Gå til innhold

Skravletråd november/desember 2022


Saschi

Anbefalte innlegg

KristineS skrev (28 minutter siden):

Jeg er 19+6 i dag, og begynte å kjenne liv omtrent rundt uke 16 selv. Kjenner noe de fleste dager, men har innimellom både 1 og 2 dager uten å legge merke til noe. Alt fint på ultralyd også 🙂

Det samme opplevde jeg i forrige svangerskap. Begynte å kjenne liv litt senere, men var først etter uke 23-24 at jeg helt tydelig kjente noe hver dag. Kunne da også ha perioder med opptil flere dager før dette uten å kjenne noe særlig. Etter hvert ble det full baluba i morgen, og nesten for mye av det gode i perioder 😅

Så for de fleste vil nok alt være fint selv om man har noen "stille" dager innimellom på dette stadiet. 
Er du likevel veldig bekymret så kan det jo være mulig å høre med jordmor om å få en ekstra kontroll hvor de sjekker med doppler etter hjertelyd bl.a. 

Takk for raskt og utfyllende svar ❤️ Jeg vet at mange faktisk ikke kjenner liv før de er godt over 20 uker på vei å alt står bra til! Er nok bare litt vell bekymret fordi jeg vil dette så gjerne å har opplevd MA I uke 13 tidligere.

I skrivende stund kjenner jeg litt bevegelser, å det varmer hjertet!

Tidligere denne uka kunne det for første gang sees på utsiden av magen 😊

 

Krysser fingrene for at alt står bra til med lille ❤️

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi venter sannsynligvis en liten jente♥️ Har en gutt fra før, så koselig med en av hver. Er det noen som har erfaring med forliggende morkake? Altså ikke bare at den ligger foran på magen, men at den helt eller delvis dekker «utgangen»? Ble litt stresset pga det, men skal på ny kontroll i uke 32, og i følge jordmor har den da flyttet seg for de aller fleste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli1 skrev (37 minutter siden):

Vi venter sannsynligvis en liten jente♥️ Har en gutt fra før, så koselig med en av hver. Er det noen som har erfaring med forliggende morkake? Altså ikke bare at den ligger foran på magen, men at den helt eller delvis dekker «utgangen»? Ble litt stresset pga det, men skal på ny kontroll i uke 32, og i følge jordmor har den da flyttet seg for de aller fleste. 

Jeg hadde det i forrige svangerskap og også i dette. Sist trakk den seg langt nok opp til at den ikke ville vært noe problem ved vaginal fødsel (ble keisersnitt, men av andre grunner). Har samme plassering nå også og skal som deg på kontroll i uke 32. Satser på den flytter seg nok denne gangen også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Forholdet mellom barnefar og meg går bedre, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk på om han er 'the one and only.' Han er veldig sikker på oss og har endret seg mye de siste ukene, så det er iallfall positivt. 

Denne uken var vi på ultralyd hos Martin Lundring og ordinær ultralyd på Ullevål. Begge konkluderte igjen med at det er jente.  Ellers så alt bra ut, men jeg er glad for at vi tok UL hos Martin. Han er utrolig dyktig og grundig, og tok seg mye bedre tid enn jordmoren. 

Ultralyden på sykehuset var ikke spesielt hyggelig eller utfyllende. Føler alle de jeg har tatt privat har vært en mye bedre opplevelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cássia skrev (4 timer siden):

Forholdet mellom barnefar og meg går bedre, men jeg må innrømme at jeg er litt skeptisk på om han er 'the one and only.' Han er veldig sikker på oss og har endret seg mye de siste ukene, så det er iallfall positivt. 

Denne uken var vi på ultralyd hos Martin Lundring og ordinær ultralyd på Ullevål. Begge konkluderte igjen med at det er jente.  Ellers så alt bra ut, men jeg er glad for at vi tok UL hos Martin. Han er utrolig dyktig og grundig, og tok seg mye bedre tid enn jordmoren. 

Ultralyden på sykehuset var ikke spesielt hyggelig eller utfyllende. Føler alle de jeg har tatt privat har vært en mye bedre opplevelse. 

