Gå til innhold

Prosjekt Lavkarbo


Porky

Anbefalte innlegg

Lagt på meg omlag 10kg pga. medisiner, og selv da kunne jeg godt tatt av 10kg til, så helst bør jeg ta av totalt 20kg. Men er fornøyd med 10kg før sommeren, for da passer i alle fall sommerklærne mine.

Er vant med å telle kalorier pga. en annen sykdom jeg tar, men å telle karbohydrater i tillegg og begge skal være under en viss mengde er jeg redd skal være vanskelig. Jeg har satt opp noen eksempelmenyer bare for å se, og om jeg ikke gjør noe veldig galt så skal det godt gjøres å komme over de 100g karbohydrater man skal holde seg under om man kutter ut ris, pasta, brød og potet, samt sukker generelt.

Jeg spiser normalt en del havregrøt, og mandelgrøt var en fenomenal erstatning for den, helt nydelig! Brød blir det verre med, og som selverklært sjokoholiker så kommer jeg til å lide. Men det er ikke meningen dette skal være en permanent diett, den er for restrektiv til at jeg klarer å gjøre det over tid. Så jeg må legge en liten slagplan for hvordan jeg skal hoppe av dietten uten å gå opp i vekt. Akkurat nå er det bare at jeg spiser for mye, ikke spesielt usunt.

Jeg har gradvis spist mindre og mindre karbohydrater for å ikke gjøre meg selv dårlig, leser om en del som blir det. Har nå ett rundstykke igjen som ligger på jobb, det blir lunsj i morgen, men etter det er det stopp. Skulle kanskje hatt et lavkarbo brød frosset i skiver for å ha noe lettvint om jeg skulle glemme å planlegge/ha det travelt/være lat. Laget det en gang før men det smakte pyton så del gjerne oppskrift!

Må også trimme mer, jeg elsker å være lat, sitte inne og game. Heldigvis våres det og jeg er flinkere til å dra ut da enn på vinteren. Jeg har en sånn stasjonær sykkel i stua jeg trør litt på, må bruke den mer flittig.

Til slutt: Jeg er 170cm og 79kg. Vil ned på 70kg innen sommeren helst, så videre til 60kg, men det blir nok ikke på lavkarbo.

Endret av Porky
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ble hjemmekontor i dag, så det rundstykket på jobb får min kjæreste gjøre ende på. I dag har vært første dagen hvor jeg har gått all inn lavkarbo, og det har gått veldig greit. Setter pris på å ikke være like sulten som jeg har blitt når jeg teller kalorier.

Frokost: To kokte egg, litt spekemat, noen tomater og litt sukkererter + kaffe

Lunsj: Mandelgrøt med blåbær, litt gresk yoghurt

Middag: Seifilet med mykstekt løk og wok av bønner og grønnsaker. Ble fryktelig mett av dette.

Masse vann! Og ett glass sukkerfri brus, rest fra helga:)

Er fri for mandelmel så forsøker å få til en tur over grensa snart, men er også like greit for det tvinger meg til å være litt mer kreativ så det ikke bare blir mandelgrøt og egge-retter til frokost og lunsj.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Chiapudding med kirsebær og vanilje + kaffe

Lunsj: Tunfisk salat + te

MM: Gresk vaniljeyoghurt med litt nøtte/frø-blanding.

Middag: Soya og hvitløksmarinert kylling med wok + hjemmelaget tomatsuppe a la min kjæreste:)

Snacks: 15g spekemat og en håndfull sukkererter

Gått fint i dag også, mystisk lite sugen på sjokolade! Som regel får jeg lyst på rett etter middag og/eller på kvelden. Men fikk i meg litt for lite kalorier i dag, oppdaga det ikke før såpass sent på kveld at det bare ble en lett snack for å fylle på. Blir så oppblåst hvis ikke.

