Gå til innhold

Å bygge et nettsted med HTML, CSS og Javascript


Zenobia

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Zenobia said:

Da har jeg muligens kommet litt over i det juridiske ... Kanhende jeg må opprette en egen tråd.

Hvis jeg lenker karakternavnet til en skuespiller (= en offentlig person?), vil det være 0K? Burde jeg spørre vedkommende om lov? Altså, noe sånt:

Actress-Riya-Suman-New-Photoshoot-Images-0725f5f.jpg&f=1&nofb=1

Tilfeldig bilde da jeg søkte etter actress på duckduckgo. Jeg bruker bildelenken. Hvis det er 0K her, vil det være 0K på min nettside?

 

 

 

Teknisk sett har du ikke lov til å publisere bilder du ikke har opphavsrett til, lisens til eller er open source/lisensfri/skriftlig tillatelse.

Samtidig er dette en såpass liten nettside at jeg bare hadde peiset på.

 

Om det kommer dit at det er noe du vil bruke mer tid og litt penger på, kan du f.eks. kjøpe stock photos.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Katten.2.0 skrev (4 minutter siden):

Teknisk sett har du ikke lov til å publisere bilder du ikke har opphavsrett til, lisens til eller er open source/lisensfri/skriftlig tillatelse.

Samtidig er dette en såpass liten nettside at jeg bare hadde peiset på.

 

Om det kommer dit at det er noe du vil bruke mer tid og litt penger på, kan du f.eks. kjøpe stock photos.

Men er det å publisere, når man limer inn bildelenker i tråder her, f.eks? KB er jo nøye med opphavsett, forstår jeg det som. Så hva er i så fall forskjellen på det jeg gjør i en tråd  på KG, versus min egen nettside? :klo:

Jeg vil ha alt på stell 😀

Bildene jeg ellers bruker på nettstedet, har jeg hentet på pixabay. Sjekker alltid at det ikke har opphavsrett, og skal være nøye med å kreditere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zenobia said:

Men er det å publisere, når man limer inn bildelenker i tråder her, f.eks? KB er jo nøye med opphavsett, forstår jeg det som. Så hva er i så fall forskjellen på det jeg gjør i en tråd  på KG, versus min egen nettside? :klo:

Jeg vil ha alt på stell 😀

Bildene jeg ellers bruker på nettstedet, har jeg hentet på pixabay. Sjekker alltid at det ikke har opphavsrett, og skal være nøye med å kreditere.

Skal man være anal på det, så er det nettopp det. KG kan, teknisk sett, havne i problemer for å tilrettelegge for brudd på opphavsretten.

Samtidig er internett blitt ville vesten på dette området, så skal svært mye til før noen bryr seg.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten.2.0 skrev (33 minutter siden):

Skal man være anal på det, så er det nettopp det. KG kan, teknisk sett, havne i problemer for å tilrettelegge for brudd på opphavsretten.

Samtidig er internett blitt ville vesten på dette området, så skal svært mye til før noen bryr seg.

Jeg skjønner at jeg kanskje må tenke nytt på dette. Jeg vil gjøre det riktig, om enn KG kanskje kan være på skråplanet. Jeg ønsker ikke å tilrettelegge for brudd på opphavsretten :cowboy: muligens litt space cowboy, (eller space cadet :P ) men ikke nettkujente.

Tror jeg kan være trygg hvis selve bildet ikke vises på mitt domene. Hvis jeg lenker UT av mitt domene og til der bildet ligger ... Sånn som det er på et par nå. Muligens.

Minner meg om at jeg må endre farve på lenker. Og fjerne understreking.

- - -

Lenke fra forsiden til personell ...

Igjen, sterk lykke når jeg har fått det til riktig. Takk til @proghodet for ferdig # som jeg bare kunne erstatte :ler:

 

Endret av Zenobia
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Zenobia said:

Tror jeg kan være trygg hvis selve bildet ikke vises på mitt domene. Hvis jeg lenker UT av mitt domene og til der bildet ligger

Det er riktig!

