Gå til innhold

Hvorfor bygges hus slik?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er på en evig jakt etter nytt hus, men med de elendige planløsningene så finner vi aldri drømmehuset. 

Hvorfor er de fleste hus med en åpen stue/kjøkkenløsning? 

Og hvorfor i all verden nå soverommene spres rundt mellom to etasjer?? Kan det ikke være en egen etasje for soverom og bad, evnt loftstue og en etasje med separat kjøkken, stue, gang, gjestetoalett? 

Anonymkode: 45bdb...611

• Liker 21
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi folk vil ha åpne løsninger? Det ser fortere større ut og er sosialt.

Anonymkode: 9be02...a35

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Åpen løsning mellom stue og kjøkken er noe dritt. Små leiligheter har nesten alltid det, fordi det da ser større ut. Og noen må jo like det. Mange hus har skikkelig dårlig planløsning ja. 

Anonymkode: 8a6e9...89c

• Liker 17
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å tegne/bygge selv?

Anonymkode: 64c15...d33

AnonymBruker
Skrevet

60-tallet ringte og sa "Se etter hus bygd på 50/60/70-tallet og du finner det du leter etter"

Anonymkode: bd000...91c

• Liker 34
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi. De sparer mye plass på å bygge kombo stue/kjøkken. Det tar seg bedre ut i prospektet med ett stoort rom enn en liten stue og et lite kjøkken. 

Soverom over ulike etasjer synes jeg er gull når man har større barn. Veldig greit å få ungene i en annen etasje så man ikke må ha stille-sex, og ikke blir forstyrret av at de har venner på besøk etter en har lagt seg selv.

Anonymkode: 76c01...a7b

• Liker 18
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Fordi folk vil ha åpne løsninger? Det ser fortere større ut og er sosialt.

Anonymkode: 9be02...a35

Faktisk ikke, undersøkelser viser at folk flest IKKE vil ha åpne løsninger. Det var poppis for ti-tyve år siden, nå er det ikke det lengre. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

60-tallet ringte og sa "Se etter hus bygd på 50/60/70-tallet og du finner det du leter etter"

Anonymkode: bd000...91c

80 tallet og !

3 soverom + kontor + bad - andre etasje

stue + kjøkken (ikke åpent) + bad + vaskerom - første etasje

Love it !

Anonymkode: 8e384...eb0

• Liker 13
  • Hjerte 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Faktisk ikke, undersøkelser viser at folk flest IKKE vil ha åpne løsninger. Det var poppis for ti-tyve år siden, nå er det ikke det lengre. 

Hvilke undersøkelser?

Tror du entreprenører bygger noe kundene ikke vil ha? Da vil de jo ikke få solgt.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Åpen kjøkkenløsning synes jeg er en uting. Irriterende når en lager mat og har viften på, og noen andre skal se fjernsyn.... Hater å ikke kunne sitte i stuen for meg selv, men HELE tiden måtte være sosial... Greit hvis man er alene, men som familie? Nope, ikke for meg. 

Jeg liker også best å ha soverommene samlet. Tenker på brannsikkerhet og det blir "ryddigere" i mitt hode. Planløsningen er alfa omega! 

Anonymkode: 1f2bb...97c

• Liker 8
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Hvilke undersøkelser?

Tror du entreprenører bygger noe kundene ikke vil ha? Da vil de jo ikke få solgt.

Jo, det får de, for det er boligmangel. Folk vil heller ikke ha få og små soverom, knøttliten stue, bittelite kjøkken, osv. Samtidig har de ikke råd til svære leiligheter. Derfor får altså utbyggerne solgt boliger med suboptimal planløsning. 

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo, det får de, for det er boligmangel. Folk vil heller ikke ha få og små soverom, knøttliten stue, bittelite kjøkken, osv. Samtidig har de ikke råd til svære leiligheter. Derfor får altså utbyggerne solgt boliger med suboptimal planløsning. 

Har du lenke til noen av disse undersøkelsene?

Jeg har ikke hørt noen som ikke vil ha åpen løsning.

Anonymkode: dbb55...108

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Åpen løsning er mye finere og utnytter plassen godt, aldri møtt noen som vil ha adskilt kjøkken. Vi var på visninger på mange oppussingsobjekt fra 50 og 60-tallet, og til og med de har åpen løsning. Du får sette opp en lettvegg mellom stue og kjøkken. 

Anonymkode: cf1f7...044

• Liker 5
Skrevet

Vel, jeg vil ha åpen stue/kjøkkenløsning. Jeg vil helst også ha soverommene fordelt utover, da vi er folk i forskjellige aldre og med forskjellig døgnrytme og da passer det litt dårlig at alle skal ha rom ved siden av hverandre. 

Nå har jeg hus som ikke har noen av disse tingene som jeg ønsker meg. Litt irriterende. Vi er forskjellige, og man opplever jo forskjellige behov i løpet av livet. Med små barn syntes jeg det var viktig å sove i nærheten av dem. Når de er tenåringer - helst ikke... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kunne aldri tenkt meg å bo uten åpen løsning. Det er veldig sosialt, og man utnytter plassen godt. Rommet virker mer åpent. 

Med unntak av barnas første år der man bør være i samme etasje av sikkerhetshensyn er jo spredte soverom det beste. Gjester som overnatter er ikke tett på. Og tenåringer får litt avstand, også med tanke på lyder mellom rommene. 

Anonymkode: 1639d...b82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi har halvåpen løsning, med en full vegg på kjøkkenet mot stua og en "vegg" åpen. Betyr at matosen ikke kommer inn i like stor grad, og den som står på kjøkkenet kan stå i ro. 

Har også to soverom og bad i samme etasje. Det er fint å ha minst ett soverom med god plass i samme etasje som kjøkken, stue og et bad pga livsløp, altså om man skader seg eller tenker å være der til man blir gammel.

Underetasjen vår har to soverom, kjellerstue, toalett og vaskerom. Huset er fra 60-tallet. Kunne altså hatt vårt soverom i en annen etasje om vi ville.

Har sett en haug av hus som er slik du beskriver, men de er ikke nye.

Anonymkode: dd3ed...ee9

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ja, da vurderer det det viktigere med større soverom, bad og stue

AnonymBruker
Skrevet

Boliger med livsløpsstandard må ha soverom i første etasje/på inngangsplanet. Og dersom man kombinerer kjøkken og stue i ett, sparer entreprenøren penger.

Jeg vil også ha adskilt kjøkken, forstår ikke folk som vil ha det i ett rom. Men et soverom borte fra foreldrene var gull da jeg ble tenåring.

Anonymkode: 35a52...39d

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg ville sett etter hus bygget i skråning. Sånne hus har ofte kjøkken, stue, WC og entré på gateplan, og så soverom i etasjen over, pluss soverom, kjellerstue, vaskerom i underetasjen. 

Anonymkode: df355...a32

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er merkelig det der med åpen kjøkkenløsning. Det ble egentlig funnet opp for å kunne gi plass til soverom (evt. flere soverom) i små leiligheter, men så ble det visst en trend som spredte seg til store hus også. Jeg hadde det selv i min første leilighet, men det var under 40 kvm så det var nesten nødvendig, og det var så deilig å komme seg bort fra det.

Anonymkode: c7467...ce0

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...