Gå til innhold

Barnebidrag - full krangel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Jeg har en lav årlig inntekt (200 000,- året - er syk og går på aap) mens bf har litt rundt 1 200 000,- årlig
Det er ingen tvil om at han skal betale bidrag selv om vi har delt bosted. Nav beregner bidraget til rundt 4500,-5000- mnd.
Spørsmålet er hva han kan kreve at jeg skal dekke av utstyr? NAV sier han ikke kan kreve noe som helst pga det er ikke en selvfølge at barn skal ha dyr bunad, slalåmski, ipader og telefoner. Og at vi har svært ulike utgangspunkt når det kommer til inntekt og mulighet for innkjøp. 
For min del trenger jeg bidraget for å betale for taket over hodet på barna, mat osv. Altså de grunnleggende behovene av hva det koster å ha barn og få hverdagen til å gå rundt. Jeg kjøper såklart klær, dekker aktiviteter, men budsjettet mitt tillater ikke sykler, ski, dyre klær osv. Barnefar er kjempesur, kommer med trusler osv.

Hva kan jeg gjøre?

Anonymkode: 878c0...eee

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Vis til det Nav sier, ev få det skriftlig fra dem.

Hva er det han truer med da? Å ikke betale bidraget? Har du bedt Nav Innkreving om å kreve bidraget inn for deg eller har dere privat avtale? 

Det tar ikke veldig lang tid før det går til namsmannen og tvangsinnkreving, men hvis han nekter, søk om bidragsforskudd. Da får du en del rett fra staten, som han da skylder og må betale tilbake. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):
Jeg har en lav årlig inntekt (200 000,- året - er syk og går på aap) mens bf har litt rundt 1 200 000,- årlig
Det er ingen tvil om at han skal betale bidrag selv om vi har delt bosted. Nav beregner bidraget til rundt 4500,-5000- mnd.
Spørsmålet er hva han kan kreve at jeg skal dekke av utstyr? NAV sier han ikke kan kreve noe som helst pga det er ikke en selvfølge at barn skal ha dyr bunad, slalåmski, ipader og telefoner. Og at vi har svært ulike utgangspunkt når det kommer til inntekt og mulighet for innkjøp. 
For min del trenger jeg bidraget for å betale for taket over hodet på barna, mat osv. Altså de grunnleggende behovene av hva det koster å ha barn og få hverdagen til å gå rundt. Jeg kjøper såklart klær, dekker aktiviteter, men budsjettet mitt tillater ikke sykler, ski, dyre klær osv. Barnefar er kjempesur, kommer med trusler osv.

Hva kan jeg gjøre?

4500-5000 pr barn går jeg ut ifra?!

Anonymkode: af1d1...2f1

• Liker 4
Skrevet

Når han betaler barnebidrag så skal det dekke det ungene trenger. Trenger de ski så må du ordne det, må de ha sykkel må du ordne det. Men er ingen som sier at det du skaffer må være nytt. Man kan fint kjøpe brukt. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at når du har stønadsutbetalinger tilsvarende under fattigdomsgrensen så kommer jo aldri barna dine til å kunne få det alle andre barn har, med mindre far tar seg av mesteparten av utgiftene. Men at han er forpliktet til å betale for mesteparten, det tviler jeg på. Da må nok heller barna klare seg med mye mindre enn andre.

Anonymkode: 3c355...382

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Far kan ikke kreve at du skal betale noe av det han kjøper sykkler eller ski eller hva nå det er han kjøper.

Regner med at det du skal dekke er 1/6 når bidraget er regnet ut siden du har så lav inntekt og fars del er 5/6.

Har du ikke penger er der ingenting å hente. Skaff brukt, er ikke far fornøyd med brukt må han betale alt selv.

Anonymkode: 1a9d9...8aa

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
nysgjerrigMorten skrev (11 minutter siden):

Prøvde du å få til en privat avtale med ham først?

Hvis du gikk rett til NAV så ville jeg ha oppfattet det veldig provoserende som mann. Da hadde jeg satt meg på bakbena. Hvis det hadde vært gjort forsøk på privat avtale først så har du gjort alt riktig sånn jeg ser saken.

Mange vanskelige voksne menn som desverre ikke kan gjøre en fornuftig avtale. 

Derfor han Norge denne fine muligheten til å søke gjennom Nav , da er det ingenting å krangle om. Følg lover og regler.

Anonymkode: 1a9d9...8aa

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet
nysgjerrigMorten skrev (18 minutter siden):

Prøvde du å få til en privat avtale med ham først?

Hvis du gikk rett til NAV så ville jeg ha oppfattet det veldig provoserende som mann. Da hadde jeg satt meg på bakbena. Hvis det hadde vært gjort forsøk på privat avtale først så har du gjort alt riktig sånn jeg ser saken.

«Privat avtale» = betale mindre enn man skal. Når samarbeidet er konfliktfylt er det en selvfølge å ta det via nav. 

Anonymkode: 6717f...d73

• Liker 35
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Ts, jeg synes du skal spørre nav fremfor kg, blir ofte feil svar når der er snakk om bidrag. 
det skurrer allerede når du skriver at dere har delt bosted, mens bidraget er så høyt. Ved delt bosted skal dere vanligvis dele alle utgiftene, men høres ikke ut som at dette er tatt høyde for i bidraget deres

Anonymkode: e15c8...7bd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

«Privat avtale» = betale mindre enn man skal. Når samarbeidet er konfliktfylt er det en selvfølge å ta det via nav. 

Anonymkode: 6717f...d73

En privat avtale tar vell gjerne utgangspunkt i bidragskalkulatorveilederen på Nav? Privat avtale gjør jo ordningen enklere å justere, som feks ved lønn- økning eller reduksjon? Samt fordeling av samvær trenger ikke være banket i stein som hvis du går via Nav. Du slipper byråktatiet. I tillegg koster Navs assistanse penger, for begge parter.

Anonymkode: 81a71...b2c

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ts, jeg synes du skal spørre nav fremfor kg, blir ofte feil svar når der er snakk om bidrag. 
det skurrer allerede når du skriver at dere har delt bosted, mens bidraget er så høyt. Ved delt bosted skal dere vanligvis dele alle utgiftene, men høres ikke ut som at dette er tatt høyde for i bidraget deres

Anonymkode: e15c8...7bd

Bidrag blir høyt selv med 50/50 når en tjener mye og den andre ekstremt lite. Jeg er overrasket at det ble så lite som ts skriver.

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet

Vanligvis stemmer ikke i dette tilfellet da? Et barn koster det det koster, og siden mors inntekt er så lav, da må resultatet bli at far må betale bidrag; fordi mor ikke har økonomi til å dekke sine 50% av utgiftene som følger å ha et, eller flere barn.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):
Barnefar er kjempesur, kommer med trusler osv.

Hva kan jeg gjøre?

Finne noen som kan banke vett i huet på fyren? Han tjener 100 000 kroner per måned. Antar dette utgjør noe over 60 000 utbetalt. Da kan han vell kjøpe dyrt og skikkelig utstyr selv til barna om det er en absolutt nødvendighet? Få han til å forstå at, både bidrag, og hvis han kjøper noe til barna, så bruker han pengene på barna, ikke på deg. Og, har han noe i mot å bruke penger på sine egne barn? 

Hvis du finner ski til 400 kr på finn, og han vil kjøpe ski til 3000 kr, så gir du han dine 400, også blar han opp sine 2600 og kjøper skiene til 3000. Helt rettferdig fordeling det. Han kan jo ikke kreve noe som helst av deg i tilfeller som dette. Du har de kronene som du har å avse til slikt, vil han kjøpe noe dyrere må han betale mellomlegget vell. Tullefyr! 😅

• Liker 21
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ved 50/50 skal dere begge dekke det barnet trenger hos hver av dere. Bidraget er for å utjevne utgiftsfordelingen etter inntekt.

Men spør nav, da får du sikrere svar.

Anonymkode: 9ee18...c35

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva kan jeg gjøre?

Sykler og ski er da ikke luksusartikler dette er helt vanlig utstyr som man må kjøpe når man har barn. 

Anonymkode: 8f7a6...4a6

• Liker 6
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt og sitering av slettet innlegg.
- Rhodiola, mod.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sykler og ski er da ikke luksusartikler dette er helt vanlig utstyr som man må kjøpe når man har barn. 

Barn MÅ ikke ha sykler eller ski, og hvis de først skal ha det, så MÅ det ikke være nytt heller.

Det er luksusartikler, rett og slett. 

Ja, jeg har barn, og ganske grei økonomi. Men vi er fortsatt heldig nok til å kunne arve sånne ting. Det er noen år hvor barn vokser som ugress, så å kjøpe alt nytt er idiotisk, og miljøskadelig

• Liker 29
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Finne noen som kan banke vett i huet på fyren? Han tjener 100 000 kroner per måned. Antar dette utgjør noe over 60 000 utbetalt. Da kan han vell kjøpe dyrt og skikkelig utstyr selv til barna om det er en absolutt nødvendighet? Få han til å forstå at, både bidrag, og hvis han kjøper noe til barna, så bruker han pengene på barna, ikke på deg. Og, har han noe i mot å bruke penger på sine egne barn? 

Hvis du finner ski til 400 kr på finn, og han vil kjøpe ski til 3000 kr, så gir du han dine 400, også blar han opp sine 2600 og kjøper skiene til 3000. Helt rettferdig fordeling det. Han kan jo ikke kreve noe som helst av deg i tilfeller som dette. Du har de kronene som du har å avse til slikt, vil han kjøpe noe dyrere må han betale mellomlegget vell. Tullefyr! 😅

Han vil sikker bruke pengene på seg og barna og ikke for at mor skal få dekket sine kostnader. De fleste liker ikke å betale penger fordi andre ikke klarer å betale. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
bergenser skrev (6 minutter siden):

Barn MÅ ikke ha sykler eller ski, og hvis de først skal ha det, så MÅ det ikke være nytt heller.

Det er luksusartikler, rett og slett. 

Ja, jeg har barn, og ganske grei økonomi. Men vi er fortsatt heldig nok til å kunne arve sånne ting. Det er noen år hvor barn vokser som ugress, så å kjøpe alt nytt er idiotisk, og miljøskadelig

Jeg sa ingenting om at de måtte være nye, men at barna skal gå uten vil klart føre til utenforskap. 

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...