Gå til innhold

Prosjekt Lavkarbo


Porky

Anbefalte innlegg

Nå skal jeg ikke blande meg så mye borti lavkarbo, men tror du ikke at du inntar litt for mange kalorier hvis du har gått ned ca 3 kg på 1,5 mnd ? Det her er ikke ment som kritikk. Men bare tenker at hvis du vil ned de siste kiloene før sommeren er det kanskje bedre å ligge i et høyere kaloriunderskudd så det går litt fortere ? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nobile skrev (1 time siden):

Nå skal jeg ikke blande meg så mye borti lavkarbo, men tror du ikke at du inntar litt for mange kalorier hvis du har gått ned ca 3 kg på 1,5 mnd ? Det her er ikke ment som kritikk. Men bare tenker at hvis du vil ned de siste kiloene før sommeren er det kanskje bedre å ligge i et høyere kaloriunderskudd så det går litt fortere ? 

Skjønner du spør, og jeg har absolutt tenkt tanken selv:) Tror jeg nevnte det litt tidligere i dagboka mi men du skal få slippe å gå å lete gjennom alt. Greia er at jeg har hatt veldig lite effekt på vanlig lavkalori, kunne miste sånn 300-500g på en mnd., med veiing og kalorilogging etter alle kunstens regler, og med et ubehagelig lavt inntak. Det hører dog med historien at jeg antakelig har et vanskelig regulert stoffskifte(lavt), pluss at jeg tar to typer medisiner som er beryktet for å gjøre at man legger på seg/blir trøtt/søvnig. Så 3kg på 1,5mnd er faktisk veldig raskt for meg, særlig mtp. at jeg slipper å være så sulten og ikke har så søtsug.

Når det er sagt kunne jeg nok gått mer inn for det med kaloritelling, det jeg har oppnådd så langt er gjort med å kun følge sultfølelsen, og så har jeg bare tatt stikkprøver her og der på kaloriene mine. Jeg har veid og telt maten min siden jeg ble diagnostisert med lavt stoffskifte da jeg var en 14-15 år, så er så deilig å slippe! 

Endret av Porky
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porky skrev (8 timer siden):

Skjønner du spør, og jeg har absolutt tenkt tanken selv:) Tror jeg nevnte det litt tidligere i dagboka mi men du skal få slippe å gå å lete gjennom alt. Greia er at jeg har hatt veldig lite effekt på vanlig lavkalori, kunne miste sånn 300-500g på en mnd., med veiing og kalorilogging etter alle kunstens regler, og med et ubehagelig lavt inntak. Det hører dog med historien at jeg antakelig har et vanskelig regulert stoffskifte(lavt), pluss at jeg tar to typer medisiner som er beryktet for å gjøre at man legger på seg/blir trøtt/søvnig. Så 3kg på 1,5mnd er faktisk veldig raskt for meg, særlig mtp. at jeg slipper å være så sulten og ikke har så søtsug.

Når det er sagt kunne jeg nok gått mer inn for det med kaloritelling, det jeg har oppnådd så langt er gjort med å kun følge sultfølelsen, og så har jeg bare tatt stikkprøver her og der på kaloriene mine. Jeg har veid og telt maten min siden jeg ble diagnostisert med lavt stoffskifte da jeg var en 14-15 år, så er så deilig å slippe! 

Takk for svar :) det du skriver gir også god mening, og du kjenner din kropp best :)  jeg glemte også å ta høyde for medisinene dine. Lykke til med det hele 👏🏻🤞🏻

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nobile skrev (4 timer siden):

Takk for svar :) det du skriver gir også god mening, og du kjenner din kropp best :)  jeg glemte også å ta høyde for medisinene dine. Lykke til med det hele 👏🏻🤞🏻

Tusen takk:) Kjenner jeg er litt motivert for å telle, om så bare ut mai. For ser ut som mannen og jeg reiser til hjemlandet hans for å besøke familien i juni, så kjekt å ha litt sommerklær som passer for der er det varmt. 50faktor here I come :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har container som del av vårrengjøringen her i området(vår meg en viss plass, snør rett som det er!), så har fått kastet litt småtteri. Sorterte også gammelt el-avfall i boden, men det oppdaget jeg ikke skulle i containeren så må kjøre det til gjenvinning til uka.

