Gå til innhold

Gamle navn som ikke kommer tilbake.


Gjest loveli

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Jeg kjenner ei som heter Nikoline også. Nydelig navn

Ja jeg har bommet kraftig på dette 😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Jeg tror kvinnenavn bygd på mannsnavn ikke vil bli veldig populære igjen. Kjellaug, Kjellfrid, Oddhild, Bjørnhild osv.

Anonymkode: 4e355...e41

Disse navnene er jo helt grusomme. Samme med Rønnaug. Hvem kaller barnet sitt det? 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lucius
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg sliter med å se for meg småbarn som heter Reidun, Rigmor, Gudrun, Oddveig, Hildegunn, Kjell, Odd, Inge. 

Anonymkode: f4d18...eb4

Det er rart. Mange småbarn het jo det før.


Personlig tror jeg kanskje ikke følgende navn: 

Aldri, Blondine, Brunetta, Diis, Ermegaard, Gaula, Jensenette, Ragla, Vengel, Blostrup, Bønne, Fordel, Gjest, Nub, Offer, Uff og Wittus kommer tilbake. Fra folketellingen i 1801. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bendik

Anonymkode: f193b...4cc

Det er jo vanlig enda? Kjenner flere som heter det.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sigmund, Gregers, Syver, Tollef er det kanskje en stund til blir brukt igjen. 

Anonymkode: 797c7...f8c

Her er det en Tollef i barnehagen 😅

Anonymkode: d1498...a00

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucius skrev (35 minutter siden):

Det er rart. Mange småbarn het jo det før.


Personlig tror jeg kanskje ikke følgende navn: 

Aldri, Blondine, Brunetta, Diis, Ermegaard, Gaula, Jensenette, Ragla, Vengel, Blostrup, Bønne, Fordel, Gjest, Nub, Offer, Uff og Wittus kommer tilbake. Fra folketellingen i 1801. 
 

Du er nok nærmest 😅 Jeg har også en tipptippoldemor (helnorsk) som het Boel. Klarer ikke å se for meg at det blir tatt i bruk igjen heller 😄 Har også en annen slektning som heter Undis. Fint navn i seg selv, men nå forbinder vel folk det med underbukser 😄

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucius skrev (41 minutter siden):

Det er rart. Mange småbarn het jo det før.


Personlig tror jeg kanskje ikke følgende navn: 

Aldri, Blondine, Brunetta, Diis, Ermegaard, Gaula, Jensenette, Ragla, Vengel, Blostrup, Bønne, Fordel, Gjest, Nub, Offer, Uff og Wittus kommer tilbake. Fra folketellingen i 1801. 
 

Wittus er utrolig stilig!

Anonymkode: a5cd3...38d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lucius skrev (2 timer siden):

Det er rart. Mange småbarn het jo det før.


Personlig tror jeg kanskje ikke følgende navn: 

Aldri, Blondine, Brunetta, Diis, Ermegaard, Gaula, Jensenette, Ragla, Vengel, Blostrup, Bønne, Fordel, Gjest, Nub, Offer, Uff og Wittus kommer tilbake. Fra folketellingen i 1801. 
 

Det er jo navn som var svært uvanlige også på den tida. Har sett dem flere ganger trukket fram i artikler om rare navn fra gamle dager. 

Å "komme tilbake", dvs. bli trendy igjen, handler jo om litt mer enn at et par unger blir kalt det. De fleste navn er det noen få som får hvert år, eller i alle fall med få års mellomrom. Jeg vil si at Aud er et navn som er ganske "ut", men 6 barn fikk det navnet i 2021. Det er imidlertid ikke det samme som at Aud er "tilbake", da må det litt mer til. Nærmere 100 i året, kanskje? 50 på topp-navnene er brukt 120+ ganger hvert år.

Til spørsmålet tror jeg de fleste navn som har vært mye brukt kommer tilbake igjen. Unntakene er navn som har blitt belasta, enten fordi de forbindes med én spesiell person (Adolf, Vidkun), eller fordi de forbindes med lavkultur og kriminalitet (f.eks. Ronny). Tror også at navn som fungerer dårlig på engelsk kan ha vanskelig for å komme tilbake, som Odd (at navnet er vanskelig å uttale på engelsk, tror jeg ikke betyr noe, mange kaller ungene sine navn som Ragnhild og Bjørn). I tillegg kommer kanskje navn med kj-lyd, som Kjell og Kjersti, siden mange unge ikke klarer (gidder) å uttale den.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et navn jeg bare har møtt (personlig) EN mann som heter er det gyselige fornavnet Tønnes. Hvem er det som oppkaller ungen sin etter noe som høres ut som en tønne??? 😝

Mange -hild navn på kvinner er enda ikke blitt gamle nok til å få en oppsving. Borghild og sånt. Det er ikke noe pent navn. Ikke Bodil heller. Har ikke hørt om en eneste småunge i dag som er blitt kalt Bodil.

Jeg er i femtiårene, og jeg vil ikke avsløre hva jeg heter her, men jeg kan si at i årene da min sønn vokste opp (nå etter 2000), var det ikke ett eneste pikebarn i verken barnehage, barneskole eller ungdomsskolen hans som het det samme som meg! (typisk navn på 60 og 70 tallet) Har heller ikke møtt eller hørt om noen yngre som heter det, og jeg har ikke sett navnet foreslått i en eneste navneforslags-tråd her på KG heller 😆 Vet ikke om noen som heter det annet enn en sjelden kvinne her og der, stort sett på min egen alder.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Sigmund, Gregers, Syver, Tollef er det kanskje en stund til blir brukt igjen. 

Anonymkode: 797c7...f8c

Sigmund er vanlig nå. 

5 hours ago, Snabeltann said:

Lisbeth, Bente, Svanhild

Helt vanlige navn. :)

3 hours ago, AnonymBruker said:

Bendik

Anonymkode: f193b...4cc

Også ganske standard. 

 

Anonymkode: 206b1...8bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Athena79 skrev (På 29.4.2022 den 20.35):

Olga, Olaug..

 

Det navnet er jo så koselig 🥰🥰

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (6 timer siden):

Hvilke gamle navn tror du ikke vil se dagens lys igjen med det første?

Jeg tror ikke folk vil kalle guttene sine for Kåre.

Eller jentene sine for Gerd.

Vet faktisk om ei ung mor som har kalt sønnen sin for Kåre. Så i barnehagen blant alle som heter William, Liam, Noah og Lucas så går det en liten Kåre. Det er så kult😄

navn jeg ikke tror kommer tilbake: Bjørg, Olga(uten å helt skjønne hvorfor, det er jo kort og med a-ending, så det passer egentlig inn), Bjarne, Unn-navn(Gunn, Ingunn, Unni), Hild-navn(Hilde, Ragnhild, Svanhild osv), Wenche, Ørjan. 

 

Anonymkode: 5da1f...07b

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...