Så bra at det går bedre mellom dere men skal ærlig innrømme at du høres ikke så lykkelig ut, kanskje en pause er noe du burde vurdere? Kanskje du trenger å finne ut hva DU ønsker i dette forholdet? Greit at han har endret seg men hva skjer om han endrer seg tilbake igjen? Du sitter litt "fast" ettersom dere skal ha barn sammen, så det er en veldig lei situasjon 😕

Hva skjedde på den ordinære som fikk deg til å føle deg ikke vel tatt imot? Ga du beskjed? Følte min OUL var ikke særlig utfyllende selv men har hatt en del private så trodde det kanskje var det at jeg visste det meste fra før 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (38 minutter siden):

Så bra at det går bedre mellom dere men skal ærlig innrømme at du høres ikke så lykkelig ut, kanskje en pause er noe du burde vurdere? Kanskje du trenger å finne ut hva DU ønsker i dette forholdet? Greit at han har endret seg men hva skjer om han endrer seg tilbake igjen? Du sitter litt "fast" ettersom dere skal ha barn sammen, så det er en veldig lei situasjon 😕

Hva skjedde på den ordinære som fikk deg til å føle deg ikke vel tatt imot? Ga du beskjed? Følte min OUL var ikke særlig utfyllende selv men har hatt en del private så trodde det kanskje var det at jeg visste det meste fra før 🤔

Jeg setter så utrolig stor pris på svarene dine, Sachi, du tenker veldig i tråd med mine egne verdier. 🙂

Akkurat nå sliter jeg med å navigere litt, som du så riktig sier det. Vi gikk rett fra bli kjent/forelskelsesfasen og til graviditet/bygge et liv sammen. For noen fungerer det nok, men jeg er veldig opptatt av selvutvikling og ser nok mye ved ham som andre kanskje ikke ville hengt seg opp i. Blant annet føler jeg at han ikke har et sunt forhold til tilknytning, egen mor, og sliter mer enn jeg trodde emosjonelt. 

Han har ikke flyttet inn hos meg, og det skjer neppe på en stund ennå. Jeg føler at jeg har fullt opp med meg selv og graviditeten. 

Jeg kjenner også at vi er ulike på en del områder, og jeg tror helt klart at han blir en bra far, men blir han en god partner for meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Cássia skrev (9 minutter siden):

Jeg setter så utrolig stor pris på svarene dine, Sachi, du tenker veldig i tråd med mine egne verdier. 🙂

Akkurat nå sliter jeg med å navigere litt, som du så riktig sier det. Vi gikk rett fra bli kjent/forelskelsesfasen og til graviditet/bygge et liv sammen. For noen fungerer det nok, men jeg er veldig opptatt av selvutvikling og ser nok mye ved ham som andre kanskje ikke ville hengt seg opp i. Blant annet føler jeg at han ikke har et sunt forhold til tilknytning, egen mor, og sliter mer enn jeg trodde emosjonelt. 

Han har ikke flyttet inn hos meg, og det skjer neppe på en stund ennå. Jeg føler at jeg har fullt opp med meg selv og graviditeten. 

Jeg kjenner også at vi er ulike på en del områder, og jeg tror helt klart at han blir en bra far, men blir han en god partner for meg? 

Så hyggelig at jeg kan hjelpe deg, har selv vært der (uten baby delen), ble sammen en måned, flyttet inn den neste (ikke den nåværende samboeren), kjenner meg litt igjen i det å plutselig navigere livet ditt og framtiden din hvor DU er lykkelig og ikke alle andre. Personlig så får noen det til å fungere en liten stund, fram til en av dem blir ulykkelig eller blir "for barna sin skyld". Drid i hva andre ikke henger seg opp i. Når du er i et forhold/partnerskap så er det viktig at DU føler at dere møtes på det samme nivået, hvis ikke fungerer det ikke i lengden. Dere venter barn nå, men hva om dere blir gravide igjen...? Da er det plutselig flere som du er ansvarlig for. Det å slite emosjonelt og ikke er et stort rødt flagg for meg, spesielt når et barn er på vei. Hva kommer til å skje når barnet kommer? På du "passe" på begge følelsesmessig? Jeg har heller ikke en sun tilknytning min egen mor og har vært i terapi for det men jeg har mine grunner og har bearbeidet dette på en sunn og frisk måte. Det å oppdra et barn er noe av det tøffeste du kan gå gjennom og da er det viktig at du kan stole på partneren din, vite at partneren din er der når du trenger det. Han kan være verdens beste far men samtidig vært en helt feil partner for deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (1 time siden):

