Gå til innhold

Å bygge et nettsted med HTML, CSS og Javascript


Zenobia

Anbefalte innlegg

Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Lokal server.
Ser jeg burde utbrodert:

Det er et 'program' du kjører fra egen harddisk som lager en falsk server. Der kan du installere hva enn du vil, og jobbe i nettsiden som opp mot en "ekte" live server, men det er kun på ditt lokale nettverk - altså kun på din datamaskin (noe forenklet).

Takk for utbroderingen! Jeg har nøyd meg med notisblokk og nettleser for å kladde løsninger lokalt. Det er vel en lokal variant, da, om noe plundrete.

Jeg liker å være 'live', siden jeg ber folk jeg kjenner om tilbakemelding på hvordan ting ser ut, og det blir vel vanskelig når jeg bare er lokalt.

Kodingen som trengs for mine behov, trooor jeg blir så enkel at jeg kan forstå den selv (nesten :ninja:  ) men det kan jo være at jeg må finne en design-løsning. Jeg er litt bitt av basillen, og fryder meg over hver gang jeg forstår/får til noe.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Zenobia said:

Takk for utbroderingen! Jeg har nøyd meg med notisblokk og nettleser for å kladde løsninger lokalt. Det er vel en lokal variant, da, om noe plundrete.

Jeg liker å være 'live', siden jeg ber folk jeg kjenner om tilbakemelding på hvordan ting ser ut, og det blir vel vanskelig når jeg bare er lokalt.

Kodingen som trengs for mine behov, trooor jeg blir så enkel at jeg kan forstå den selv (nesten :ninja:  ) men det kan jo være at jeg må finne en design-løsning. Jeg er litt bitt av basillen, og fryder meg over hver gang jeg forstår/får til noe.

Er absolutt morsomt!

Da bør du i det minste finne deg en god notisblokk (Google "code notepad" og velg den du liker best). Du vil ha en som påpeker feil i koden. Jeg sitter stort sett i WP's egen CSS-fil, hvor jeg får beskjed om eventuelle feil, så har ingen forslag basert på egen erfaring.

Blir du god på HTML, CSS og JavaScript, så trenger du knapt noe mer. Da handler det mest om din forståelse av brukeropplevelse, design og kreativitet.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Er absolutt morsomt!

Da bør du i det minste finne deg en god notisblokk (Google "code notepad" og velg den du liker best). Du vil ha en som påpeker feil i koden. Jeg sitter stort sett i WP's egen CSS-fil, hvor jeg får beskjed om eventuelle feil, så har ingen forslag basert på egen erfaring.

Blir du god på HTML, CSS og JavaScript, så trenger du knapt noe mer. Da handler det mest om din forståelse av brukeropplevelse, design og kreativitet.

Har du vært borti codepen.io? Der kan man kladde HTML, CSS og javascript samtidig. Der holder jeg på litt.

Jeg har sett på (men ikke lastet ned) https://code.visualstudio.com/  Er det litt spurv med kanon? Det så bare så fancy ut. Jeg tror foreløpig at jeg lar meg styre av behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia said:

Har du vært borti codepen.io? Der kan man kladde HTML, CSS og javascript samtidig. Der holder jeg på litt.

Jeg har sett på (men ikke lastet ned) https://code.visualstudio.com/  Er det litt spurv med kanon? Det så bare så fancy ut. Jeg tror foreløpig at jeg lar meg styre av behovet.

Min erfaring er at det som virker på codepen.io ikke nødvendigvis virker på samme måte live (men gudene skal vite at jeg har tatt mye 'inspirasjon' fra https://freefrontend.com/css-code-examples/ ). 

Ser dog for meg at til ditt formål kan codepen virke fint. Det handler jo om å finne det som virker for deg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Zenobia said:

Jeg har sett på (men ikke lastet ned) https://code.visualstudio.com/  Er det litt spurv med kanon? Det så bare så fancy ut. Jeg tror foreløpig at jeg lar meg styre av behovet.

Jeg anbefaler fortsatt den veldig. Da får du mer drahjelp enn fra notisblokka, og du kan ha oppe flere faner samtidig :)

Du kan jo bare laste ned og teste programmet, og hvis du føler det blir for voldsomt kan du slette det og gå tilbake til notisblokk.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

proghodet skrev (Akkurat nå):

Jeg anbefaler fortsatt den veldig. Da får du mer drahjelp enn fra notisblokka, og du kan ha oppe flere faner samtidig :)

Du kan jo bare laste ned og teste programmet, og hvis du føler det blir for voldsomt kan du slette det og gå tilbake til notisblokk.

