Gå til innhold

Gamle navn som ikke kommer tilbake.


Gjest loveli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Vet faktisk om ei ung mor som har kalt sønnen sin for Kåre. Så i barnehagen blant alle som heter William, Liam, Noah og Lucas så går det en liten Kåre. Det er så kult😄

navn jeg ikke tror kommer tilbake: Bjørg, Olga(uten å helt skjønne hvorfor, det er jo kort og med a-ending, så det passer egentlig inn), Bjarne, Unn-navn(Gunn, Ingunn, Unni), Hild-navn(Hilde, Ragnhild, Svanhild osv), Wenche, Ørjan. 

 

Anonymkode: 5da1f...07b

…og jeg som digger Bjarne, Åshild og Borghild 😅 

Jeg tenker kanskje at Kai, Remi og Glenn kanskje ikke kommer tilbake, samme med Jeanett, Renate og den sjangeren der. Men om 80 år kan det jo allikevel hende… 

Anonymkode: 7be1e...860

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette var en hyggelig tråd, masse fine og skjeldene navn mer eller mindre egnet for bruk.

Sibora og Senora er svært skjeldene navn.

Zacharias er kanskje ikke så vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supersmurf skrev (4 timer siden):

Bottolf

Bodil

Bergljot

Olaug

Kjell

Kjartan 

Rasmus

Kjenner en eller flere med alle de navnene. Og ikke alle er over 50

Anonymkode: b91fa...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Remi

Glenn

Ronny

Rudi

Roy

Johnny

Vidkun

Adolf

Fjotolf

Bjørg

Renate

Magda

Olaug 

Oddrun 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (53 minutter siden):

Til spørsmålet tror jeg de fleste navn som har vært mye brukt kommer tilbake igjen. Unntakene er navn som har blitt belasta, enten fordi de forbindes med én spesiell person (Adolf, Vidkun), eller fordi de forbindes med lavkultur og kriminalitet (f.eks. Ronny). Tror også at navn som fungerer dårlig på engelsk kan ha vanskelig for å komme tilbake, som Odd (at navnet er vanskelig å uttale på engelsk, tror jeg ikke betyr noe, mange kaller ungene sine navn som Ragnhild og Bjørn). I tillegg kommer kanskje navn med kj-lyd, som Kjell og Kjersti, siden mange unge ikke klarer (gidder) å uttale den.

Godt resonnert! Hadde ikke falt meg inn å kalle ungen min noe med kj-lyd nå. Og betydning på engelsk er mye viktigere enn uttale på engelsk. Så trøtt av argumentet «funker ikke i utlandet». Å velge navn som viser kultur er bare bra synes jeg, og ser flere eksempler på at navnene fint kan tilpasses om man flytter til et annet land. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (5 timer siden):

Jentenavnene Abel og Nikoline var veldig i skuddet på 1800-tallet. De har blitt helt borte. 

Det er fine navn, synes jeg. Litt rart de ikke blir brukt. 
 

Edit: Jeg leser videre i tråden at navnene er i bruk, det er fint. 
 

I tillegg vet jeg om en liten gutt som heter Reidar, det er ikke så vanlig nå, tror jeg. 

Endret av Serafina.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg sliter med å se for meg småbarn som heter Reidun, Rigmor, Gudrun, Oddveig, Hildegunn, Kjell, Odd, Inge. 
 

Men man skal jo aldri si aldri. Vet om barn som heter Trygve, Fridtjof, Nils, Jens, Harald, Erling, Inger, Karin, Jørgine, Tora, Eivor. Mange gamle navn blir vanlige igjen. 

Anonymkode: f4d18...eb4

Vet om ei på 5 og ei på 18 som heter Gudrun, og tror det er litt på vei tilbake. Synes selv det er et flott navn som jeg kunne brukt.

Anonymkode: 68987...c52

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vet faktisk om ei ung mor som har kalt sønnen sin for Kåre. Så i barnehagen blant alle som heter William, Liam, Noah og Lucas så går det en liten Kåre. Det er så kult😄

navn jeg ikke tror kommer tilbake: Bjørg, Olga(uten å helt skjønne hvorfor, det er jo kort og med a-ending, så det passer egentlig inn), Bjarne, Unn-navn(Gunn, Ingunn, Unni), Hild-navn(Hilde, Ragnhild, Svanhild osv), Wenche, Ørjan. 

 

Anonymkode: 5da1f...07b

Tror ikke Ragnhild har forsvunne,  min datter heter det og hun har en 5 år eldre tremenning som heter det

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorulf, Jomar, Berta, Haldis, Brit, Kåre, Oluf, Adolf, Bjarte, Kolbjørn, Ottar, Marry

Anonymkode: dc249...959

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rut/Ruth, Dorthea, Bergljot, Hjørdis, Randi, Dagny, Klara, Knut, Sturla, Guttorm, Godtskalk.  Håper inderlig mine fremtidige barnebarn slipper å bli døpt noen av disse navnene😯

Bjørn, Aslak, Johan, Bernhard, Annie, Edith, Mary, Jenny og Astrid er fine navn. 

Anonymkode: e2a7d...c5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rut/Ruth, Dorthea, Bergljot, Hjørdis, Randi, Dagny, Klara, Knut, Sturla, Guttorm, Godtskalk.  Håper inderlig mine fremtidige barnebarn slipper å bli døpt noen av disse navnene😯

Bjørn, Aslak, Johan, Bernhard, Annie, Edith, Mary, Jenny og Astrid er fine navn. 

Anonymkode: e2a7d...c5d

Dagny og Klara har vi allerede fått flere av i barnehage og nabolag.. 

Anonymkode: 70f7f...97b

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rut/Ruth, Dorthea, Bergljot, Hjørdis, Randi, Dagny, Klara, Knut, Sturla, Guttorm, Godtskalk.  Håper inderlig mine fremtidige barnebarn slipper å bli døpt noen av disse navnene😯

Bjørn, Aslak, Johan, Bernhard, Annie, Edith, Mary, Jenny og Astrid er fine navn. 

Anonymkode: e2a7d...c5d

Og ei lita Ruth kjenner jeg, sammen med Kjartan og Balder. Sistnevnte tror jeg fort vil bli til RaBalder. 

Anonymkode: 864f9...4b0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

…og jeg som digger Bjarne, Åshild og Borghild 😅 

Jeg tenker kanskje at Kai, Remi og Glenn kanskje ikke kommer tilbake, samme med Jeanett, Renate og den sjangeren der. Men om 80 år kan det jo allikevel hende… 

Anonymkode: 7be1e...860

Jeg vurderer Renate på den i magen

Anonymkode: f8d23...e29

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Rut/Ruth, Dorthea, Bergljot, Hjørdis, Randi, Dagny, Klara, Knut, Sturla, Guttorm, Godtskalk.  Håper inderlig mine fremtidige barnebarn slipper å bli døpt noen av disse navnene😯

Bjørn, Aslak, Johan, Bernhard, Annie, Edith, Mary, Jenny og Astrid er fine navn. 

Anonymkode: e2a7d...c5d

Bergliot tror jeg kan komme 

Anonymkode: f8d23...e29

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 hours ago, Anonymus Notarius said:

Det er jo navn som var svært uvanlige også på den tida. Har sett dem flere ganger trukket fram i artikler om rare navn fra gamle dager. 

Å "komme tilbake", dvs. bli trendy igjen, handler jo om litt mer enn at et par unger blir kalt det. De fleste navn er det noen få som får hvert år, eller i alle fall med få års mellomrom. Jeg vil si at Aud er et navn som er ganske "ut", men 6 barn fikk det navnet i 2021. Det er imidlertid ikke det samme som at Aud er "tilbake", da må det litt mer til. Nærmere 100 i året, kanskje? 50 på topp-navnene er brukt 120+ ganger hvert år.

Til spørsmålet tror jeg de fleste navn som har vært mye brukt kommer tilbake igjen. Unntakene er navn som har blitt belasta, enten fordi de forbindes med én spesiell person (Adolf, Vidkun), eller fordi de forbindes med lavkultur og kriminalitet (f.eks. Ronny). Tror også at navn som fungerer dårlig på engelsk kan ha vanskelig for å komme tilbake, som Odd (at navnet er vanskelig å uttale på engelsk, tror jeg ikke betyr noe, mange kaller ungene sine navn som Ragnhild og Bjørn). I tillegg kommer kanskje navn med kj-lyd, som Kjell og Kjersti, siden mange unge ikke klarer (gidder) å uttale den.

Odd er jo ikke vanskelig å uttale på engelsk,ganske lett å uttale. Er betydning som er problemet.

Anonymkode: f8d23...e29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, AnonymBruker said:

Begge disse er i bruk på småbarn nå. 

Anonymkode: f4d18...eb4

Prøvde å finne noe om jentenavnet abel  men det var ikke lett.

Anonymkode: f8d23...e29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vurderer Renate på den i magen

Anonymkode: f8d23...e29

Så bra! Renate er et kult og tøft navn 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...