Gå til innhold

Dere som kjøper ting på klarna og lignende nedbetalingfunksjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg foretrekker å se varen før jeg betaler, mye lettere at jeg skylder penger enn å måtte styre med å få igjen penger fra en netthandel. Det er for øvrig ingen problemer å kjøpe noe på nedbetaling eller kreditt dersom man faktisk har pengene til å betale med. De som kjører økonomien til helvette er de som ikke ha penger å betale med i utgangspunktet, og de som ikke forstår konseptet rente. Du er jo egentlig ikke så mye bedre når du ikke forstår forskjellen  på å få regning på en vare eller kjøre økonomien på ræv med forbrukslån.. 

Anonymkode: 8f634...286

Jeg er ikke så mye bedre, nei. Jeg handler nesten aldri over nettet, for å unngå slikt, og passer på hvor jeg bruker mine penger til en hver tid, så jo jeg er bedre. Jeg synes bare det er bekymringsverdig når jeg hører studenter kjøper ting på nedbetaling osv, fordi som student er man nesten blakk om man ikke jobber. Og jeg har aldri betalt en rente i mitt liv, så er ganske flink jo. Har økonomi utdanning i bunn også, så jeg ser et mønster fra hvor det starter hen☺️

Anonymkode: 520f5...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65
Unn9 skrev (3 timer siden):

Jeg har aldri tatt sånn nedbetaling på klarna før, men tenkte nå sist at jeg kunne jo prøve det. Jeg har betalt den første nå. Det var et lite beløp egentlig. Men blir det med renter på neste innbetaling? Jeg tror det bare var to eller tre innbetalinger. Har aldri prøvd det før. Jeg har aldri trengt å tenke økonomi heller. Har god økonomi. Kunne egentlig fint ha betalt alt, men tenkte egentlig at det ikke spilte noen rolle.

Så du - som mange andre før deg - setter i gang en nedbetalingsordning uten å sjekke renter, gebyrer og totalkost? 18,9 % rente, 49 kr mnd i gebyr i følge et superduper enkelt Google søk. Rente løper fra den dagen beløpet skulle vært betalt i sin helhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Når man betaler med Klarna, må man oppgi personnummer og BankID informasjon. Er det virkelig trygt? 

Anonymkode: d238c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarna er glimrende !!

hvis du selvsagt har råd til å kjøpe det du kjøper. Fordi du får varen, kan se den, sende i retur og få refundert, alt uten å ha lagt ut en krone. Refundering går også mye kjappere på denne måten, enn om du betaler alt i forkant.

Jeg kjøper dog ALDRI uten å ha penger til det jeg kjøper på konto. Så hvis du betaler innen 30 dager, er det ingen nedbetaling, eller renter som løper. 
Men jeg skjønner hva du tenker på, du skal ha orden på økonomien for å handle via sånt.

Anonymkode: ea280...48c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Når man betaler med Klarna, må man oppgi personnummer og BankID informasjon. Er det virkelig trygt? 

Anonymkode: d238c...b7e

Ja

Anonymkode: 6ffe1...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja

Anonymkode: 6ffe1...39d

Hvordan det? Klarna får jo vite personlig passord, kode osv. Med andre ord får Klarna tilgang til folks nettbank 

Anonymkode: d238c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan det? Klarna får jo vite personlig passord, kode osv. Med andre ord får Klarna tilgang til folks nettbank 

Anonymkode: d238c...b7e

🙄

Anonymkode: 091ea...d3c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvordan det? Klarna får jo vite personlig passord, kode osv. Med andre ord får Klarna tilgang til folks nettbank 

Anonymkode: d238c...b7e

På hvilken måte får de passord og koder? Det vil jeg virkelig ha en grundig forklaring på.

Anonymkode: 28c5d...79a

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Hvordan det? Klarna får jo vite personlig passord, kode osv. Med andre ord får Klarna tilgang til folks nettbank 

Anonymkode: d238c...b7e

Du kødder?