Det er bare én ting som er verre enn å installere et program, nemlig å slette et program! :sjokk:  Husket ikke at det var du som kom med anbefalingen. Den er lagret på favoritter, så jeg kikker på den nesten hver dag, haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia said:

Det er bare én ting som er verre enn å installere et program, nemlig å slette et program! :sjokk:  Husket ikke at det var du som kom med anbefalingen. Den er lagret på favoritter, så jeg kikker på den nesten hver dag, haha.

😂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (3 minutter siden):

Min erfaring er at det som virker på codepen.io ikke nødvendigvis virker på samme måte live (men gudene skal vite at jeg har tatt mye 'inspirasjon' fra https://freefrontend.com/css-code-examples/ ). 

Ser dog for meg at til ditt formål kan codepen virke fint. Det handler jo om å finne det som virker for deg!

Takker for lenken. Alle sånne ting (som folk har prøvd selv), er fint å ha i denne tråden. Da vet jeg hvor jeg kan finne det.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

😂

Det er en modningsprosess :laugh:

Nå skal jeg fordype meg i tabell-layotets mysterier. Har tittet på prog-siden din. Hvis du vil ha et tema å utdype, er tabeller et hint :nigo:  Jeg fant ikke mere enn én side der? Eller så jeg feil?

Særlig når man trenger flere linjer på ene raden, man vil tilpasse kolonnebredden til innholdet ...

Har du tittet på w3schools-opplegget? F. eks her https://www.w3schools.com/css/css_table.asp

(Der står jeg nå.)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zenobia said:

Det er en modningsprosess :laugh:

Nå skal jeg fordype meg i tabell-layotets mysterier. Har tittet på prog-siden din. Hvis du vil ha et tema å utdype, er tabeller et hint :nigo:  Jeg fant ikke mere enn én side der? Eller så jeg feil?

Særlig når man trenger flere linjer på ene raden, man vil tilpasse kolonnebredden til innholdet ...

Har du tittet på w3schools-opplegget? F. eks her https://www.w3schools.com/css/css_table.asp

(Der står jeg nå.)

 

Det er mye som mangler på sida mi - det er rett og slett ikke nok timer i døgnet :)

Jeg har vært innom w3schools tidligere, men er lenge siden.

Flere linjer på en rad, har du prøvd <br>? Skal ikke ha lukketag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 time siden):

Det er mye som mangler på sida mi - det er rett og slett ikke nok timer i døgnet :)

Jeg har vært innom w3schools tidligere, men er lenge siden.

Flere linjer på en rad, har du prøvd <br>? Skal ikke ha lukketag

Jupp, og da ble tabellen ganske rar. Jeg trodde <br> ville være riktig.

Jeg finner det nok ut etter hvert :lillesky:

Fant noe som heter table-layout: fixed eller auto ...

Venter på oppdatering nå.

Nei, auto funket ikke. Hvordan justerer jeg hver kolonne til å ha den bredden jeg ønsker??

*lese mere*

<col> Men med width??

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Zenobia said:

Jupp, og da ble tabellen ganske rar. Jeg trodde <br> ville være riktig.

Jeg finner det nok ut etter hvert :lillesky:

Fant noe som heter table-layout: fixed eller auto ...

Venter på oppdatering nå.

Nei, auto funket ikke. Hvordan justerer jeg hver kolonne til å ha den bredden jeg ønsker??

*lese mere*

<col> Men med width??

Noe sånt? https://codepen.io/jarnalyrkar/pen/oNEdxob
 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

proghodet skrev (4 timer siden):

Her er det bare å henge i stroppen :hallo:

Veldig mye bedre enn den laaaaaaange førstekolonnen, jeg hadde, ja.

Fint at du skriver kommentarer, så jeg ser hva du har endret.

Jeg har også utpønsket noe, men det er mere à la Ingrid Espelid Hovig. 

Jeg har en bestemt formening om hvor bred hver kolonne skal være. Måten jeg har forsøkt å tvinge tabellen til å gjøre som jeg vil, er å fylle den bredeste med X-er.

Jeg kopierer koden din inn filene mine nå, med egne justeringer :ninja: så får vi ser hvordan det blir.

Og igjen, tusen takk for engasjementet!

Endret av Zenobia
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Zenobia said:

Jeg har en bestemt formening om hvor bred hver kolonne skal være. Måten jeg har forsøkt å tvinge tabellen til å gjøre som jeg vil, er å fylle den bredeste med X-er.

Nå som vi har fjernet width fra td-elementet, så kan heller legge det til på denne måten:
td:nth-of-type(1) {
  width: 5ch;
}

hvor tallet 1 sier hvilken kolonne du endrer. ch står for "characters" og tilsvarer størrelsen til tallet 0 i fonten som du har valgt :) Synes det er en fin valør å bruke i tabeller, hvor antall skrifttegn er viktigere enn prosenter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (4 minutter siden):

Nå som vi har fjernet width fra td-elementet, så kan heller legge det til på denne måten:
td:nth-of-type(1) {
  width: 5ch;
}

hvor tallet 1 sier hvilken kolonne du endrer. ch står for "characters" og tilsvarer størrelsen til tallet 0 i fonten som du har valgt :) Synes det er en fin valør å bruke i tabeller, hvor antall skrifttegn er viktigere enn prosenter

:hoppendeglad:  Men da har du jo løsningen, ju-huuu!!!!

Oppdaterte nettopp, men glemte jo selvsagt å flytte width dit det skal være!

Hvis jeg tolker det du sier riktig, er width 5ch; fem bokstaver?

*rett inn og rette nå*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Zenobia skrev (På 31.5.2022 den 1.41):

Jeg har lett høyt og lavt etter noen som tilbyr gratis domene. Som tillater javascript (Det gjør ikke WordPress). Det er klart at hvis jeg vil betale for herligheten, blir utvalget et annet. Jeg har mistet oversikten over hvor mange steder jeg har registrert meg, som virker 0K, men som har en eller annen begrensning som står i veien for det jeg ønsker å gjøre. Men kom gjerne med konkrete forslag 👍  Skal sjekke ut nouw.com i morgen.

Samtidig ... har nok blitt litt bitt av kodebasillen (eller hva det nå kalles HTML CSS javascript)

Å skjønner, jeg trodde du bare skulle ha en blogg, så da utgår tipset mitt nok. Hvis det kun var en blogg så kunne du bare kjøpt domenet (ikke hosting, så det er billig) også pekt det til bloggen. 
 

men hvis du har blitt bitt av kodebasillen så burde du ta noen grunnleggende kurs (codeacademy har noen gratis kurs som forklarer bra og det er interaktivt). Blir lettere for deg å forstå codepen og det andre her skriver da. Lykke til på reisen! :) 

Anonymkode: 87660...798

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er kolonnebredden perfekt :tommelopp:  Jeg hadde nok måttet lese leeeeenge for å finne den CSS-innstillingen, @proghodet

Jeg ser jeg har en jobb å gjøre med tabelloverskrift-raden. Kanskje gjøre blåfarven mer gjennomskinnelig.

Jeg merker meg at i koding er det px som gjelder, ikke pt.

Daaaaa ... skal jeg etter hvert lenke til bilde av karakterens lookalike ... (fra tabell-cellen med navnet)

Bare finne bilder først ...

Nytt spørsmål: Kan jeg midtstille bare hjertet i overskriftsraden? Jeg prøvde inne <th text-align="center"> :fnise: men det hjalp ikke, gitt!

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Å skjønner, jeg trodde du bare skulle ha en blogg, så da utgår tipset mitt nok. Hvis det kun var en blogg så kunne du bare kjøpt domenet (ikke hosting, så det er billig) også pekt det til bloggen. 
 

men hvis du har blitt bitt av kodebasillen så burde du ta noen grunnleggende kurs (codeacademy har noen gratis kurs som forklarer bra og det er interaktivt). Blir lettere for deg å forstå codepen og det andre her skriver da. Lykke til på reisen! :) 

Anonymkode: 87660...798

Jeg har gått helt vill i tips og nettsteder, men takk for engasjementet :vinke:  Da jeg startet tråden, trodde det var en blogg jeg skulle ha, men jeg har begynt å forstå mer av hva jeg snakker om.

Nettsted. Jeg bygger et nettsted :lillesky:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg muligens kommet litt over i det juridiske ... Kanhende jeg må opprette en egen tråd.

Hvis jeg lenker karakternavnet til en skuespiller (= en offentlig person?), vil det være 0K? Burde jeg spørre vedkommende om lov? Altså, noe sånt:

Actress-Riya-Suman-New-Photoshoot-Images-0725f5f.jpg&f=1&nofb=1

Tilfeldig bilde da jeg søkte etter actress på duckduckgo. Jeg bruker bildelenken. Hvis det er 0K her, vil det være 0K på min nettside?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...