AnonymBruker Skrevet 23. august #181 Del Skrevet 23. august AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ikke selv erfaring med pianoet, men på bakgrunn av det jeg har lest på nett, har instrumentet i mine øyne enkelte svakheter selv om pianoet er greit nok i utgangspunktet; Roland er Roland. Tar utgangspunkt i denne anmeldelsen: https://www.pianodreamers.com/roland-f107-rp107-review/ For det første er det prisen - ser at laveste pris på Prisjakt nå er kr.10.990 mens den var kr.8.792 så sent som i juni; en formidabel prisøkning i løpet av to måneder. Det andre som etter min mening trekker ned, er vekten; i bruksanvisningen - som kan lastes ned - står det at vekten er solide 37 kilo, noe som er rimelig mye med tanke på at pianoet har billigere plasttangenter av typen PHA-4, som også brukes i Roland FP-30X, som veier 14,8 kilo og koster under 8000. Tror at jeg prøvespilte en Roland med denne tangenttypen i butikken før valget til slutt falt på en Yamaha; de er OK å spille på, men plast er ikke tre, og skal man først ha et tyngre piano, vil jeg anbefale å vurdere om ikke tangenter av tre er et bedre valg. Kontrollmekanismen dersom man skal bruke instrumentets funksjoner ser ut til å være å kombinere noen få knapper med tangenter; dette er noe man finner i de enkleste modellene, og temmelig kronglete å bruke i praksis, da det er mye enklere med dedikerte knapper for hver enkelt funksjon, samt et display som viser innstillingene - etter å ha spilt en stund, ser man nytten av dette. For all del - Roland lager gode instrumenter, og et piano av denne typen er ikke et dårlig valg, men hadde jeg vært deg, hadde jeg tenkt meg godt om; tung vekt er upraktisk når man vil flytte pianoet, prisen er ikke den laveste i forhold til hva man får for pengene, og kontrollmekanismen trekker også ned. På bruktmarkedet kan man gjøre gode kjøp til lavere pris enn nypris i butikken, og det er også enkelte som sender tyngre ting i posten slik at dette kan være et alternativ; har tidligere sett en bedre Yamaha på Finn.no til 10.000 - i en annen klasse enn denne Roland-modellen, med både tretangenter, lav vekt og oversiktlig kontrollpanel. Så jeg vil anbefale å se seg litt om og undersøke markedet før man bestemmer seg; hvis du eventuelt har en musikkforretning i nærheten, kan det være lurt å ta turen dit og se hva de har på lager, til tross for at man godt merker den lave kronekursen når man vil kjøpe et instrument idag, og prisene har hatt en merkbar økning i løpet av få år. Uansett - lykke til med pianokjøpet; håper du får glede av musikken. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg vil helst bestille piano fra en nettbutikk så det ikke blir vanskelig med eventuell reklamasjon og retur. Er det da mulig å finne noe bra til under 20.000. Maks 25.000? Anonymkode: f6581...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #182 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (På 23.8.2024 den 10.16): Takk for et godt og utfyllende svar. Jeg vil helst bestille piano fra en nettbutikk så det ikke blir vanskelig med eventuell reklamasjon og retur. Er det da mulig å finne noe bra til under 20.000. Maks 25.000? Anonymkode: f6581...1a8 Dersom man går litt opp i pris, kan man få et piano i langt bedre kvalitet - selv vil jeg anbefale å vurdere et såkalt "stage piano"; dette er instrumenter som er beregnet for å brukes på scenen, og derfor har en akseptabel vekt og kan flyttes samtidig som andre funksjoner er på plass; det eneste man bør være oppmerksom på, er å se etter et piano med innebygde høyttalere om man ønsker dette med mindre man bruker en ekstern løsning - det er nemlig ikke standard hos alle merker. For min del kjøpte jeg for fire år tilbake en Yamaha P-515 etter råd fra en venn; et solid kvalitetsinstrument med tangenter av tre som har fått svært gode omtaler: https://www.pianodreamers.com/yamaha-p515-review/ Ulempen er at lav kronekurs har ført til en solid prisøkning, men dette gjelder jo alt av musikkinstrumenter - ser at pianoet idag selges brukt på Finn.no til en høyere pris enn det jeg selv ga for det. Ifjor ble denne modellen erstattet med en ny modell - P-525 - med en ny type tangenter, også disse av tre, skjønt det er delte meninger blant pianister om disse tangentene er bedre enn de gamle, noe man kan lese om i denne tråden: https://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/3424161/1.html Skal ikke uttale meg om hva som er best da dette er en individuell vurdering; prisen for begge pianoene er i alle fall den samme; P-525 koster kr.20.990 i flere butikker, mens den utgående P-515 kan fås hos Agder Lyd til samme pris. Dette er en høyst subjektiv vurdering da jeg altså har Yamaha selv - også kjente merker som Roland (Roland FP-90X), Kawai og Casio har sine alternativer i denne modell- og prisklassen, så det anbefales å ta en kikk på forskjellige pianoer før man bestemmer seg; det finnes også mange videoer og omtaler av disse pianoene på YouTube. I tillegg har man andre typer pianoer som naturligvis også kan være et alternativ; det er mye å velge mellom. Så dette er det jeg har å komme med av råd; spørsmålet er også hvor stor spilleinteressen faktisk er; det er mange brukte instrumenter man kan finne i bruktmarkedet som knapt har blitt brukt, men har man en genuin interesse for musikk, tror jeg man kan få stor nytte av et litt bedre instrument i mange år fremover, slik at det ikke er så dumt å investere noen kroner i kvalitet når man først kjøper noe. Lykke til med pianospillingen; å lære å spille piano er enklere enn det kanskje virker som, og kan man de 14 håndbevegelsene jeg har skrevet om tidligere i tråden, er man på god vei teknisk sett; man finner også utallige videoer med gode råd på YouTube med mindre man ønsker å gå til en pianolærer, og følge undervisningen der. Fortsatt riktig fin helg; bare spør hvis det er noe mer du eventuelt lurer på. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. august #183 Del Skrevet 25. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Dersom man går litt opp i pris, kan man få et piano i langt bedre kvalitet - selv vil jeg anbefale å vurdere et såkalt "stage piano"; dette er instrumenter som er beregnet for å brukes på scenen, og derfor har en akseptabel vekt og kan flyttes samtidig som andre funksjoner er på plass; det eneste man bør være oppmerksom på, er å se etter et piano med innebygde høyttalere om man ønsker dette med mindre man bruker en ekstern løsning - det er nemlig ikke standard hos alle merker. For min del kjøpte jeg for fire år tilbake en Yamaha P-515 etter råd fra en venn; et solid kvalitetsinstrument med tangenter av tre som har fått svært gode omtaler: https://www.pianodreamers.com/yamaha-p515-review/ Ulempen er at lav kronekurs har ført til en solid prisøkning, men dette gjelder jo alt av musikkinstrumenter - ser at pianoet idag selges brukt på Finn.no til en høyere pris enn det jeg selv ga for det. Ifjor ble denne modellen erstattet med en ny modell - P-525 - med en ny type tangenter, også disse av tre, skjønt det er delte meninger blant pianister om disse tangentene er bedre enn de gamle, noe man kan lese om i denne tråden: https://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/3424161/1.html Skal ikke uttale meg om hva som er best da dette er en individuell vurdering; prisen for begge pianoene er i alle fall den samme; P-525 koster kr.20.990 i flere butikker, mens den utgående P-515 kan fås hos Agder Lyd til samme pris. Dette er en høyst subjektiv vurdering da jeg altså har Yamaha selv - også kjente merker som Roland (Roland FP-90X), Kawai og Casio har sine alternativer i denne modell- og prisklassen, så det anbefales å ta en kikk på forskjellige pianoer før man bestemmer seg; det finnes også mange videoer og omtaler av disse pianoene på YouTube. I tillegg har man andre typer pianoer som naturligvis også kan være et alternativ; det er mye å velge mellom. Så dette er det jeg har å komme med av råd; spørsmålet er også hvor stor spilleinteressen faktisk er; det er mange brukte instrumenter man kan finne i bruktmarkedet som knapt har blitt brukt, men har man en genuin interesse for musikk, tror jeg man kan få stor nytte av et litt bedre instrument i mange år fremover, slik at det ikke er så dumt å investere noen kroner i kvalitet når man først kjøper noe. Lykke til med pianospillingen; å lære å spille piano er enklere enn det kanskje virker som, og kan man de 14 håndbevegelsene jeg har skrevet om tidligere i tråden, er man på god vei teknisk sett; man finner også utallige videoer med gode råd på YouTube med mindre man ønsker å gå til en pianolærer, og følge undervisningen der. Fortsatt riktig fin helg; bare spør hvis det er noe mer du eventuelt lurer på. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Her er for øvrig en tråd der man sammenligner tangentene på P-515 og P-525; og det virker som om man foretrekker sistnevnte: https://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/3485669/yamaha-keyboard-touch-p-515-vs-p-525.html Kan også legge til at begge modellene leveres i både svart og hvitt. Ellers en liten kommentar til det å kjøpe helt nytt; man får riktignok reklamasjons- og returrett i en nettbutikk, men frakten er ikke gratis, så dersom man skal returnere en så stor og tung pakke, koster dette en del. I bruktmarkedet tar man en sjanse og stoler på selger; til gjengjeld er prisen som regel billigere enn i butikken, og instrumenter av denne typen er så solide at det skal mye til for at pianoet har merkbar slitasje etter lite bruk - men det er jo opp til hver enkelt å vurdere dette. Ulempen med brukte pianoer er at selger ofte ikke vil sende instrumentet i posten som følge av vekten og størrelsen, og da er man like langt; det er mengder av gamle, analoge pianoer som gis bort ved henting uten at noen vil ha dem. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. august #184 Del Skrevet 26. august AnonymBruker skrev (På 25.8.2024 den 6.54): Her er for øvrig en tråd der man sammenligner tangentene på P-515 og P-525; og det virker som om man foretrekker sistnevnte: https://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/3485669/yamaha-keyboard-touch-p-515-vs-p-525.html Kan også legge til at begge modellene leveres i både svart og hvitt. Ellers en liten kommentar til det å kjøpe helt nytt; man får riktignok reklamasjons- og returrett i en nettbutikk, men frakten er ikke gratis, så dersom man skal returnere en så stor og tung pakke, koster dette en del. I bruktmarkedet tar man en sjanse og stoler på selger; til gjengjeld er prisen som regel billigere enn i butikken, og instrumenter av denne typen er så solide at det skal mye til for at pianoet har merkbar slitasje etter lite bruk - men det er jo opp til hver enkelt å vurdere dette. Ulempen med brukte pianoer er at selger ofte ikke vil sende instrumentet i posten som følge av vekten og størrelsen, og da er man like langt; det er mengder av gamle, analoge pianoer som gis bort ved henting uten at noen vil ha dem. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Kan også tilføye at man på PianoWorld finner egne "Owners Club"-tråder laget av folk som selv har instrumentene; de er fulle av nyttig informasjon dersom man vurderer å kjøpe et bestemt piano uten å ha mulighet til å prøvespille det; diskusjonene om P-515 og P-525 finner man her: Yamaha P-515 Owners Club https://forum.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/3019844/yamaha-p515-owners-club.html Yamaha P-525 Owners Club https://forums.pianoworld.com/ubbthreads.php/topics/3428997/yamaha-p525-owners-club.html Ser forresten at jeg betalte kr.175 i frakt da jeg bestilte pianoet mitt fra Agder Lyd for fire år siden, noe som er en akseptabel pris for en pakke i denne størrelsen - slik at fraktprisen ikke nødvendigvis trenger å være så dyr, Prisen idag har økt til kr.259 for henting på hentested og kr.359 for hjemlevering; vet ikke hvilken pris andre butikker tar for å sende et piano, men noen tar seg rimelig godt betalt for frakt, så dette er noe man også kan tenke på om man kjøper på nett. Bestiller man fra en butikk i nærheten, kan man som regel hente det der gratis. - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #185 Del Skrevet 2. september Forslagsnoten med det kryptiske navnet acciaccatura har jeg skrevet om tidligere, og nå har jeg laget en liten, enkel øvelse dersom man skulle ha lyst til å forbedre spillet sitt på dette feltet; i forhold til den fine effekten acciaccatura gir, er det å lære å bruke ornamenter noe som virkelig er verdt å bruke litt tid på. Her er mscz-filen som åpnes i Musescore: https://www.brian.no/fp-content/attachs/acciaccatura.mscz Og mp3: https://www.brian.no/fp-content/attachs/acciaccatura.mp3 YouTube-videoen fra MangoldProject har jeg tatt med før, men synes han beskriver dette godt; essensen er å raskt la en enkel finger gli over fra en tone til en annen i samme bevegelse - i øvelsen min har man i høyre hånd C# som glir over til C; dette kan øves inn med finger 2, 3, 4 og 5. Ellers lurer jeg på om det er noen her som har erfaring med å sette navn på akkorder; kort fortalt handler det om akkordtonene Bb E F; dette er nok en noe uvanlig akkord, men føler at den passer inn der og da før den løses opp - mon tro om man burde kalle den Bb5 add #4, eller F sus4 maj7, som for så vidt også er et alternativ ...? I utgangspunktet ville det vært logisk å kalle den Bb sus #4 da den forstørrede kvarten erstatter tersen, men tror ikke man har for vane å heve eller senke sus-akkorder, og Bb add #4 er heller ikke helt dekkende. F sus4 maj7 virker også som en uvanlig måte å skrive det på; der har man i tillegg kvint. Forsøker etter en lang periode med utelukkende teknisk øving igjen å finne på noe selv, og den nye sangen til Novalie som jeg begynte med natt til søndag har akkordrekken Dm - F#m - A aug - Dm - F#m - A - Em - Hm - E sus4 - G9 - D - Bb-5 - Bb5 add4 - Gm - C - C7 - F; dette virker kanskje kaotisk ut på papiret, men akkordene passer faktisk sammen - en prøve i Musescore: https://www.brian.no/fp-content/attachs/ideprove-01-09-2024.mp3 Fortsatt flott høst. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. september #186 Del Skrevet 3. september AnonymBruker skrev (6 timer siden): YouTube-videoen fra MangoldProject har jeg tatt med før, men synes han beskriver dette godt; essensen er å raskt la en enkel finger gli over fra en tone til en annen i samme bevegelse - i øvelsen min har man i høyre hånd C# som glir over til C; dette kan øves inn med finger 2, 3, 4 og 5. ... og kan også legge til at man gjør dette før hovednoten spilles. En grei oppsummering: https://www.dacapomusic.ca/blog/grace-notes-explained Acciaccatura: Sitat Acciaccatura is a grace note that is played before the strong beat. The strong beat therefore belongs to the main note, which makes the acciaccatura rhythmically and melodically unimportant. Acciaccaturas are most commonly written as eighths notes (quavers) with a diagonal line going through them and a little slur connecting them to the main note. Appoggiatura: Sitat Appoggiatura is a grace note that is played on the strong beat. Here, the emphasis is on the grace note as opposed to the main note, which makes the appoggiatura rhythmically and melodically important. Appoggiaturas are most often written as eighths notes (quavers) with a little slur connecting them to the main note. Men ingen regel uten unntak da den praktiske bruken av ornamenter har variert i tidens løp - for å sitere dette PDF-dokumentet som kan lastes ned, og tar for seg ornamenter i gitarspill: https://douglasniedt.com/images/tech-tip-ornaments/Ornaments-Acciaccatura-Website-Download-1.0.pdf Sitat If you want a short answer to how to play an ornament, I say, "Do whatever you want. Do what makes the music sound best, and do what sounds best to you. In the end, that's what counts." - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #187 Del Skrevet 4. september Man lærer alltid noe nytt; har dere hørt om Dodeka ...? Det hadde i alle fall ikke jeg før jeg tilfeldigvis snublet over dette; imponerende - jeg er neppe den eneste som liker å finne på egne løsninger i musikkens verden. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #188 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 6.09): Man lærer alltid noe nytt; har dere hørt om Dodeka ...? Det hadde i alle fall ikke jeg før jeg tilfeldigvis snublet over dette; imponerende - jeg er neppe den eneste som liker å finne på egne løsninger i musikkens verden. - Brian Anonymkode: 95678...a15 For en som aldri har spilt, kan Dodeka-klaviaturet gi inntrykk av å være enklere enn et tradisjonelt pianoklaviatur, men når man lukker øynene og spiller uten å kunne se, får man øye på fordelene med både svarte tangenter og den ujevne 2+3-formen en oktav har, der man lett kan orientere seg i blinde, noe som vil være svært vanskelig i Dodeka med tangenter som ser ut til å ha lik fysisk form. Dessuten kan man ved å lære å spille piano ta frem tilfeldige noter og sette seg ned ved et hvilket som helst tangentinstrument og begynne å spille, mens man her er prisgitt et spesifikt system. Uansett er det flott at man tør å utfordre gamle sannheter og klarer å tenke nytt; hadde man ikke i sin tid utviklet cembaloen, hadde man ikke hatt dagens piano. Mer om Dodeka: - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. september #189 Del Skrevet 6. september Det er nesten så man ikke tror det man ser. - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. september #190 Del Skrevet 8. september Bor man i byene hvor dette arrangeres, bør man sette av fredag den 13. til årets Kulturnatt; her er programmet i Oslo, der man kan finne litt av hvert, selv om Sporveismuseet for tiden er stengt grunnet ombygging. I motsetning til tidligere år er det dessverre ikke så mange aktiviteter for folk som selv spiller musikk eller ønsker å begynne med dette; det eneste jeg finner, er gratis øving på Øvingshotellet i Trondheimsveien 2, bygg H, fra klokken 17 til 22; etter bildene å dømme, har de tilgjengelig utstyr på plass. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #191 Del Skrevet 10. september Og her er svaret på livets grunnleggende spørsmål, i tilfelle man skulle lure på dette: I italiensk språkdrakt: - Brian Anonymkode: 95678...a15 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. september #192 Del Skrevet 10. september Hunden Bitzer i "Sauen Shaun" viser, i motsetning til bonden, et imponerende talent for tangentspilling i episoden "Pianoet": https://tv.nrk.no/serie/sauen-shaun/sesong/6/episode/MSUI41002510 - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. september #193 Del Skrevet 11. september AnonymBruker skrev (På 10.9.2024 den 20.14): Hunden Bitzer i "Sauen Shaun" viser, i motsetning til bonden, et imponerende talent for tangentspilling i episoden "Pianoet": https://tv.nrk.no/serie/sauen-shaun/sesong/6/episode/MSUI41002510 - Brian Anonymkode: 95678...a15 Hvis Bitzer klarer å spille ting som dette på et piano med bare 39 tangenter - 23 hvite og 16 svarte - er han virkelig god. For ikke å snakke om tilstanden pianoet er i med tanke på hvor ujevnt klaviaturet er; det virker som om det er behov for mye vedlikehold allerede før historiens tragiske slutt. - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. september #194 Del Skrevet 12. september Inspirert av det ikke-helt-tipp-topp-pianoet Bitzer spilte på, kan man fordype seg i et mer spennende emne, nemlig forlatte tangentinstrumenter, enten det er på havbunnen ombord på Titanic eller på andre folketomme steder; pianoer som en gang skapte livlig musikk, men siden er blitt overlatt til undergangen og stillheten. Først en liten YouTube-video om pianoene i Pripyat, byen som ble forlatt etter Tsjernobyl-ulykken. - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. september #195 Del Skrevet 13. september AnonymBruker skrev (På 8.9.2024 den 3.02): Bor man i byene hvor dette arrangeres, bør man sette av fredag den 13. til årets Kulturnatt; her er programmet i Oslo, der man kan finne litt av hvert, selv om Sporveismuseet for tiden er stengt grunnet ombygging. I motsetning til tidligere år er det dessverre ikke så mange aktiviteter for folk som selv spiller musikk eller ønsker å begynne med dette; det eneste jeg finner, er gratis øving på Øvingshotellet i Trondheimsveien 2, bygg H, fra klokken 17 til 22; etter bildene å dømme, har de tilgjengelig utstyr på plass. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Og nå er dagen kommet - ikke glem at i kveld er det Kulturnatt. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #196 Del Skrevet 16. september Har man sett Titanic-filmen, husker man kanskje dette pianoet ... ... som imidlertid ikke er ekte, men bare en filmrekvisitt; dette er ikke et av de seks tangentinstrumentene som faktisk fulgte Titanic til havets bunn. Derimot gjenspeiler disse spøkelsesaktige bildene virkeligheten; et piano ombord på Gunilda, et forbløffende godt bevart skip som sank i 1911 i den kanadiske innsjøen Lake Superior; et piano urørt av menneskehender i over hundre år: - Brian Anonymkode: 95678...a15 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. september #197 Del Skrevet 16. september Ikke rart at Bach satte pris på orgelets muligheter. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september #198 Del Skrevet 18. september Som tidligere nevnt, er en typisk nybegynnerfeil å spille for statisk uten at hendene beveger seg sidelengs, og for min del har én finger-øvelsen vært til stor hjelp det siste året; ved å raskt flytte hendene til siden, kan man støtte opp om bassen eller diskanten uten å måtte krysse hender - legg merke til hvordan han gjør det i denne sangen. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #199 Del Skrevet 21. september Håper ikke denne videoen blir for sterk kost for pianospillende veganere og andre dyrevenner. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. september #200 Del Skrevet 21. september AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Håper ikke denne videoen blir for sterk kost for pianospillende veganere og andre dyrevenner. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Ja, det er synd på den stakkars fisken som blir brukt som musikkinstrument; én ting er å bruke dyr som mat - å drepe en levende skapning for underholdningens skyld er en uting; også en liten fisk har rett til å leve. Men til mitt forsvar kan jeg si at det ikke er jeg som har laget denne YouTube-videoen; hadde det vært opp til meg, hadde fisken fortsatt kunne svømme rundt. - Brian Anonymkode: 95678...a15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå