Gå til innhold

Kan vi få en liste over moderatorenes andre brukernavn?


trønder

Anbefalte innlegg

Det har i flere tråder her kommet fram at moderatorene har egne brukere for moderering og andre brukere de deltar i diskusjoner med. Kunne vi fått en liste over hvilke brukernavn moderatorer poster med som "vanlige brukere"? I trådene om at @Robert Koch har blitt permanent utestengt er det åpenbart at det er mulig å tirre på seg moderator uten å være klar over det.

Jeg ønsker å vite når en moderator in disguise diskuterer i en tråd slik at jeg ikke risikerer å trå på noen hårsåre tær.

Endret av trønder
  • Liker 23
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenker at den fancy, blå knappen som identifiserer en bruker som moderator/admin (eller ny bruker, for den saks skyld) bør følge moderatorer uavhengig om den brukeren de er logget inn på for øyeblikket har moderatorfunksjoner eller ikke. Det bør iallfall være en eller annen mulighet for oss vanlige folk, holdt jeg på å si, å vite om den vi debatterer med kan slenge på sperringer og fjerne innlegg alt ettersom han/hun måtte ønske samme hvilken bruker de er logga inn på. 

  • Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har registrert at moderatorer virker til å kunne logge seg inn på hvilken som helst bruker og rydde innlegget som om det er brukeren selv som har endret innlegget. Moderatorens nick dukker da opp istedet for profileierens nick, men det ser altså ikke ut som en typisk ryddemelding.

Stemmer dette? Hvordan føres det kontroll på at denne muligheten til å gå direkte inn på profiler ikke åpner opp for misbruk? Dette er én av grunnene til at moderatorer som deltar under andre nick bør merkes på et vis. Den andre grunnen er personvernet.

Endret av Natron
endret formulering, første setning
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (Akkurat nå):

Jeg har registrert at moderatorer kan logge seg inn på hvilken som helst bruker og rydde innlegget som om det er brukeren selv som har endret innlegget. Moderatorens nick dukker da opp istedet for profileierens nick, men det ser altså ikke ut som en typisk ryddemelding.

Stemmer dette? Hvordan føres det kontroll på at denne muligheten til å gå direkte inn på profiler ikke åpner opp for misbruk? Dette er én av grunnene til at moderatorer som deltar under andre nick bør merkes på et vis.

Vent, hæ? Jeg har sett at de kan endre på innlegg, men de kan vel ikke logge inn? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elysion skrev (11 minutter siden):

Vent, hæ? Jeg har sett at de kan endre på innlegg, men de kan vel ikke logge inn? 

Det er dette jeg spør om. Basert på hvordan ryddingen ser ut i enkelte innlegg, ser det ut som at mod har logget seg inn på profilen som om de er brukeren selv, men moderators nick kommer frem. Det er bare litt vanskelig å umiddelbart se når ryddingen ikke er utført med skråstilt tekst og moderators tittel og nick som en del av innlegget. Av hensyn til personvernet lurer jeg på hvilke tilganger de har.

Har endret formuleringen i første setning i innlegget mitt.

Endret av Natron
tilføyelse
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Elysion said:

Vent, hæ? Jeg har sett at de kan endre på innlegg, men de kan vel ikke logge inn? 

Moderator kan selvsagt endre på andre brukere sine innlegg, sånn er det vel på så og si alle forum. Det er ikke det samme som at de kan logge seg inn på andre brukere sin profil, og jeg ser egentlig ingen grunn til å mistenke at det foregår.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen oversikt over hvilke nick våre moderatorer bruker privat, ett fåtall av de har det og vi har ingen intensjon om å publisere disse. Regelverket er for alle, også våre moderatorer, og det er strengt forbudt å moderer i tråder man selv har deltatt i, enten som AB, med privat eller moderatorbruker.

Natron skrev (41 minutter siden):

Jeg har registrert at moderatorer virker til å kunne logge seg inn på hvilken som helst bruker og rydde innlegget som om det er brukeren selv som har endret innlegget. Moderatorens nick dukker da opp istedet for profileierens nick, men det ser altså ikke ut som en typisk ryddemelding.

Stemmer dette? Hvordan føres det kontroll på at denne muligheten til å gå direkte inn på profiler ikke åpner opp for misbruk? Dette er én av grunnene til at moderatorer som deltar under andre nick bør merkes på et vis. Den andre grunnen er personvernet.

