Gå til innhold

Å bygge et nettsted med HTML, CSS og Javascript


Zenobia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nå har jeg installert Visual Studio Code (og alt gikk helt bra haha).

Tenker å kopiere inn romskip.html, siden tabellen er småsyk ut. Bare se hvordan det fungerer, før jeg gir meg i kast med forslagene på forrige side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (På 1.6.2022 den 17.14):

Du kan gi body en klasse som heter "gradient" (eller noe, navnet er ikke viktig), så lager du en css-regel som definerer gradienten

.gradient {

  background: linear....

}

Lag klassenavn på tabellene, f.eks "spaceship-table" og "personell-table".

<table class="spaceship-table">

Da kan du stille kolonnebreddene dine med

.spaceship-table td:nth-of-type(1) {

    width: 5ch;

}

 

.personell-table td:nth-of-type(1) {

  width: 10ch;

}

.spacecraftTable td:nth-of-type(1-9) {
    width: 5(etc)ch; (og 8 ganger til)
}

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zenobia said:

.spacecraftTable td:nth-of-type(1-9) {
    width: 5(etc)ch; (og 8 ganger til)
}

No' sånt, ja :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (Akkurat nå):

No' sånt, ja :)

:hallo:

Jeg vet ikke hvorfor Heringla skiller seg ut. Hva kan forårsake en sånn "ekstraløkke"? At den ytterste streken er helt for seg selv, er fordi jeg ikke var optimistisk nok da jeg definerte ch. Jeg har  Jeg fiiiiinleser HTML-fila nå, men finner ikke feilen. Kan visual studio code hjelpe til med dette? Jeg kopierte inn romskip-koden, men skjønte ikke noe av hvordan det hjalp, så jeg lukket bare programmet igjen 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at boblen har minsket betraktelig. Kanskje den forsvinner helt når jeg treffer på antal ch? Jeg prøver igjen ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 minutter siden, Zenobia said:

:hallo:

Jeg vet ikke hvorfor Heringla skiller seg ut. Hva kan forårsake en sånn "ekstraløkke"? At den ytterste streken er helt for seg selv, er fordi jeg ikke var optimistisk nok da jeg definerte ch. Jeg har  Jeg fiiiiinleser HTML-fila nå, men finner ikke feilen. Kan visual studio code hjelpe til med dette? Jeg kopierte inn romskip-koden, men skjønte ikke noe av hvordan det hjalp, så jeg lukket bare programmet igjen 😅

Den har en tom <td></td> for mye :)

Angående vscode: Hvis du har prosjektet i en mappe lokalt (html-filene, css-filene osv), så kan du gå til File -> Open Folder, så får du alle filene tilgjengelig i filtreet til venstre :) Gjør det enklere å switche mellom filer. Den forstår forskjellen på de forskjellige språkene, og fargekoder koden deretter, som er neat. Men det hjelper deg ikke direkte å skrive bedre kode, nei..

 

Endret av proghodet
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (2 minutter siden):

Den har en tom <td></td> for mye :)

Angående vscode: Hvis du har prosjektet i en mappe lokalt (html-filene, css-filene osv), så kan du gå til File -> Open Folder, så får du alle filene tilgjengelig i filtreet til venstre :) Gjør det enklere å switche mellom filer. Den forstår forskjellen på de forskjellige språkene, og fargekoder koden deretter, som er neat. Men det hjelper deg ikke direkte å skrive bedre kode, nei..

 

Jeg har telt <td> på Heringla mange ganger, men den har NI, og det skal den ha. Det har alle de andre også??

Jeg har ingen av filene i en mappe lokalt. Det bør jeg nok ha.

*går inn og teller td en gang til * ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Zenobia said:

*går inn og teller td en gang til * ...

*trommevirvel*

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

*trommevirvel*

Den har ni. Føler meg som Wesensteen og tannlege-sketsjen (2-6)

Jeg har fylt ut alle opplysningene på den linja, og venter oppdateringen ...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant den! Så det ikke før jeg så hvor feilen lå etter å ha fylt ut.

*Retter* ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia said:

Den har ni. Føler meg som Wesensteen og tannlege-sketsjen (2-6)

Jeg har fylt ut alle opplysningene på den linja, og venter oppdateringen ...

Aldri hørt om Volvo Sonett, så jeg aner ikke hva du prater om..

