Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Fikk ny feil:

Uncaught SyntaxError: missing ) after argument list

Takker for tålmodigheten 😄

Videoannonse
Annonse
Skrevet
proghodet skrev (4 minutter siden):

// Er kommentarer som ikke blir kjørt av nettleseren, så det er ikke noe problem om du tar det med, men det var bare for å illustrere innhold, ja 😊

Antok at det skulle illustrere noe 👍

Skrevet (endret)
33 minutter siden, Zenobia said:

Fikk ny feil:

Uncaught SyntaxError: missing ) after argument list

Takker for tålmodigheten 😄

Ah, min feil! Rett etter den siste krøllparantesen } legger du på en sluttparantes )

Endret av proghodet
skreiv før, mente etter..
Skrevet (endret)
proghodet skrev (5 minutter siden):

Ah, min feil! Rett før den siste krøllparantesen } legger du på en sluttparantes )

Har lagt til ) rett før }. Ny feil følger :fnise:

Uncaught SyntaxError: expected expression, got ')'

Jeg har lagret script-fila, men den er fremdeles åpen i Notisblokk. Har det noe å si?

Helt til høyre i konsollen står det script.js:53, om det skulle hjelpe

Endret av Zenobia
Skrevet
1 minutt siden, Zenobia said:

Har lagt til ) rett før }. Ny feil følger :fnise:

Uncaught SyntaxError: expected expression, got ')'

Det begynner å bli sent. Den skulle etter }, ikke før 🙈 jeg rettet opp teksten over, men var for treg

Skrevet
proghodet skrev (1 minutt siden):

Det begynner å bli sent. Den skulle etter }, ikke før 🙈 jeg rettet opp teksten over, men var for treg

:nordvesta:

Anstrengelsene er kronet med suksess!

Skrevet
1 minutt siden, Zenobia said:

:nordvesta:

Anstrengelsene er kronet med suksess!

🙌

Med det tar jeg kvelden - greit å gi seg på topp 😁

Skrevet

Den ligger jo ikke på nett, men funker den "hjemme", funker den nok også på w3. I morgen blir det å tenke videre på innholdet i den.

Takker for følget i natten. Helt enig – det er best å gi seg på topp!

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor bruker du ikke bare en annen bloggplattform? Som eks. Nouw har jeg hørt mye bra om! Har ei vennine som beta testet en ny norsk plattform også, den hadde visst masse fine design man kunne customize men husker ikke hva den heter i farten. 

Anonymkode: 87660...798

Jeg har lett høyt og lavt etter noen som tilbyr gratis domene. Som tillater javascript (Det gjør ikke WordPress). Det er klart at hvis jeg vil betale for herligheten, blir utvalget et annet. Jeg har mistet oversikten over hvor mange steder jeg har registrert meg, som virker 0K, men som har en eller annen begrensning som står i veien for det jeg ønsker å gjøre. Men kom gjerne med konkrete forslag 👍  Skal sjekke ut nouw.com i morgen.

Samtidig ... har nok blitt litt bitt av kodebasillen (eller hva det nå kalles HTML CSS javascript)

• Hjerte 1
Skrevet

Det jeg ville gjort var å kjøre en lokal server på din egen pc med wordpress. Deretter fokus på html og css. Til slutt javascript.

Det er utrolig mange guider og materialet til WP, noe som ofte gjør det lettere å søke hjelp. 

Når du har fått det slik du vil, er det relativt enkelt å finne det billig hosting som kan kjøre det. 

På denne måten får du først kostnader i det du skal kjøre siden din live, men alle fordelene med wordpress.

• Liker 1
Gjest Optimo
Skrevet
Zenobia skrev (12 timer siden):

Helt til høyre i konsollen står det script.js:53, om det skulle hjelpe

Det betyr at feilen er på linje 53 i filen script.js 🙂

Skrevet

Da jeg begynte med denne herligheten, og skjønte at gratis-WP ikke tillot javascript, registrerte jeg meg på github, uten å skjønne bæra av hva et repository er. No er ting annleis!

Jeg har gått fra å bære neongrønn hjelm, til å ikle meg en lysegrønn én.

Pga begrensningene i w3spaces, lastet jeg opp et par filer til github (pages):  Mulig jeg endrer adressen etter hvert  :hoppe:

Her er det github tilbyr:

GitHub Free
The basics for all developers

• Unlimited public/private repos
  • Unlimited collaborators
  • 2,000 Actions minutes/month

• 500MB of Packages storage
  • Community support

Det er HTTPS, og nok lager. 2000 actions minutes/month vet jeg ikke hva er :ninja:

Skrevet

0K, da har jeg rota meg borti javascript-sorteringen fordi jeg har åtte kolonner istedenfor to :ninja: Det gikk ikke bra, og nå har jeg et utropstegn i en rød runding på codepen.

@proghodet Whenever you are available ... :nigo:

@Katten.2.0 Jeg har gått bort fra WP av forskjellige årsaker. Og jeg roter med både HTML, CSS og javascript samtidig. På eget ansvar   s-enfuir.gif&f=1&nofb=1   En egen server, betyr ikke det at noe på stå påslått hjemme hele tiden? Er det noe jeg ikke har forstått her? Trengs det ikke et eget rack til sånt?

