Gå til innhold

Er så lei meg nå 😭


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Er det noe man får fra fastlegen, letrozol?

Anonymkode: 305ab...e3d

Det får man fra gynekolog. Først vil de nok ta litt prøver osv, for å se hvordan ting ligger ann. Jeg selv har gått på flere runder med letrozol. Jeg er selv det som regnes for gammel i forbindelse med å bli gravid. Når vi skulle ha nr 2 så ble jeg satt på det uten noen spesiell grunn. Da var det kun for å prøve å se om det kunne ha effekt, da vi hadde prøvd en del sykluser, og mensen var veldig uregelmessig. 

Anonymkode: 9b62a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kom det som et sjokk på deg at du skulle komme i overgangsalder? 

Så undrer jeg, hvordan hat det seg at dette savnet om barn meldte seg nå og ikke for ti år siden? 

For meg virker det som om du prøver å trolle. 

Anonymkode: 893d1...f1c

TS skriver ikke at hun syns det er rart at hun kan ha startet på overgangsalderen, bare at det er vondt. Og hun skriver ikke noe om hvordan det var for ti år siden, det kan det godt tenkes at hun savnet barn da også. 

Jeg syns virkelig ikke det er rart at dette føles vanskelig ❤️ Og om det er håp for å få barn nå, er vanskelig å si. Sjansene er sannsynligvis ikke gode med egne egg. Men det er det best å snakke med gynekolog/fertilitetsklinikk om. Det er ikke gitt at det er helt umulig. Jeg vet også om noen som uventet fikk barn da de droppet prevensjon pga. alder og hun (trodde hun) hadde mistet menstruasjonen for godt. Men det er greit å være realistisk, sannsynligvis er det små sjanser. Og det er virkelig lov å synes at det er veldig vondt.

Anonymkode: 0f200...537

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det får man fra gynekolog. Først vil de nok ta litt prøver osv, for å se hvordan ting ligger ann. Jeg selv har gått på flere runder med letrozol. Jeg er selv det som regnes for gammel i forbindelse med å bli gravid. Når vi skulle ha nr 2 så ble jeg satt på det uten noen spesiell grunn. Da var det kun for å prøve å se om det kunne ha effekt, da vi hadde prøvd en del sykluser, og mensen var veldig uregelmessig. 

Anonymkode: 9b62a...e58

Og hva er alderen som regnes for å være "for gammel" til å bli gravid? Jeg blir 41 i neste uke, er det for gammelt også?Må jeg regne med å bruke letrozol eller andre medisiner?

Anonymkode: 305ab...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hva er alderen som regnes for å være "for gammel" til å bli gravid? Jeg blir 41 i neste uke, er det for gammelt også?Må jeg regne med å bruke letrozol eller andre medisiner?

Anonymkode: 

Alder tenker jeg er opptil en selv. Jeg synes ikke 41 er for gammelt, er så mye annet som er viktig. Men etter folk sin mening på kvinneguiden så er vel alt over 35 kjempe gammelt. Om du kommer til å måtte bruke medisiner kommer ann på hva gynekologen kommer fram til. Men utifra hva du har fått greie på, så er det nok mulig at du blir satt på en eller annen behandling forholdsvis raskt.

 

Anonymkode: 9b62a...e58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Alder tenker jeg er opptil en selv. Jeg synes ikke 41 er for gammelt, er så mye annet som er viktig. Men etter folk sin mening på kvinneguiden så er vel alt over 35 kjempe gammelt. Om du kommer til å måtte bruke medisiner kommer ann på hva gynekologen kommer fram til. Men utifra hva du har fått greie på, så er det nok mulig at du blir satt på en eller annen behandling forholdsvis raskt.

 

Anonymkode: 9b62a...e58

Muligens fordi flesteparten her inne er i 20-årene? Da vil nok de synes at en 40-åring er for gammel. Synet endrer seg mest  sannsynlig når de selv er blitt nærmere 40 ;) 

Det er mange som kan få barn i begynnelsen av 40-årene.

Anonymkode: eb6d9...8a4

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

45-52 år er gjomsnittet for overgangs alder. Alt utenom er untagene. Så ikke utsett det å få barn til du er i 40 årene om du vil være sikker på å få barn.

Anonymkode: e60bf...f3d

45-55 er visst vanligst. Jeg er 51 og har ingen tegn enda. 

Anonymkode: 9c279...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når barn er så viktig for deg forstår jeg ikke at du ikke har prøvd og bli gravid før? 

Hva med eggdonasjon?.

Anonymkode: 3baed...4e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Gynekologen min sa at den gjennomsnittlige alderen for overgangsalder er 52. 
Fra 45 års alder er ikke korrekt 

Anonymkode: ec2f9...d87

Det er dette mange bommer på. Gjennomsnittlig alder for MENOPAUSE er 52, altså ingen mens overhodet. Overgangsalder med nedsatt hormonproduksjon og fruktbarhet starter inntil 10 år før menopause. 

Anonymkode: ebe00...443

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom i tidlig overgangsalder, startet lenge før jeg fylte 30. Overgangsalder varer lenge, og mens forsvant ikke før jeg var 44. Jeg fikk ett barn på naturmetoden da jeg var 35. Tok eggdonasjon etter det og har nå tre barn.

Lykke til TS.

Anonymkode: d9447...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvorfor vente med å få barn til du kommer i overgangsalder ? Eller er du i tidlig overgangs alder ?

Anonymkode: e60bf...f3d

Dette er så jævlig idiotisk å si. Kanskje ikke det er frivillig at hun har ventet så lenge? Det finnes faktisk damer som sårt ønsker seg barn, men ikke finner noen det passer å få med. Eller at man har prøvd men ikke fått til. 

Slutt å spør om sånne ting!! Faen altså, trodde dette var allmenn folkeskikk i 2022.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hottentått
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Når barn er så viktig for deg forstår jeg ikke at du ikke har prøvd og bli gravid før? 

Hva med eggdonasjon?.

Anonymkode: 3baed...4e0

Skam deg 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det er dette mange bommer på. Gjennomsnittlig alder for MENOPAUSE er 52, altså ingen mens overhodet. Overgangsalder med nedsatt hormonproduksjon og fruktbarhet starter inntil 10 år før menopause. 

Anonymkode: ebe00...443

10 til 15

Anonymkode: d9447...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (På 6.5.2022 den 10.25):

Adopsjon er i praksis umulig. Omtrent ingen barn legges ut for adopsjon og det er lange ventelister. Dessverre.

Er det ikke bare bra at barn er hos sine biologiske foreldre? 🤔

Anonymkode: 64503...dd1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Jeg setter pris på at du er så åpen om sårhet rundt dette. Jeg er i en lignende situasjon, men syns det er vanskelig å skrive om det her inne fordi så mange dømmer oss som kommer i gang sent. Ja, vi er sent ute, men livet er ikke A4 for alle. Noen finner noen å dele babyønsket og prosessen med tidlig, andre, som meg, finner den riktige mannen sent. 
For vår del er det eggdonasjon som blir vår måte å få det til på. Det er annerledes enn vi hadde sett for oss, men det blir et like perfekt barn, familie og fremtid som vi har ønsket oss.

Jeg ønsker deg masse lykke til videre med DIN prosess. Husk at det fortsatt finnes løsninger ❤️

Anonymkode: cba64...f42

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei. Jeg setter pris på at du er så åpen om sårhet rundt dette. Jeg er i en lignende situasjon, men syns det er vanskelig å skrive om det her inne fordi så mange dømmer oss som kommer i gang sent. Ja, vi er sent ute, men livet er ikke A4 for alle. Noen finner noen å dele babyønsket og prosessen med tidlig, andre, som meg, finner den riktige mannen sent. 
For vår del er det eggdonasjon som blir vår måte å få det til på. Det er annerledes enn vi hadde sett for oss, men det blir et like perfekt barn, familie og fremtid som vi har ønsket oss.

Jeg ønsker deg masse lykke til videre med DIN prosess. Husk at det fortsatt finnes løsninger ❤️

Anonymkode: cba64...f42

Føler det samme her, er snart 41 og ser at veldig mange på kg dømmer hardt når noen "godt voksne" ønsker barn. Som du sier, er ikke alltid A4 for alle, og noen finner den rette sent.

Selv prøver vi med naturmetoden, kanskje det går, kanskje ikke. Jeg er 41, så vet at de fleste av mine egg sikkert er dårlige, men kanskje det finnes et godt et fremdeles? Hvor gammel er du/dere, siden dere ikke skal prøve med dine egg?

På hvilket tidspunkt er det man bestemmer seg for å prøve IVF eller eggdonasjon? Hvor lenge prøvde dere først, er det lege som har anbefalt eller fant dere ut at dere skal prøve eggdonasjon etter å ha prøvd lenge, sjekket eggreserver etc.?

Anonymkode: 305ab...e3d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår godt dette er sårt og vanskelig, uansett alder. Jeg kom i begynnende tidlig overgangsalder når jeg var 30 år. Det var et lite sjokk, men det er hva det er. Jeg forstår ikke de som dømmer og sier hvorfor kom man ikke i gang før. Livet skjer, litt ulikt for alle. Stor klem ♥️ og medfølelse. Når det er sagt, så kan du fremdeles få det til - gå privat for og få IVF med sæddonasjon, hvis dette er noe du virkelig vil, ikke la sorgen paralysere deg nå, men mobiliser for og gjennomføre :hug:

Anonymkode: f3f4c...3e6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg skjønner det er sårt, men ettersom valget så langt ikke har vært barn er dette nok en forbigående sårhet. Overgangsalderen stenger en mulighet. Du får prøve å finne annet som vil føles meningsfult for deg. 

Anonymkode: ba5b0...589

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Føler det samme her, er snart 41 og ser at veldig mange på kg dømmer hardt når noen "godt voksne" ønsker barn. Som du sier, er ikke alltid A4 for alle, og noen finner den rette sent.

Selv prøver vi med naturmetoden, kanskje det går, kanskje ikke. Jeg er 41, så vet at de fleste av mine egg sikkert er dårlige, men kanskje det finnes et godt et fremdeles? Hvor gammel er du/dere, siden dere ikke skal prøve med dine egg?

På hvilket tidspunkt er det man bestemmer seg for å prøve IVF eller eggdonasjon? Hvor lenge prøvde dere først, er det lege som har anbefalt eller fant dere ut at dere skal prøve eggdonasjon etter å ha prøvd lenge, sjekket eggreserver etc.?

Anonymkode: 305ab...e3d

Hei! Jeg er 42 nå. Vi har forsøkt i halvannet år på naturlig vis. Vi ble derfor anbefalt IVF, men fikk beskjed om at mine eggreserver er for lave/dårlige (jeg husker ikke nå hva legen sa). Det vil være tilnærmet umulig med mine egg, og vi ble derfor anbefalt eggdonasjon. 

Jeg tok blodprøver i begynnelsen av prosessen som var ganske fine, men jeg ble ikke sjekket for amh da. Legen nå (fertilitetsklinikk) sammenlignet prøvene mine da og nå og mener at jeg antakelig hadde for lave verdier da også. Vi kunne altså tatt valget om eggdonasjon tidligere. Skulle jeg gjort prosessen på nytt nå ville jeg sjekket ut ALT med en gang.

Anonymkode: cba64...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hei! Jeg er 42 nå. Vi har forsøkt i halvannet år på naturlig vis. Vi ble derfor anbefalt IVF, men fikk beskjed om at mine eggreserver er for lave/dårlige (jeg husker ikke nå hva legen sa). Det vil være tilnærmet umulig med mine egg, og vi ble derfor anbefalt eggdonasjon. 

Jeg tok blodprøver i begynnelsen av prosessen som var ganske fine, men jeg ble ikke sjekket for amh da. Legen nå (fertilitetsklinikk) sammenlignet prøvene mine da og nå og mener at jeg antakelig hadde for lave verdier da også. Vi kunne altså tatt valget om eggdonasjon tidligere. Skulle jeg gjort prosessen på nytt nå ville jeg sjekket ut ALT med en gang.

Anonymkode: cba64...f42

Trodde de alltid sjekket AMH i sånne tilfeller? Jeg var til gynekolog i fjor høst, november, og fikk tilbakemelding om at alle mine verdier var normale (AMH på 5) og at det ikke var noe i veien for graviditet. Ble gravid i januar, men måtte avbryte pga. misdannelser på foster. Så nå er jeg straks 41, og tilbake som prøver igjen.

Vet ikke om jeg kan bli gravid igjen, men har ikke fått samme beskjed som deg om IVF eller eggdonasjon. Du gikk kanskje gjennom grundigere undersøkelser enn meg? Jeg tok blodprøve som nevnt, og innvendig ultralyd som viste 10 eggposer og alt så normalt ut.

Håper dere lykkes, enten naturlig eller via IVF/eggdonasjon. :) 

Anonymkode: 305ab...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Trodde de alltid sjekket AMH i sånne tilfeller? Jeg var til gynekolog i fjor høst, november, og fikk tilbakemelding om at alle mine verdier var normale (AMH på 5) og at det ikke var noe i veien for graviditet. Ble gravid i januar, men måtte avbryte pga. misdannelser på foster. Så nå er jeg straks 41, og tilbake som prøver igjen.

Vet ikke om jeg kan bli gravid igjen, men har ikke fått samme beskjed som deg om IVF eller eggdonasjon. Du gikk kanskje gjennom grundigere undersøkelser enn meg? Jeg tok blodprøve som nevnt, og innvendig ultralyd som viste 10 eggposer og alt så normalt ut.

Håper dere lykkes, enten naturlig eller via IVF/eggdonasjon. :) 

Anonymkode: 305ab...e3d

De skal nok alltid sjekke AMH, jeg tror det var en feil at det ikke ble gjort. Jeg har verdier på under 1 nå, så det vil ikke kunne skje på naturligvis hos meg. Det høres ut som du har langt bedre forutsetninger, jeg håper det lykkes for dere også! ❤️ 

Anonymkode: cba64...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...