Så hyggelig at jeg kan hjelpe deg, har selv vært der (uten baby delen), ble sammen en måned, flyttet inn den neste (ikke den nåværende samboeren), kjenner meg litt igjen i det å plutselig navigere livet ditt og framtiden din hvor DU er lykkelig og ikke alle andre. Personlig så får noen det til å fungere en liten stund, fram til en av dem blir ulykkelig eller blir "for barna sin skyld". Drid i hva andre ikke henger seg opp i. Når du er i et forhold/partnerskap så er det viktig at DU føler at dere møtes på det samme nivået, hvis ikke fungerer det ikke i lengden. Dere venter barn nå, men hva om dere blir gravide igjen...? Da er det plutselig flere som du er ansvarlig for. Det å slite emosjonelt og ikke er et stort rødt flagg for meg, spesielt når et barn er på vei. Hva kommer til å skje når barnet kommer? På du "passe" på begge følelsesmessig? Jeg har heller ikke en sun tilknytning min egen mor og har vært i terapi for det men jeg har mine grunner og har bearbeidet dette på en sunn og frisk måte. Det å oppdra et barn er noe av det tøffeste du kan gå gjennom og da er det viktig at du kan stole på partneren din, vite at partneren din er der når du trenger det. Han kan være verdens beste far men samtidig vært en helt feil partner for deg...

Når jeg leser det du skriver nå, og noe av det du har nevnt tidligere, ser jeg at vi har en del like erfaringer her i livet. 

Jeg har selv slitt med usunn tilknytning til min mor, som i årene etter skilsmissen med en fantastisk mann (men vi ønsket ulike ting) har ført til relasjoner som ikke har vært balanserte. Jeg begynte å jobbe med dette i 2019 og har et mye mer avklart forhold til meg selv og mine nære. 

For første gang ser jeg meg selv og mine behov uavhengig av andres, og jeg tør å stille spørsmål ved relasjoner som føles feil. Dessverre ble jeg gravid så raskt at jeg ikke rakk å innse hvor mye han i mine øyne sliter.

Han har, på min oppfordring, begynt i terapi, men det er et langt lerret å bleke. Som terapeuten min sa; "Han er utydelig, og utydelige mennesker er vanskelige å forholde seg til." Jeg håper for hans og babyen sin del at han lærer å leve mer i tråd med egne behov og verdier (jeg vet av erfaring at det krever mye jobb å komme dit). 

Det er litt morsomt det du sier, for jeg har sagt det samme ordrett til ham. "Jeg kan ikke oppdra to personer." 

Problemet med mennesker som ikke tør å ta plass og vet hva de har behov for, er at de ikke klarer å være der for en partner, selv om de prøver. Jeg merker for eksempel at jeg støtter meg langt mer på mamma i forbindelse med fødsel enn ham. 

Han har en jobb å gjøre, og før han har funnet seg selv tror jeg ikke han blir en klippe. Han kan være en snill og sympatisk partner, men jeg føler ofte at han ikke forstår hvilken støtte man bør gi partneren sin, fordi foreldrene hans ikke har lært ham det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
lillespire2022 skrev (1 time siden):

Går det bra med dere damer? 🥰 vært stille hær inne 🙂 

Her går det stort sett bare fint 😊 Har kommet til 27+0 i dag, og ser frem til å endelig fått gått på kontroll hos jordmor i uke 28. Uke 25 ble hos fastlegen, og det ble bare en full-fart-affære.

Frøkna i magen lager stadig med liv og endelig har både samboer og toåringen klart å kjenne bevegelser.

