Gå til innhold

Nå må vi stoppe den konstante mobbingen av uføre


Doya

Anbefalte innlegg

4 hours ago, Doya said:

Ikke mye lukrativt å leve på nav og det er enormt mye feilinformasjon som har blitt sannheter for ganske mange. Men hvordan skal vi få endret dette når politikerne fremstiller de som trenger nav som late og nå skal dem jaggu ut i jobb.

En del av problemet på dette forum er at det er tråder på tråder med uføre som klager over hvor lite penger de får samtidig som det er mange mennesker i jobb ikke tjener mye mer enn uføre. Det er lavbetalte yrker eller folk som har ufrivillig deltidstillinger og andre igjen som ikke klarer jobbe fullt grunne helsa. At da flere uføre som grunnet vår velferdssystem heldigvis mottar en slump penger slik de kan overlever uten å jobb sitter her å klager over hvor lite de får provosere nok en del.

Og før dere sier at da får de lavtlønnet får mer penger- hvor villig er dere til å betale mer for maten fra Kiwi eller frisørtimen, barnehagen eller vareleveringene på all netthandlingen? Dette vil også medfører økte utgifter for uføre som da igjen får mindre penger. Det skal faktisk lønne seg å jobb

Anonymkode: 28e97...199

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du selv kunne tenkt deg å vært ufør, hater du de som er det.

Hvis du selv tenker at du muligens kunne stått i jobb, men er ufør, treffer kritikk mot uføre din samvittighet.

Første kategori ser uføre overalt.

Andre kategori ser heksejakt og kritikk mot uføre overalt.

Alle vi andre bryr oss ikke. Vi lever våre liv med hverdag og jobb, og håper helsa vår holder livet ut.

 

Anonymkode: 88634...65e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gidder omtrent aldri å bli med i diskusjonen ang uføre fordi det er så tydelig at de som shamer uføre ikke aner hva de snakker om. Leste sist her inne at en skrev at det "bare er å gå et par ganger til lege og klage også får man ufør". Yeah right 😅 jeg jobba meg først ihjel i 4 år, sykemelding etter sykemelding, var hos 4 leger,på kartlegging, psykolog osv i totalt 8 år før jeg ble trodd. Etter nye undersøkelser fikk jeg diagnosen. Den er livsvarig kronisk sykdom som har svært få hjelpemidler og kan ikke kureres. Jeg er svært plaget hver eeeeeneste dag og dagene mine består av å opprettholde hygiene,lage mat,bevege meg litt,og ta vare på hunden. Igår f.eks gikk jeg kun to korte turer med hunden og satt på en vaskemaskin. Samboer måtte gjøre resten av det som måtte gjøres. 

 

Da jeg sluttet å jobbe fikk jeg også utbetalt 10 000 kr mindre pr mnd. 

 

Det er helt uforståelig for meg at folk tror at jeg og andre lyver. Jeg er ikke interessert i å "bare sitte å se Netflix hele dagen" (som man blir beskyldt for) - for 120 000 kr mindre hvert år. Kronisk sykdom er så langt fra ferie som du får det. 

Anonymkode: 25b17...af3

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg gidder omtrent aldri å bli med i diskusjonen ang uføre fordi det er så tydelig at de som shamer uføre ikke aner hva de snakker om. Leste sist her inne at en skrev at det "bare er å gå et par ganger til lege og klage også får man ufør". Yeah right 😅 jeg jobba meg først ihjel i 4 år, sykemelding etter sykemelding, var hos 4 leger,på kartlegging, psykolog osv i totalt 8 år før jeg ble trodd. Etter nye undersøkelser fikk jeg diagnosen. Den er livsvarig kronisk sykdom som har svært få hjelpemidler og kan ikke kureres. Jeg er svært plaget hver eeeeeneste dag og dagene mine består av å opprettholde hygiene,lage mat,bevege meg litt,og ta vare på hunden. Igår f.eks gikk jeg kun to korte turer med hunden og satt på en vaskemaskin. Samboer måtte gjøre resten av det som måtte gjøres. 

