Gå til innhold

Den store preppertråden!

HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

Hvis verden går helt av hengslene, så er det sikkert lurt å ha et lite lager av vitaminer,mineraler, C-vitamin,B-vitamin, jerntilskudd, magnesium, etc også. +Ekstra førstehjelpsutstyr, og angrepiller for potensielle uønskede graviditeter. 

Og såpe🤔 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gullsjakal skrev (16 minutter siden):

Hvis verden går helt av hengslene, så er det sikkert lurt å ha et lite lager av vitaminer,mineraler, C-vitamin,B-vitamin, jerntilskudd, magnesium, etc også. +Ekstra førstehjelpsutstyr, og angrepiller for potensielle uønskede graviditeter. 

Og såpe🤔 

Nå tar vi jo helt av her når det kommer til SHTF. Men det du sier om angrepiller er faktisk en viktig ting. Voldtekt som våpen er mye brukt. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...
Lonehill skrev (På 27.10.2022 den 22.56):

Oppfordringen er at DU melder deg inn i DFS.👍

.

Endret av Majott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Vi har alt på beredskapslista og etter at Russland invaderte Ukraina kjøpte vi Jodtabletter også. 
Vi har alltid 4 paller ved, og har mulighet til å lage mat på peis, gassgrill eller bålpanne ved strømmangel. Har ca 40 l vann lagret (skal kjøpe enda enda to 20l dunker) i tillegg til rikelig med tørrvarer som "aldri" går ut på dato. Hermetikk har vi også + mye i fryseren (med mye fryseelement så det tåler å stå en liten stund uten strøm.)

Vi har også stor kjøkkenhage og har som mål å bli mest mulig selvforsynt på frukt og grønnsaker. Dette har vi bare drevet med noen få sesonger så vi lærer fortsatt. Drivhus er under oppføring for å dyrke enda mer mat og utvide sesongen. Fokuserer på å lære meg å hermetisere mye av maten vi dyrker. Har alltid rikelig med frø liggende, komposterer matavfall osv. 
Vi har også en brukbar "buffer" med reseptbelagte medisiner barna trenger, + typiske ting som paracet, halstabletter, nesespray, sårrens etc. 

Vi har bra førstehjelpskit liggende (både jeg og mannen er trente førstehjelpere og jeg trener fast med medic hver mnd igjennom jobb og han igjennom millitæret)

Vi har båt som kan ros uten drivstoff og fiskeutstyr. Han vurderer skyte opp og begynne med jakt men pr nå har vi egentlig ikke tilgang til skytevåpen hjemme. (Dette endres hvis han skaffer jaktvåpen og begynner jakte. Vi har gode naboer som jakter) Det bor bønder i husene rundt oss med høns (det skal vi og skaffe) kyr, sau og geit. Det er mye vilt i skogen rundt oss også.

Vi har rikelig med batterier, talgelys og fyrstikker og et par powerbanker (men disse MÅ vi bli flinkere til å lade opp) Vi har aggregat og drivstoff til det på kanne. 

Vi flagger ikke så veldig høyt at vi har alt dette fordi vi tror vi blir sett på som weirdos om vi gjør det. Men jeg er overrasket over hvor lite forberedt folk er. Nylig ble noen vannrør skiftet i nabobygda og pga uforutsette problemer ble vannet stengt noen dager lenger enn planlagt. Dette var en varslet nedstegning og allikevel ble butikker tømt for vann og folk hadde forberedt så lite at de bla kom hit ut for å fylle etter dunkene sine... 

Jeg prepper ikke fordi jeg er redd for krig eller zombieapolalypser men fordi det hvert eneste år er bygder som isoleres etter ras, i snøstorm eller uvær. Vi er sårbare fordi vi er avhengige av bilveier som ligger i sjøkanten og som jeg tenker fort kan forsvinne hvis det blir feks orkan og bølgene blir kraftige nok. 
Jeg vet at vi som bor på bygda desverre er de siste som prioriteres hvis noe skjer og når man bor litt avsides blir man ganske vant til å måtte klare seg mest mulig på egenhånd. 