41 minutter siden, Zenobia said:

Minner meg om at jeg må endre farve på lenker. Og fjerne understreking

a {

  color: white;

  text-decoration: none;

}

42 minutter siden, Zenobia said:

nettkujente

Her var det mye å ta tak i 😂

 

43 minutter siden, Zenobia said:

Takk til @proghodet for ferdig # som jeg bare kunne erstatte :ler:

Bare hyggelig!

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (47 minutter siden):

Det er riktig!

a {

  color: white;

  text-decoration: none;

}

Her var det mye å ta tak i 😂

 

Bare hyggelig!

Takk for koden :takke: og for klargjøring vedr. bilder. Da er stilskjemaet (css-dokumentet?) oppdatert. Mens jeg venter, har jeg begynt å lage en liste over filene jeg har på GitHub. Jeg kommer med tid og stunder til å slette meg fra Infinityfree og W3spaces. Har hentet ut det jeg syntes var noe å bevare derfra. Det går fort å gå i ball! Har allerede blitt glad i muligheten for å inspisere kildekode i nettleseren, haha!

Er det noen lur måte å notere hvilke stilskjema som hører til hvilke html-dokument?

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Zenobia said:

Er det noen lur måte å notere hvilke stilskjema som hører til hvilke html-dokument?

Til din nettside holder det med ett stilark som du linker opp på alle undersidene :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (Akkurat nå):

Til din nettside holder det med ett stilark som du linker opp på alle undersidene :)

Mnei, jeg må i hvertfall ha to, siden sider som skal ha tekst-omtaler (og pixabay-bilder) av andre ting, skal ha den gradienten jeg tok vare på. Den ble bare for mye akkurat til tabell-sidene.

Eller ...? Kan den gradienten slås på hvis dokumentet ikke inneholder tabell?

Og hva med d.r.y., når jeg ønsker en kliss lik tabell til, til romskip :P

Se denne siden: https://tronora.github.io/Personeksempel.html

Bare ignorer overskrift-farven. Den skal fikses

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har visst gledet meg for tidlig over tabell-sorteringen. Sorteringen funker nok riktig, men den liker ikke komma og andre tegn. Da blir det kluss i systemet. #, nasjon, hjerte, født funker, de fire andre funker ikke :klo:  Jeg skal dobbeltsjekke at alle tomme <td/> er fylt ut.

Må det stå noe inni? <td>#</d>? Jeg har endel <td></td>

Kan det ha noe å si at jeg har lenket videre fra et par av dem? Mener da å huske at det funket fint i går?

Må kanskje fjerne lenkene og sjekke.

Endret av Zenobia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Zenobia said:

Kan den gradienten slås på hvis dokumentet ikke inneholder tabell?

Du kan gi body en klasse som heter "gradient" (eller noe, navnet er ikke viktig), så lager du en css-regel som definerer gradienten

.gradient {

  background: linear....

}

29 minutter siden, Zenobia said:

når jeg ønsker en kliss lik tabell til, til romskip :P

Lag klassenavn på tabellene, f.eks "spaceship-table" og "personell-table".

<table class="spaceship-table">

Da kan du stille kolonnebreddene dine med

.spaceship-table td:nth-of-type(1) {

    width: 5ch;

}

 

.personell-table td:nth-of-type(1) {

  width: 10ch;

}

 

10 minutter siden, Zenobia said:

Og jeg har visst gledet meg for tidlig over tabell-sorteringen. Sorteringen funker nok riktig, men den liker ikke komma og andre tegn.

Jeg kan teste når jeg er ved PCen igjen og barna sover søtt :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (1 minutt siden):

Du kan gi body en klasse som heter "gradient" (eller noe, navnet er ikke viktig), så lager du en css-regel som definerer gradienten

.gradient {

  background: linear....

}

Lag klassenavn på tabellene, f.eks "spaceship-table" og "personell-table".

<table class="spaceship-table">

Da kan du stille kolonnebreddene dine med

.spaceship-table td:nth-of-type(1) {

    width: 5ch;

}

 

.personell-table td:nth-of-type(1) {

  width: 10ch;

}

 

Jeg kan teste når jeg er ved PCen igjen og barna sover søtt :)

Masse godsaker her :biggrin:  Jeg skjønner det med å gi body klasser 👍 selv om jeg er ustø i syntaksen ennå. Og tabell-klassenavn.