Nobile har fått meg til å vurdere kaloritelling, om så bare ut mai. I juni skal mannen og jeg til hans hjemland for å besøke familien hans, og der er det varmt. Så hadde vært kjekt om litt flere sommerklær passet. Men basert på stikkprøvene jeg har tatt på kaloriinntaket mitt så bør jeg egentlig ikke ligge så mye lavere. Pluss at jeg ikke vil ha så mye fokus på veiing og telling her på tråden min.

Så alternativet er å være mer aktiv. Fikk endelig sykkelen i stand, mannen også, og universet håner oss med å veksle mellom sol og shorts-vær og snøstorm og lue-vær hvert 10. minutt. Men mtp. at mannen vil være opptatt hver ettermiddag denne uka, så vurderer jeg en tur eller to i bassenget om været er dårlig. Svømming forbrenner jo masse:)

Hadde egentlig tenkt å spise mandelgrøt til frokost, men da jeg hadde oppi melka var den klumpete:( Så måtte kaste en porsjon med mandelmel. Hadde også lyst på søt chillisaus med kyllingnuggetsene men det var for mye sukker i den.

 

Frokost: To frøknekkebrød, skinke og agurk, ost og paprika. En yoghurt og kaffe

Lunsj: Litt jordbær, nøtter og pisket krem og en nøttemuffin (kalorier sa du? :fnise: Bra det er tomt nå)

Middag: Hjemmelagde kyllingnuggets(mine panert med kikertmel) og salat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Frøknekkebrød med kokt egg og tomat, en yoghurt og kaffe

Lunsj: Salat med kalkun + kaffe

Middag: Karbonader med mykstekt løk og erter

Snack: 5 jordbær og en funlight is

 

Hadde planer om å dra i bassenget i dag, men hadde så vondt i magen og det ble verre av press på magen, så ble til at jeg droppet det, har nok av muligheter denne uka uansett.

Noe jeg la merke til før påska da jeg skulle hoppe av dietten noen dager, og som jeg merker nå når jeg skal hoppe av på 17.mai, er at jeg lettere lar meg friste. Ikke slik at det er noe problem å holde seg i skinnet, men når jeg ikke har et nært forestående og planlagt "avhopp" så lar jeg meg ikke friste noe særlig. Mens når jeg vet jeg skal hoppe av så tenker jeg på alt jeg har lyst på og som jeg har lyst å spise "mens jeg kan." Dette er da gjerne ting som jeg finner vanskelig å erstatte med et lavkarbo alternativ. Merkelige greier. Jeg vet det blir et avhopp i juni en gang, vil ikke sitte hos svigers og si at jeg ikke kan spise ditt og datt når det ikke er allergi/intoleranser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: Kaffe

Lunsj: To frøknekkebrød, ett med egg og tomat, ett med skinke og tomat + to osteskiver

Snack: Litt pasjonsfrukt kesam og noen jordbær

Middag: Laks i form med grønnsaker og hvitsaus

Kvelds: Mandelgrøt med jordbær + en yoghurt

 

For en patetisk frokost. Og ble stappmett av lunsjen av en eller annen grunn. Mannen stakk på kveldskurs og været var ikke noe særlig for sykkeltur, så stakk i bassenget i dag:) Karen i skranken spurte meg hvilken billett jeg skulle ha. Spurte hva han mente og han svarte ungdomsbillett eller voksen. Altså unnskyld meg jeg er over 30! :hoho:  Men for all del :fnise:

Ble en time med svømming, avsluttet i varmebassenget med litt avslapping og tøying. Det var digg. Men ble sliten ass. Tror jeg kommer til å sovne raskt i kveld, som er bra for stilasfolka kommer jo i 07 tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: To frøknekkebrød, skinke, lettmajones og tomat på en, og ost og paprika på den andre + kaffe

Lunsj: Yoghurt og jordbær, staver av gulrot og agruk + kaffe

Middag: Rester av laks i hvit saus med grønnsaker

Dessert: 50g Nyt frappe iskrem

Ble sittende litt lengre på jobb for å få gjort litt som hastet, så ble sen middag. Var nyyydelig vær også, helt til jeg skulle hjem fra jobb, da bøtta det ned :dry: Mannen ser jeg knapt snurten av, jobb, kurs osv., men er nå bare for en stund heldigvis.