Anonymkode: 74e31...a02

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

På hvilken måte får de passord og koder? Det vil jeg virkelig ha en grundig forklaring på.

Anonymkode: 28c5d...79a

Ehhh…man taster det jo når man kjøper ting 

Anonymkode: d238c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ehhh…man taster det jo når man kjøper ting 

Anonymkode: d238c...b7e

Jeg ba om en grundig forklaring på hvilken måte de får den informasjonen. At du taster inn er ikke ensbetydende med at de får tilgang. 
Så prøv igjen!

Anonymkode: 28c5d...79a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 13.5.2022 den 16.09):

Hvordan tør dere? Har aldri hatt noe på nedbetaling i mitt liv. Enten betaler jeg det der og da, ellers kjøper jeg ikke det i det hele tatt. Skjønner at det kan være praktisk å ha noen ting på faktura, men hører så mye på media om at folk kjører seg i grøften når det gjelder økonomien deres, og det starter gjerne med slike ting, som regel

Anonymkode: 520f5...b6c

Jeg liker å få varen før jeg betaler den, og via Klarna kan jeg også registrere returvare, så fakturaen revideres før jeg betaler. Man trenger ikke å avbetale. Det er bare en utsettelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ba om en grundig forklaring på hvilken måte de får den informasjonen. At du taster inn er ikke ensbetydende med at de får tilgang. 
Så prøv igjen!

Anonymkode: 28c5d...79a

Ja ok, veldig nyttig svar

Anonymkode: d238c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan det? Klarna får jo vite personlig passord, kode osv. Med andre ord får Klarna tilgang til folks nettbank 

Anonymkode: d238c...b7e

Betaler du med bankkort noen steder? Og gir bankterminalen din personlige pinkode? Eller i minibank?

Anonymkode: 0cd69...060

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Betaler du med bankkort noen steder? Og gir bankterminalen din personlige pinkode? Eller i minibank?

Anonymkode: 0cd69...060

Hvor er sammenhengen? 

Anonymkode: d238c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor er sammenhengen? 

Anonymkode: d238c...b7e

At du oppgir koden din...

Om du ikke stoler på bank-id, som er definert som den identifiseringsmetoden som er tilogmed trygg nok for bruk i helsevesen, bank, skatt, og alt, så stoler du vel ikke på en minibank? Bank-id er så trygt at man tilogmed kan bestille pass eller ta opp lån.

Det er jo ikke sånn at du sender alle passordene og alt på e-post, du benytter en av de sikreste identifiseringsmetodene vi har...

Minibank og kortterminaler er ekstremt mye mindre trygt, om du er så redd for svindel.

Anonymkode: 0cd69...060

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fikk ny Mobil nå det ble med faktura pga mobilen min var ødelagt og reservetelefon hadde ikke apper så fikk ikke brukt BankID så til å bekrefte kort med 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

At du oppgir koden din...

Om du ikke stoler på bank-id, som er definert som den identifiseringsmetoden som er tilogmed trygg nok for bruk i helsevesen, bank, skatt, og alt, så stoler du vel ikke på en minibank? Bank-id er så trygt at man tilogmed kan bestille pass eller ta opp lån.

Det er jo ikke sånn at du sender alle passordene og alt på e-post, du benytter en av de sikreste identifiseringsmetodene vi har...

Minibank og kortterminaler er ekstremt mye mindre trygt, om du er så redd for svindel.

Anonymkode: 0cd69...060

Ok, så når man bestiller ting via Klarna og de ber om BankID, engangskode og personlig passord, ser ikke Klarna dette passordet? 

Anonymkode: d238c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ok, så når man bestiller ting via Klarna og de ber om BankID, engangskode og personlig passord, ser ikke Klarna dette passordet? 

Anonymkode: d238c...b7e

Nei.

Anonymkode: fcb6e...474

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei.

Anonymkode: fcb6e...474

Takk 🙂

Anonymkode: d238c...b7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...