Gå til innhold

Å bygge et nettsted med HTML, CSS og Javascript


Zenobia

Anbefalte innlegg

proghodet skrev (Akkurat nå):

Kanskje det? 😁 Det er i alle fall gøy å løse problemer, og det føles litt som en superkraft når man kommer litt inn i det :)

Yes, jeg har skrevet en funksjon som automatiserer den delen, så du slipper å tenke på det :) Det gjør det også lettere når du skal ha flere sorterbare tabeller på samme side.

Alt er mulig! Der den gjør sorteringen så må vi sjekke "inneholder cellen tall, eller bokstaver?" og så gjøre en sortering basert på det. Jeg kan få fikset det, men vet bare ikke akkurat når jeg får tid :)

Til det uthevede: Nå imponerte du meg igjen :hakeslepp:

Bare en presisering: Jeg skal ikke ha flere sorterbare tabeller på samme side. Men du mente kanskje samme nettsted? Besøkende får trykke seg inn til henh. personell eller romskip :ler:  eller kosmografi.

Jeg har flere spørsmål, om oppgaver som kan kjøres på siden, som tar input fra besøkende. Inndataen skal ikke sendes noe sted, det skal bare regnes om (tidsregning). Er det også script-greie? (Kommer fra regneark, som den excellente@Dr. A. Kula har laget)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Just now, Zenobia said:

Bare en presisering: Jeg skal ikke ha flere sorterbare tabeller på samme side. Men du mente kanskje samme nettsted? Besøkende får trykke seg inn til henh. personell eller romskip :ler:  eller kosmografi.

Å!.. Hmm. Da ble det kanskje litt spurv med kanon - men samma det! Det er uansett enklere å forholde seg til som det er nå, så slipper du å lage eget script for hver side :) Bare legg inn de fire linjene som jeg skreiv kommentar om og bytt selector, så er du A-O-Good.

2 minutter siden, Zenobia said:

Jeg har flere spørsmål, om oppgaver som kan kjøres på siden, som tar input fra besøkende. Inndataen skal ikke sendes noe sted, det skal bare regnes om (tidsregning). Er det også script-greie? (Kommer fra regneark, som den excellente@Dr. A. Kula har laget)

Dette er i aller høyeste grad en oppgave for JavaScript :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (2 minutter siden):

Å!.. Hmm. Da ble det kanskje litt spurv med kanon - men samma det! Det er uansett enklere å forholde seg til som det er nå, så slipper du å lage eget script for hver side :) Bare legg inn de fire linjene som jeg skreiv kommentar om og bytt selector, så er du A-O-Good.

Dette er i aller høyeste grad en oppgave for JavaScript :)

1) *limer inn og styrer på ganske straks* Skjønner ikke så mye, men det kommer jeg tilbake til når jeg ser hvilke feilmeldinger som eventuelt kommer opp i kildekodevisningen, hvis jeg har limt noe feil 😂

2) Flott! Da er den nærmere å være i boks.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Zenobia said:

Skjønner ikke så mye, men det kommer jeg tilbake til når jeg ser hvilke feilmeldinger som eventuelt kommer opp i kildekodevisningen, hvis jeg har limt noe feil 😂

Peu à peu!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Zenobia said:

På Console får jeg (ikke overraskende ) Uncaught TypeError: personellTable is null

Ble litt hopping mellom trådene her, hehe. Jeg bare gjentar:
Tabellen må forresten ha samme klassenavn som står i document.querySelector('') i toppen der
(tror det var personellTable?)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

proghodet skrev (1 minutt siden):

Ble litt hopping mellom trådene her, hehe. Jeg bare gjentar:
Tabellen må forresten ha samme klassenavn som står i document.querySelector('') i toppen der
(tror det var personellTable?)

Gir jeg den navn i HTML-fila?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zenobia said:

Gir jeg den navn i HTML-fila?

yes - <table class="personellTable"> - pluss eventuelt andre klasser du har på den :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (6 minutter siden):

yes - <table class="personellTable"> - pluss eventuelt andre klasser du har på den :)

Har limt inn

 

<table class="personellTable">

Veeeeenter .....

Nå synes jeg github var uvanlig treg. Privat vindu og all ting. Gammel kildekode

 

 

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Zenobia said:

Har limt inn

 

<table class="personellTable">

Veeeeenter .....