Dro for å handle mer mandelmel men de var utsolgt, så dro innom Life for å se om de hadde der. Joda, de hadde, 150kr for 400g. Ellers takk😅 Så ble kokosmel for det var en tredjedel av prisen. Men kokosgrøt er sikkert også godt.
Inviterte min kjæreste til å gå en tur med meg som han sa ja til, men hele greia endte med at vi dånet av på sofaen i lag. Jaja, prøver i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Kokosgrøt laget på en klatt smør, lettmelk og toppet med bringebær. NAM! + kaffe

Lunsj: Salat med biff og avokado + te

Middag: Fiskepudding med wok og remulade

Snacks: Cottage cheese med en skvett funlightsaft

 

I dag fikk jeg meg litt trim, gikk en tur på ca. en time for å jakte på mandelmel. Meny hadde på 20kr-marked:) Så det ble et utrolig vellykket lavkarbo brød av det :spise:  Lavkarbo pannekakene ble vel teknisk sett velykket de også, men de smaker så mye egg jeg liksågodt kunne laget omelett. Så må finne en annen oppskrift med mindre egg for det er jeg rimelig lei av.

Det er kun gått 3 dager men det er et par ting jeg har merket meg og som jeg håper holder seg slik. For det første er jeg ikke så sulten som jeg har vært når jeg har vært på lavkalori. Leser litt på nett at det er flere som sier dette, og at det er pga. det høye proteininntaket. Jeg synes faktisk det er vanskelig å få i meg nok kalorier, for jeg er rett og slett mett og ikke frysen på noe.

For det andre har jeg fremdeles ikke lyst på søtt og sjokolade. At jeg ikke har lyst på sjokolade er omtrent uhørt! Som regel har jeg en daglig kamp på kveldene for å la være å finne noe i skapet. Jeg har tilogmed en skål med Lindor sine sjokoladekuler som jeg elsker stående innen rekkevidde på stuebordet, og jeg har ikke skjenket de en tanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StellaNova

Så gøy! Jeg har samme målene som deg og er ganske ny på lavkarbo :hallo: Spennende mat du lager! Jeg er ikke over søtsuget enda, spiser litt lavkarbo sjokolade fra tights.no til "smørkaffe i helgene som frokost. Vil du dele oppskriften til mandelgrøten? Høres kjempegodt ut 😁 

Inspirerende tråd, gleder meg til å lese mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer ikke lavkarbo, har seriøst null energi gjennom hele dagen. Men om det funker for deg så hvorfor ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest laPistola

Jeg vil også ha oppskrift på mandelgrøt. Levd på dette kostholdet et tiår, og sult og trang til sukker er historie, men blir innimellom matlei, og trenger nye enkle oppskrifter. Så flink du er til og lage varierte spennende måltider 😊 lykke til videre, håper du fortsetter og inspirere oss :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

StellaNova skrev (20 timer siden):

Så gøy! Jeg har samme målene som deg og er ganske ny på lavkarbo :hallo: Spennende mat du lager! Jeg er ikke over søtsuget enda, spiser litt lavkarbo sjokolade fra tights.no til "smørkaffe i helgene som frokost. Vil du dele oppskriften til mandelgrøten? Høres kjempegodt ut 😁 

Inspirerende tråd, gleder meg til å lese mer.

Takk:D Forsøker å variere så jeg ikke skal bli lei(er jo allerede litt lei egg...) Og smørkaffe har jeg hørt om men ikke prøvd enda.
Mandelgrøt er kjempeenkelt! Jeg bruker ca. 40 g mandelmel + 1,5dl av hvilken som helst type melk(også "allergi melk" og kok i 10 minutter:) Man kan lage mandelmel selv(sikkert billigere), men jeg har ikke utstyr til det akkurat nå.

