Gå til innhold

God kollega og venninne som er lystløgner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Delt på arbeidsplassen? Hvor mye får man delt på jobb?

Anonymkode: 74a66...5a2

Vi har som sagt vært venner i tillegg. Vært sammen mye på fritiden, hatt mye kommunikasjon over telefon osv. I tillegg så er det jo lunsjer, kaffe, og kjøringer på arbeidsplassen/ i forbindelse med jobb hvor man får mye tid til en skravleøkt og deling av ting gjennom flere år som kollegaer. Så ganske mye :) 

Anonymkode: b9865...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vi har som sagt vært venner i tillegg. Vært sammen mye på fritiden, hatt mye kommunikasjon over telefon osv. I tillegg så er det jo lunsjer, kaffe, og kjøringer på arbeidsplassen/ i forbindelse med jobb hvor man får mye tid til en skravleøkt og deling av ting gjennom flere år som kollegaer. Så ganske mye :) 

Anonymkode: b9865...7c9

Men er det riktig at du i et møte på jobb skal få legge ut om hvor såret (eksempelvis) du er dersom dette i stor grad har vært av privat karakter i fritiden? 

Hvilke vurderinger er det som er gjort rundt løgnene som er servert i arbeidssammenheng og privat? Skal alt kunne dras frem i dette møtet? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan man kan/skal gå frem i en slik situasjon.

Anonymkode: 74a66...5a2

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men er det riktig at du i et møte på jobb skal få legge ut om hvor såret (eksempelvis) du er dersom dette i stor grad har vært av privat karakter i fritiden? 

Hvilke vurderinger er det som er gjort rundt løgnene som er servert i arbeidssammenheng og privat? Skal alt kunne dras frem i dette møtet? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig på hvordan man kan/skal gå frem i en slik situasjon.

Anonymkode: 74a66...5a2

Nei, du har gode poeng der. Det er vel fordi jeg er såret og føler at tilliten er brutt. Og at jeg opplever det blir vanskelig med henne å jobbe sammen med henne pga. brutt tillit. Men nei, hun har alltid gjort en enestående god jobb, har god arbeidsmoral, arbeidsvilje, vi har samarbeidet meget godt på jobben, og har ingenting å utsette på henne rent profesjonelt. 
Jobben ble vel «involvert» pga. jeg og den andre kollegaen varslet på henne der. 

Anonymkode: b9865...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Nei, du har gode poeng der. Det er vel fordi jeg er såret og føler at tilliten er brutt. Og at jeg opplever det blir vanskelig med henne å jobbe sammen med henne pga. brutt tillit. Men nei, hun har alltid gjort en enestående god jobb, har god arbeidsmoral, arbeidsvilje, vi har samarbeidet meget godt på jobben, og har ingenting å utsette på henne rent profesjonelt. 
Jobben ble vel «involvert» pga. jeg og den andre kollegaen varslet på henne der. 

Anonymkode: b9865...7c9

Jeg trodde mange arbeidsgivere insisterte på at private konflikter skulle ordnes privat og at alle skulle kunne jobbe med hverandre. 

Reagerer veldig på at dere skal få sitte der og si deres, mens hun skal sitte og ta i mot uten å få svare. Det minner om deres private sesjon med gapestokk hvor dere får kaste råtten frukt på henne mens hun er forsvarsløs. Det må naturligvis ryddes i denne sakren, men er du helt sikker på at alt er juridisk riktig i denne prosessen? Om sagt så vet jeg lite om disse tingene.

Anonymkode: 74a66...5a2

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg trodde mange arbeidsgivere insisterte på at private konflikter skulle ordnes privat og at alle skulle kunne jobbe med hverandre. 

Reagerer veldig på at dere skal få sitte der og si deres, mens hun skal sitte og ta i mot uten å få svare. Det minner om deres private sesjon med gapestokk hvor dere får kaste råtten frukt på henne mens hun er forsvarsløs. Det må naturligvis ryddes i denne sakren, men er du helt sikker på at alt er juridisk riktig i denne prosessen? Om sagt så vet jeg lite om disse tingene.

Anonymkode: 74a66...5a2

Det er vel fordi det private i dette tilfelle påvirker jobbrelasjonen/ gjør den vanskelig. Jeg er enig i det, men uretten er jo begått av henne mot oss samtidig. Er engstelig for at det blir en ubehagelig diskusjon om hun skal forklare løgnene sine.  Men igjen: du har gode poeng. Hva hadde du foreslått? Tatt en privat samtale med henne? Latt vær å bytte kontor? 

