Gå til innhold

Nå må vi stoppe den konstante mobbingen av uføre


Doya

Anbefalte innlegg

Hva skjer med verden når friske mennesker sitter på nett eller i hverdagslivet og mobber syke mennesker ? Hva får egentlig en person ut av å si at noen er mindre verdt eller ikke fortjener like mye hjelp, operasjoner eller godt liv fordi man såkalt 'SNYLTER PÅ DERES SKATTEPENGER'. Nei det er absolutt ikke tilfelle at det er de uføre som bruker opp skattepengene til alle andre. Det finne selvsagt de som snylter og misbruker systemet til egen fordel men nå er det på tide å møte de syke som faller utenfor arbeidslivet som mennesker!!!

  • Liker 7
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt inntrykk er at de som klager over uføre egentlig er misunnelige fordi de hater jobben sin. Hva er det å være misunnelig på? Dårlig helse og elendig økonomi resten av livet. Enda verre blir det når de blir pensjonister. Tror de som er misunnelige kommer til å endre mening hvis de selv blir syke og uføre. 

Anonymkode: 1c445...680

  • Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så mange som gjør det egentlig... tipper de er overrepresentert på diverse internett-forum!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel de som sliter selv som holder på. Som er "misunnelige" for at andre er avklart å slipper å stresse med jobb, økonomi etc.

Selv er jeg glad for at noe av mine skattepenger går til ulike brukere av NAV. Både pensjonister, uførere og mødre i permisjon!

Jeg er glad for at vi har det systemet vi har og den tryggheten det gir!

Anonymkode: 3acfd...c40

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen mennesker har et mindreverdighetskompleks som gir dem tankegangen "Jeg er udugelig hvis jeg ikke jobber." Det er ofte folk som vokste opp i lavinntektsfamilier og som selv har traumer som stammer av å bli sett ned på. Noen rike har også denne tankegangen, men det er som regel bare hat for de fattige. Uansett, disse menneskene følger gjerne sjalusi overfor uføre. De tenker "Hvorfor må jeg jobbe når de ikke må?" Det er ikke en logisk respons rett og slett.

Anonymkode: 6d959...47e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel de som sliter selv som holder på. Som er "misunnelige" for at andre er avklart å slipper å stresse med jobb, økonomi etc.

Selv er jeg glad for at noe av mine skattepenger går til ulike brukere av NAV. Både pensjonister, uførere og mødre i permisjon!

Jeg er glad for at vi har det systemet vi har og den tryggheten det gir!

Anonymkode: 3acfd...c40

Dette kan jeg skrive under på. Jeg følte selv misunnelse og avsky mot uføre mens jeg jobbet selv. Jeg jobbet og sleit med helse og endte opp ufør jeg også. Irriterte meg vel over at jeg var syk og i jobb, mens andre syke hadde ufør. 

Anonymkode: 1c445...680

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er vel de som sliter selv som holder på. Som er "misunnelige" for at andre er avklart å slipper å stresse med jobb, økonomi etc.

Selv er jeg glad for at noe av mine skattepenger går til ulike brukere av NAV. Både pensjonister, uførere og mødre i permisjon!

Jeg er glad for at vi har det systemet vi har og den tryggheten det gir!

Anonymkode: 3acfd...c40

Jeg er veldig glad for at vi i norge har mulighet for hjelp både ved sykdom eller andre utfordringer. Se under korona nå hvor mange som ble helt avhengig av bistand fra felleskassa. Mange fikk da erfare at det er ikke bare bare heller å få penger på dagen. Betaler gladelig skatt for å hjelpe andre som har det verre enn meg:)

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Mitt inntrykk er at de som klager over uføre egentlig er misunnelige fordi de hater jobben sin. Hva er det å være misunnelig på? Dårlig helse og elendig økonomi resten av livet. Enda verre blir det når de blir pensjonister. Tror de som er misunnelige kommer til å endre mening hvis de selv blir syke og uføre. 

Anonymkode: 1c445...680

Ikke mye lukrativt å leve på nav og det er enormt mye feilinformasjon som har blitt sannheter for ganske mange. Men hvordan skal vi få endret dette når politikerne fremstiller de som trenger nav som late og nå skal dem jaggu ut i jobb.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Dette kan jeg skrive under på. Jeg følte selv misunnelse og avsky mot uføre mens jeg jobbet selv. Jeg jobbet og sleit med helse og endte opp ufør jeg også. Irriterte meg vel over at jeg var syk og i jobb, mens andre syke hadde ufør. 

