få unger som er syke, eller psyke? Skal vi sterilisere de som er stygge? Eller bare en mor som har dårlig økonomi? Skjerp dere her i tråden. Dere er jo faan ikke riktige i hodet. 

Det høres ut som et overgrep uten sidestykke. Jeg blir så skremt av å lese slike ting og holdninger her. Misbruk av makt som man må tilbake til før krigen for å finne og som er en skamplett på nasjonens historie; og nå brukes av barnevernet. Det der helvetes barnevernet Jeg blir matt av å lese hvordan de holder på. 

Hun ble ikke tvunget. Hun "følte" seg tvunget etter å ha blitt oppfordret til det. Akkurat som at svært mange følte seg tvunget til å ta corona-vaksine, men det var ingen faktisk tvang med i bildet der heller.

Anonymkode: fac0e...10a

  • Liker 41
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er TÅKELEGGING.

Å bruke sterilisering som et middel for makt og styring over mennesker på den måten er FORKASTELIG.

Anonymkode: 7a33a...29d

Det er ikke tåkelegging. Det fremgår av artikkelen at her er det to helt ulike versjoner av hva som har blitt sagt. Det fremgår også at dette er en mor med store problemer på mange plan, som unnlater å ta imot hjelp, selv økonomisk hjelp. Ingen av oss kan si hva som har skjedd eller ikke skjedd i denne saken.

Anonymkode: d7445...14f

  • Liker 19
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (5 minutter siden):

Uansett kan man faktisk ikke tvinge folk til å sterilisere seg. Hun var ung mamma, og hadde problemer med regninger. Vel, det er mange unge foreldre som har uten at man tvangs-steriliserer dem. De har som regel bedre råd når de kommer i 30 årene. Skal vi tvangssterilisere folk som har dårlig råd og er dårlig med økonomi? La oss begynne med visse nye nordmenn da? ...nei,...kanskje ikke? De med ørten unger der de ikke har kontroll på noen. Det kan hende at vi ender opp fordømt av hele verdenssamfunnet.  Begynne å gjøre det med romfolk som kommer hit og tigger. Ingen problem- vi tvangssteriliserere dree. De som går på trygd; Tvangssteriliserer!! Dette er litt sånn Hitler- tendenser. 

Skal vi sterilisere folk som kan få unger som er syke, eller psyke? Skal vi sterilisere de som er stygge? Eller bare en mor som har dårlig økonomi? Skjerp dere her i tråden. Dere er jo faan ikke riktige i hodet. 

Det høres ut som et overgrep uten sidestykke. Jeg blir så skremt av å lese slike ting og holdninger her. Misbruk av makt som man må tilbake til før krigen for å finne og som er en skamplett på nasjonens historie; og nå brukes av barnevernet. Det der helvetes barnevernet Jeg blir matt av å lese hvordan de holder på. 

Dette er ikke en mor som bare har dårlig økonomi. Hun har fått mange sjangser til og rydde opp i økonomien og det vitner om dårlig økonomisk sans og prioriteringer når hun ikke viser vilje til og gjøre noe med det? Det at hun i det hele tatt blir gravid nok en gang til tross for denne håpløse livssituasjonen viser ufattelig dårlig dømmekraft. Hvordan mener du at denne situasjonen bør løses da?

Anonymkode: b452b...fa3

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mooza skrev (8 minutter siden):

Uansett kan man faktisk ikke tvinge folk til å sterilisere seg. Hun var ung mamma, og hadde problemer med regninger. Vel, det er mange unge foreldre som har uten at man tvangs-steriliserer dem. De har som regel bedre råd når de kommer i 30 årene. Skal vi tvangssterilisere folk som har dårlig råd og er dårlig med økonomi? La oss begynne med visse nye nordmenn da? ...nei,...kanskje ikke? De med ørten unger der de ikke har kontroll på noen. Det kan hende at vi ender opp fordømt av hele verdenssamfunnet.  Begynne å gjøre det med romfolk som kommer hit og tigger. Ingen problem- vi tvangssteriliserere dree. De som går på trygd; Tvangssteriliserer!! Dette er litt sånn Hitler- tendenser. 

Skal vi sterilisere folk som kan få unger som er syke, eller psyke? Skal vi sterilisere de som er stygge? Eller bare en mor som har dårlig økonomi? Skjerp dere her i tråden. Dere er jo faan ikke riktige i hodet. 

