Gå til innhold

Gamle navn som ikke kommer tilbake.

Gjest loveli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 5/3/2022 den 5.03):

For det første er tråden en smule meningsløs, for så snart det dukker opp et navn som man spår vil brukes lite i fremtiden, er det sikkert en eller annen mor som vil finne ut at akkurat det navnet vil jeg gi barnet mitt for å få det til å bli så unikt som mulig, og andre mødre som også føler trang til å være unike, følger etter slik at navnet blir populært igjen.

Men likevel tar jeg sjansen på å komme med et navn som neppe vil oppnå den helt store populæriteten, og det er navnet Polycarpus. Da Karl XII i sin tid gikk til krig mot Norge og bosatte seg i Christiania, innlosjerte han seg hos en gjestfri kar som het Polycarpus til fornavn - riktignok et verdig navn med gamle røtter, men uansett trang til å skille seg ut, tror jeg det skal mye til for å gjenreise gammel stolthet, og kalle ungen sin Polycarpus.

Anonymkode: 02836...d68

Har lest at "sigøynerkongen" het Polykarp Karoli . Han var vel far eller bestefar til den nåværende Karoli slekten. Er nok ikke så veldig mange utenom den slekten, som vil føre det videre nei. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4/29/2022 den 19.09):

Jeg tror kvinnenavn bygd på mannsnavn ikke vil bli veldig populære igjen. Kjellaug, Kjellfrid, Oddhild, Bjørnhild osv.

Anonymkode: 4e355...e41

Eller kanskje det blir mer vanlig. Noen vil kanskje at barnet skal få velge navn/kjønn senere. Da kan det bli Kjell/Frida, Odd/Hilde osv.

Anonymkode: a777c...e22

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (På 29.4.2022 den 16.39):

Hvilke gamle navn tror du ikke vil se dagens lys igjen med det første?

Jeg tror ikke folk vil kalle guttene sine for Kåre.

Eller jentene sine for Gerd.

Kjenner en 7-åring ved navn Gerd Helén, men hun bruker begge navnene. 

Navn går i sykluser. Våre bare ser jo ikke på Gerd og Kåre som oldefar navn slik som vi gjør, om 30-40 år er nok slike navne veldig moderne igjen. For Matheo Maximillian og Linnea Champagne Lotelitta vil jo ha unike navn på sine barn  

Adolf kommer neppe tilbake. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 19.11):

Jeg har en liten Sigmund ❤️ Det er oppkalling. Kjenner også en to-åring med samme navn. Kjenner til en Gregers og to Syver, alle i barneskolealder. Tollef er vel ikke utenkelig kommer tilbake. Kjenner en liten Trygve, det synes jeg er gammelmodig.

Gro, Gry , Bjarne og Magne er navn det er lenge til kommer tilbake, tror jeg.

Anonymkode: 35df5...98b

Gry og Magne er populære i Danmark for tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Adolf, Vidkun, Gerd, Olga, Guttorm, Kolbein

Anonymkode: 9ac0d...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 4.5.2022 den 17.14):

Eller kanskje det blir mer vanlig. Noen vil kanskje at barnet skal få velge navn/kjønn senere. Da kan det bli Kjell/Frida, Odd/Hilde osv.

Anonymkode: a777c...e22

🙄

Anonymkode: 22539...631

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 17.26):

Sigmund, Gregers, Syver, Tollef er det kanskje en stund til blir brukt igjen. 

Anonymkode: 797c7...f8c

Jeg kjenner til barn som heter både Sigmund, Syver og Tollef. Kolbein også. 

Sønnen min har fått forkjærlighet til teskjekjerringa på lydbok, og en av historiene der omtaler en fyr som heter Mens. Ser ikke for meg at det er et navn som blir hyppig brukt utover😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 4/29/2022 at 5:23 PM, Callisto83 said:

Jeg tipper Quisling.

Var etternavnet. Han het Vidkun Abraham Lauritz Jonssøn Quisling. Men heller ikke hørt om mange Adolf-er eller Hitler-e i ettertid. Ssb.no sier at 78 som heter Adolf i minst ett av sine navn i Norge nå. Sikkert ganske gamle menn. Og så synes jeg også det er litt mistenksomt med oppsvinget som navnet Osama fikk etter 2001.

Anonymkode: 25c9f...c07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 1.5.2022 den 17.54):

Jeg tror 80-talls navn som Kine, Stian, Mona, Christer osv muligens ikke kommer tilbake. Men hvem vet.

Anonymkode: 450d2...6ef

Og ikke minst Christel.

Anonymkode: d70bb...0c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på Noa / Noah som et arkaisk og konservativt religiøst navn. Som den gamle gubben som bygde seg en ark i oldtiden. Hadde aldri trodd det skulle komme på moten igjen. Så feil kan man ta. Synes fortsatt det er litt rart med barn som oppkalles etter en bibelkarakter som har gitt navn til sangen «Gubben Noa».

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Klossmajor skrev (5 minutter siden):

Jeg har alltid sett på Noa / Noah som et arkaisk og konservativt religiøst navn. Som den gamle gubben som bygde seg en ark i oldtiden. Hadde aldri trodd det skulle komme på moten igjen. Så feil kan man ta. Synes fortsatt det er litt rart med barn som oppkalles etter en bibelkarakter som har gitt navn til sangen «Gubben Noa».

Samme med Isak ... Men jeg liker ikke bibelske navn, heslig turn off. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hjørdis har hatt sin storhetstid.

Anonymkode: 83001...8f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest loveli skrev (På 29.4.2022 den 16.39):

Hvilke gamle navn tror du ikke vil se dagens lys igjen med det første?

Jeg tror ikke folk vil kalle guttene sine for Kåre.

Eller jentene sine for Gerd.

inga og olga er navn jeg ikke hører igjen selv om den generasjonen med disse navna stort sett er døde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.4.2022 den 17.27):

Margrethe tror jeg muligens er litt mer på vei tilbake? Margareth er nok vanskeligere. Enig i at det er pent. 

Anonymkode: d98a3...b18

mange unge voksne som heter margrethe da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...