AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #1 Skrevet 4. april 2022 Jeg har et bonusbarn med en adferdsdiagnose. Han er 13 år og har brått skutt i været og blittbåde høy og ganske sterk. Han utagerer. Mye. Både verbalt og fysisk. Tidligere klarte vi voksne å avverge det greit, og fjernet han fra situasjoner der yngre søsken ble utsatt for utageringen. Jeg har over flere år bedt mannen oppsøke mer hjelp. Jeg forutså at også denne gutten skulle vokse, bli sterkere, og inn i en pubertet som er vanskelig for alle barn. Min mening er at vi trenger mer hjelp, ikke bare avlastning men også veiledning i hvordan mestre ham. Mannen har hele tiden sagt vi har god tid - men det har vi ikke! Jeg merker jeg har begynt å vegre meg for å dra hjem om mannen jobber overtid. Mannen er 185 og "sterk som en bjørn", gutten har arvet fars kroppsbygning virker det som. Jeg er 159 cm og knappe 50 kg. Jeg har flere dager den siste måneden bare satt meg på en benk i parken etter jobb, fordi jeg orker ikke dra hjem før mannen også er hjemme. Jeg har sagt jeg har hatt greier på jobben. Har tilbudt meg å betale barnevakt for mannens yngre særkullsbarn siden jeg hadde lovet å være hjemme da vi visste mannen kom til å få litt overtid denne mnd. (Gutten og det yngre søskenet kan ikke være alene pga utageringen) Jeg klarer ikke lenger skille ham fra søsken om han går på dem. Jeg orker ikke de stadig mer seksualiserte slengbemerkningene mot meg og søsken. Jeg har også selv fått noen slag, og opplever at det stritter i mot å være alene med barnet. Hva faen gjør jeg? Hvordan klarer jeg å håndtere mine følelser slik at dette ikke blir dumt for involverte barn? Anonymkode: ce333...0bc 22
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #2 Skrevet 4. april 2022 Nå må du bli tydelig!! Hvorfor lyver du til mannen, men sitter på en parkbenk og håper på bedring-Er mannen din tankeleser? Nå må du si akkurat hvordan det er og sette krav til faren til gutten, siden du ikke har foreldreansvar for 13 åringen og ikke kan ta noen avgjørelser. Anonymkode: 19f7c...a8f 35 7
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #3 Skrevet 4. april 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Nå må du bli tydelig!! Hvorfor lyver du til mannen, men sitter på en parkbenk og håper på bedring-Er mannen din tankeleser? Nå må du si akkurat hvordan det er og sette krav til faren til gutten, siden du ikke har foreldreansvar for 13 åringen og ikke kan ta noen avgjørelser. Anonymkode: 19f7c...a8f Jeg har satt krav i flere år. Nå er jeg desperat, utmattet og redd. Anonymkode: ce333...0bc 3 5
Populært innlegg Juniper Skrevet 4. april 2022 Populært innlegg #4 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg har satt krav i flere år. Nå er jeg desperat, utmattet og redd. Anonymkode: ce333...0bc Flytt ut! Jeg mener det! Du skal også ha en trygg hverdag! Om mannen ikke er villig til å ta grep med ungene så må han ta ansvar for de helt selv! 50 6
skruf Skrevet 4. april 2022 #5 Skrevet 4. april 2022 Har dere felles barn sammen? Dette er så graverende at jeg synes du bør si, og gjennomføre, til mannen din at hvis han ikke tar dette på alvor og henter inn hjelp så flytter du. Om du ikke gjør det slutt så flytt i allefall ut de ukene tenåringen er der. Og ta med deg yngste barnet. Du hverken skal eller bør utsette deg selv for å være alene med denne ungdommen. Han er 13, ikke et lite barn lengre. Dere gir han jo all makt og lite med konsekvenser, noe som garantert forsterker den voldelige adferden. Si til mannen din at du nekter å være alene med gutten, og gjennomfør det. Far får droppe overtid når han har samvær. Småsøsken skal også skånes. Men ikke bare true med det, slutt å sitt på en benk pga du gruer deg til å dra hjem. Si det rett ut, fortell mannen din at du heller velger en benk i parken enn å dra hjem Du hadde aldri akseptert sånn oppførsel og utagering uten å få inn hjelpetiltak hos egne barn, og du har myndighet i eget hjem selv om det er stebarn. Du skal ikke måtte finne deg i vold og seksuelle kommentarer og adferd i ditt eget hjem, uansett hvem det kommer fra. Hjemmet ditt skal være din trygge base. Hvordan er hjemmesituasjonen med denne gutten når han er hos moren? Er det like ille der, og hva blir gjort? 