Gå til innhold

Damer er mindre effektive i arbeidslivet på grunn av mensen!


He-Man

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja og egenmeldingsdager er for de som er syke, men allikevel brukes de fullt ut hvert år. Snakket med en programmerer som jobbet på et prosjekt som var forsinket, og prosjektlederen hans meldte ifra at hun trengte 3 egenmeldingsdager. Så ser han like etterpå at hun poster bilder fra en topptur. Når han konfronterer ledelsen med det han har funnet så er det han som får kjeft om at han skaper dårlig stemning. Sånne ting gjør etterhvert at man får en skjevfordeling mellom de som faktisk produserer verdier, og de som forbruker dem.

Anonymkode: 89ab2...962

Og ingen menn, ever, har «tatt en tredagers», det er bare noe enkelte kvinner driver med, sant?

 

😂

Anonymkode: f81ed...b40

  • Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor kvinner gidder å ha mensen (med unntak av de periodene de prøver å bli gravide). Finnes mange typer prevensjon som får det til å forsvinne. Jeg har ikke hatt mensen på 10 år. Leste nettopp et eller annet avisinnlegg der en lege sa at det er ingen grunn til å ha mensen. 

Anonymkode: 01395...e67

Det er helt genialt om man tåler hormonell prevensjon! Jeg og hopper ofte over mensen på pillene. 
Desverre så er det mange som får så store bivirkninger av hormonell prevensjon at de ikke kan bruke det.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og ingen menn, ever, har «tatt en tredagers», det er bare noe enkelte kvinner driver med, sant?

 

😂

Anonymkode: f81ed...b40

Begge kjønn utnytter det selvsagt, men kvinner utnytter sykeordninger i langt større grad og får langt flere skattekroner kasta etter seg. Det er en skjevfordeling som ikke er riktig eller rettferdig. Greit nok at en annen her i tråden roper misogyni, men tallene lyver ikke. Og spesielt når man ser hva slags lover blir skrevet, og hvordan velferdsordninger vedtas kun i favør kvinner så er det helt innafor å påpeke dette.

Anonymkode: 89ab2...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Begge kjønn utnytter det selvsagt, men kvinner utnytter sykeordninger i langt større grad og får langt flere skattekroner kasta etter seg. Det er en skjevfordeling som ikke er riktig eller rettferdig. Greit nok at en annen her i tråden roper misogyni, men tallene lyver ikke. Og spesielt når man ser hva slags lover blir skrevet, og hvordan velferdsordninger vedtas kun i favør kvinner så er det helt innafor å påpeke dette.

Anonymkode: 89ab2...962

Ingen bestrider at kvinner er mer syke enn menn. Men så er det ikke det denne tråden, eller mine kommentarer, dreier seg om. 

Årsaker til at kvinner er mer syke ble nylig debattert i en annen tråd her. Du kan jo finne fram til den om det er det du helst vil diskutere. Ellers får du holde deg til saken, jfr KGs reglement. 

Anonymkode: f81ed...b40

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen bestrider at kvinner er mer syke enn menn. Men så er det ikke det denne tråden, eller mine kommentarer, dreier seg om. 

Årsaker til at kvinner er mer syke ble nylig debattert i en annen tråd her. Du kan jo finne fram til den om det er det du helst vil diskutere. Ellers får du holde deg til saken, jfr KGs reglement. 

Anonymkode: f81ed...b40

Det er relevant det jeg skriver. I Spania så har de vedtatt å lønne kvinner som hevder de har smertefull mensen opptil 5 dager i mnd. Dette må selvsagt finansieres for når de er syke så må jo jobben gjøres. Dermed faller arbeidet og verdiskapingen på de som ikke menstruerer. Altså menn og kvinner som ikke kan få mensen. Det er også veldig relevant til den situasjonen vi har her til lands. 

Bare fordi du ikke liker min røde tråd så betyr det ikke at jeg er off topic. 

Anonymkode: 89ab2...962

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og der sluttet spanske arbeidsgivere å ansette kvinner.

For en idiotisk lov.

Anonymkode: 40233...71f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men hva innebefatter "smertefull menstruasjon"? Jeg regner med at her vil det fra statens side foreligge krav om legeerklæring samt dokumentasjon på regelmessig og syklusavhengig sykefravær, grunnet såkalt smertefull menstruasjon. 

Anonymkode: 80b13...0ed

Endometriose. Har du det, kan du få voldsomme smerter

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Og der sluttet spanske arbeidsgivere å ansette kvinner.

For en idiotisk lov.

Anonymkode: 40233...71f

Hadde ikke ansatt kvinner uansett hva om jeg var bedriftseier. Var til og med en feminist som trodde det ville bli utopi hvis hun kun ansatte kvinner og lærte fort sin lekse. Nå sier hun også at hun prøver å ansette flest menn. 

 

Anonymkode: 89ab2...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det er på tide å få ut fingern og forske på kvinnehelse da?

Hva mener disse kvinnehaterne at kvinner med endometriose for eks skal gjøre da?

Tror de kvinner med nærmest uutholdelige menssmerter syns det er KULT? På det verste kan jeg ikke reise meg, jeg krabber på golvet med feberrier og muskelkramper fra bryst, rygg, buken, fitta og lang ned til knærne. Mamma hadde samme, hun kunne spy og besvime av smerter. 

Har dere lyst å jobbe med kvinner som spyr dere ned eller svimer mens de jobber? JFC

Anonymkode: e8ce5...f52

  • Liker 13
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overskriften din er helt idiot. Damer er IKKE mindre effektive på grunn av mensen! Kvinner i alle aldre er vant til å bite i seg fysisk smerte, for vi utsettes for dritt som dere menn bare kan ha mareritt om.

En gang fikk jeg mensen på natta, og våknet av smertene i tretida. Jeg pleier å ta smertestillende før det blir ille, men nå var det for sent. Jeg endte raskt opp i fosterstilling på badegulvet der jeg lå resten av natta og skalv, mens jeg kastet opp av smerter med jevne mellomrom. Rundt fem en gang fikk jeg ned en tablett jeg klarte å holde på lenge nok til at den fikk effekt i sekstida. Da reiste jeg meg opp og gjorde meg klar til jobb. Hadde sovet to timer.

Jeg vet at (den mannlige) kjæresten min aldri i livet hadde gått på jobb etter sånn natt, han har vært hjemme for myyye mindre enn dette.

Anonymkode: b43d4...b45

  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er 100 % ufør pga store og smertefulle mensenplager og pga endometriose

Anonymkode: b260a...b48

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen påvirker meg ekstremt lite 😅 aldri hørt at dette har vært et problem bortsett fra at et par venninner brukte mensen for å slippe gymtimer i ungdomstiden (fordi de hata gym, altså) 

 

 

Anonymkode: 22cf3...64e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mensen påvirker meg ekstremt lite 😅 aldri hørt at dette har vært et problem bortsett fra at et par venninner brukte mensen for å slippe gymtimer i ungdomstiden (fordi de hata gym, altså) 

 

 

Anonymkode: 22cf3...64e

Du har aldri hørt at mange kvinner sliter med sterke plager og smerter i forbindelse med mensen?

Anonymkode: 772a7...be9

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje det er på tide å få ut fingern og forske på kvinnehelse da?

Hva mener disse kvinnehaterne at kvinner med endometriose for eks skal gjøre da?

Tror de kvinner med nærmest uutholdelige menssmerter syns det er KULT? På det verste kan jeg ikke reise meg, jeg krabber på golvet med feberrier og muskelkramper fra bryst, rygg, buken, fitta og lang ned til knærne. Mamma hadde samme, hun kunne spy og besvime av smerter. 

Har dere lyst å jobbe med kvinner som spyr dere ned eller svimer mens de jobber? JFC

Anonymkode: e8ce5...f52

Ja kanskje kvinner som nå dominerer medisinstudiet og blir leger skal bruke energien sin på å forske på kvinnehelse?

Helt vanvittig trist at endometriose og andre sykdommer ikke har blitt kurert eller at man ikke har funnet gode løsninger, men de siste 10 årene er det damene som har dominert medisin. 

Så det er bare en ting man kan konkludere med dette: damer som selv ikke har endometriose bryr seg ikke så mye. Litt som at kvinner her inne sier at "MenSEn PlaGER Meg Ikke, Så JEg sSkjønNEr Ikke VHorofr det ER et pRObleM"

Kvinner har virkelig ikke empati eller sympati for noen andre enn seg selv. Ikke engang for andre kvinner, spesielt ikke for andre kvinner. Dere er som krabber i en bøtte, hvis en prøver komme ut av bøtta så vil resten prøve å dra den ned igjen. Eneste gangen dere faktisk samles er når dere skal hate en mann eller hvis det er en konflikt mellom en kvinne og en mann - da tar dere side med kvinnen 9/10 ganger uansett hva som har skjedd.

Anonymkode: 89ab2...962

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 17.49):

Jeg er kvinne og bruker prevensjon som får menstruasjon til å forsvinne. Anbefales.

Anonymkode: fbd86...405

Prøvde det, blødde i flere måneder.

Anonymkode: 85c9f...05b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for så vidt en interessant problemstilling; Hvordan vil enda flere velferdsgoder for kvinner påvirke prestasjoner på jobb, og karrieremuligheter. Det ble tidligere hevdet at "karrierekvinner" i Norge nådde kortere enn enkelte andre steder, rett og slett fordi en her har så mange velferdsgoder som kvinner benytter seg av at en ikke rekker like langt. Det gir for så vidt en viss mening. Om en stor del av tiden i arbeid har blitt tilbragt i/avbrutt av permisjoner, med ammefri, sykefravær osv. er det kanskje ikke så rart at en kommer kortere, i realiteten har mindre erfaring og leverer mindre på arbeidsplassen. 

Jeg tenker i grunn det må være helt greit. Arbeid er ikke det viktigste i verden, og at kvinner prioriterer egen helse og tid med barn virker ikke som noen dårlig prioritering. Samtidig håper jeg vi som samfunn kan være ærlige rundt dette, både konsekvensene for kvinnene selv, for arbeidsplass og kolleger, og for samfunnet. Kanskje kunne en også vist litt takknemlighet for disse utrolige velferdsgodene en tross alt får

Så får en håpe slike ordninger blir behovsprøvd, og ikke blir en ny type "permisjon" en tar ut som standard. Samtidig sliter jeg litt med å se nytten. Kvinner som har så store problemer med menstruasjonssmerter at de ikke klarer å jobbe får vel sykemelding også i dag? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er en av de som opplever forferdelige smerter de første dagene, så går det over. Det er fryktelig, men jeg kommer meg som regel på jobb for det om. Bader i smertestillende og har varm flaske om natten mot lårene og magen. Det lindrer. 

Men har alltid fått høre at jeg er arbeidsjern og veldig effektiv, så vil tro jeg tar igjen det tapte ellers. Har sett mange menn på jobb som bare sitter og drikker kaffe. Og kvinner også. Og mange som er flinke og gir jernet. Så det har ingenting med menstruasjon å gjøre. De som uansett blir syke av menstruasjon, kan jo ikke noe for det! Til gjengjeld føder vi barna deres og må gjennom en lang prosess når det gjelder fødsel, påkjenning og endring av kroppen. 

Anonymkode: a0a93...1f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.5.2022 den 20.53):

Mensen påvirker meg ekstremt lite 😅 aldri hørt at dette har vært et problem bortsett fra at et par venninner brukte mensen for å slippe gymtimer i ungdomstiden (fordi de hata gym, altså) 

 

 

Anonymkode: 22cf3...64e

Som kvinne har du ikke hørt om at en andel kvinner og jenter sliter med sterke menssmerter? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men asså, hva så? Hva slags konklusjon skal man trekke av det? (Hvis det er tilfelle.)

Tror du Norge eller arbeidsgiverne hadde hatt det bedre uten kvinner i yrkeslivet av den grunn? 

For det første ville det ikke vært noen mennesker og dermed ikke arbeidsliv uten menstruerende kvinner, så det er greit å være litt ydmyk sånn sett For det andre er det ganske grunnleggende kunnskap at land der kvinner jobber styrker økonomien. 

Anonymkode: 0f128...b45

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde dag en av mensen i går. Vondt overalt i kroppen, spesielt ille var krampene i magen og i korsryggen. Jeg var likevel på jobb og jeg var inni helvetes effektiv. Fikk unna langt mer enn hva jeg vet mange av de jeg jobber med (som ikke har mensen) får unna i løpet av en uke. Vi kvinnfolk er nemlig vant til å måtte bite i oss mye og stå på. Tror det er få menn som hadde gått på jobb med de plagene vi opplever de dagene det står på som verst. Vi snakker smerter som til tider kjennes ut som man blir knivstukket, kvalme og migrene liksom.

Samtidig har jeg en kollega som har det mye verre enn meg når hun har mensen (og dagene før), så jeg skjønner veldig godt at behovet for noen dager hjemme er til stede for de som har det aller verst..  

Anonymkode: 7e584...e5e

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...