Anonymkode: 1c445...680

Dette! Jeg har slitt med psyken i 10-15 år og kjemper en kamp hver dag for å gå på jobb. Må nok innrømme at jeg er litt misunnelig på de som slipper å dra seg på jobb. Spesielt irriterende er de som har lurt systemet - for de finnes!

Anonymkode: 82fb5...ed0

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doya skrev (16 minutter siden):

Hva skjer med verden når friske mennesker sitter på nett eller i hverdagslivet og mobber syke mennesker ? Hva får egentlig en person ut av å si at noen er mindre verdt eller ikke fortjener like mye hjelp, operasjoner eller godt liv fordi man såkalt 'SNYLTER PÅ DERES SKATTEPENGER'. Nei det er absolutt ikke tilfelle at det er de uføre som bruker opp skattepengene til alle andre. Det finne selvsagt de som snylter og misbruker systemet til egen fordel men nå er det på tide å møte de syke som faller utenfor arbeidslivet som mennesker!!!

Tenker det i all hovedsak skyldes at det er dobbelt så mange "uføre" i Norge sammenlignbare med andre land. F.eks. våre naboland. 

Det sammen med at flere og flere leger går ut og sier at det er noe galt med systemet, at det kommer pasienter som krever å bli sykemeldt, forventer å bli ufør. Unge mennesker som har en så sterk arbeidsvegring som Norge aldri før har vært vitne til. 

Hvor er logikken at man skal bli ufør som 20 åring for resten av livet av angst og depresjon når man vet at det er behandling for disse sykdommene/lidelsene?  

Selv de som har gått livets harde skole, som har slitt i stykker kroppen med hardt arbeid til dårlig lønn i 30 år mener vel at det ikke er rett at man skal få ufør av så diffuse sykdommer som er mulig å få behandling for, samt at de som aldri har vært i arbeid skal få tillegg for å ha arbeidsvegring.  

Anonymkode: 2fe82...8e0

  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker det i all hovedsak skyldes at det er dobbelt så mange "uføre" i Norge sammenlignbare med andre land. F.eks. våre naboland. 

Det sammen med at flere og flere leger går ut og sier at det er noe galt med systemet, at det kommer pasienter som krever å bli sykemeldt, forventer å bli ufør. Unge mennesker som har en så sterk arbeidsvegring som Norge aldri før har vært vitne til. 

Hvor er logikken at man skal bli ufør som 20 åring for resten av livet av angst og depresjon når man vet at det er behandling for disse sykdommene/lidelsene?  

Selv de som har gått livets harde skole, som har slitt i stykker kroppen med hardt arbeid til dårlig lønn i 30 år mener vel at det ikke er rett at man skal få ufør av så diffuse sykdommer som er mulig å få behandling for, samt at de som aldri har vært i arbeid skal få tillegg for å ha arbeidsvegring.  

Anonymkode: 2fe82...8e0

hvis du leser om sverige f eks har dem samme prosent uføre som oss. Selv om vi har mange uføre så betyr ikke det at mobbingen av uføre skal få skje. Syke mennesker er og blir syke mennesker. 

Angst og depresjon finnes behandling for men alle mennesker får sin grad av disse diagnosene. Er ikke naboen eller per og kari som skal sitte i sine friske kropper og fortelle hvem som har en syk nok kropp.mange unge får hjelpen veldig sent og blir dermed sykere i påvente av behandling. Dette er et av Norge sitt store problem. Kapasiteten og for få plasser i psykiatrien gjør psykiske lidelser vanskeligere å ta tak i tidlig nok. De med angst og depresjon får det ofte pga andre underliggende diagnoser som f eks PTSD . 

Så her er saken slutt å mobbe eller se ned på de som er uføre for det er virkelig ikke lett å bli uføre. Dette er også ganske feil informert. Og de fleste uføre ønsker bare å bli friske og tilbake i jobb.

Noen mennesker har arbeidsvegring men det er fåtallet. Dette må vi huske på

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Dette! Jeg har slitt med psyken i 10-15 år og kjemper en kamp hver dag for å gå på jobb. Må nok innrømme at jeg er litt misunnelig på de som slipper å dra seg på jobb. Spesielt irriterende er de som har lurt systemet - for de finnes!

Anonymkode: 82fb5...ed0

Vet hvordan du har det for har vært der selv og jeg skjønner deg veldig godt! Jeg er den du siterer. :hjerte: 

Anonymkode: 1c445...680

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vet hvordan du har det for har vært der selv og jeg skjønner deg veldig godt! Jeg er den du siterer. :hjerte: 

Anonymkode: 1c445...680

Og jeg var sjalu på alle som kunne dra på jobb da jeg lå hjemme uten mulighet til å jobbe i mange år. Er nå der hvor jeg kan ut i jobb igjen med pga langvarig sykdom stller jeg langt bak i køen for å få arbeid da jeg trenger litt tilrettelegging pga behandlinger 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som klager er egentlig late og skulle ønske de slapp å jobbe, men de vet at de ikke hadde fått innvilget uføretrygd om de søkte. Man må nemlig ha nedsatt funksjonsevne eller nedsatt arbeidsevne. 

Anonymkode: 9c725...fad

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De som klager er egentlig late og skulle ønske de slapp å jobbe, men de vet at de ikke hadde fått innvilget uføretrygd om de søkte. Man må nemlig ha nedsatt funksjonsevne eller nedsatt arbeidsevne. 

Anonymkode: 9c725...fad

Må man nå det. Jeg er en av de som mener uførhet bør reflekteres i fritiden også, ikke bare i tiden man skulle vært i arbeid. Det ble jo ramaskrik her inne når politikerne snakket om å redusere inntektsgrensen for uføre før man eventuelt måtte redusere trygden, for det var en god del som på mystisk vis klarte å jobbe akkurat inntil maksbeløpet, og ikke en millimeter over. Det er jo noe påfallende. Hadde maksbeløpet ligget på rundt 80 000 kroner som det var før, hadde de vel greid å jobbe litt til merkelig nok...

Tøyes tilliten og strikken for langt, går det utover de som faktisk har nedsatt arbeidsevne.

Anonymkode: 4c63b...fcf

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor er det denne mobbingen foregår? Synes det ofte er de uføre selv som setter fokus på dette. Aldri opplevd mobbing av uføre. Men opplever at uføre stadig må løfte dette inn i diskusjoner selv.

Anonymkode: dc93d...ef1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvor er det denne mobbingen foregår? Synes det ofte er de uføre selv som setter fokus på dette. Aldri opplevd mobbing av uføre. Men opplever at uføre stadig må løfte dette inn i diskusjoner selv.

Anonymkode: dc93d...ef1

Da er du ikke veldig oppdatert. Heksejakt på uføre og hets av dem skjer stadig her inne.

Anonymkode: 1c445...680

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner heldigvis ikke noen slike mobbere. Tror ikke de er så mange, men det er de som roper høyest som blir lagt merke til. Vi som ikke mobber holder kjeft.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doya skrev (3 timer siden):

hvis du leser om sverige f eks har dem samme prosent uføre som oss. Selv om vi har mange uføre så betyr ikke det at mobbingen av uføre skal få skje. Syke mennesker er og blir syke mennesker. 

Angst og depresjon finnes behandling for men alle mennesker får sin grad av disse diagnosene. Er ikke naboen eller per og kari som skal sitte i sine friske kropper og fortelle hvem som har en syk nok kropp.mange unge får hjelpen veldig sent og blir dermed sykere i påvente av behandling. Dette er et av Norge sitt store problem. Kapasiteten og for få plasser i psykiatrien gjør psykiske lidelser vanskeligere å ta tak i tidlig nok. De med angst og depresjon får det ofte pga andre underliggende diagnoser som f eks PTSD . 

Så her er saken slutt å mobbe eller se ned på de som er uføre for det er virkelig ikke lett å bli uføre. Dette er også ganske feil informert. Og de fleste uføre ønsker bare å bli friske og tilbake i jobb.

Noen mennesker har arbeidsvegring men det er fåtallet. Dette må vi huske på

1. Du må lese deg opp på statistikken over antall uføre. 

2. Et annet perspektiv, hvordan har det seg at enkelte kommuner har  4-5 ganger flere uføre enn andre kommuner? 

Anonymkode: 2fe82...8e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig trist å se så mye hets, spekulasjoner og mistenkeliggjøring av uføre. De aller fleste med uføretrygd får det av en god grunn.

Endret av Tvillingsjel
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...