Gå til innhold

Folk som bare åpner døren uten å banke på. Hva tenker du om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når jeg har avtalt med venner forlanger jeg ar de går rett inn. Hvis de ringer på åpner jeg ikke, men skriker fra stua «bare gå inn». Så ja mange går rett inn her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er døra låst, pluss bor i blokk, så folk må jo ringe på porten for å komme inn i blokka, går ikke an å bare brase inn.

Folk er jo faktisk nesten for høflige i Oslo - jeg har invitert venner på besøk, jeg har sluppet dem inn portene nede og så låser jeg opp inngangsdøra til leiligheten sånn at de bare kan gå rett inn, men de fleste banker på først sånn at jeg må åpne eller rope "kom inn". 

Det sitter vel i ryggmargen.

Anonymkode: 202e0...a62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selvsagt låst dør, så unngår dette. Åpner heller ikke for uanmeldt besøk, regner med det er dørselgere. På kontoret hender det at noen braser inn uten å banke på, det synes jeg ikke noe om. Banke og så åpne uten å vente på svar er derimot greit. Skal man skifte på kontoret e.l. låser man døren. Men det er noen som først banker på og så ikke åpner selv om jeg roper kom inn, så jeg må gå rundt pulten og åpne døra selv. Det blir i overkant beskjedent igjen 😅

Anonymkode: 763e3...73d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døra her er låst når jeg ikke vil ha besøk. 

 

Anonymkode: a89d5...925

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, PallePalle said:

Når jeg har avtalt med venner forlanger jeg ar de går rett inn. Hvis de ringer på åpner jeg ikke, men skriker fra stua «bare gå inn». Så ja mange går rett inn her

Jeg gir beskjed på forhånd at de gjerne får sende melding. "Gå rett inn" greiene hos meg er en dårlig ide da hunden smetter ut 🤣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er døra låst både oppe og nede, så det skjer aldri. Jeg gjør det heller ikke hos andre, selv ikke hos foreldrene mine hvor jeg har nøkkel, er vant til at det er vanlig høflighet. Jeg satt barnevakt en gang hos noen hvor det tydeligvis var vanlig at naboene bare stakk innom - jeg fikk nesten hjerteinfarkt da noen kom brasende inn utpå kvelden... :fnise: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle vennene våre gjør det da vi ikke åpner hvis det banker. Da er det nemlig ikke folk som ønsker å åpne for uansett, alle som kjenner oss vet at vi ikke tar imot uventet besøk uansett. 

Anonymkode: 012af...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg banker på og så går jeg inn hvis det er hos venner og familie og det gjør folk hos meg og.Greit å holde ting uformelt. 

Anonymkode: 7bf6c...8c7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er ventet besøk er det bare trivelig at de går rett inn. Men jeg gjør ikke det selv til andre enn de aller nærmeste. 

Uanmeldt blir noe helt annet. Til og med ungdommene mine og jeg varsler hverandre når vi er på vei hjem. Og vi går heller aldri inn på hverandres rom uten å banke på og få "kom inn". 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg er det alltid låst, bor i tillegg i blokk så folk må uansett varsle sin ankomst ved hoveddøra. 

Hos mine foreldre ringer jeg på før jeg låser opp og går inn, slik at de skal slippe å gå ned trappa fra hovedetasje til inngangsdøra. Da går de til toppen av trappa og står der og venter til jeg kommer opp. De er de eneste jeg går inn til uten at de må åpne døra for meg, det hadde ikke falt meg inn å gjøre det hos noen andre. Jeg har nøkkel til bestevenninna mi sin dør også, men bruker den kun hvis jeg skal vanne blomster e.l. for henne.

Bor i Stavanger, nær sentrum, og tviler på det er mange ulåste dører her eller i andre sentrumsstrøk/sentrumsnære strøk.

Anonymkode: 089ec...8f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vokst opp med å bare gå inn i gangen og rope hei. Forrige helg dro jeg på besøk til en barndomsvenninne og banket høflig på, da hun åpnet lo hun og sa at jeg som før ikke trenger å banke på. Jeg bor på bygda da. 

Anonymkode: f9f0a...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her kommer folk inn uanmeldt og går inn huset uten å ringe eller banke på. 

Helt greit det, og bare hyggelig. 

 

Anonymkode: 545f3...ab0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som oppvokst på en liten øy med under 100fastboende hvor ingen låste døra, og folk kom på besøk når det passet dem. Det at man alltid må ringe først og avtale så nøye er med på å gjøre meg ensom.  Det gjør terskelen for å ta kontakt så enormt høy, akkurat som den man skal besøke må ha en utvei hvis noe bedre dukker opp. 

 

Nå låser jeg døra, siden jeg bor midt i en av Norges største byer, men alle mine venner og kollegaer vet det bare er å ringe på. Jeg slipper inn alle jeg kjenner.  Har hatt noen utrolig koselige besøk på den måten. 

Det var et veldig fritt liv, med folk innom på kaffe både sint og tidlig. Kom de midt i fredagsrengjøringen var ikke mamma redd for å kommandere gjestene til å ta oppvasken og sette på kaffen mens hun støvsugde ferdig. 

 

Anonymkode: 6cd05...a21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Som oppvokst på en liten øy med under 100fastboende hvor ingen låste døra, og folk kom på besøk når det passet dem. Det at man alltid må ringe først og avtale så nøye er med på å gjøre meg ensom.  Det gjør terskelen for å ta kontakt så enormt høy, akkurat som den man skal besøke må ha en utvei hvis noe bedre dukker opp. 

 

Anonymkode: 6cd05...a21

Å! Jeg er så enig ! Det er sånn for meg og.. Hvis man spør folk så har de jo aldri tid. " tar det etter jul" , " rekker ikke denne uka" osv. Til slutt så gir man opp. Men om folk bare går på besøk uten å ringe så tar folk seg tid. 

Sånn var det før rundt her og jeg vil av hele mitt hjerte tilbake til den tida. 

Anonymkode: 7bf6c...8c7

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om de banker på så hører jeg dem ikke, for jeg har gangdøra lukket. Ringeklokka er dessverre ute av drift. De må uansett inn i gangen, og om de så banker på gangdøra, kauker hallo, eller stikker hodet inn, er ikke så nøye for meg. Er det ulåst, så er jeg hjemme.

Anonymkode: df810...88d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er svigerfamilien.

Jeg har alltid døra låst, så er "hun sære". 

20 år inn i forholdet er de like "overrasket" hver gang, og står alltid og røsker litt ekstra i dørhandtaket for å illustrere det.

Anonymkode: acd2e...558

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater det! 

Har noen slektninger som gjør det der, og jeg sa fra en gang at dere kan i det minste ringe ringeklokka en gang, så jeg er litt forberedt. De syns nok jeg var rar, men det blåser jeg i. Jeg går ALDRI  rett inn til dem, eller noen andre. Muligens til bestisen min, men da har hun gjerne sagt på forhånd at jeg bare kan gå rett inn. Ellers er det en uting!  

 

Anonymkode: 13dff...7ec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler ikke for å overtenke hva andre gjør, og hvordan de lever sine liv, så jeg tenker særdeles lite om det. Fokuserer heller på meg selv og mine.

Anonymkode: 18f00...6d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...