Foreløpig lager jeg separate stilskjema, og ser om de fungerer, siden forside-stilskjemaet er veldig omfattende, og jeg ikke ønsker å begynne å rote inn i der.

Jeg limer heller inn når jeg har stiler som funker. Det er en bratt lærekurve å skulle ha ett stilskjema på hele sulamitten! :ler:

Funksjon/omtale funker! Glemte å skrive den. Så det er tre kolonner som er pussige. Noe skjer, men hva?

Da blir det andre ting en stund her også. Tilbake ganske sent. Takk for følget, så langt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endret en del på javascriptet, slik at du ikke trenger å manuelt ordne ting i switch-case saken lenger. Har også lagt inn støtte for flere tabeller med sortering, til den tid kommer. En ting som ikke den gjør riktig er å sortere tall - den sorterer bare bokstaver, så den første #-kolonna vil sortere 1, 10 11... Nå vet jeg ikke om du egentlig ville ha den kolonna i det hele tatt, det var bare for testing mens jeg holdt på med scriptet, så du kan alltids fjerne den :) Bare vær obs på at da må du justere css'en siden det isåfall blir en kolonne mindre.

Jeg legger hele scriptet i en spoiler-tag her, for det tar litt plass..

Spoiler

// Kopier de fire linjene under her hvis du skal ha en tabell til (fra 'let personellTable')
// På den dupliserte bytter du alle steder det står personellTable med f.eks spacecraftTable
// (gitt at du har en tabell med klassenavn spacecraftTable)

let personellTable = document.querySelector('.personellTable')
personellTable.querySelector('thead').addEventListener('click', ev => {
  getClickedHeaderAndSort(personellTable, ev.target);
})

// dette er en nye funksjon som tar seg av det som den switch / case saken gjorde tidligere
function getClickedHeaderAndSort(table, target) {
  let column = 0;
  let columns = table.querySelectorAll('th');
  for (let i = 0; i < columns.length; i++) {
    if (columns[i] === target) {
      column = i;
      break
    }
  }
  sortTable(column)
}

// Selve sorteringen av tabellen
function sortTable(column) {
  let table, rows, switching, i, x, y, shouldSwitch, dir, switchcount = 0;
  table = document.querySelector("table");
  switching = true;
  dir = "asc";
  while (switching) {
    switching = false;
    rows = table.rows;
    for (i = 1; i < (rows.length - 1); i++) {
      shouldSwitch = false;
      x = rows[i].getElementsByTagName("TD")[column];
      y = rows[i + 1].getElementsByTagName("TD")[column];
      if (dir == "asc") {
        if (x.innerHTML.toLowerCase() > y.innerHTML.toLowerCase()) {
          shouldSwitch = true;
          break;
        }
      } else if (dir == "desc") {
        if (x.innerHTML.toLowerCase() < y.innerHTML.toLowerCase()) {
          shouldSwitch = true;
          break;
        }
      }
    }
    if (shouldSwitch) {
      rows[i].parentNode.insertBefore(rows[i + 1], rows[i]);
      switching = true;
      switchcount ++;
    } else {
      if (switchcount == 0 && dir == "asc") {
        dir = "desc";
        switching = true;
      }
    }
  }
}

 

Endret av proghodet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Zenobia said:

Foreløpig lager jeg separate stilskjema, og ser om de fungerer, siden forside-stilskjemaet er veldig omfattende, og jeg ikke ønsker å begynne å rote inn i der.

Det gjør du selvsagt som du vil med nå i starten. Best practices kan komme senere 😁

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/29/2022 at 8:26 AM, AnonymBruker said:

Beklager, men å påstå at Flatpress er "obskur programvare", blir omtrent like meningsløst som å påstå at Gimp er "obskurt" i forhold til Photoshop, eller at Linux er det i forhold til Windows.

Ja, det at Windows blir mer brukt, gjør dette faktisk til en langt større sikkerhetstrussel enn diverse mindre Linux-distroer, rett og slett fordi målgruppen ved et angrep er langt større.