 

Da jeg sluttet å jobbe fikk jeg også utbetalt 10 000 kr mindre pr mnd. 

 

Det er helt uforståelig for meg at folk tror at jeg og andre lyver. Jeg er ikke interessert i å "bare sitte å se Netflix hele dagen" (som man blir beskyldt for) - for 120 000 kr mindre hvert år. Kronisk sykdom er så langt fra ferie som du får det. 

Anonymkode: 25b17...af3

Kronisk sykdom er en fulltidsjobb. Det er mye mer utmattende å være syk enn å stå i jobb ❤️ :klem:

  • Liker 13
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingsjel skrev (2 minutter siden):

Kronisk sykdom er en fulltidsjobb. Det er mye mer utmattende å være syk enn å stå i jobb ❤️ :klem:

Ja dessverre ❤️ må konstant overveie alt jeg gjør slik at jeg ikke blir verre i formen. Det er veldig slitsomt å aldri strekke til i eget liv

Anonymkode: 25b17...af3

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg plutselig fikk en alvorlig diagnose måtte jeg til psykolog selv om jeg var helt psykisk frisk. Jeg taklet rett og slett ikke tanken på at jeg måtte slutte i jobben min, det var verre for meg enn sykdommen jeg hadde som i verste fall var dødelig. At jeg skulle bli uføretrygdet var mitt største mareritt. 
Ti år senere etter å ha omskolert meg og prøvd alt ble jeg uføretrygdet. Da endte jeg opp hos psykiater med samme problemet som sist, jeg nektet å aksepteret at livet mitt var totalt endret. Jeg var bitter, redd, flau og følte meg maktesløs. 
Nå er det gått to år og det går bittelitt bedre. 
Poenget mitt er at stigmaet mot syke gjør oss bare enda sykere. 

Anonymkode: 9c9db...931

  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja dessverre ❤️ må konstant overveie alt jeg gjør slik at jeg ikke blir verre i formen. Det er veldig slitsomt å aldri strekke til i eget liv

Anonymkode: 25b17...af3

Det er ofte slik det er å være syk, at man hele tiden må passe på å regulere seg for å forhindre forverring. Det er utmattende nok i seg selv. Det er vondt å føle at man ikke strekker til, men du er god nok. Du gjør så godt du kan ❤️ 

  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler forsåvidt min skatt med.. ikke glede, men forståelse. Likevel undrer jeg meg over hva det er som gjør at ca 10 % av folk i arbeidsalder ikke jobber. Det er et skyhøyt tall. Og jeg er særlig skeptisk til økningen av unge uføre, hva er nå det? Jeg tror faktisk de fleste av oss kan gjøre litt, og i enkelte tilfeller bare ...stramme oss opp og stå i livets iboende kjøper.

Anonymkode: 85e93...8bc

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis du selv kunne tenkt deg å vært ufør, hater du de som er det.

Hvis du selv tenker at du muligens kunne stått i jobb, men er ufør, treffer kritikk mot uføre din samvittighet.

Første kategori ser uføre overalt.

Andre kategori ser heksejakt og kritikk mot uføre overalt.

Alle vi andre bryr oss ikke. Vi lever våre liv med hverdag og jobb, og håper helsa vår holder livet ut.

 

Anonymkode: 88634...65e

Det er også veldig mange rettmessige uføre som rammes av kritikken og føler seg mislykket, mistenkeliggjort og skamfulle når de vet hvor mange som fordømmer det faktum at de er uføre. 

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg betaler forsåvidt min skatt med.. ikke glede, men forståelse. Likevel undrer jeg meg over hva det er som gjør at ca 10 % av folk i arbeidsalder ikke jobber. Det er et skyhøyt tall. Og jeg er særlig skeptisk til økningen av unge uføre, hva er nå det? Jeg tror faktisk de fleste av oss kan gjøre litt, og i enkelte tilfeller bare ...stramme oss opp og stå i livets iboende kjøper.

Anonymkode: 85e93...8bc

Ja man klarer litt men det er ofte nok med å ta vare på seg selv og å gi i vedlikeholdende behandlinger. Typ fysio, psykolog osv. Samt at selvom man er ufør og klarer å gjøre litt så klarer man ikke å møte de kriteriene som er i arbeidslivet med effektivitet,oppmøte,ol. 

Anonymkode: 25b17...af3

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 18.03):

Jeg betaler forsåvidt min skatt med.. ikke glede, men forståelse. Likevel undrer jeg meg over hva det er som gjør at ca 10 % av folk i arbeidsalder ikke jobber. Det er et skyhøyt tall. Og jeg er særlig skeptisk til økningen av unge uføre, hva er nå det? Jeg tror faktisk de fleste av oss kan gjøre litt, og i enkelte tilfeller bare ...stramme oss opp og stå i livets iboende kjøper.

Anonymkode: 85e93...8bc

google litt ang nettopp hvorfor det er så mange unge uføre. Her trengs fakta rundt problematikken og nei ikke bare å strammme seg opp. Unge får hjelp for sent og ender opp sykere i påvente. Foreldre skriker om hjelpe men er ikke nok plasser, behandlere og ofte avsluttes saken rundt et ungt menneske føre hjelpen er kommet. Å be folk stramme seg opp er ikke helt greit å si. Jeg jobber med netthets daglig og ser at unge mennesker havner i et system som skaper store problemer. Dem mister det sosiale pga psykisk eller fysisk sykdom. Alt forverrer seg raskt. Vi snakker f eks 7 åringer som sliter med spiseforstyrrelser osv.

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doya skrev (På 22.4.2022 den 12.06):

Hva skjer med verden når friske mennesker sitter på nett eller i hverdagslivet og mobber syke mennesker ? Hva får egentlig en person ut av å si at noen er mindre verdt eller ikke fortjener like mye hjelp, operasjoner eller godt liv fordi man såkalt 'SNYLTER PÅ DERES SKATTEPENGER'. Nei det er absolutt ikke tilfelle at det er de uføre som bruker opp skattepengene til alle andre. Det finne selvsagt de som snylter og misbruker systemet til egen fordel men nå er det på tide å møte de syke som faller utenfor arbeidslivet som mennesker!!!

Mitt inntrykk er at ''friske mennesker'' er kritiske ikke til syke mennesker, men til late mennesker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (1 time siden):

Mitt inntrykk er at ''friske mennesker'' er kritiske ikke til syke mennesker, men til late mennesker. 

Jeg tror ikke verden ville vært bedre om ALLE var helt like. Noen er onde, andre er gode, noen jobber, andre ikke. Ganske drøyt at folk sprenger blodkar fordi noen har klart å skaffe seg trygd, og kan slappe av!

Anonymkode: 8750c...ac5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg tror ikke verden ville vært bedre om ALLE var helt like. Noen er onde, andre er gode, noen jobber, andre ikke. Ganske drøyt at folk sprenger blodkar fordi noen har klart å skaffe seg trygd, og kan slappe av!

Anonymkode: 8750c...ac5

Tror du ikke verden ville vært bedre uten drapsmenn, voldtektsmenn og pedofile? 

Å kaste bort skattepenger på late mennesker er kontraproduktivt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drizzt skrev (2 timer siden):

Mitt inntrykk er at ''friske mennesker'' er kritiske ikke til syke mennesker, men til late mennesker. 

Alle kan vi være kritiske til late mennesker men å kalle alle som er uføre for svindlere blir helt feil. Og si alle stjeler skatten dems og er late og udugelige og en skam for samfunnet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doya skrev (16 timer siden):

google litt ang nettopp hvorfor det er så mange unge uføre. Her trengs fakta rundt problematikken og nei ikke bare å strammme seg opp. Unge får hjelp for sent og ender opp sykere i påvente. Foreldre skriker om hjelpe men er ikke nok plasser, behandlere og ofte avsluttes saken rundt et ungt menneske føre hjelpen er kommet. Å be folk stramme seg opp er ikke helt greit å si. Jeg jobber med netthets daglig og ser at unge mennesker havner i et system som skaper store problemer. Dem mister det sosiale pga psykisk eller fysisk sykdom. Alt forverrer seg raskt. Vi snakker f eks 7 åringer som sliter med spiseforstyrrelser osv.