Alle som bruker IPB programvaren har en funksjon hvor moderatorer, administratorer og andre brukergrupper man velger å gi tilgang til det muligheten til å redigere en brukers innlegg slik du skriver over her. Det er derfor nicket til moderatoren dukker opp slik at man skal se at innlegget er ryddet av en moderator.

Så vidt jeg vet finnes det ingen funksjon i IPB programvaren som gjør at man kan logge inn som en bruker. Vi har heller ikke tilgang til brukernes passord eller annet som gjør at vi hadde kunnet logge inn.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (7 minutter siden):

Vi har ingen oversikt over hvilke nick våre moderatorer bruker privat, ett fåtall av de har det og vi har ingen intensjon om å publisere disse. Regelverket er for alle, også våre moderatorer, og det er strengt forbudt å moderer i tråder man selv har deltatt i, enten som AB, med privat eller moderatorbruker.

Hahaha. De får lov å ha dobbeltrolle og ingen kan kontrollere hva de skriver som vanlg bruker fordi at sjefene ikke vet hva bruker de poster under. Utrolig rart og virker ikke lovlig. Mye vits i å ha regler om at de ikke kan poste i samme tråder da. Fy f...

  • Liker 19
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (21 timer siden):

Vi har ingen oversikt over hvilke nick våre moderatorer bruker privat, ett fåtall av de har det og vi har ingen intensjon om å publisere disse. Regelverket er for alle, også våre moderatorer, og det er strengt forbudt å moderer i tråder man selv har deltatt i, enten som AB, med privat eller moderatorbruker.

Alle som bruker IPB programvaren har en funksjon hvor moderatorer, administratorer og andre brukergrupper man velger å gi tilgang til det muligheten til å redigere en brukers innlegg slik du skriver over her. Det er derfor nicket til moderatoren dukker opp slik at man skal se at innlegget er ryddet av en moderator.

Så vidt jeg vet finnes det ingen funksjon i IPB programvaren som gjør at man kan logge inn som en bruker. Vi har heller ikke tilgang til brukernes passord eller annet som gjør at vi hadde kunnet logge inn.

Da bør vel moderatorer og admins være konsekvente på hvordan et innlegg ryddes eller delryddes, slik at det ikke ser ut som at noen har gått inn som brukeren selv. Det er stor forskjell mellom det at mod skriver noe i skråtekst og signerer med nick og tittel i et innlegg, og det å skrive en tekst i feltet for "grunn for endring" der det dukker opp en autogenerert linje med "endret en time siden av vanligvis brukeren selv, men i noen tilfeller også [mod-nick]".

De gangene jeg har sett dette, har jeg trodd at denne brukeren også er moderator etter at det har kommet frem at moderatorene har flere brukere.

Endret av Natron
tydeliggjøring
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Natron skrev (14 minutter siden):

Da bør vel moderatorer og admins være konsekvente på hvordan et innlegg ryddes eller delryddes, slik at det ikke ser ut som at noen har gått inn som brukeren selv. Det er stor forskjell mellom det at mod skriver noe i skråtekst og signerer med nick og tittel i et innlegg, og det å skrive en tekst i feltet for "grunn for endring" med en "endret en time siden av [mod]".

De gangene jeg har sett dette, har jeg trodd at denne brukeren også er moderator etter at det har kommet frem at moderatorene har flere brukere.

Hvis brukeren selv redigerer ett innlegg så vil det stå det samme som det sto der, bare med brukerens navn og ikke moderatorens.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forumansvarlig skrev (1 time siden):

 

Vi har ingen oversikt over hvilke nick våre moderatorer bruker privat, ett fåtall av de har det og vi har ingen intensjon om å publisere disse. Regelverket er for alle, også våre moderatorer, og det er strengt forbudt å moderer i tråder man selv har deltatt i, enten som AB, med privat eller moderatorbruker.

 

Dere har ingen oversikt over hvilke nick som moderatorene bruker, men dere kan se hvilke andre nick som en normal bruker har? Den hørtes rettferdig ut. 

  • Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elysion skrev (1 minutt siden):

Dere har ingen oversikt over hvilke nick som moderatorene bruker, men dere kan se hvilke andre nick som en normal bruker har? Den hørtes rettferdig ut. 

Vi kan ikke se det heller nei. Det finnes en mulighet i kontrollpanelet, men det er ikke noe vi aktivt oppsøker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (Akkurat nå):

Vi kan ikke se det heller nei. Det finnes en mulighet i kontrollpanelet, men det er ikke noe vi aktivt oppsøker.

Ok, takk for oppklaring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Forumansvarlig skrev (1 time siden):

Vi har ingen oversikt over hvilke nick våre moderatorer bruker privat, ett fåtall av de har det og vi har ingen intensjon om å publisere disse. Regelverket er for alle, også våre moderatorer, og det er strengt forbudt å moderer i tråder man selv har deltatt i, enten som AB, med privat eller moderatorbruker.

 

Hvis dere ikke vet hvilken privat bruker en moderator har, hvordan vet dere at de ikke moderer i tråder man selv har deltatt i? 🤔 Er det tillitsbasert?

  • Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden (jupp, jeg er en av de gamle traverne her på forumet) så var det en regel som sa at en moderator ikke fikk delta på personlig plan i en tråd han/hun hadde som ansvarsområde eller tidligere hadde ryddet i. Regner med at den regelen fortsatt er gjeldene? 

Om så er så bør det vel også være samme regel hvis en moderator har en privat bruker i tillegg til moderator-brukeren; at er vedkommende i en tråd og rydder og gir/utfører sanksjoner så kan (bør i allefall) ikke vedkommende moderator delta i samme tråd med privat-brukeren sin heller.

Jeg må si at jeg finner det problematisk at moderatorene har en dobbelt-rolle her på forumet. Som andre nevner så vet man ikke om det er en moderator man er uenig med i en tråd, og er man nok uenig så kan da denne moderator-in-disguise-brukeren da logge seg på med moderator-brukeren og benytte seg av utøvende makt. Men dette ga meg en aha-opplevelse på hvorfor jeg en gang fikk en advarsel fra en annen moderator enn den moderatoren som var å ryddet i tråden og som hadde det spesifikke underforaet som ansvarsområde

Og en ting jeg har erfart er at det å prøve å komme til fornuft med en moderator som ikke er enig er klin umulig. Prøver du å forklare din sak så drar de stikket «ikke respekt for moderator» og gir deg enten advarsel eller utestenger deg. Jeg føler at den «ikke respekt for moderator» i en diskusjon der partene ikke er enige er maktmisbruk og et realt trumfkort. 

 

  • Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumansvarlig skrev (50 minutter siden):

Hvis brukeren selv redigerer ett innlegg så vil det stå det samme som det sto der, bare med brukerens navn og ikke moderatorens.

De tilfellene jeg skriver om har moderatorens nick, ikke brukerens.

Hvem er det som fjerner innlegg i denne tråden nå, forresten? Her er det mye "rydding" av innlegg uten forklaring.

Endret av Natron
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skruf skrev (24 minutter siden):

Før i tiden (jupp, jeg er en av de gamle traverne her på forumet) så var det en regel som sa at en moderator ikke fikk delta på personlig plan i en tråd han/hun hadde som ansvarsområde eller tidligere hadde ryddet i. Regner med at den regelen fortsatt er gjeldene? 

Om så er så bør det vel også være samme regel hvis en moderator har en privat bruker i tillegg til moderator-brukeren; at er vedkommende i en tråd og rydder og gir/utfører sanksjoner så kan (bør i allefall) ikke vedkommende moderator delta i samme tråd med privat-brukeren sin heller.

Det stemmer enda. Uansett om det er privatbruker eller modertorbruker.

 

*blueberry* skrev (33 minutter siden):

Hvis dere ikke vet hvilken privat bruker en moderator har, hvordan vet dere at de ikke moderer i tråder man selv har deltatt i? 🤔 Er det tillitsbasert?

Det er tillitsbasert ja, men det er også en del av kontrakten dems. Om de bryter kontrakten de har med Story House Egmont vil de gi følger slik det ville i enhver arbeidssituasjon.

 

Natron skrev (3 minutter siden):

De tilfellene jeg skriver om har moderatorens nick, ikke brukerens.

Hvem er det som fjerner innlegg i denne tråden nå, forresten? Her er det mye "rydding" av innlegg uten forklaring.

Det er fjernet innlegg her skrevet av utestengt bruker, samt fjernet ett hvor brukeren selv slettet sitt innlegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...