Gleder meg til veiedag faktisk, spent på resultatet:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag!

Startvekt: 79kg

Vekt 18.03.22: 78,3kg

Vekt 24.03.22: 77,4kg

Vekt 01.04.22: 77,1kg

Vekt 08.04.22 76,9kg

Vekt 23.04.22 77,9kg (søndag var jeg 77,0kg) :vetikke:

Vekt 29.04.22 76,6 kg :danse:

Vekt 06.05.22 76,4 kg

Vekt 07.05.22 76,0 kg :hoppendeglad:

Vekt 13.05.22 75,7 kg

Fortsatt litt lekkasjeblødninger, skulle aldri tukla med ppillene mine!! Kjempefrustrerende! Men erfaringsmessig går jeg jo opp under blødninger, så forhåpentligvis er resultatet egentlig bedre, men selv om det kun er 300g er det greit nok. Bedre enn 300g på en måned:p

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste par dagene har vært travle(og så late). Og fredag tror jeg at jeg faktisk hadde min første sprekk siden jeg startet på lavkarbo. Og det skjedde jo dagen før jeg visste jeg skulle hoppe av dietten pga. en konfirmasjon, og har jo allerede erfart at det er noe vanskeligere å holde seg i skinnet når jeg vet jeg skal hoppe av straks enn når jeg ikke skal det. Men den sprekken på fredag var to twist:P Full feiring på jobb med frukt, sjokolade, marsipankake osv. pga. en milepæl. Mtp. at sprekkene mine på lavkalori ofte bestod av en stor middag(om enn ikke nødvendigvis usunn, så alt for stor porsjon), 200g sjokolade og stor osteloff med sjokoladepålegg atpå der, så er jo to twist utrolig mye bedre!

Lørdag var vi i konfirmasjon, kunne nok holdt meg på lavkarbo på koltbordet, men visste ikke det før jeg kom og ville ikke være vanskelig gjest(er jo ikke sånn at jeg blir syk liksom). Og selvsagt så ble det servert ørten nydelige kaker! Vertskapet senda med de fleste gjestene kake, for de hadde ikke plass å oppbevare alt. Så blir kake i dag også som ikke helt var planen. Men resten av matinntaket tror jeg at jeg skal holde avkarbo. Gjør nok ingen forskjell sånn vektmessig men greit å ikke miste helt kontakten mtp. at 17.mai også er rett om hjørnet. Så jeg gav en stor bit kake til naboen så vi ikke blir brennende inne med så mye. Hyggelig og sprek gammel dame:)

Siden det var oppholdsvær har jeg vært på en liten sykkeltur med mannen, han har jobbet så mye og har savnet å tilbringe tid med meg ❤️ Romantiker:)

Lørdag

Frokost: Liten porsjon mandelgrøt og noen moreller

Lunsj/middag: Koltbord; brød, laks, reker, elggryte, masse godt.

Dessert: Kake

 

Søndag

Frokost: Stekt egg og pølse

Lunsj: Noen moreller

Middag: Rester av moussaka

Dessert: Kake gitt:P

Endret av Porky
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Forsømte hele tråden min. Konfrimasjon, 17.mai, overraskelsesbesøk kombinert med matfestival, og en tur på legevakta med mannen, gjorde avhoppet mitt litt lengre enn planlagt. Heldigvis gikk det bra med mannen ❤️ Så vi har vært på litt sykkelturer, en på 2 mil, ble solbrent på hendene:P Men jeg har vært på igjen hele denne uka, og den gode nyheten er at jeg gikk fra 76,8 til 75,8 i løpet av uka, og vil anta mestparten var vannvekt. Er godt å være tilbake!