For hvis SQL skulle være så sikkert at "alle" sårbarheter er avdekket og rettet for lenge siden, ifølge det du skriver, så hvorfor i all verden må man være oppmerksom på SQL injection, og aldri kan føle seg trygg i forhold til nye sårbarheter?

Are SQL Injections Still a Thing?

https://www.code-intelligence.com/blog/are-sql-injections-still-a-thing

exploits_of_a_mom.png

WordPress SQL injection – SQL Attack Prevention GUIDE:

https://secure.wphackedhelp.com/blog/wordpress-sql-injection-hack/

Dessuten - når Deutsche Telekom eller Strato tydeligvis ikke har noe imot Flatpress, så kan man kanskje spørre dem hvorfor de er så uvitende at de bruker noe så "obskurt" ...?

For å sitere https://www.flatpress.org/page/2/:

Og hvorfor skrev et anerkjent IT-nettsted som computerwoche.de om Flatpress som et CMS-alternativ på lik linje med Joomla allerede i 2011?

Freie CMS-Software im Überblick: Datenbank? Muss nicht sein: Flatpress

https://www.computerwoche.de/a/freie-cms-software-im-ueberblick,2370259,6

Så, med all respekt, men det finnes en stor verden utenfor det etablerte programvareuniverset, og det er faktisk fullt mulig å bruke bedre alternativer enn Windows eller WordPress uten at dette går ut over sikkerheten; det er lenge siden man så på Microsoft som noe som var synonymt med trygghet.

Ha en riktig fin dag videre.

tux-1.png.4901f58aa07d16cf9349bf0d0f569134.png

Hilsen en som har brukt Linux i 14 år og Flatpress i snart 10. Uten å ha hatt problemer med dette.

Anonymkode: 84dd2...89f

Du misforstår noe, særlig når det kommer til SQL-injection.

Hvorfor noen skrev jnoe om flatpress og sammenlignet med Joomla i 2011, vet jeg ikke. Joomla er for øvrig så å si dødt, sammenlignet med WP.

Med all respekt, jeg er OLUG-medlem siden 1998, og har brukt linux siden RH 5.1. Så nei, jeg er ikke ute etter å promotere MS, big business og alt slikt, men det er en (god) grunn til WPs populæritet.

Anonymkode: a3010...d24

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2022 at 8:26 AM, AnonymBruker said:

Beklager, men å påstå at Flatpress er "obskur programvare", blir omtrent like meningsløst som å påstå at Gimp er "obskurt" i forhold til Photoshop, eller at Linux er det i forhold til Windows.

Ja, det at Windows blir mer brukt, gjør dette faktisk til en langt større sikkerhetstrussel enn diverse mindre Linux-distroer, rett og slett fordi målgruppen ved et angrep er langt større.

For hvis SQL skulle være så sikkert at "alle" sårbarheter er avdekket og rettet for lenge siden, ifølge det du skriver, så hvorfor i all verden må man være oppmerksom på SQL injection, og aldri kan føle seg trygg i forhold til nye sårbarheter?

Are SQL Injections Still a Thing?

https://www.code-intelligence.com/blog/are-sql-injections-still-a-thing

exploits_of_a_mom.png

WordPress SQL injection – SQL Attack Prevention GUIDE:

https://secure.wphackedhelp.com/blog/wordpress-sql-injection-hack/

Dessuten - når Deutsche Telekom eller Strato tydeligvis ikke har noe imot Flatpress, så kan man kanskje spørre dem hvorfor de er så uvitende at de bruker noe så "obskurt" ...?

For å sitere https://www.flatpress.org/page/2/:

Og hvorfor skrev et anerkjent IT-nettsted som computerwoche.de om Flatpress som et CMS-alternativ på lik linje med Joomla allerede i 2011?

Freie CMS-Software im Überblick: Datenbank? Muss nicht sein: Flatpress

https://www.computerwoche.de/a/freie-cms-software-im-ueberblick,2370259,6

Så, med all respekt, men det finnes en stor verden utenfor det etablerte programvareuniverset, og det er faktisk fullt mulig å bruke bedre alternativer enn Windows eller WordPress uten at dette går ut over sikkerheten; det er lenge siden man så på Microsoft som noe som var synonymt med trygghet.