Nå synes jeg github var uvanlig treg. Privat vindu og all ting. Gammel kildekode

 

 

Den er oppdatert hos meg på github, men fant en feil. Pakk inn linje 7 til 10 (det som ligger før den første function-linja) i dette:

document.addEventListener('DOMContentLoaded', () => {
 // kode her
})

Endret av proghodet
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (3 minutter siden):

Den er riktig hos meg på github, men det er en feil. Pakk in linje 7 til 10 i dette:

document.addEventListener('DOMContentLoaded', () => {
 // kode her
})

Nå holder jeg på å redigere. Når jeg legger til }), Blir det to sånne etter hverandre. Eller skal det være bare ett par? At }) er linje 11, ikke linje 11 OG 12?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia said:

Nå holder jeg på å redigere. Når jeg legger til }), Blir det to sånne etter hverandre. Eller skal det være bare ett par? At }) er linje 11, ikke linje 11 OG 12?

Det stemmer nok at det blir to sånne par etter hverandre :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (3 minutter siden):

Det stemmer nok at det blir to sånne par etter hverandre :)

Da er det bare å veeeeente igjen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, Zenobia said:

Er https://code.visualstudio.com/ motgiften mot venting :P Fordi det er en fancy måte å drive med koding på egen maskin?

 

Hehe, det er jo "bare" en tekstbehandler :) Men det er jo helt klart en råere løsning enn notisblokk. Det er mulig dette er åpenbart, men du kan lukke opp HTML-fila som du jobber på i nettleseren din, uten å pushe til github, så kan du teste og se endringene før du pusher dem til github. Så bare refresher du hver gang du har gjort en endring

Men det å pushe til github pleier å gå veldig raskt - jeg så endringene hos meg ganske med en gang 🤔

Edit: ser at tabellen fungerer igjen :) linker fungerer ikke, forresten. Den prøver å sortere <a (tag'en) og det blir litt rot.

Edit 2: Jeg tror du kan lure den til å sortere den første kolonna riktig ved å bruke to eller tre siffer (01 eller 001)

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

Hehe, det er jo "bare" en tekstbehandler :) Men det er jo helt klart en råere løsning enn notisblokk. Det er mulig dette er åpenbart, men du kan lukke opp HTML-fila som du jobber på i nettleseren din, uten å pushe til github, så kan du teste og se endringene før du pusher dem.

Men det å pushe til github pleier å gå veldig raskt - jeg så endringene hos meg ganske med en gang 🤔

Edit: ser at tabellen fungerer igjen :)

Hvasadusadu? Hvordan gjør jeg det? Ja, jeg gjorde jo det da jeg brukte notisblokk, men når de ligger på github?

Nå ser den ut til å fungere – nesten! Navn er litt pussig. Den insisterer på at the Hunters enten er først eller sist. Disse er de to med lenker til bilder. Men vi kan fortsette en annen dag/i morgen. Det er sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Zenobia said:

Hvasadusadu? Hvordan gjør jeg det? Ja, jeg gjorde jo det da jeg brukte notisblokk, men når de ligger på github?

Nå ser den ut til å fungere – nesten! Navn er litt pussig. Den insisterer på at the Hunters enten er først eller sist. Disse er de to med lenker til bilder. Men vi kan fortsette en annen dag/i morgen. Det er sent.

Den er god! (Refresh den forrige kommentaren min ved anledning - nevnte blant annet linkene i tabellen)

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (10 minutter siden):

Hehe, det er jo "bare" en tekstbehandler :) Men det er jo helt klart en råere løsning enn notisblokk. Det er mulig dette er åpenbart, men du kan lukke opp HTML-fila som du jobber på i nettleseren din, uten å pushe til github, så kan du teste og se endringene før du pusher dem til github. Så bare refresher du hver gang du har gjort en endring

Men det å pushe til github pleier å gå veldig raskt - jeg så endringene hos meg ganske med en gang 🤔

Edit: ser at tabellen fungerer igjen :) linker fungerer ikke, forresten. Den prøver å sortere <a (tag'en) og det blir litt rot.

Edit 2: Jeg tror du kan lure den til å sortere den første kolonna riktig ved å bruke to eller tre siffer (01 eller 001)

Da legger jeg inn tre siffer likegodt. Ser litt scifi ut det, haha.

Hvis alle navnene får lenke, vil den da forsøke å sortere alle <a>ene, eller ...? Jeg kan lenke alle navn til et standard-bilde, og så kan scriptet bli styrt til å sortere neste data i rekken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det tar vi gjerne en annen dag. Jeg får rent dårlig samvittighet av dette senkveld-kjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia said:

Hvis alle navnene får lenke, vil den da forsøke å sortere alle <a>ene, eller ...? Jeg kan lenke alle navn til et standard-bilde, og så kan scriptet bli styrt til å sortere neste data i rekken?

Forsåvidt, men når du har et bilde som avviker fra standardbildet vil den vel sortere på url'en til bildet. Kanskje vi kan se på å ignorere HTML-tag'er mens den sorterer, på sikt :)

3 minutter siden, Zenobia said:

Da legger jeg inn tre siffer likegodt. Ser litt scifi ut det, haha.

Enig! 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...