 

Fredag Lørdag og veiedag!

Startvekt: 79kg

Vekt 18.03.22: 78,3kg

Vekt 24.03.22: 77,4kg

Vekt 01.04.22: 77,1kg

Vekt 08.04.22 76,9kg

Vekt 23.04.22 77,9kg (søndag var jeg 77,0kg) :vetikke:

Vekt 29.04.22 76,6 kg :danse:

Vekt 06.05.22 76,4 kg

Vekt 07.05.22 76,0 kg :hoppendeglad:

Vekt 13.05.22 75,7 kg

Vekt 28.05.22 75,8 kg

 

Fikk laget meg tortillalefser på fredag, hater fortsatt å kjevle :fnise: Jeg laget også lavkarbo "snickers-kuler," og det var både digg og kjempeenkelt! Finhakket peanøtter, blandet inn lavkarbo karamellsaus, og lot de stivne i kjøleskapet før jeg dyppet de i litt smeltet mørk diabetiker sjokolade:) Tenkte også jeg skulle forsøke å lage kokosmakroner, men ikke kommet så langt. 

 

Frokost: Mandelgrøt med blåbær + kaffe

Middag: Pepperbiff med bakt sopp, bakt spisspaprika fylt med jalapeniokremost og bernaise(ville ALDRI spist dette på lavkalori :fnise: )

Dessert: 40g is fra NYT

Kvelds: Jordbær med yoghurt toppet med noen frø + en snickerskule

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 3 skiver lavkarbo brød(de er små, kanskje 1,5 vanlig skive), med diverse pålegg, skinke, ost, kremost. En slice strandaskinke + kaffe

Middag: Kalkun med bakte grønnsaker og bernaise

Snack: En snickerskule og en marsipankule

Kvelds: Yoghurt med jordbær

 

Regnet kalorier og karbohydrater i dag, ligger veldig godt an både mtp. kalorier og karboinntak, enda jeg ikke har planlagt det på forhånd slik jeg må på lavkalori. Men blir ikke å poste kalorier osv. her i tråden da, vil ikke ha så mye fokus på det, og ikke vet jeg om jeg blir å telle hver dag eller fortsette med stikkprøver heller.

Ellers har jeg gått gjennom sommergarderoben, og stålsatte meg forberedt på at ingenting kom til å passe, men det var ikke så ille som fryktet, særlig underdelene. Overdeler var det litt verre med men fant litt der og. Så fikk jeg en liten passer-nesten-haug, og det er ca. en mnd. til jeg skal ut på del 1 av ferien(tar ikke ut alt sammenhengende), så holder jeg koken frem til da så har jeg litt mer å velge i:) Også vært på en kort kveldstur på sykkel med mannen:)

Tenkte jeg skulle lage kokosmakroner i dag, men hadde ikke nok egg, så ble hjemmelaga marsipan i stedet og det var jo kjempeenkelt! Litt lite søtt sammenlignet med kjøpes-marsipan men er vel en vanesak. 70 kalorier per stk(7g karbo totalt), så skulle nok laget dem litt mindre 😅 Dog dyppet jeg dem delvis i smeltet, mørk diabetiker sjokolade, så må nok plusse på litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte med et "uhell" å ende på en sykkeltur på 4 mil :klaske: Helt ferdig og null følelse i rassen innen jeg kom hjem. I det minste fint vær hele turen! Nå må jeg bare hvile meg litt så jeg får føna håret før jeg legger meg.

Frokost: Yoghurt + kaffe

Lunsj: Wok av gulrot, paprika, sopp og kalkun + kaffe

Middag: Taco med lavkarbo tortilla

Dessert: En funlight ispinne

Kvelds: Yoghurt og en hjemmelaget marsipankule

Litt lite mat i dag når jeg ser det sånn, men kjenner ikke sult, bare at jeg er sliten og vil legge meg 😅

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Da jeg startet denne tråden tenkte jeg at jeg måtte ha den som en dagbok hvor jeg luftet tanker og lærte av feil, men det endte jo opp med å gå såpass knirkefritt at den ble litt overflødig.