Det høres ut som et overgrep uten sidestykke. Jeg blir så skremt av å lese slike ting og holdninger her. Misbruk av makt som man må tilbake til før krigen for å finne og som er en skamplett på nasjonens historie; og nå brukes av barnevernet. Det der helvetes barnevernet Jeg blir matt av å lese hvordan de holder på. 

Men ble hun faktisk tvunget da? Slik jeg forstår det hadde hun et valg. Hjemmeboende barn bør hun ikke ha siden hun ikke klarer å betale regninger og ikke VIL ha hjelp. Oppegående mennesker kan havne i økonomiske vansker ja, men dette er langt forbi bare økonomiske vansker. Så la være å dra inn vanlige mennesker med økonomiske problemer eller fattige, fattige mennesker klarer fint sørge for hus og hjem selv om de ikke har mye penger. 

Anonymkode: 78dff...a06

  • Liker 17
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Saken fremstår så tendensiøst skrevet at det er nesten umulig å mene noe om den. Gi meg saksdokumentene i sin helhet, så kan jeg uttale meg, liksom. 

At mors advokater og den kjente barnevernskritikeren Totland mener det er skandale er jo ikke rart. Førstnevnte gjør jobben sin, Totland mener det om alle barnevernssaker. 

Det fremkommer nesten i en bisetning at rettsvesenet faktisk er enig med barnevernet så langt. Barna er ikke tilbakeført mor. Dét handler om mer enn dårlig samarbeid og ubetalte regninger. 

Anonymkode: 35531...322

Jeg er enig i at dette er elendig clickbait-journalistikk. 

Anonymkode: d7445...14f

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt vilt og sinnssykt at noe kan gå så langt i Norge.

Både fra barnevernets side, fra nav og fra henne selv. Norge skryter av at vi er verdens beste land å bo i, men systemet/systemene fungerer ikke, noe denne saken er et bevis på. 

Problemet her er ikke at hun er en dårlig og ansvarsløs mamma, problemet er at å gå «hvordan-skrive-cv-kurs» 43 ganger hos nav ikke hjelper et menneske å fikse sin økonomi eller angst. 

En kvinne med flere barn, og flere ikke-trygge relasjoner, i økonomiske vanskeligheter, som har BV på nakken og nav-ansatte som gnåler, hun har ingen kontroll over sin fremtid og vet ikke hva som kan skje -samtidig MÅ hun oppføre seg som en samlet og god mor…

Fy faen jeg får angst av å tenke på hvordan hun har hatt det. 
 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (6 minutter siden):

Jeg syns det er helt vilt og sinnssykt at noe kan gå så langt i Norge.

Både fra barnevernets side, fra nav og fra henne selv. Norge skryter av at vi er verdens beste land å bo i, men systemet/systemene fungerer ikke, noe denne saken er et bevis på. 

Problemet her er ikke at hun er en dårlig og ansvarsløs mamma, problemet er at å gå «hvordan-skrive-cv-kurs» 43 ganger hos nav ikke hjelper et menneske å fikse sin økonomi eller angst. 

En kvinne med flere barn, og flere ikke-trygge relasjoner, i økonomiske vanskeligheter, som har BV på nakken og nav-ansatte som gnåler, hun har ingen kontroll over sin fremtid og vet ikke hva som kan skje -samtidig MÅ hun oppføre seg som en samlet og god mor…

Fy faen jeg får angst av å tenke på hvordan hun har hatt det. 
 

 

Hva har CV-kurs med dette å gjøre? Ikke bland kortene, dette handler ikke om dine frustrasjoner når det gjelder NAV. Denne moren ble tilbudt økonomisk hjelp, som hun ikke tok imot. Hun valgte heller at barna skulle miste barnehageplassen og at strømmen skulle bli stengt. Hva sier det om omsorgsevne?

Anonymkode: d7445...14f

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olive_North skrev (8 minutter siden):

Jeg syns det er helt vilt og sinnssykt at noe kan gå så langt i Norge.

Både fra barnevernets side, fra nav og fra henne selv. Norge skryter av at vi er verdens beste land å bo i, men systemet/systemene fungerer ikke, noe denne saken er et bevis på. 

Problemet her er ikke at hun er en dårlig og ansvarsløs mamma, problemet er at å gå «hvordan-skrive-cv-kurs» 43 ganger hos nav ikke hjelper et menneske å fikse sin økonomi eller angst. 

En kvinne med flere barn, og flere ikke-trygge relasjoner, i økonomiske vanskeligheter, som har BV på nakken og nav-ansatte som gnåler, hun har ingen kontroll over sin fremtid og vet ikke hva som kan skje -samtidig MÅ hun oppføre seg som en samlet og god mor…

Fy faen jeg får angst av å tenke på hvordan hun har hatt det. 
 

 

👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏👏

Signerer.

Man skal ikke tåle så inderlig vel den urett som ikke rammer en selv.

Anonymkode: 7a33a...29d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV kommer til å få det travelt med å sende bekymringsmeldinger til barnevernet fremover. Med så høye strømpriser er det mange med barn som ikke vil klare å betale strømutgiftene. Når de først er inne i systemet finnes det alltid noe å pirke på i alle familier. 

Anonymkode: 650a0...91b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva har CV-kurs med dette å gjøre? Ikke bland kortene, dette handler ikke om dine frustrasjoner når det gjelder NAV. Denne moren ble tilbudt økonomisk hjelp, som hun ikke tok imot. Hun valgte heller at barna skulle miste barnehageplassen og at strømmen skulle bli stengt. Hva sier det om omsorgsevne?

Anonymkode: d7445...14f

Hun hadde alternativ i famile, slik jeg forstod det handlet det om økonomisk støtte fra bv, det går jo direkte på barmnehageplass.

Anonymkode: 7a33a...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

NAV kommer til å få det travelt med å sende bekymringsmeldinger til barnevernet fremover. Med så høye strømpriser er det mange med barn som ikke vil klare å betale strømutgiftene. Når de først er inne i systemet finnes det alltid noe å pirke på i alle familier. 

Anonymkode: 650a0...91b

👏

Anonymkode: 7a33a...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke hun var såååå ille omsorgsperson?  Hun har ikke vært i aktiv rus, ikke vært innlagt, ikke forlatt barna alene, ingen har kommentert mangel på praktisk-materiell omsorg, eller at barna blir utsatt for vold. 

Anonymkode: b9a0f...6ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva har CV-kurs med dette å gjøre? Ikke bland kortene, dette handler ikke om dine frustrasjoner når det gjelder NAV. Denne moren ble tilbudt økonomisk hjelp, som hun ikke tok imot. Hun valgte heller at barna skulle miste barnehageplassen og at strømmen skulle bli stengt. Hva sier det om omsorgsevne?

Anonymkode: d7445...14f

Jeg hadde heller ikke stått med åpne armer ovenfor NAV hvis de hadde meldt meg til barnevernet på et så tynt grunnlag.

Anonymkode: 650a0...91b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

👏

Anonymkode: 7a33a...29d

Det der kan ikke sammenlignes med situasjonen til dama i artikkelen 🙄

Anonymkode: 78dff...a06

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva har CV-kurs med dette å gjøre? Ikke bland kortene, dette handler ikke om dine frustrasjoner når det gjelder NAV. Denne moren ble tilbudt økonomisk hjelp, som hun ikke tok imot. Hun valgte heller at barna skulle miste barnehageplassen og at strømmen skulle bli stengt. Hva sier det om omsorgsevne?

Anonymkode: d7445...14f

Det står at hun ikke møtte opp på nav-aktiviteter. 

Du har rett, hun takket nei til økonomisk hjelp og jeg skrev ingenting om hun ikke tok dårlige valg. Det sto også at hun ville klare selv. Systemet er ikke gjort for at man skal klare selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hippokrates

Det er forskjell på å oppfordre og det å presse eller true. 

Likevel kan en oppfordring føles som press eller trussel når oppfordringen kommer fra en maktinstans som avgjør din skjebne. 

Så slike ting bør ikke forekomme. Det er en form for maktovertredelse. 

Likevel kan jeg forstå hvorfor oppfordringen kommer, selv om den ikke burde vært presentert slik. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor ressurssvake  mennesker uten utdanning og arbeid alltid skal produsere så mange unger. Hun har allerede flere men ønsker å reverse steriliseringen for å poppe ut flere hun ikke kan brødfø.

Anonymkode: f4188...cf2

  • Liker 27
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...