FastShadesKåre skrev (20 timer siden):

Klarer ikke lavkarbo, har seriøst null energi gjennom hele dagen. Men om det funker for deg så hvorfor ikke :)

Jeg hører mange som sier det, men så far so good! Så langt så setter jeg veldig pris på å ikke være så sulten som på lavkalori. Må veldig mye til for å få noe resultat med det, har lavt stoffskifte som ikke er helt bra regulert.

laPistola skrev (20 timer siden):

Jeg vil også ha oppskrift på mandelgrøt. Levd på dette kostholdet et tiår, og sult og trang til sukker er historie, men blir innimellom matlei, og trenger nye enkle oppskrifter. Så flink du er til og lage varierte spennende måltider 😊 lykke til videre, håper du fortsetter og inspirere oss :) 

Se ovenfor!:D Du kan også lage grøt av kokosmel, men den trenger kun ett oppkok. Den kan være litt mektig da så du bør like kokos.

Takk for støtten dere, det var skikkelig koselig å komme hjem til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Kokosgrøt med jordbær + kaffe

Lunsj: Lavkarbo pannekaker med smårettskinke og tomater + te

Middag: Moussaka + sprudlevann

 

Tror det blir siste frokosten med kokosgrøt for denne uka, ble litt mektig. Pannekakene jeg lagde i går(og som ble mer omelett enn pannekake) var bedre når de var kald. Hjalp sikkert at jeg var sulten. Kjæresten skulle være kokk i dag, men han glemte å legge bønner i bløt, så han disket opp med hjemmelaget moussaka istedet, og det ble kjempegodt! Enda ingen av oss er så glad i aubergine. Stemte for å gjøre ham til permanent kokk men han var ikke helt enig:)

I morgen er vi invitert ut for å spise med ei venninne av meg, og det er første gang jeg skal spise ute på lavkarbo. Stedet serverer typisk amerikansk "comfort food" så der er det mye burger, pizza og fries, så jeg var skeptisk. Men sjekket menyen og fant noen alternativer jeg kan be om uten fries.

Ellers er jeg fremdeles imponert over hvor mett jeg er på dette kostholdet, særlig mtp. at jeg ikke ligger spesielt høyt på kalorier. Gjenstår å se resultatene, eventuelt mangelen på resultater, for da kan jeg jo gjøre noe galt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag! 

Startvekt: 79kg

Dagens vekt: 78,3kg

700 gram på FEM dager? Vet noe er vannvekt men tror aldri jeg har opplevd å gå så mye ned selv i løpet av en hel uke. Jeg krysser fingre og tær for at dette holder seg slik, om jeg så går saktere ned så er det jo mye mer behagelig å ikke være så sulten som jeg blir på lavkalori, som i tillegg gir mindre resultat. God start på helgen det:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 3 lavkarbo brødskiver(samme størrelse som en halv vanlig) + en liten rest av en lavkarbo pannekake. Toppet med diverse kremost og pittelitt spekemat. 100g cantaloupe melon + kaffe

Lunsj: En skyr + 10g mørk sjokolade

Middag: Jegergryte med elgkjøtt, sopp og smørdampet rosenkål. Savnet tyttebæra litt kjente jeg.

Snack: Cottage cheese med en skvett funlight saft

1 glass sukkerfri brus.

Vi skulle egentlig ut å spise, men daten vår hadde blitt syk så sparer det til en annen gang. Ellers en rimelig kjedelig dag. Fikk prøvd lavkarbo brødet mitt da, og det var kjempegodt! Har også vært å tittet på tights.no og er masse lavkarbo greier der. Men siden økonomien er litt stram akkurat nå så må jeg bare avvente litt.

Skal bli veldig pent vær i morgen så må jo dra ut å gjøre ett eller annet. Måke snø av balkongen og gjøre klar solveggen, gjøre i stand sykkelen, gå ut i marka, ett eller annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 3 små lavkarboskiver og en halv lavkarbopannekake med diverse ostepålegg og skinke/spekemat. 100g cantaloupe melon, og te.

Lunsj: -

Middag: En stor porsjon jegergryte med elgkjøtt og sopp, pluss rosenkål + et stort glass sukkerfri brus

Snacks: En yoghurt og en sukkerfri sjokoladebar med kokos fra Nicks

Var fantastisk vær i dag så etter at vi spiste frokost gikk vi en tur på 3 timer. Gikk ikke så langt da, kjæresten er interessert i foto så ble mye stopp for det, samt at det var snø og isete enda en del steder og vi var i joggesko, så var ikke så høy tempo. Likevel en kjempefin tur! Siden det ikke ble noe lunsj var vi kjempesulten da vi kom tilbake!