Ha en riktig fin dag videre.

tux-1.png.4901f58aa07d16cf9349bf0d0f569134.png

Hilsen en som har brukt Linux i 14 år og Flatpress i snart 10. Uten å ha hatt problemer med dette.

Anonymkode: 84dd2...89f

Igjen, med all respekt - at du har brukt noe i snart 10 år uten problemer, beviser aboslutt null og niks. Det håper jeg du har innsikt nok til å forstå.

Anonymkode: a3010...d24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (11 minutter siden):

Det gjør du selvsagt som du vil med nå i starten. Best practices kan komme senere 😁

:laugh: Best practice er selvsagt det jeg sikter mot. Men ikke på denne siden av sommeren. Husk at jeg ikke visste hva <p> betydde for en snau måned siden. Tiden går fort :sjokkbla:

Jeg er innom som snarest, og ser script-modifiseringen :hoppe: Kommer til å spørre mer om denne, for javascript har jeg ikke fått lest meg opp på ennå. Vil bare nevne at # står for episoden karakteren først opptrer i, så jo, den kolonnen har absolutt en funksjon.

I'll be back!

Selv om jeg ikke har sett noen av de Arnold-filmene (schwartzenegger skrev det uten å sjekke)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, Zenobia said:

Kommer til å spørre mer om denne, for javascript har jeg ikke fått lest meg opp på ennå.

Det er selvsagt bare å spørre :) Men det er ikke egentlig viktig at du forstår linje for linje, så lenge det funker 🤭 Det er sikkert mer enn nok med HTML og CSS så lenge!

Endret av proghodet
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Zenobia said:

Husk at jeg ikke visste hva <p> betydde for en snau måned siden. Tiden går fort :sjokkbla:

3 uker i morgen 😁

Jeg bare nevner at det er masse ledige stillinger i bransjen, og at kvinner spesielt er ettertraktet siden det er en ørliten skeivfordeling blant kjønnene 😅  Bare sånn, hvis det hadde vært interessant å gjøre det til en levevei på sikt. Stabil inntekt og greie arbeidstider - bortsett fra når man gira på et prosjekt og glemmer at det er noe som heter tid.

Screenshot_61.png.ff3f176ace62adb6e90cadb9be67324c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

proghodet skrev (35 minutter siden):

Det er selvsagt bare å spørre :) Men det er ikke egentlig viktig at du forstår linje for linje, så lenge det funker 🤭 Det er sikkert mer enn nok med HTML og CSS så lenge!

Jeg har ABSOLUTT mer enn nok med HTML og CSS.

Vedr. at den bare sorterer bokstaver ... hmmm ... finnes det noe som kan fikse slik at den greier begge deler? På sikt?

proghodet skrev (3 minutter siden):

Stabil inntekt og greie arbeidstider - bortsett fra når man gira på et prosjekt og glemmer at det er noe som heter tid.

Har merket det siste :ler:  Er koding avhengighetsskapende?

Neste steg nå, er å la den opprinnelige js.fila være, og kopiere det i spoileren inn i ei ny fil. Men jeg savner case "#": column = 0 break; osv.?

Siden du skrev at du har lagt HELE scriptet inn i spoileren, er dette et helt annet system?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Zenobia said:

Er koding avhengighetsskapende?

Kanskje det? 😁 Det er i alle fall gøy å løse problemer, og det føles litt som en superkraft når man kommer litt inn i det :)

2 minutter siden, Zenobia said:

Neste steg nå, er å la den opprinnelige js.fila være, og kopiere det i spoileren inn i ei ny fil. Men jeg savner case "#": column = 0 break; osv.?

Yes, jeg har skrevet en funksjon som automatiserer den delen, så du slipper å tenke på det :) Det gjør det også lettere når du skal ha flere sorterbare tabeller på samme side.

3 minutter siden, Zenobia said:

Vedr. at den bare sorterer bokstaver ... hmmm ... finnes det noe som kan fikse slik at den greier begge deler? På sikt?

Alt er mulig! Der den gjør sorteringen så må vi sjekke "inneholder cellen tall, eller bokstaver?" og så gjøre en sortering basert på det. Jeg kan få fikset det, men vet bare ikke akkurat når jeg får tid :)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...