28 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #6 Skrevet 4. april 2022 Da sier du det som det et til mannen din, og siden det er han som er faren så får han dra hjem og ta ansvar i det øyeblikket sønnen kommer hjem på ettermiddagen. Du skal ikke bære dette ansvaret sånn som situasjonen er nå. Mødre eller fedre som bagatelliserer oppførselen til barn m eller uten diagnoser ødelegger for de foreldrene som kjemper en kamp hver dag for å få barna til å fungere hjemme og på skolen. Hvor er mor til gutten midt oppe i alt dette her? Anonymkode: cde0b...650 6 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #7 Skrevet 4. april 2022 skruf skrev (2 minutter siden): Har dere felles barn sammen? Dette er så graverende at jeg synes du bør si, og gjennomføre, til mannen din at hvis han ikke tar dette på alvor og henter inn hjelp så flytter du. Om du ikke gjør det slutt så flytt i allefall ut de ukene tenåringen er der. Og ta med deg yngste barnet. Du hverken skal eller bør utsette deg selv for å være alene med denne ungdommen. Han er 13, ikke et lite barn lengre. Dere gir han jo all makt og lite med konsekvenser, noe som garantert forsterker den voldelige adferden. Si til mannen din at du nekter å være alene med gutten, og gjennomfør det. Far får droppe overtid når han har samvær. Småsøsken skal også skånes. Men ikke bare true med det, slutt å sitt på en benk pga du gruer deg til å dra hjem. Si det rett ut, fortell mannen din at du heller velger en benk i parken enn å dra hjem Du hadde aldri akseptert sånn oppførsel og utagering uten å få inn hjelpetiltak hos egne barn, og du har myndighet i eget hjem selv om det er stebarn. Du skal ikke måtte finne deg i vold og seksuelle kommentarer og adferd i ditt eget hjem, uansett hvem det kommer fra. Hjemmet ditt skal være din trygge base. Hvordan er hjemmesituasjonen med denne gutten når han er hos moren? Er det like ille der, og hva blir gjort? Enig i dette. Jeg har selv et bonusbarn som var svært utagerende i denne alderen og de har absolutt ikke tid, som mannen påstår. De er for lengst på etterskudd når det gjelder tiltak! Alle skal kunne føle seg trygge i eget hjem og far svikter hele familien, når han ofrer de ved å la gutten få lov til å styre omgivelsene med voldelig atferd. Han lærer jo at voldelig atferd er den enkleste måten for å alltid få viljen sin. Anonymkode: 14e1d...1f9 10
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #8 Skrevet 4. april 2022 Ring barnevernsvakt og politi når han utagerer Anonymkode: a1d85...aec 17 3
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #9 Skrevet 4. april 2022 Jeg ville ha kontaktet BUP og prøvd å avklare hvorfor han utagerer. Involver barnet i en plan for å bli bedre. Anonymkode: 8a4a7...93b
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #10 Skrevet 4. april 2022 Kan han være mer hos sin mor? Kanskje er han roligere der? Anonymkode: ed18b...008 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #11 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan han være mer hos sin mor? Kanskje er han roligere der? Anonymkode: ed18b...008 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ville ha kontaktet BUP og prøvd å avklare hvorfor han utagerer. Involver barnet i en plan for å bli bedre. Anonymkode: 8a4a7...93b Kan en som ikke er pårørende gjøre dette da? Hun har ikke foreldreansvar for ungen. Anonymkode: 19f7c...a8f 6
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #12 Skrevet 4. april 2022 19 minutter siden, skruf said: Hvordan er hjemmesituasjonen med denne gutten når han er hos moren? Er det like ille der, og hva blir gjort? Gutten har uttalt at han liker mor bedre, fordi hun er snill og ikke "så forbanna fitte streng" som oss. Yngre søsken har betrodd å hate bror mer hos mamma, for mamma bruker hele dagen på å gjøre ting for ham og alle andre må gjøre som bror vil. Hun nekter å ha ham mer. Anonymkode: ce333...0bc 2
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #13 Skrevet 4. april 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg ville ha kontaktet BUP og prøvd å avklare hvorfor han utagerer. Involver barnet i en plan for å bli bedre. Anonymkode: 8a4a7...93b Ja, JEG har et stort ønske om å kontakte bup eller hvem som helst for mer hjelp. Anonymkode: ce333...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #14 Skrevet 4. april 2022 22 minutter siden, skruf said: Dere gir han jo all makt og lite med konsekvenser, noe som garantert forsterker den voldelige adferden. Forresten, dette er jeg også enig i. Jeg har sagt jeg blir gal av at han kan slå andre uten konsekvenser. Han styrer alt med utagering. Mannens svar er at konsekvenser virker ikke på ham. Anonymkode: ce333...0bc 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #15 Skrevet 4. april 2022 Dette viser jo ironien i at folk omtaler partnerens barn som «bonusbarn». Er han ikke en stor bonus i livet ditt da, TS? Sorry, spøk til alvor. At du gidder. Flytt ut. Anonymkode: 8c1e3...52e 13
skruf Skrevet 4. april 2022 #16 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Forresten, dette er jeg også enig i. Jeg har sagt jeg blir gal av at han kan slå andre uten konsekvenser. Han styrer alt med utagering. Mannens svar er at konsekvenser virker ikke på ham. Anonymkode: ce333...0bc Han er 13 og vet hva han gjør. Slår han deg så ringer du politiet, evt barnvernet sin akutt-telefon og melder om at du blir utsatt for familievold. Kanskje en alvorsprat med politiet der han må stå til ansvar for handlingene sine er en konsekvens han vil kjenne på. Jeg har lest om at BV har fjernet voldelige tenåringer fra hjemmet for å beskytte yngre søsken feks Men det er på tide å gjøre noe, og det første du bør gjennomføre som far vil merke godt er at du ikke er der når gutten er der. Si rett ut til far at grensen din er nådd for lenge siden, og inntil noe blir gjort og gutten endrer adferd så kommer ikke du til å være i samme hus som gutten. Da får far alt ansvar selv, og kanskje det er det som skal til for å få ut fingeren. Du må slutte å diskutere med far og trygle far om å gjøre noe, dere kommer ingen vei med snakk. Nå er det på tide å handle, og for din del vise far og sønn at nok er nok ved å fysisk dra før sønnen kommer i hus og ikke kom hjem igjen før han har dratt. Gjetter på at det går ikke lenge før far ikke klarer mere når han ikke har deg å lene seg på. Det blir også feil å unnskylde gutten med at han har en diagnose for å dermed tolerere vold. Dere har gitt gutten makt og aksept for å benytte vold. Det at han er snillere hos mor pga mor danser etter sønnens pipe viser at gutten bruker vold bevisst, som et maktmiddel og for å være jævlig. Ved at han oppfører seg hos mor så er det tydelig at det ikke bare er diagnosen som gjør at han ikke kan kontrollere seg og at han ikke kan noe for det Gutten kan tydelig både beherske og kontrollere seg, og han kontrollerer også deg, far og småsøsken ved bruk av vold. 28 1 12
n_97 Skrevet 4. april 2022 #17 Skrevet 4. april 2022 Jeg hadde flyttet. Ville ikke tolerert å være utrygg i eget hjem. Også hadde jeg kontaktet barnevernet og bedt om deres syn på saken, uten å nevne noen navn. Han trenger hjelp det er jo klart. 16 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #18 Skrevet 4. april 2022 Det er viktig at denne gutten får hjelp til å endre sin adferd. At han bruker vold mot deg og er truende mot mindre søsken er uakseptabelt. Ingen skal måtte leve med terror og redsel i eget hjem. Jeg ville ha ringt barnevernet utav bekymring for det yngre søskenet. Du har en avvergelsesplikt når det gjelder barn du er bekymret for. Anonymkode: 4120d...68b 23 1
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #19 Skrevet 4. april 2022 Det eneste du kan og MÅ gjøre er å beskytte dine egne barn. De kommer til å bli traumatisert og ødelagt av denne oppveksten! Dine manns barn får du ikke hjulpet mot hans vilje, men redd deg selv og dine Anonymkode: 21f0d...073 5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2022 #20 Skrevet 4. april 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg klarer ikke lenger skille ham fra søsken om han går på dem. Jeg orker ikke de stadig mer seksualiserte slengbemerkningene mot meg og søsken. Jeg har også selv fått noen slag, og opplever at det stritter i mot å være alene med barnet. Anonymkode: ce333...0bc Wtf? Dette kan umulig være normalt. Kan du komme med et eksempel på en sånn kommentar? Anonymkode: 31e8e...073 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå