Gå til innhold

Gamle navn som ikke kommer tilbake.


Gjest loveli

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Kjenner barn som heter Rasmus og Bergljot. 

Anonymkode: 27965...3f1

huff rasmus. tenker bare på rass og mus jeg da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor er Petra rart å ta i bruk?

Anonymkode: 871f7...ad5

jeg opplever det som ekstremt gammeldags, og assosierer det helst med kjæresten til Stomperud, eller budeier i mormors gamle barnebøker. Jeg opplever det ikke som et ekte navn, men som et tegneserienavn på linje med Knott og Tott og Finbeck og Fia.

Anonymkode: 09bf6...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (5 minutter siden):

huff rasmus. tenker bare på rass og mus jeg da

Hvor gammel er du? De fleste går ikke rundt og tenker på ord som tilfeldigvis ligner på andre ord

Anonymkode: 871f7...ad5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg opplever det som ekstremt gammeldags, og assosierer det helst med kjæresten til Stomperud, eller budeier i mormors gamle barnebøker. Jeg opplever det ikke som et ekte navn, men som et tegneserienavn på linje med Knott og Tott og Finbeck og Fia.

Anonymkode: 09bf6...ae1

Er det et problem at noe virker gammeldags? De fleste navn er gamle eller har gamle røtter

Anonymkode: 871f7...ad5

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Torjus og Astor er fine navn, men har ikke inntrykk av at de er brukt så mye. Håper på en aldri så liten "revival" på de navnene 😊Jeg synes Kåre er et fint navn, kanskje fordi jeg er fra Island og det regnes ikke som noe "gubbenavn" der, så vidt jeg vet. Vi staver det riktignok Kári. Og dessuten er det navnet til vinden når den blir personifisert, f.eks "om natten kom Kåre og blåste snøen i fonner". Et stilig navn 😊

Anonymkode: 346e7...05a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Peder, Gjertrud, Gerda, Aud, Elmer, Søren eller Karsten. Det er så mange gamle navn. Mange av disse blir vraket fordi noen har kjent noen med disse navnene og får dårlige assosiasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Er det et problem at noe virker gammeldags? De fleste navn er gamle eller har gamle røtter

Anonymkode: 871f7...ad5

nei, det er ikke et problem. Det er en beskrivelse.

Anonymkode: 09bf6...ae1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (4 timer siden):

Peder, Gjertrud, Gerda, Aud, Elmer, Søren eller Karsten. Det er så mange gamle navn. Mange av disse blir vraket fordi noen har kjent noen med disse navnene og får dårlige assosiasjoner. 

karsten tror jeg er tilbake alt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor gammel er du? De fleste går ikke rundt og tenker på ord som tilfeldigvis ligner på andre ord

Anonymkode: 871f7...ad5

det høres ut som det når jeg hører navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen
Maleficenta skrev (4 timer siden):

huff rasmus. tenker bare på rass og mus jeg da

En på skolen min hadde en katt som het RasPus.  Jeg ser alltid for meg en katt når noen snakker om Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (5 minutter siden):

En på skolen min hadde en katt som het RasPus.  Jeg ser alltid for meg en katt når noen snakker om Rasmus.

Haha 😄 Så koselig.

Anonymkode: 8b0d5...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (På 29.4.2022 den 18.34):

Jentenavnene Abel og Nikoline var veldig i skuddet på 1800-tallet. De har blitt helt borte. 

Begge er på full fart tilbake.

Anonymkode: 21f7b...41e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adobyen skrev (13 timer siden):

Peder, Gjertrud, Gerda, Aud, Elmer, Søren eller Karsten. Det er så mange gamle navn. Mange av disse blir vraket fordi noen har kjent noen med disse navnene og får dårlige assosiasjoner. 

Ja, det er jo derfor et navn som regel trenger minst 100 år på å komme tilbake, for da kjenner ikke foreldregenerasjonen noen som heter det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (14 timer siden):

huff rasmus. tenker bare på rass og mus jeg da

Det gjør jeg også, for å være helt ærlig. Mulig jeg er barnslig :P Men det er rett og slett et av de minst pene navna jeg vet om. Beklager dere som heter dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mumsmums skrev (34 minutter siden):

Barbro, Hallfrid, Eli, Inga, Torunn, Turid, Ragnar, Reidar, Arnstein, Svein, Ingar, Ingolf

ganske sikker på at mange av disse kommer tilbake. Særlig Eli, men også Inga, Ingar og Ingolf - det er navn med mange vokaler og fin klang, klart de kommer tilbake.

Anonymkode: 09bf6...ae1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (På 29.4.2022 den 18.34):

Jentenavnene Abel og Nikoline var veldig i skuddet på 1800-tallet. De har blitt helt borte. 

Kjenner en GUTT som heter Abel.

Anonymkode: 4781a...faf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Kjenner barn som heter Rasmus og Bergljot. 

Anonymkode: 27965...3f1

Bergljot er nydelig! En klar kandidat her.

Anonymkode: 68987...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Adobyen skrev (22 timer siden):

Peder, Gjertrud, Gerda, Aud, Elmer, Søren eller Karsten. Det er så mange gamle navn. Mange av disse blir vraket fordi noen har kjent noen med disse navnene og får dårlige assosiasjoner. 

Karsten og Peder er da veldig populære navn! Kjenner også ei lita Aud og ei ung Gjertrud. Nydelige jenter, som bærer navnene sine godt❤️

Anonymkode: 68987...c52

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...