Har vært en del av dietten pga. konfirmasjoner, bursdager, ferie osv., så har vel ikke gått ned så mye, men holdt vekta for det meste, kun gått ned et kilo. Men kom hjem fra ferie for ei uke siden og vært på lavkarbo siden, tenkte jeg skulle være det frem til jeg skal til utlandet først i september. Håper jeg når 71-ish innen da.

Bonus-veiedag:

Startvekt: 79kg

Vekt 18.03.22: 78,3kg

Vekt 24.03.22: 77,4kg

Vekt 01.04.22: 77,1kg

Vekt 08.04.22 76,9kg

Vekt 23.04.22 77,9kg (søndag var jeg 77,0kg) :vetikke:

Vekt 29.04.22 76,6 kg :danse:

Vekt 06.05.22 76,4 kg

Vekt 07.05.22 76,0 kg :hoppendeglad:

Vekt 13.05.22 75,7 kg

Vekt 25.07. 22 74,8 kg

 

Ellers er egentlig det meste som før:) Jeg har begynt å lage noe som heter Cloudbreads, med litt varierende vellykkethet, men fungerer veldig bra som brøderstattning(pussig nok kun 3 indigrienser og ingen av dem er noen form for mel). Kom i sommerferien også på at kiwi har jo sprø, poppet ost i en boks, de er jo kjempegod! Kaloribombe men det blir fort mektig uansett. Ellers har jeg laget både kokosmakroner og marengs som dessert, samt har jeg diverse is på lager som funker i blant:)

Jeg vurderer å forsøke noe periodisk faste, mest for morro skyld, men jeg tror ikke jeg klarer det i min nåværende jobb, den er ganske fysisk. Det er kun oppsigelestiden min, så går jeg tilbake til kontorjobb, så kanskje jeg prøver da:)

Det ser ut til at jeg må investere i fiberhusk el., for må vist ha noe slikt for å få vafler, pannekaker osv. til å henge i hop. Prøvde jo uten og det ble jo en katastrofe :fnise: For vafler og pannekaker på nøttemel må jo være himmelsk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hardt å gå tilbake til turnus etter å ha jobbet på kontor. Er kun for en stund, men det er så fryktelig lite motiverende for vi har akkurat det samme problemene nå, som da jeg dro. Jeg har vært borte ett år! Sukk.

Frokost: Yoghurt med nøtter + kaffe

Lunsj: To ostepølser med gulrotpure

Middag: Ørret med salat, wok og rømme

Snack: En oreo uten tilsatt sukker

Jeg forsøker å finne et alternativ til kaffen jeg drikker, mye karbo for så lite, litt dyrt og trenger noe litt sterkere(ble forvent med kaffemaskin tror jeg:P). Så har kjøpt en kaffe med appelsinsmak og en presskanne, og den er ikke så verst. Litt knotete så beste er å lage den før jeg drar og ha den på en thermokopp tror jeg.

Jeg blør gjennom på ppillene igjen, så har ikke fått veid meg, men tror det er i ferd med å stanse nå. Har også litt magetrøbbel som kommer og går(hadde det lenge før jeg starta lavkarbo), og smått blir jeg overbevist om at jeg må ha begynt å reagere på X, men så prøver jeg igjen og så får jeg ingen reaksjon i det hele tatt.  :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Lavkarbo pannekaker med stevia karamellsaus, syltetøy og kesam