Men disse ungdommene har jo vært innom "hjelpeapparatet", ofte i årevis? Virker nesten som de ofte blir sjukere av det, eller i hvert fall mer sjølmedlidende og sjølsentrerte?

Anonymkode: 85e93...8bc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ufør og har vært det i mange år.Men vet du hva?Jeg bryr meg null og nada hva andre måtte mene om akkurat det.Jeg vet vet hvem jeg er og hva jeg står for og at for meg ukjente mennesker skulle mene noe,eller tvile på mine grunner for uførhet så værsågod.Funder og spekuler i vei om det gjør dagen din bedre.Den dagen jeg slår blikket ned når jeg møter deg på bussen på en god dag,kommer aldri til å skje.

Anonymkode: 42b36...70d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2022 den 12.30):

Hvor er logikken at man skal bli ufør som 20 åring for resten av livet av angst og depresjon når man vet at det er behandling for disse sykdommene/lidelsene?  

Anonymkode: 2fe82...8e0

«Logikken» er at regelverket sørger for at man under forrige regjering hadde 3 år på å bli frisk, og i sjeldne tilfeller 2 års forlenging. Nå er det snakk om å utvide til 4 år på å bli frisk. Da ble naturligvis mange tvunget ut i uføretrygd, selv om mange kanskje hadde hatt sjanse til å bli frisk innen noen år. 
 

Er ikke folk klar over dette? 

Anonymkode: a3049...4a9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doya skrev (13 minutter siden):

Alle kan vi være kritiske til late mennesker men å kalle alle som er uføre for svindlere blir helt feil. Og si alle stjeler skatten dems og er late og udugelige og en skam for samfunnet.

Det er de færreste som er såpass uvitende at de tror alle uføre er svindlere? Men kritikken til svindlerne er legitim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/22/2022 at 6:03 PM, AnonymBruker said:

Jeg betaler forsåvidt min skatt med.. ikke glede, men forståelse. Likevel undrer jeg meg over hva det er som gjør at ca 10 % av folk i arbeidsalder ikke jobber. Det er et skyhøyt tall. Og jeg er særlig skeptisk til økningen av unge uføre, hva er nå det? Jeg tror faktisk de fleste av oss kan gjøre litt, og i enkelte tilfeller bare ...stramme oss opp og stå i livets iboende kjøper.

Anonymkode: 85e93...8bc

Må si meg enig her. Når 10% av mennesker i arbeidsleder jobber er det ikke mye igjen av arbeidsstyrken. Til tross for svært lav arbeidsledighet, var 69% av personer i arbeidsfør alder sysselsatt i januar (tall fra ssb). 

Det er enkelt å regne seg frem til at noen må jobbe - alle kan ikke leve på trygd. 

Jeg er delt i diskusjonen. Noen trenger åpenbart disse ordningene! Jeg kjenner flere ung ufør. De har sosial angst, og har aldri arbeidet én dag i sitt liv. Likevel er de på fester, fjellturer, gruppereiser... Noen forteller at de har det mye bedre etter terapi. Da tenker jeg at hjelp til å starte i arbeidslivet hadde vært god hjelp til selvhjelp. 

Jeg har jobbet en del med ungdom i høyskolesektoren, og de siste femten årene har det vokst frem en enorm "entitlement". Det forlanges så voldsom tilrettelegging og at alt gjøres så enkelt. Noen starter høyskole og voksenlivet uten å noensinne ha blitt satt krav til. De som takler krav fra utdanning minst, er de som forteller om foreldre som alltid har støtter dem og aldri kjeftet eller kritisert. Jeg har hørt friske tyveåringer prate om at de vil sykmelde seg fordi de er slitne etter eksamen. 

Livet er innimellom slitsomt. Man kan bli trett av arbeid. Det krever noe av deg å prestere. 

Og så har vi de som sliter i åresvis med å få ufør og ødelegger seg på veien. 

 

Anonymkode: c18d9...5e6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...