Anonymkode: b9865...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Til hennes forsvar: hun har beklaget. Virkelig. Hun har sendt et langt brev og hun beklagde veldig i samtalen hun hadde med ledelsen og kommunal-overlegen. Og nei, jeg er ikke enig i at vennskapet er bygd på falske premisser. Vennskapet vårt er basert på gode egenskaper hun har, som er ekte: intelligent, morsom, reflektert osv. Vennskapet vårt er basert på gode latter, gode samtaler og erfaringer sammen på jobben. Blokkere ser jeg lite poeng i. Hun har ikke oppsøkt meg over telefon eller sosiale medier siden dette ble avslørt, med unntak av den ene meldingen hvor hun spurte om en samtale. 
 

Hun har allerede vært ærlig overfor oss to kollegaer, ledelsen og kommunal-legen. Innrømmet løgnene. Så at hun vil snakke med oss en og en har ingenting med uærlighet eller manipulasjon å gjøre. 

Anonymkode: b9865...7c9

Ja, men da er hun vel etter ditt syn i kategorien «gjort en litt dum ting», da.

Usikker på hvorfor du antar alt annet er ekte 🤷‍♀️ Det kan det jo være, men det får du aldri vite med en person som bygger opp så omfattende og alvorlige løgner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det dårlige arbeidsmiljøet har hun vel klart å skape selv? Nå må hun ta konsekvensene. Selv om man har psykiske problemer så må man vel ordne opp etter seg? Og via kreftdiagnosen hatt mange "sykehusopphold" og andre innleggelser, avtaler der hun har misbrukt egenmeldingsdager osv. Regner med det har gått ut over jobben, og hun dermed har mistet retten til bruk av egenmelding. Det har jo gått ut over jobben, så er nok ikke bare en privatsak dette.

 

Anonymkode: 5d9e8...092

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hun har alltid vært på jobben og ikke misbrukt egenmeldinger. Har jobbet med henne i flere år. 

Anonymkode: b9865...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det dårlige arbeidsmiljøet har hun vel klart å skape selv? Nå må hun ta konsekvensene. Selv om man har psykiske problemer så må man vel ordne opp etter seg? Og via kreftdiagnosen hatt mange "sykehusopphold" og andre innleggelser, avtaler der hun har misbrukt egenmeldingsdager osv. Regner med det har gått ut over jobben, og hun dermed har mistet retten til bruk av egenmelding. Det har jo gått ut over jobben, så er nok ikke bare en privatsak dette.

 

Anonymkode: 5d9e8...092

Nei, hun har alltid vært på jobben og ikke misbrukt egenmeldinger. Har jobbet med henne i flere år. 

Anonymkode: b9865...7c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er altfor hard, TS. Her har hun innrømt løgnene, lagt seg flat og ønsker å forklare og be om unnskyldning til dere individuelt, men du bare stenger henne ute? Ja, hun har gjort en grov feil, men hun er åpenbart syk og har ikke ført deg bak lyset av vond vilje. Syns du bør være den voksne og i det minste høre hva hun har å si. 

Du trenger ikke være venninne med henne, og du kan selvsagt også si at du ikke ønsker å ha et personlig forhold til henne fremover, men du må da kunne forholde deg til henne som en kollega? 

Syns synd på kollegaen din!

Anonymkode: f8bc2...835

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvorfor dette er så krise for deg, jeg? Hun er åpenbart psykisk syk. Du har blitt ført bak lyset, ja, men totalt sett er jo dette mer ødeleggende for henne enn for deg. Skjønner ikke helt problemet. Du får ikke fikset henne, men hun har jo lagt seg paddeflat. Så ta i mot unnskyldningen og gå videre med livet ditt, med en kollegial avstand til henne. Ikke slå av henne hånden og lag ekstra drama. 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norja skrev (På 9.3.2022 den 16.49):

Helt enig i dette.

-

Det er helt drøyt at dere skal få sitte og bare "gi henne inn", uten at hun skal ha mulighet til å ta imot. Her bør det involveres en profesjonell fasilitator som ikke har noen interesse eller part i saken og kan veilede en slik type samtale. Et rent angrepsmøte som skissert her er det vel ingen som ville gått vitende inn i.

Hun er åpenbart syk og trenger hjelp - jeg løy masse for å gjøre meg selv interessant i tenårene, det er fryktelig pinlig å tenke på i dag 🥴 - da er det veldig dårlig gjort av deg å spre det rundt til andre kollegaer. Hvis du trenger å lufte ut, så snakk med en venn som ikke kjenner henne, be eventuelt om å få treffe en terapeut gjennom jobben.

Dette!

Snakk om å straffe og ekskludere en syk kollega og "venn"! Jeg ble nesten kvalm da jeg leste dette. Stakkars menneske! Og snakk om en uprofesjonell arbeidsplass!.. Jeg er faktisk rystet over dette. Det minste burde være at hun får med seg en hun er trygg på på dette kjeftemøtet!

Anonymkode: 1d7e6...ad8

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at arbeidsgiver ikke klarer å håndtere dette på en god måte. Du har ingenting å gjøre i et møte der en løgn rundt din kollega og en mannlig kollega skal være tema. Din kollega lyver og har nok problem med seg selv - og et slikt møte med så skeiv maktbalanse er direkte tåpelig. Har du tenkt over at hun kan finne denne tråden? Hvilken type kollega er du som bretter ut alt på en åpen nettside?

Anonymkode: 4eca8...204

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror heller det er TS som er lystløgneren her.

Anonymkode: 8fb84...cdd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner veldig godt at det er vanskelig for henne å sitte i samme rom og prate med dere alle samtidig. Det er henne mot "alle". Hun har tydligvis problemer og trenger hjelp. Jeg ville heller tilbudt meg å støtte og hjelpe henne istedenfor å sette så strenge krav. 

 

Husk at hun må ha slitt noe voldsomt med ett eller annet for å holde på slik. Det er noe som sitter dypt i henne som fører til de gjerningene hun gjør. 

Anonymkode: 3653f...90e

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En med pendlerleilighet sikkert dette ...

Anonymkode: 87821...2a6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hadde en lystløgner i klassen min. Så vi konfronterte vedkommende i delvis felleskap. Siden hun sa litt forskjellig til alle. Og da var hun ærlig på at hun var en lyst løgner. Og bare ikke klarte helt å stoppe det. Men etter en historie om nesten kidnapping på vei hjem fra skolen, som bla havnet i avisen, ble hun avslørt tidligere og gikk til behandling. Så vi spurte hva vi kunne gjøre. Og det var å si fra på en grei måte at :nå skrøner du. 

Så da gjorde vi det. Og ble mye fleip med henne på det slik at både hun og vi kunne le litt av det. Men vi bare sa : nå fleiper du, litt igjen. Nå tøyser du. Det der er litt skrønete osv men i en lett tone og da sa hun også ja. For terapaut en hadde gitt beskjed om at det var viktig å innrømme det ved konfrontasjoner. 

Så hvis din kollega skal tilbake. Og dere vil hjelpe ville jeg ha sagt at dere setter pris på om hun er på sykmelding en periode og tar imot psykologisk hjelp. Til psykologen mener hun selv er klar. Også må dere ta den praten i felleskap, helst uten å bli sinna, men forklare hvordan det er for dere å bli snakket usant om. Og spør hva dere kan evnt bidra med. 

Eller så må dere holde dere unna. Selv tenker jeg verden blir bedre for alle om dama får hjelp. Hele veien fra helse til fungerende arbeider. 

Foresten kudus til din arbeidsplass som tar dette veldig bra og faktisk gjør noe. Og ikke minst tok det videre til helse👏

Anonymkode: 9f881...f3c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2022 den 16.06):

Enig med de over. Jeg forstår at du syns dette er merkelig, men jeg forstår ikke hvorfor du føler deg så krenka. 

Anonymkode: 6bfe4...7c4

Det kan man vel forstå, TS sier jo at det er en kollega OG venninne. Tenk deg selv om du har brukt mye tid (sannsynligvis flere år) på å høre på betroelser, historier osv., engasjert deg og sikkert brukt av deg selv på å kommentere, hjelpe, komme med råd, kanskje nedprioritert andre ting for å være der for en god venninne, så får du vite at alt bare var tull og løgn? Det er jo snakk om at en man har hatt et nært forhold til, plutselig viser seg å være en helt annen enn man trodde.

Jeg hadde tatt noe sånt tungt, men det hadde vært noe annet hvis det kun var en kollega.

Når det er sagt, er historien såpass detaljert at selv med endringer, vil jo de involverte kunne kjenne seg igjen. Forstår behovet for å opprette en tråd, men den kunne vært mer anonymisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...