Lunsj: -

Middag: 2 karbonader, raspet gulrot, et stekt egg og litt erterstuing

Kvelds: Kylling i hvitsaus med grønnsaker

Jeg har kjøpt fiberhusk, og fikk akutt lyst til å lage pannekaker. Så denne gangen ble mine lavkarbo pannekaker faktisk seende ut som pannekaker, OG de henger ihop! Aldri brukt fiberhusk før så klok av mitt første forsøk skal jeg la den svelle før jeg steker(som man nå egentlig gjør med vanlige pannekaker også), for den ble tykkere og tykkere og måtte spe med væske. Ble røren for tykk fikk pannekakene litt anna konsistens. Men det var utrolig digg:D Ble nok litt mange karbohydrater med både syltetøy, kesam og karamellsaus da 😅 Skulle vel tatt en stikkprøve og telle karbs og kalorier, men har arbeidshelg så orker ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Porky skrev (9 timer siden):

Frokost: Lavkarbo pannekaker med stevia karamellsaus, syltetøy og kesam

Lunsj: -

Middag: 2 karbonader, raspet gulrot, et stekt egg og litt erterstuing

Kvelds: Kylling i hvitsaus med grønnsaker

*snipp*

Droppa den gitt. Var stappmett etter middagen av en eller anna grunn. Veldig rolig dag på jobb da, så kanskje derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro rett fra jobb og på en festival i byen siden det var fint vær. Omsider! Der fant jeg jaggu også noe jeg kunne spise på lavkarbo, det hadde jeg ikke forventa, så veldig fornøyd:

Frokost: 2 små lavkarbo pannekaker med yoghurt

Lunsj: For mett

Middag: Buffet med diverse, mest kylling og grønt

Dessert: Hjemmelaget marengs med krem og ett glass sukkerfri brus

Tror jeg spiste meg for mett i går, hatt lite lyst på mat siden. Tok to timer med trasking i byen for å få litt apetitt, da hadde jeg ikke spist siden 08-tiden! Slitt besett med mye luft i magen de siste to dagene, hindrer meg fra å spise:\ Må håpe det gir seg, kanskje jeg trenger å få bevegd meg litt, med noe som ikke bare er på jobb, men å gå eller sykle for å hjelpe tarmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tips fra noen om at det ikke er så mye karbo i gele, sjokolade- mandelpudding fra piano, sånne på boks vet du. Vel, jeg har nå både sjokoladepudding og gele, uten tilsatt sukker i skapet. Sistnevnte har mindre enn et halvt gram karbo per 100g! Så jeg har på vaniljesaus(også uten tilsatt sukker) med rimelig god samvittighet :fnise: Mandelpuddingen var ikke så dum den heller:) 

Samme person tipset meg om et proteinbrød fra Mesterbakeren som visstnok selges på Rema, men fant det ikke der. Men ved et lykketreff finnes det et Mesterbakeren utsalg i byen jeg bor i, så jeg må ta turen innom. Krysser fingrene for at det smaker godt. Mine egne lavkarbobrød har vært litt... meh:P

I dag har det endelig kommet litt finvær, gikk en lang tur og kom over blåbær så tenker det blir en blåbærtur snart:) Ellers har jeg og mannen skrubba ned hele leiligheta, gjenstår bare dusjen, den pleier jeg å ta når jeg faktisk dusjer. Så blitt litt trim. Plukka meg litt blomster på tur hjem💐

Frokost: Chaffles(egg og mozzarella), en yoghurt

Lunsj: -

Middag: Burger med lavkarbo brød og bakt sopp

Dessert: rosa gele med vaniljesaus:D

Kvelds: Et jern med lavkarbo vafler, toppet med cottage cheese og pittelitt syltetøy(80% bær-varianten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: To jern lavkarbo vafler, ett med ost, ett med cottage cheese og pittelitt syltetøy

Lunsj: -

Middag: Gyros med salat og dressing i wraps

Kvelds: Yoghurt med litt nøtter og mer nøtter attpå der

Senvakt så litt rar måltidsrytme, men men. Gleder meg til både ferie, og å være ferdig med denne jobben jeg har(skal starte i en ny). Mannen og jeg planlegger å trene sammen i større grad, og jeg kunne tenkt meg å stikke i bassenget oftere,  men det blir ikke før jeg starter min nye jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...