Ellers har halsbrannen begynt å melde sin ankomst og bekkenet er småruskete, men ikke verre enn at øvelser og noen turer til kiropraktor holder det greit i sjakk.

Begynte på jobb igjen etter ferien i går, og er spent på hvordan det blir fremover. Krysser fingrene for at jeg holder frem til høstferien før jeg går ut i permisjon (er lærer).

Enn med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KristineS skrev (På 4.8.2022 den 21.42):

Her går det stort sett bare fint 😊 Har kommet til 27+0 i dag, og ser frem til å endelig fått gått på kontroll hos jordmor i uke 28. Uke 25 ble hos fastlegen, og det ble bare en full-fart-affære.

Frøkna i magen lager stadig med liv og endelig har både samboer og toåringen klart å kjenne bevegelser.

Ellers har halsbrannen begynt å melde sin ankomst og bekkenet er småruskete, men ikke verre enn at øvelser og noen turer til kiropraktor holder det greit i sjakk.

Begynte på jobb igjen etter ferien i går, og er spent på hvordan det blir fremover. Krysser fingrene for at jeg holder frem til høstferien før jeg går ut i permisjon (er lærer).

Enn med deg?

Såbra at det går bra med eg🥰

 

eg er i uke 20+2 nu å har den siste uka kjent mere å mere tydelig liv fra lille gutt💙 

formen min er fin men skal ikke mye til for at eg er tappet for energi å må slappe av eller sove. Skal øke sykemeldingen nå til 70% har gått 3 mnd i 50% sykemeldt. 
 

Bekenet har begynet å tulle litt men er bedre om mårran enn kvelde 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26+2 😄 Grei form, men har mye bekkensmerter 🙁 Lurer på om jeg må forhøre meg med fastlegen om sykemelding. Har en relativt fysisk jobb, og mye vondt egentlig fra morgenen av, og som blir verre utover dagen. Noen som er sykemeldt pga bekkenplager? Synes det er vanskelig å vurdere hvor mye man skal tåle før man ber om sykemelding 🙁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eli1 skrev (10 minutter siden):

26+2 😄 Grei form, men har mye bekkensmerter 🙁 Lurer på om jeg må forhøre meg med fastlegen om sykemelding. Har en relativt fysisk jobb, og mye vondt egentlig fra morgenen av, og som blir verre utover dagen. Noen som er sykemeldt pga bekkenplager? Synes det er vanskelig å vurdere hvor mye man skal tåle før man ber om sykemelding 🙁

Ikke sykemeldt selv, men har klart å holde ting i sjakk så langt. Hadde en begynnende låsning i bekkenet for litt siden, men kjente det igjen før det skar seg helt og kom meg til kiropraktor. Har hatt kjempeutbytte av det i både dette svangerskapet og forrige. Håper det holder hele veien, men er spent nå når Jeg er tilbake i full jobb igjen etter sommerferien. 

Ellers er yogaball og graviditet gull verdt for min del i hvert fall.

Endret av KristineS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er 24+3 i dag, og her er formen fortsatt veldig fin. Veldig glad for det! Er bare litt trøtt og kan få litt vondt i ryggen på slutten av dagen. Men det går greit. Her har det tatt litt tid før jeg kjente liv (har morkaken foran), men den siste uken kjenner jeg endelig daglig liv! Hun er så aktiv inni der, og det er såå koselig å kjenne 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager for lite respons men har vært så mye med jobb og privatlivet 🙈

Idag er jeg 27+6, har vært litt fram og tilbake med termin, noen sier 7 November mens andre sier 10 November så begynner å bli gal og forstår ikke så mye av rotet men velger å forholde meg til 10 November, prinsen kommer når han er klar uansett hvilken dato som blir satt 🤷‍♀️

Har vært innlagt i 24 timer pga blødninger og kraftige smerter i uke 23, det var et tidspunkt hvor det var mistanke om at han skulle komme tidligere 😅Så har fått sett barselavdelingen på sykehuset 🙊


Har dessverre fått plager og de begynte litt tidlig, har fått bekkenplager, sammentrekninger og kramper så er derfor 100% sykemeldt. Går til fysioterapeut men tok litt tid å finne noen som er «spesialist» på bekkenplager så begynte litt sent, så sliter med å holde bekkenet i sjakk noen dager, så blir en del sofasliting 😅 

Gruer meg til september siden jeg har fått aktivitetsplikt fra Nav siden graviditet ikke er en sykdom, så får ikke gå på sykemelding lenger enn ut August, så får vel be arbeidsgiver om en seng som jeg kan bruke på jobb 😂🙈
 

Forresten, har dere begynt å kjøpe inn ting ennå til den lille? Har kun vugge (arvet, brukt av meg da jeg var baby) eller så har jeg ikke kjøpt noe 🙊

Endret av Saschi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så smått begynt med litt innkjøp (mest klær egentlig), men er så heldig å arve ekstremt mye fra søsteren min. Så da har jeg vippestol, babygym, bilsete, sprinkelseng osv! Men har ikke begynt å se på barnevogn enda, føler det kanskje haster litt med tanke på leveringstid osv. Har lest mest om Britax smile 3, og tenkte å prøve den i fysisk butikk snart 🥰

Men har ikke møbler til barnerommet enda (stellebord, kommode, klesskap) og gleder meg til å kjøpe det! Nå ligger alle babyklærne i poser i mitt eget klesskap 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Hei! Håper det er ok at jeg blir med her! 
vet ikke helt hvordan man melder seg inn? 
 

katrin 94 - 27 år - B1 - termin 13 november 💓

Uke 30+2 her nå. Tiden går fryktelig fort synes jeg. Har på plass de større tingene (vogn, seng, stellebord, bilsete) og mannen mener vi har alt. Jeg mener vi mangler ca alt 😂😂 

Formen er forholdsvis bra, bortsett fra et veldig kranglete bekken. Vondt å sitte, gå, stå, sove = alt. Synes det påvirker psyken og livskvaliteten og energien veldig. Føler meg ganske begrenset. Har de siste to ukene jobbet 70 % pga av dette, men skal tilbake til 100 % til uken. 
 

synes det er litt skummelt at det nærmer seg. Kan ingenting om babyer. Veldig spent på fødsel og hvordan den nye hverdagen skal bli 💕 

hvordan går det med dere andre? 🥰
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du være med @Katrin94🥰 

Her har formen stupt siste uken. Skjedde et eller annet da jeg ankom 3.trimester... plutselig fikk jeg akutte smerter i bekkenet, sov dårligere, sliten og generelt er det mer tungt! Har også fått problemer med hendene 😱 Lurer på om det kan være Karpaltunellsyndrom. Ante ikke at det var en gravid-ting, men det er visst vanlig! Er så nummen og stiv i fingrene, spesielt om morgenen. Men i går varte det hele dagen! Ble ikke bedre av en arbeidsdag foran dataen for å si det sånn. Så har bestilt meg en legetime for å sjekke det ut. Synd hvis jeg skal slite med å jobbe pga det 😕

Ellers mangler vi møblene på barnerommet. Men barnevognen er på plass da! Ble en Britax smile 3 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei dere, 32+2, termi  07.11.22

Her er jeg 100% sykemeldt, har ekstreme bekkensmerter. Har hatt små episoder med gråt pga smerter, spesielt på natt. Jeg skal nok ikke tilbake i jobb før fødsel nei. Plaget med halsbrann i perioder. 
 

Jeg har to barn fra før, så har det meste av store ting fortsatt. Må bare kjøpe ny bilstol tror jeg. Jeg får jente denne gangen, så jeg har kjøpt en del klær. Tror jeg har det jeg trenger i str 50 og 56. En god del i str 62 også. 
 

Jeg er SLITEN. Koser meg ikke like mye med graviditeten, men elsker å kjenne alle sparkene fra lillejenta. Hun er veldig aktiv, spesielt på morgenen, kvelden og på natt (mye våken pga bekkensmerter). 
 

Gleder meg til hun kommer, samtidig som det er deilig med mye alenetid når resten av gjengen er på skole og jobb på formiddagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...