Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så pinlig for han 😬 Måles ikke jobbspesialistene på prestasjon? Andel klienter de får ut i jobb, for eksempel?

Anonymkode: 82622...c9f

Jeg lurer selv på hva jobbspesialister blir målt etter. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk ikke til å quote ordentlig men hvorfor kan du ikke si at du akkurat har avsluttet/holder på å avslutte et privat prosjekt/oppussing/hva som helst? Supert å være tilgjengelig umiddelbart. 

Anonymkode: cb758...fca

I jobbintervjuer sier jeg minst mulig om hullet mitt, men hullet er på 7 år så det er svært synlig på CVen. Om jeg først kommer på jobbintervju så har jeg heller ikke lyst til å lyve, mistenker at jeg lyver så blir jeg i hvert fall ikke ansatt.

Har møtt en del arbeidsgivere som har vist forståelse for situasjonen min, problemet er bare at i de tilfellene så har det allitd vært noen bedre søkere enn meg og arbeidsgiveren velger selvsagt den de tror er best og ikke den de kanskje har mest sympati for. 

TS

Anonymkode: 06f65...826

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

De måles blant annet etter hvor mange de får ut i arbeid og hvor mye tid de bruker ute på arbeidsplassene. :) 

TS, lite spørsmål. Søker du jobber over hele landet? 

Anonymkode: 81a7e...165

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De måles blant annet etter hvor mange de får ut i arbeid og hvor mye tid de bruker ute på arbeidsplassene. :) 

TS, lite spørsmål. Søker du jobber over hele landet? 

Jeg søker jobber i hele landet når det kommer til jobber som krever utdannelse. Men om jeg bor i Stavanger så er det ikke så aktualt å søke jobb som butikkmedarbeider i Mo i Rana. Butikkjobbene jeg søker på er kun de som er i byen jeg bor i. Jeg søker rundt 30 jobber i uken nå og klarer ikke så mye mer og da prioriterer jeg jobbannonsene etter sannsynligheten for at jef får jobben og hvor mye jeg har lyst på den konkrete jobben.  Jeg har ikke tid til å søke på alt av ledige jobber og har valgt å ikke søke på ufaglærte jobber som er 150 mil unna der jeg bor. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg søker jobber i hele landet når det kommer til jobber som krever utdannelse. Men om jeg bor i Stavanger så er det ikke så aktualt å søke jobb som butikkmedarbeider i Mo i Rana. Butikkjobbene jeg søker på er kun de som er i byen jeg bor i. Jeg søker rundt 30 jobber i uken nå og klarer ikke så mye mer og da prioriterer jeg jobbannonsene etter sannsynligheten for at jef  jeg får jobben og hvor mye jeg har lyst på den konkrete jobben.  Jeg har ikke tid til å søke på alt av ledige jobber og har valgt å ikke søke på ufaglærte jobber som er 150 mil unna der jeg bor. 

TS

Redigert

TS

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg søker jobber i hele landet når det kommer til jobber som krever utdannelse. Men om jeg bor i Stavanger så er det ikke så aktualt å søke jobb som butikkmedarbeider i Mo i Rana. Butikkjobbene jeg søker på er kun de som er i byen jeg bor i. Jeg søker rundt 30 jobber i uken nå og klarer ikke så mye mer og da prioriterer jeg jobbannonsene etter sannsynligheten for at jef får jobben og hvor mye jeg har lyst på den konkrete jobben.  Jeg har ikke tid til å søke på alt av ledige jobber og har valgt å ikke søke på ufaglærte jobber som er 150 mil unna der jeg bor. 

TS

Det skjønner jeg veldig godt! Ville gjort det samme om jeg var deg. :) Årsaken til at jeg lurer er nemlig at det kommer til å bli et stort behov for ingeniører i Nordland framover. https://www.nrk.no/nordland/hog-mangel-pa-ingeniorkompetanse-til-batterifabrikkar-1.16021445 
Vet av erfaring at mange arbeidsplasser er villig til å inkludere personer som har vært utenfor arbeidslivet (uten at jeg ønsker å avsløre nøyaktig hvor jeg befinner meg), rett og slett fordi de ikke får tak i nok folk... Uten at jeg vet hva slags felt du er utdannet innen selvfølgelig. 

Nå er det vel kanskje ikke lyst ut så mange stillinger på disse fabrikkene foreløpig, men på sikt skulle du absolutt ha blitt solgt inn til en slik arbeidsplass ved hjelp av f.eks. midlertidig lønnstilskudd..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det skjønner jeg veldig godt! Ville gjort det samme om jeg var deg. :) Årsaken til at jeg lurer er nemlig at det kommer til å bli et stort behov for ingeniører i Nordland framover. https://www.nrk.no/nordland/hog-mangel-pa-ingeniorkompetanse-til-batterifabrikkar-1.16021445 
Vet av erfaring at mange arbeidsplasser er villig til å inkludere personer som har vært utenfor arbeidslivet (uten at jeg ønsker å avsløre nøyaktig hvor jeg befinner meg), rett og slett fordi de ikke får tak i nok folk... Uten at jeg vet hva slags felt du er utdannet innen selvfølgelig. 

Nå er det vel kanskje ikke lyst ut så mange stillinger på disse fabrikkene foreløpig, men på sikt skulle du absolutt ha blitt solgt inn til en slik arbeidsplass ved hjelp av f.eks. midlertidig lønnstilskudd..

Tusen takk for tipset! Jeg er absolutt villig til å flytte til Nordland om jeg får relevant jobb der. Jeg har sivilingeniørutdannelse innen fysikk og matematikk. Håper det er noe de har behov for på den fabrikken. 

Jeg skal også sjekke om muligheter for midlertidig lønnstilskudd i den fabrikken. Men kanskje føst prøve å søke jobb på ordinære vilkår. Føler dette med lønnstilskudd er tveegget sverd. Er en del arbeidsgivere som tror jeg er helt idiot når de får tilbud om lønnstilskudd. De tror jeg er en som trenger mye oppfølging og at jeg ikke er produktiv. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I jobbintervjuer sier jeg minst mulig om hullet mitt, men hullet er på 7 år så det er svært synlig på CVen. Om jeg først kommer på jobbintervju så har jeg heller ikke lyst til å lyve, mistenker at jeg lyver så blir jeg i hvert fall ikke ansatt.

Har møtt en del arbeidsgivere som har vist forståelse for situasjonen min, problemet er bare at i de tilfellene så har det allitd vært noen bedre søkere enn meg og arbeidsgiveren velger selvsagt den de tror er best og ikke den de kanskje har mest sympati for. 

TS

Jeg forstår ikke hvorfor arbeidsgivere blir besatt av hull lenger tilbake. Da kan jo ingen snu sin situasjon yil det bedre, få ny sjanse samme hvor mye man jobbet for det. Med den utdannelsen tror jeg du finner jobb selv. Gjorde du ingenting i 7 år eller gjorde du noe, som ikke er direkte relatert til en arbeidsgiver? 

Anonymkode: 07847...90b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår ikke hvorfor arbeidsgivere blir besatt av hull lenger tilbake. Da kan jo ingen snu sin situasjon yil det bedre, få ny sjanse samme hvor mye man jobbet for det. Med den utdannelsen tror jeg du finner jobb selv. Gjorde du ingenting i 7 år eller gjorde du noe, som ikke er direkte relatert til en arbeidsgiver? 

Jeg også synes det er tullete at arbeidsgivere ikke gir oss med hull en ny sjanse spesielt når arbeidsgiverne sier de ikke finner nok arbeidstakere og spesielt arbeidstakere med min kompetanse.Det føles som dobbelt straff at man først ble syk og når man først blir frisk så skal man ikke få jobb. 

Jeg ønsker ikke gå i detalj, men jeg har vært svært syk så jeg gjorde ingenting de årene. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Din høres i hvert fall bedre ut enn min. Hun vær fæl.

Anonymkode: fbbe0...a1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Din høres i hvert fall bedre ut enn min. Hun vær fæl.

Anonymkode: fbbe0...a1b

Hva gjorde din jobbspesialist? 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Fikk innkallelse til jobbintervju i dag og dette til en stilling som krever at man er sivilingeniør. :bolledeig: 

TS

• Liker 3
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg også synes det er tullete at arbeidsgivere ikke gir oss med hull en ny sjanse spesielt når arbeidsgiverne sier de ikke finner nok arbeidstakere og spesielt arbeidstakere med min kompetanse.Det føles som dobbelt straff at man først ble syk og når man først blir frisk så skal man ikke få jobb. 

