Gå til innhold

Prosjekt Lavkarbo


Porky

Anbefalte innlegg

Porky skrev (På 1.4.2022 den 12.00):

😱 What! Tenkte ikke på å sjekke en gang. Bruker kun 30-40 g til grøt men likevel. Har brukt mandelmel fra Sverige siden jeg var der, må sjekke den når jeg kommer hjem. Takk for tipset! 

Mandelmelet  fra Eldorado inneholder kun 4,6 g karbohydrater pr 100 g, så vidt jeg kan se🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Roci skrev (5 minutter siden):

Mandelmelet  fra Eldorado inneholder kun 4,6 g karbohydrater pr 100 g, så vidt jeg kan se🙂

Yeah, må bli flinkere å sjekke næringsinnholdet:) Vurderer sterkt å begynne å lage selv, men har så dårlig plass til utstyr, har ikke noe per nå som kan lage mel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porky skrev (3 minutter siden):

Yeah, må bli flinkere å sjekke næringsinnholdet:) Vurderer sterkt å begynne å lage selv, men har så dårlig plass til utstyr, har ikke noe per nå som kan lage mel.

Jeg bruker den beholderen med roterende kniv som er tilbehør til stavmixeren min🙂 Lager ikke de helt store mengdene av gangen, men funker helt fint! Og tar ikke særlig plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker den beholderen med roterende kniv som er tilbehør til stavmixeren min🙂 Lager ikke de helt store mengdene av gangen, men funker helt fint! Og tar ikke særlig plass.

Jeg har en stavmikser, men den er kjempegammel og mangler noen deler, så jeg har ikke den beholderen med knivblad dessverre. Kan piske og mose ting for det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Porky skrev (16 minutter siden):

Jeg har en stavmikser, men den er kjempegammel og mangler noen deler, så jeg har ikke den beholderen med knivblad dessverre. Kan piske og mose ting for det meste.

På tide å gå til anskaffelse av en ny en da, kanskje?😉 Ellers er det mandelmelet fra Eldorado tilgjengelig i de fleste dagligvarebutikker, så det burde være enkelt å få tak i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Roci skrev (22 timer siden):

På tide å gå til anskaffelse av en ny en da, kanskje?😉 Ellers er det mandelmelet fra Eldorado tilgjengelig i de fleste dagligvarebutikker, så det burde være enkelt å få tak i det.

Jepp :fnise: og da kan jeg liksågodt kjøpe noe litt mer fancy og ha stavmikseren til krem, røre osv.:P Men er sjeldent jeg finner mandelmel, enda jeg bor rett i nærheten av et svært kjøpesenter med velassortert butikk:\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredag og veiedag!

Startvekt: 79kg

Vekt 18.03.22: 78,3kg

Vekt 24.03.22: 77,4kg

Vekt 01.04.22: 77,1kg

Vekt 08.04.20 76,9kg

Vekttap: 2,1kg

Har fortsatt ganske store blødninger på disse ppillene, så veiingene mine er jo ikke pålitelige i det hele tatt, hverken den en eller den andre veien. Så i morgen blir jeg hente mine vanlige ppiller på apoteket for det er tid for å starte et nytt brett. Får de heller bare koste litt mer.

Vært mye tull med mat i dag for jeg møtte min slektning på sykehuset, avspasering, så plutselig ringte jobb og det var krise der, så i helga jobber jeg nok inn timene jeg avspaserte i dag:P Og maten i dag var jo bare tull.

Frokost: Kaffe:P

Lunsj: Mandelgrøt med jordbær

Snack: 4 biter sukkerfri banantoffe med sjokolade

Middag: Pulled turkey med salat.

Dessert: Nøttekake med krem og jordbær

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: En yoghurt med mandler, valnøtter og frø

Lunsj: Tomatsuppe med noen biter fetaost og litt cottagecheese med funlightsaft

Snacks fordelt utover: En sukkerfri banantoffee med sjokolade, en liten skål oppskjært jordbær, stor håndfull salte nøtter

Middag: 2 burgere med lavkarbo brød

Dessert: Mer jordbær og 2 små ruter mørk sjokolade

Lavkarbo brødmixen jeg laget hamburgerbrød av funka greit til burger. Litt smakløs og litt kompakt, men det kan sikkert avhjelpes med å tilsette litt frø og noe som får det til å heve. Laget også vanlig brød av det som var igjen av melmixen jeg laget burgerbrød av, funket også greit, igjen, litt kjedelig så på med spennende pålegg. Ville kanskje også hatt en klype salt.