Sovnet så litt på sofaen etterpå; antakelig fordi jeg våknet grytidlig i morres med så forferdelig vondt i en skulder at jeg ble småkvalm. Prøvde å se om det gav seg men måtte krype til korset og ta en smertestillende. Ble heldigvis med det da. 

Fortsatt fasinert over metthetsfølelsen jeg har på denne dietten, og jeg har fortsatt ingen cravings på karbohydrater, enda kjæresten min gomlet i seg burger og pomfrit rett forran meg. Ikke føler jeg at jeg har lite energi heller. Jeg som egentlig er litt i mot slike dietter som dette. Må vel ete i meg di ordene, hehe;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StellaNova

Hei! 😀

Prøvde grøten og den var utrolig god! 😄 Ser åså at du spiser melon, jeg savner frukt, har bare spist litt bringebær så jeg plukker opp det tipset åså 😁 Her er en oppskrift som jeg er veldig glad i.

Muffins! :strix:

100g Mandelmel

2 Egg 

50g Smør

2 ts Bakepulver

80-100g Sukrin melis

Litt salt

70g Bær.

Fordeles i små muffinsformer. Stekes på 180 grader i 20 min. I original oppskriften bruker han protein pulver åså, men det går bra uten. Da er det en måleskje.

Jeg serverte med litt krem åså 😁

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

StellaNova skrev (2 timer siden):

Hei! 😀

Prøvde grøten og den var utrolig god! 😄 Ser åså at du spiser melon, jeg savner frukt, har bare spist litt bringebær så jeg plukker opp det tipset åså 😁 Her er en oppskrift som jeg er veldig glad i.

Muffins! :strix:

100g Mandelmel

2 Egg 

50g Smør

2 ts Bakepulver

80-100g Sukrin melis

Litt salt

70g Bær.

Fordeles i små muffinsformer. Stekes på 180 grader i 20 min. I original oppskriften bruker han protein pulver åså, men det går bra uten. Da er det en måleskje.

Jeg serverte med litt krem åså 😁

 

Så bra du likte den! Men ja, litt frukt går bra men ligger unna ting som banan og druer. Fant en eller annen liste på nett som foreslo appelsin og cantaloupe. Og bær😋

Åh, muffins hørtes godt ut og jeg har alt som trengs 🤤 vel, ikke sukrin melis men kan vel bruke natreen pulver. Kanskje jeg lager mens min kjæreste skal på jobbintervju. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 2 lavkarbo pannekaker med spekemat og ost, 100g cantaloupemelon

Lunsj: -

Middag: Flatbiff med salat og bakt sopp

Dessert: Gresk vaniljeyoghurt med varme bjørnebær, nøtter og 10g hakket mørk sjokolade.

 

En tanke slo meg under frokosten i dag. På lavkalori pleide jeg å spise 1 brødskive + ett kokt egg i helgene. Evt. 2 brødskiver og ikke noe egg. Hva spiste jeg i dag? To tykke pannekaker med stor andel egg, laget på mandelmel og stekt i smør. Stoppet med ost og spekemat. Sier seg selv jeg var mer sulten på lavkalori.

Lat søndag i dag, støvsuget og vasket badet, så chillet litt i solveggen. 🌞

 

Ser også at forrige innlegg ble postet på en bruker jeg hadde glemt jeg hadde og jeg aner ikke passordet så jeg forstår ikke helt hvordan det er mulig:P Men begge er samme person altså!

Endret av Porky
Typo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Mandelgrøt med blåbær + kaffe

Lunsj: En lavkarbo brødskive med smør, ost og agurk, TO muffins og en yoghurt

Middag: To fiskeburgere med ostegratinert brokkoli og remulade

Dessert: Noen jordbær, hakkede mandler og frø toppet med gresk vaniljeyoghurt

Forsøkte muffinsene dine StellaNova, og så ikke før jeg skulle i gang å lage at det ikke var noe væske i? Vet ikke om det er meningen men jeg hadde i litt mandelmelk, og tok sjansen på å bytte ut noe av mandelmelet med kokosmel. Hadde fire jeg fordelte 10g hakket mørk sjokolade på. Men. Jeg brukte frosne blåbær, og de farget røren en del, og stekt så så muffinsene råtne ut :fnise:  Zombie muffins! 🧟‍♀️ Men de smakte helt fortreffelig:) 

Kjæresten har fått jobbtilbud med god lønn så det må feires snart:) Har ikke tenkt å bryte dietten, tenkte kun jeg skulle det med påskeegget, men ingenting er avgjort. Fant ut jeg kunne lage brente mandler på sukrin gold og jeg har fått en pose det knapt er tatt av hos noen jeg kjenner så tenkte å prøve det. Elsker brente mandler!

Kanskje det neste jeg må prøve å lage er hjemmelaget marsipan?:D Siden jeg har så mye mer hell med lavkarbo bakst enn vanlig bakst uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frokost: Mandelgrøt med kirsebær + kaffe

Lunsj: Glemte hele greia for jeg måtte kjøre kjæresten til legen i nabokommunen

Snack: En lavkarbobrødskive med kremost

Middag: Kylling i saus med gulrot, paprika, løk, brekkbønner og ost

Snack2: 10 g mørk sjokolade

 

Kjæresten som stod for middag i dag, og det var så godt. Men. Kjæresten glemte seg litt og laget sausen på hvetemel. Men det var snakk om 20g totalt for hele formen og jeg spiste kanskje halve. Så satser på at det går greit.

Vi kom hjem sent siden vi kjørte tilbake fra nabokommunen og så på apoteket, maten tok en stund og så sluknet vi på sofaen i lag igjen. Må forsøke å komme oss ut en tur eller noe, alt for mye kosing på sofaen:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: To lavkarboskiver med kokt egg og røkt laks + 140 g cantaloupe og kaffe

Lunsj: En lavkarbo blåbærmuffin. Ble travelt på jobb:\

Middag: Rester av moussaka med salat

Kvelds: Mandelgrøt med bringebær og en yoghurt

Hektisk dag på jobb i dag, men vi spiste middag og gikk så en times tur. I morgen må jeg ta meg en tur på kontoret enten det er sånn eller sånn, kollega spurte om alt var bra:P Fredag skal vi treffe daten vår som ble syk sist helg for middag og minigolf:) Hun bor beleilig til i sentrum, så vi kan få takeaway og noe karbofritt til meg. Lørdag blir det Harryhandel og søndag tror jeg blir tilbragt på sofaen :fnise:

Kjenner jeg har lyst til å veie meg nesten hver dag for å se fremgangen, men går jo ikke noe fortere av det, og det bør det jo ikke heller forsåvidt. Men er veldig spent på hva jeg veier fredags morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: mandelgrøt med blåbær

Lunsj: 2 lavkarbo brødskiver med smør, en med kokt egg og laks, en med ost og paprika

Middag: Kjøttboller og bakte grønnsaker 

Mengden mat jeg spiser er helt latterlig, fatter ikke at det er mulig. Måten jeg føler metthet på føles også annerledes ut, pussig nok. Og jeg synes denne metthetsfølelsen er mye mer tydelig og pålitelig mtp. kalorier, om det gir noe mening? 😅 

Bakte brød til meg i dag og muffins til mannen, han ble fristet av min lavkarbo variant:p Smakte en mikroskopisk bit og de ble kjempegod:)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag og veiedag! 

Startvekt: 79kg

Vekt 18.03.22: 78,3kg

Vekt 24.03.22: 77,4kg

Vekttap: 1,6kg

 

Holy shit. 

 

Endret av Porky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...