@Optimo Fint å vite 👍

Skrevet
37 minutter siden, Zenobia said:

0K, da har jeg rota meg borti javascript-sorteringen fordi jeg har åtte kolonner istedenfor to :ninja: Det gikk ikke bra, og nå har jeg et utropstegn i en rød runding på codepen.

Hei og hå! Kan du lagre på codepen og sende meg linken?

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Zenobia said:

@proghodet Whenever you are available ... :nigo:

@Katten.2.0 Jeg har gått bort fra WP av forskjellige årsaker. Og jeg roter med både HTML, CSS og javascript samtidig. På eget ansvar   s-enfuir.gif&f=1&nofb=1   En egen server, betyr ikke det at noe på stå påslått hjemme hele tiden? Er det noe jeg ikke har forstått her? Trengs det ikke et eget rack til sånt?

@Optimo Fint å vite 👍

Med de få sidene du har, ville en egen server vært omtrent som å installere en jetmotor på en trehjulssykkel. :tongue:

Men i og med at jeg ser at du virkelig har fattet interesse for dette, vil jeg forsiktig råde deg til å vurdere om det kanskje like gjerne kan være mer nyttig å betale litt for serverleie enn å fortsette å bruke tid på å gjennomgå gratisalternativer som alle har mangler; selv har jeg alltid brukt Domeneshop, og fått god service derfra med en grei pris; har en medium-webserver da det billigste alternativet ikke tilbyr PHP, og får litt rabatt i forhold til prisene som er oppgitt her ettersom jeg har registrert over fem domener:

https://domene.shop/web

Det at jeg stadig har http på siden min, har forresten ikke sammenheng med Domeneshop, men at jeg simpelthen ikke har slått det på; da vil for eksempel lenker her på KG til musikk eller annet fra siden min, ikke fungere lenger.

Ha en fortsatt fin kveld, og velkommen til kaoset som preger IT-universet; når man klarer å løse ett problem, dukker det opp et nytt. smil.gif.45fa3f1698eef436c072a65cfd081302.gif

- Brian

Anonymkode: 84dd2...89f

Skrevet (endret)
proghodet skrev (9 minutter siden):

Hei og hå! Kan du lagre på codepen og sende meg linken?

https://codepen.io/lydit/pen/gOveBPm

Tror det er der rotet mitt havnet. Jeg bare kopierte din 'sort table' og gjorde egne tilpasninger ...

Kopierte dette: case "Navn":
      column = 1
      break;

noen ganger, fordi jeg hadde jo fått flere kolonner, og da var sorteringen ikke helt med.

Og god aften, forresten :vinke:

Endret av Zenobia
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med de få sidene du har, ville en egen server vært omtrent som å installere en jetmotor på en trehjulssykkel. :tongue:

Men i og med at jeg ser at du virkelig har fattet interesse for dette, vil jeg forsiktig råde deg til å vurdere om det kanskje like gjerne kan være mer nyttig å betale litt for serverleie enn å fortsette å bruke tid på å gjennomgå gratisalternativer som alle har mangler

Hei, Brian! :hallo: Jeg tror det blir noe sånt, ja :ler:  Jeg prøver github før jeg kaster inn det pekuniære håndkleet.

Skrevet (endret)
17 minutter siden, Zenobia said:

https://codepen.io/lydit/pen/gOveBPm

Tror det er der rotet mitt havnet. Jeg bare kopierte din 'sort table' og gjorde egne tilpasninger ...

Kopierte dette: case "Navn":
      column = 1
      break;

noen ganger, fordi jeg hadde jo fått flere kolonner, og da var sorteringen ikke helt med.

Skjønner :) Friskt å slenge til med et hjerte som kolonnenavn 😅

Problemet er faktisk HTML'en din, ikke javascriptet. Dersom du har tomme felt, så må du likevel slenge inn tomme <td>-tag'er :). Antall td'er (uavhengig av innhold) skal alltid samsvare med antall th'er som blir satt i toppen.

HTML:

Spoiler

<table>
  <thead>
    <tr>
      <th>id</th>
      <th>Navn</th>
      <th>Organ</th>
      <th>Nasjon</th>
      <th>Funksjon/omtale</th>
      <th> ♥ </th>
      <th>Født</th>
      <th>Skip/Planet</th>
    </tr>
  </thead>
  <tbody>
    <tr>
      <td>5</td>
      <td>Hunter, Marcus</td>
      <td>Integra</td>
      <td></td>
      <td></td>
      <td></td>
      <td></td>
      <td></td>
    </tr>
    <tr>
      <td>3</td>
      <td>Hunter, Zenobia</td>
      <td>Integra</td>
      <td>Norge</td>
      <td>Herskerinne</td>
      <td>SoV</td>
      <td>2005</td>
      <td>Xanadu</td>
    </tr>
    <tr>
      <td>4</td>
      <td>Bridelden, Sylvester</td>
      <td>Cosmo</td>
      <td>USA</td>
      <td>Konsernsjef</td>
      <td>Kona</td>
      <td>2001</td>
      <td>Jorden</td>
    </tr>
    <tr>
      <td>6</td>
      <td>Victor, Karsten</td>
      <td></td>
      <td></td>
      <td></td>
      <td></td>
      <td></td>
      <td></td>
    </tr>
  </tbody>
</table>

JavaScript:
har lagt til de nye kolonnene - du hadde gjort riktig så langt!

Spoiler

document.querySelector('thead').addEventListener('click', ev => {
  let column = 0;
  switch (ev.target.innerHTML) {
    case "id":
      column = 0
      break;
    case "Navn":
      column = 1
      break;
    case "Organ":
      column = 2
      break;
    case "Nasjon":
      column = 3
      break;
    case "Funksjon/omtale":
      column = 4
      break;
    case " ♥ ":
      column = 5
      break;
    case "Født":
      column = 6
      break;
    case "Skip/Planet":
      column = 7
      break
  }

sortTable(column)
})

function sortTable(column) {
  let table, rows, switching, i, x, y, shouldSwitch, dir, switchcount = 0;
  table = document.querySelector("table");
  switching = true;
  dir = "asc";
  while (switching) {
    switching = false;
    rows = table.rows;
    for (i = 1; i < (rows.length - 1); i++) {
      shouldSwitch = false;
      x = rows[i].getElementsByTagName("TD")[column];
      y = rows[i + 1].getElementsByTagName("TD")[column];
      if (dir == "asc") {
        if (x.innerHTML.toLowerCase() > y.innerHTML.toLowerCase()) {
          shouldSwitch = true;
          break;
        }
      } else if (dir == "desc") {
        if (x.innerHTML.toLowerCase() < y.innerHTML.toLowerCase()) {
          shouldSwitch = true;
          break;
        }
      }
    }
    if (shouldSwitch) {
      rows[i].parentNode.insertBefore(rows[i + 1], rows[i]);
      switching = true;
      switchcount ++;
    } else {
      if (switchcount == 0 && dir == "asc") {
        dir = "desc";
        switching = true;
      }
    }
  }
}

Endret av proghodet
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Å, da skal jeg sporenstreks fylle alle celler :ler:  Tusen takk! Nå leser jeg om tabell-stil. Skriker nok ut etter hvert, om jeg ikke får det til sånn som jeg vil ha det.

Men fylle først.

Da har jeg fylt i tabellen her: https://tronora.github.io/personell.html

Men så prøvde jeg å sette inn en <br> inni ene cellen, og da ble tabellen veldig rar.

Har redigert js (alt på github) så den skal kunne sortere alle 8 kolonnene nå

Endret av Zenobia
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, Zenobia said:

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Men i og med at jeg ser at du virkelig har fattet interesse for dette, vil jeg forsiktig råde deg til å vurdere om det kanskje like gjerne kan være mer nyttig å betale litt for serverleie enn å fortsette å bruke tid på å gjennomgå gratisalternativer som alle har mangler; selv har jeg alltid brukt Domeneshop, og fått god service derfra med en grei pris; har en medium-webserver da det billigste alternativet ikke tilbyr PHP, og får litt rabatt i forhold til prisene som er oppgitt her ettersom jeg har registrert over fem domener:

Lokal server.
Ser jeg burde utbrodert:

Det er et 'program' du kjører fra egen harddisk som lager en falsk server. Der kan du installere hva enn du vil, og jobbe i nettsiden som opp mot en "ekte" live server, men det er kun på ditt lokale nettverk - altså kun på din datamaskin (noe forenklet).

Som f.eks. gjennom denne guiden: https://www.webcodzing.com/install-wordpress-on-localhost/

Fordeler:
Du trenger ikke betale for løsninger, og har full kontroll.
Det er ikke tilgjengelig for omverden før du selv flytter den over til en live server.

Ulemper:
Du har full kontroll.
Det er vanskeligere å spørre om hjelp da du ikke enkelt kan sende en link over til andre.

Om du har en tusenlapp til overs ville jeg også kjøpt Divi fra Elegant Themes: En visuell builder som sparer deg for mye koding (selv om du kan gjøre alt selv) samt har et stort community som hjelper hverandre + ressurser. Er 30 dagers åpent kjøp.

Bruker det for kunder som vil kunne gjøre enkle endringer selv uten å måtte betale meg for det.

Det å lære seg HTML, CSS óg JavaScript på en gang er ganske heftig. Om det funker for deg er det supert, så klart. Jeg ville dog fokusert på f.eks. CSS først og fremst.

HTML er ganske basic, og av en eller annen grunn er det ingenting som fester seg der for meg. Jeg googler fortsatt (nesten) hver eneste snip av HTML jeg bruker. Det å lære seg CSS handler mer om å se mulighetene det gir samt lære seg de generelle prinsippene. Med det inne kan du søke etter spesifikke løsninger.

Lær deg å bruke inspect element/inspiser på andre sider. Stjel løsninger andre har gjort over en lav sko! Utrolig hjelpsomt.

JavaScript er - etter min mening - vesentlig tyngre, og er mye mindre tilgivende.

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...