Ellers har det gått i støvtørking og støvsuging, mannen tok badet. Som regel er det motsatt, men han har så problemer med nakken så han får ikke lov til å støvsuge før han har vært til utredning:P

Jeg merker jeg har fått tendenser til en uvane. Jeg har nevnt før at det jeg savner mest med å gå på denne dietten er lettvintheten med å bare kunne ha et brødmåltid eksempelvis, kjapt og enkelt. Så nå når jeg ikke har hatt mer brød tilgjengelig, så må jeg jo i større grad lage noe, om så bare egg eller mandelgrøt, og så er ikke utstyret jeg trenger rent, kjøkkenet er rotete osv. Og da har det blitt til at jeg rett og slett ikke gidder:P Og jeg kjenner ikke sult på samme måte, Føles helt vilt å skrive det for før kunne jeg ikke forstå meg på folk som ikke gadd å spise, ikke ble plaget av sult osv. Rare mennesker! Men nå gjør jeg det selv:P Så må ta meg litt sammen der.

To burgere var forøvrig en kjempetabbe. 1/3 av veien inn i burger nr 2 sa det stopp:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ha lavkarbo knekkebrød liggende, som et «på farten» alternativ? Evt. noen ostestaver, rullet inn i skinke. 

Går selv på lavkarbo på andre året. Skeier ut i blant, men kroppen har det helt klart SÅ mye bedre med dette kostholdet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte visst å poste denne i går:

Frokost: Mandelgrøt med friske jordbær + kaffe

Snack: Håndfull nøtter og en sukkerfri banantoffee med sjokolade

Middag: Sei i hvit saus med erter, gulrot, løk, tomat og paprika

 

Jeg har planlagt påskematen og jeg har bestemt meg for at jeg bryter dietten torsdag til søndag. Jeg har egentlig lyst å redusere det med en dag men er usikker på hvilken rett jeg skal "ofre." Dette er retter jeg spiser veldig sjeldent, kanskje ikke en gang i året en gang, så da er det litt kjipt å spise det uten et naturlig tilbehør.

På menyen står det:

Skjærtorsdag: Kjøtt i mørket med potetmos, tyttebær og rosenkål

Langfredag: Koteletter med potet, erterstuing og tyttebær

Påskeaften: Biff og fløtepoteter/pomfrit/whatever

1. Påskedag: Salt lammekjøtt med kålrabistappe og potet

Om noe ofres blir det nok enten biffen for det spiser jeg oftes av alle disse, eller så er det kotelettene. Kjenner at der er det mest selve koteletten jeg har lyst på. Tenker at det er grenser for hvor mye jeg klarer å legge på meg på 3-4 dager. Og da blir det forhåpentligvis mest vannvekt. Men skal forsøke å begrense meg selvsagt.

Vafler og is står høy på lista over ting jeg har lyst på siden jeg A feilet miserabelt med lavkarbovafler, og B finner ikke sukkerfri is. Pleier å lage tilslørte bondepiker a la Porky iblant, men den er en lett sak å lage lavkarbo, så den står på 2. påskedag som er lavkarbo igjen.

Jeg laget til et påskeegg som mannen og jeg blir å dele, det som ikke blir spist får han bare gjøre kål på alene:P Blir å nedprioritere marsipanspising for det skulle være en smal sak å lage lavkarbovariant av i ettertid(jeg elsker marsipan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marixxx skrev (17 timer siden):

Hva med å ha lavkarbo knekkebrød liggende, som et «på farten» alternativ? Evt. noen ostestaver, rullet inn i skinke. 

Går selv på lavkarbo på andre året. Skeier ut i blant, men kroppen har det helt klart SÅ mye bedre med dette kostholdet! :)

Ikke en dum ide, dessverre fikk jeg akutt noia av knekkebrød for noen år siden, men da hadde jeg omstrent bare spist knekkebrød fremfor vanlig brød de siste 5-6 åra:P Så må nok gå litt mer tid før jeg prøver meg igjen. Men ostestaver var ikke dumt!:D
Blir å skeie ut nå i påska, men så er det slutt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

temolitus skrev (5 timer siden):

Du kan også helt fint lage mandelmel i vanlig blender his du har det :) 

Ja, jeg må nok investere i noe kjøkkenutstyr, for jeg har ikke blender. Har kun en eldgammel stavmixer som mangler noe utstyr:P Blir ikke før mannen min har signert jobbkontrakten sin at jeg investerer i en slik da, og det lar vente på seg(tekniske problemer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Porky skrev (1 time siden):

Ja, jeg må nok investere i noe kjøkkenutstyr, for jeg har ikke blender. Har kun en eldgammel stavmixer som mangler noe utstyr:P Blir ikke før mannen min har signert jobbkontrakten sin at jeg investerer i en slik da, og det lar vente på seg(tekniske problemer).

Det er veldig lurt! Gjør livet 100 x lettere når man kjører lavkarbo :) Vil si at blender, stavmikser og håndmikser er essensielt, med mindre du kjører på med en god kjøkkenmaskin som har alt i et da :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

temolitus skrev (19 minutter siden):

Det er veldig lurt! Gjør livet 100 x lettere når man kjører lavkarbo :) Vil si at blender, stavmikser og håndmikser er essensielt, med mindre du kjører på med en god kjøkkenmaskin som har alt i et da :Nikke:

Planen foreløbig er kjøkkenmaskin:) Liten plass å tenker det er bedre med en multifunksjons maskin enn flere små. Da kan jeg både lage mel selv, elte litt deig, kutte og raspe, smoothie osv:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok skikkelig påskeferie gitt! Ikke at jeg har vært noe sted, men ikke vært her på tråden min heller. Jeg har solt meg litt, fått litt soleksem som vanlig, mekka litt på sykkelen, gått litt tur, mye kvalitetstid med mannen, og god mat og snop selvsagt. Men i morgen er det slutt:P Jeg er spent på om jeg får "withdrawal" symptomer siden jeg ikke har trappet ned karbohydratene før lavkarbo denne gangen.

Jeg har hengt en kjole jeg har som jeg har så lyst å ha på meg i sommer på skapdøra som motivasjon, den er litt tettsittende så vil ikke være komfortabel før jeg har gått ned. Men nå blir det forhåpentligvis mer trimming for nå er snøen smelta og sykkelen nesten klar, den må bare en rask tur til et sykkelverksted for jeg tror ventilen bak er gåen. Savner å sykle:)

Jeg vet ikke om jeg skal tørre å veie meg i morgen, for selv om jeg helt sikkert har lagt på meg vannvekt så tror jeg at jeg lett kan bli demotivert. Så tror jeg gir meg til fredagen. I det minste er blødningene mine under kontroll igjen med mine vanlige ppiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frokost: Lakseform med gønnsaker og hvit saus med ost på toppen

Lunsj: Resten av overnevnte

Middag: Lavkarbo pizza

Snack: En sukkerfri banantoffe med sjokolade

Passet bra at jeg hadde lavkarbovennelige rester til i dag, ble overtid første dag tilbake på jobb etter påska:P Kjenner litt på sukkersuget må jeg si, men forhåpentligvis gir det seg om en stund. Planlegger grilling til helga for er meldt så fint vær og siden jeg ikke er så glad i potetsalat så er ikke det noe stort tap for meg. Må bare finne ut hva annet jeg skal ha til som ikke bare er salat, mozzarellaost og tomat er vel en greie? Grillet vannmelon eller ananas kanskje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra, nå har jeg fungerende sykkel! 🚴‍♂️ Klarte å stappe den baki min bittelille bil for å få fiksa noe jeg ikke kan/gidder gjøre selv, men da den var ferdig så gikk jeg for å hente den, ca 30 minutter å gå, sykla tilbake i kjempevær:D Måtte frem med 30 faktoren og, for jeg får så lett soleksem på kragebeina, og har allerede litt som ikke har rukket å bli helt bra. Dritt ass:(

Blitt litt tull med maten i dag, forsov meg, og så måtte jeg jo levere sykkelen, og så hadde jeg et møte kl . 12, og jeg fikk ikke spist før nærmere 13 🤦‍♀️ Ble middag kl 17, så kanskje jeg tar meg en snack senere i kveld. Jobber fremdeles overtid konstant, men blir nok siste uka nå.

Brunsj?: Rester av kjøtt i mørket

Middag: Kotelett med erterstuing og 3 stekte skiver salami

Snack: En yoghurt med nøtter og blåbær

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Eggerøre av to egg, 3 skiver stekt salami, tomatskiver og kaffe

Lunsj: Tomatbasert suppe med kikerter og biff a la mannen

Middag: Fiskepudding med remulade, myk løk og raspet gulrot, og en klatt erterstuing

Snack: 1 rute mørk sjokolade og noen biter fleskesvær

I dag ble det en sykkeltur i finværet og det var DEILIG!:D Ok, mindre deilig for stumpen, er visst ikke vant med å sykle lengre, så jeg var innom å kjøpte et slags trekk med ekstra padding for å dra utenpå sykkelsetet. Dusja, pula mannen, og laget lavkarbo kake til jeg skal på grilling i morgen, kokos- og lime kake, håper den blir vellykket:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke tro jeg glemte å veie meg i morres! Åh! I det minste ble kaka sånn halvveis vellykket. Den ble ikke så høy som oppskriften sa, men det kan hende at jeg ikke pisket eggedosisen stiv nok, stavmikseren gikk så varm :fnise: Så laget litt mindre smørkrem enn oppskriften sa, så det ikke ble mer krem enn kake. Oppskriften sa også å la den kjøle seg ned opp ned i formen, men det tror jeg var en tabbe, mulig fordi min ikke ble pisket tilstrekkelig. Ellers frisk og sommerlig kake:)

Ser maten på dagen i dag oser latskap.

Frokost: Kaffe😅

Lunsj: Mandelgrøt med pekannøtter og litt lavkarbo karamellsaus

Snack: cottage cheese med funlightsaft

Middag: Grilling av grillribbe, biff, pølse, marinert kyllingbryst, og salat hos venner

Dessert: Lavkarbo kokos- og lime kake og en nøttecookie

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...