Kan du sende koden til github-sida? Det var den jeg kikket på, og den har ti td'er serru :) Hvis jeg får se problemet der, så er det litt enklere å feilsøke

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

Aldri hørt om Volvo Sonett, så jeg aner ikke hva du prater om..

Kan du sende koden til github-sida? Det var den jeg kikket på, og den har ti td'er serru :) Hvis jeg får se problemet der, så er det litt enklere å feilsøke

tronora.github.io/romskip.html

Er det denne du mener?

Jeg fant den. Det var ikke en td for mye, det var et / for lite :fnise:  hvis vi skal spikke fliser

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Zenobia said:

tronora.github.io/romskip.html

Er det denne du mener?

Jeg fant den. Det var ikke en td for mye, det var et / for lite :fnise:  hvis vi skal spikke fliser

 

Yes, den du linket til (og som jeg linket til på teksten "github-sida" i kommentaren over" 😁)

Men, skjønner! Når nettleseren tolker element som mangler lukketag lager den bare ekstra lukketager etter behov, derfor så jeg det som ti td'er i "inspect element" :)

Endret av proghodet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (2 minutter siden):

Ah, gotcha! Når nettleseren tolker element som mangler lukketag lager den bare ekstra lukketager etter behov, derfor jeg så det som ti td'er i "inspect element"

Nå er tabellen mye bedre. Prøver å finne ut hvorfor thead-stilen ikke er den samme som på personell ... (inspiserer css ... )

For noen sider tilbake, nevnte du noe om å åpne html-fila i nettleseren (fra github?) Jeg var opptatt med andre tanker da, så jeg glemte å spørre hvordan. Husker du hva du mente? Sånn at jeg slipper å vente på github/nettet for å se endringer.

Eller må jeg ha filen lokalt da?

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zenobia said:

For noen sider tilbake, nevnte du noe om å åpne html-fila i nettleseren (fra github?) Jeg var opptatt med andre tanker da, så jeg glemte å spørre hvordan. Husker du hva du mente? Sånn at jeg slipper å vente på github/nettet for å se endringer.

Eller må jeg ha filen lokalt da?

Yes, det var hvis du har filene lokalt :) Da får du en loop med "gjøre endringer i tekstfila, lagre, refresh nettleser, sjekk om man fikk ønsket resultat, tilbake til tekstfil, gjøre endringer ....". Det går litt kjappere enn å pushe ting til github, så kan du heller spare det til du trenger hjelp med et problem, eller er ferdig med en side, f.eks.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

proghodet skrev (1 minutt siden):

Yes, det var hvis du har filene lokalt :) Da får du en loop med "gjøre endringer i tekstfila, lagre, refresh nettleser, sjekk om man fikk ønsket resultat, tilbake til tekstfil, gjøre endringer ....". Det går litt kjappere enn å pushe ting til github, så kan du heller spare det til du trenger hjelp med et problem, eller er ferdig med en side, f.eks.

Jaaaa, da skjønner jeg.

Nå har jeg alle filene på github. Er det en enkel/trygg/anbefalt måte å kopiere hele røkla inn i en lokal folder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Zenobia said:

Jaaaa, da skjønner jeg.

Nå har jeg alle filene på github. Er det en enkel/trygg/anbefalt måte å kopiere hele røkla inn i en lokal folder?

Jeg bruker github daglig, men har aldri brukt github pages, så jeg er litt usikker på hvordan det er satt opp? Har du et såkalt repository hvor filene ligger? Isåfall er det så enkelt som å gå til repo-sida og trykke den grønne Code-knappen, og velge Download zip :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker github daglig, men har aldri brukt github pages, så jeg er litt usikker på hvordan det er satt opp? Har du et såkalt repository hvor filene ligger? Isåfall er det så enkelt som å gå til repo-sida og trykke den grønne Code-knappen, og velge Download zip :)

Jeg har et repository, ja. Egentlig har jeg to, av en eller annen grunn(??) Det andre er tomt.

Repo-sida? Eh ... jeg har en blå knapp det står Code på.

Main - branch - tags --- go to file - add file - code <-blå knapp. Er det den?

Ett av valgene er Download zip :bond:  HVA SKJER DA?? Hvor havner filene hen?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde forresten å lage et par nye filer i visual code studio, men de bare forsvant ut/inn i det store/mystisk sted på harddisken. Da jeg valgte lag tekst-fil, skjønte jeg mere. Men aldri at jeg hadde trodd at man kalte et html-dokument for TEKST-fil? Jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...