Jeg ønsker ikke gå i detalj, men jeg har vært svært syk så jeg gjorde ingenting de årene. 

TS

Det er lov å være syk. Gratulerer med intervju, lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er lov å være syk. Gratulerer med intervju, lykke til!

Tusen takk!

Har satt av morgendagen til å øve til intervjuet. Dette virker absolutt som drømmejobben og av alle jobbintervjuer jeg har vært på så er det dennehvor jeg i størst grad både får brukt mine evner og får utviklet meg faglig. Dette er jobben jeg hadde søkt på om jeg hadde hatt null hull i CVen. Dette er hva jeg egentlig ønsker å jobbe med. 

Håper på litt flaks nå. Håper på at det er få søkere til stillingen og at jeg og intervjueren får kjemi. 

TS

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
On 7/3/2022 at 6:04 PM, AnonymBruker said:

Tusen takk for tipset! Jeg er absolutt villig til å flytte til Nordland om jeg får relevant jobb der. Jeg har sivilingeniørutdannelse innen fysikk og matematikk. Håper det er noe de har behov for på den fabrikken. 

Jeg skal også sjekke om muligheter for midlertidig lønnstilskudd i den fabrikken. Men kanskje føst prøve å søke jobb på ordinære vilkår. Føler dette med lønnstilskudd er tveegget sverd. Er en del arbeidsgivere som tror jeg er helt idiot når de får tilbud om lønnstilskudd. De tror jeg er en som trenger mye oppfølging og at jeg ikke er produktiv. 

TS

Da har du absolutt en utdannelse som kan brukes til mye. Veldig bra at du er flyttbar, tror det øker sjansene dine betraktelig. Det er mange spennende industriprosjekter her i Nordland for tiden. I tillegg til Mo i Rana skjer det nye ting f.eks. i Mosjøen og i Glomfjord. 

Skjønner godt at det med lønnstilskudd kan være tveegget.. Noen arbeidsgivere forstår at det er en fin måte å teste ut/bli kjent med arbeidstakere på, mens andre tror personene er "ubrukelige" (selv om de aller fleste både er flinke og oppegående). Håper du i så fall møter på førstnevnte kategori under jobbsøkingen din. :) Vet det er litt forskjell på jobbspesialister, men de jobbspesialistene jeg kjenner ville solgt deg inn med alt de har til potensielle arbeidsgivere med den kompetansen du har... 

PS: Masse lykke til på intervju!!! ❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Da har du absolutt en utdannelse som kan brukes til mye. Veldig bra at du er flyttbar, tror det øker sjansene dine betraktelig. Det er mange spennende industriprosjekter her i Nordland for tiden. I tillegg til Mo i Rana skjer det nye ting f.eks. i Mosjøen og i Glomfjord. 

Skjønner godt at det med lønnstilskudd kan være tveegget.. Noen arbeidsgivere forstår at det er en fin måte å teste ut/bli kjent med arbeidstakere på, mens andre tror personene er "ubrukelige" (selv om de aller fleste både er flinke og oppegående). Håper du i så fall møter på førstnevnte kategori under jobbsøkingen din. :) Vet det er litt forskjell på jobbspesialister, men de jobbspesialistene jeg kjenner ville solgt deg inn med alt de har til potensielle arbeidsgivere med den kompetansen du har... 

PS: Masse lykke til på intervju!!! ❤️

Ja, det er nok forskjell på jobbspesialistene. Min jobbspesialist vet f.eks som deg om arbeidsplasser om ingeniørarbeidsplasser som er villie til å ansette folk med hull i CVen. Det hadde vært gull om jobbspesialisten min hadde sagt: Hei, jeg vet om noen industribedrifter som sliter med å få nok kvalifiserte søkere og som derfor gir folk med hull på CVen en sjanse. 

Jeg klager en del over jobbspesialisten min i denne tråden, men det handler ikke bare om han. Det handler også om at jeg er ganske selvdreven. Jeg klarer å finne utlyste jobber, jeg klarer å skrive jobbsøknader, jeg klarer jobbintervjuer, jeg klarer å spørre arbeidsgivere om tilbakemelding på hvorfor jeg ikke fikk jobben og om det er noe jeg kan gjøre annerledes neste gang, osv. Det eneste som skiller meg fra andre arbeidssøkere er at jeg har et hull i CVen og at jeg derfor også mangler et jobbnettverk som kunne hjulpet meg å få jobb. Når jobbspesialisten mangler et jobbnettverk som kan hjelpe meg å få jobb så lurer jeg på hva han faktisk kan bidra med. 

Også handler det  om dårlig kommunikasjon mellom meg og jobbspesialisten. Det er  mest min feil. Jeg er ikke en som synes det er lett å ta om slike ting. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Tusen takk!

Har satt av morgendagen til å øve til intervjuet. Dette virker absolutt som drømmejobben og av alle jobbintervjuer jeg har vært på så er det dennehvor jeg i størst grad både får brukt mine evner og får utviklet meg faglig. Dette er jobben jeg hadde søkt på om jeg hadde hatt null hull i CVen. Dette er hva jeg egentlig ønsker å jobbe med. 

Håper på litt flaks nå. Håper på at det er få søkere til stillingen og at jeg og intervjueren får kjemi. 

TS

Åå, krysser fingrene for at det klaffer!😁 Det er liksom bare dette som skal til. Får du denne så er foten innafor og eventuelt neste jobb blir så mye enklere å skaffe. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Åå, krysser fingrene for at det klaffer!😁 Det er liksom bare dette som skal til. Får du denne så er foten innafor og eventuelt neste jobb blir så mye enklere å skaffe. 

Absolutt!  Får jeg denne jobben så tror jeg at jeg kan velge og vrake i jobber etterpå. Men det flotteste med denne jobben er at det er en jobb jeg faktisk har lyst til å bli værende i (om det ikke er dårlig arbeidsmiljø). 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Absolutt!  Får jeg denne jobben så tror jeg at jeg kan velge og vrake i jobber etterpå. Men det flotteste med denne jobben er at det er en jobb jeg faktisk har lyst til å bli værende i (om det ikke er dårlig arbeidsmiljø). 

TS

Der tar jeg hardt i, men jeg tror absolutt at det vil bli veldig mye lettere å få nye jobber om jeg først får denne jobben.  Og det er jo heller ikke slik at jeg har behov for å kunne velge og vrake i jobber. Jeg ønsker kun å få en jobb jeg trives i faglig og sosialt og hvor jeg får en lønn jeg kan leve av. 

I tillegg har jeg lyst til å vise tvilerne at jeg faktisk klarer å både få en relevant jobb og å gjøre det svært godt i en slik jobb. Jeg liker ikke å bli behandlet som om jeg er en giddaløs tulling. Det er helt utrolig hvor mange fordommer og hvor nedlatende folk kan være mot oss har vært lenge utenfor arbeidslivet. Det er nedverdigende når arbeidsgivere ikke engang vil la meg jobbe om de slipper å betale lønnen min. 

Så er utrolig glad for at jeg nå fikk intervjutilbud til en relevant jobb. At det er noen som ser kompetansen min. 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hadde jobbintervjuet nå og tror det gikk greit.  Jeg skal få tilbakemeling på om jeg går videre til andregangsintervju om to uker. 

TS

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Fikk nytt intervjutilbud fra ny jobb i dag! Denne gangen er det en IT-jobb. Ble utrolig glad. Jeg har slitt med å få jobbtilbud fra IT-sektoren og det er tragisk nårr jeg n leser i avisene at etterspørselen etter folk som kan programmere er så sterk at førsteårsstudenter og folk med korte kurs får jobber kastet etter seg. At det å kunne programmere garanterer at man får godt betalt jobb.  Så denne jobben virker super, både fordi jeg får brukt IT-ferdighetene mine, og fordi jeg kommer inn i en sektor hvor det er arbeidstakers marked(om jeg først får jobb). Kunen godt tenkt at det var arbeidssøkerne som kom og spurte om jeg ville jobbe for dem i stedet for at det er jeg må stå med lua i hånda. 

TS

• Liker 1
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...