For de som er redd tyver og amerikanske tilstander som på film så viser mange undersøkelser at folk tvert om går sammen og hjelper hverandre. Etter Hurricane Katarina skjedde det mye innbrudd i butikker etter orkanen men nesten alle innbruddene var folk som hentet ut ting til andre enn seg selv. Folk gikk sammen og hjalp hverandre fremfor å rundstjele hverandre. 

Anbefaler også episoden Prepping och Återuppbyggnad i podcastserien P3 Dystopia. (Ligger ikke bak betalingsmur)

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

Nå som snøværet har gitt fullstendig kaos for oss søringer, hvem har hatt bruk for preppingen? 

Selv er jeg glad for at familien har tatt grep på forhånd mtp strømbrudd når vi ble uten strøm og i tillegg snødde inne lenger enn forventet. 

Jeg fant også ut at det må lagres litt mer drivstoff. Snøfres + aggregat + at guttungen glemte å fylle drivstoff på bilen, gjorde at lageret gikk tomt tidligere enn beregnet. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Prøver å få litt liv i denne tråden igjen. Jeg skal gå igjennom «nød-lageret»mitt idag.
Hva er det viktigste jeg må ha utenom mat/vann?Noe jeg ikke har tenkt på kanskje?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

evybergen skrev (På 24.1.2024 den 12.47):

Hva er det viktigste jeg må ha utenom mat/vann?

Desinfiserende servietter o.l. er kjekt å bruke. Ikke fryser det og en slipper å bruke vann. 

Andre ting:

Tenk over rutiner for avfallshåndtering av (søppel og avføring).

Få god oversikt over nærområdet og hva det inneholder av ressurser etc. Hva kan du plukke og sanke (selv i urbant miljø finnes det næringskilder). Hvor er det snarveier for å komme seg raskt ut, dersom noe skjer og du må flykte. Er tilfluktsrom et alternativ og hvor er nærmeste? Hvor skal du møte familie/venner i en krisesituasjon? Hvordan kommunisere dersom nettet er nede? 

Flere som har forslag til hva som bør gjøres hvis krisen rammer? Scenarier; alt fra krig til isolert i en uke, hva enn du tror skjer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det like trygt å spare kran-vann i tomme brusflasker, som kjøpevann? Som lagres i rom-temp mener jeg. (Til drikking). Vi har godt kran-vann her men føler at det ikke blir hygienisk nok til lagring om man gjør slikt selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (4 timer siden):

Er det like trygt å spare kran-vann i tomme brusflasker, som kjøpevann? Som lagres i rom-temp mener jeg. (Til drikking). Vi har godt kran-vann her men føler at det ikke blir hygienisk nok til lagring om man gjør slikt selv? 

Du skyller flaskene med klorblanding og lagrer vannet som vanlig. Husk å bytte ut vannet med jevne mellomrom.

Sikker Hverdag har en god fremgangsmåte for lagring av vann. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

evybergen skrev (På 24.1.2024 den 12.47):

Hva er det viktigste jeg må ha utenom mat/vann?Noe jeg ikke har tenkt på kanskje?

Alternativ varmekilde er kanskje det viktigste å tenke på i tillegg, nå på vinteren?

Her synes jeg litt synd på gjengen som bor i plastforsegla smarthus med balansert ventilasjon, uten andre varmekilder enn strøm. Det går bra bare så lenge det er strøm i ledningen. 

Og det er visst ingen selvfølge lenger. 20.000 rundt om i Trøndelag mistet strømmen i dag:

https://www.nrk.no/trondelag/scandic-stiklestad-har-vaert-stromlose-i-4_5-time-_-matte-avlyse-konsert-1.16748315

Endret av Lonehill
La til link.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miniomelett skrev (På 28.1.2024 den 9.32):

Det blir sagt at kjøpevann, lagret mørkt, holder lenger en å tape kranvann,  i militæret hadde vi klortabelleter med en nøytraliseringstabellet, når vi fylte drikkeflasker fra bekker og andre vannkilder. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (På 25.1.2024 den 16.50):

Flere som har forslag til hva som bør gjøres hvis krisen rammer? Scenarier; alt fra krig til isolert i en uke, hva enn du tror skjer. 

Tenker på store barn som har flyttet ut men som kanskje ikke er helt voksne likevel. 
Jeg ville laget en nødsekk til dem som ble med på flyttelasset, slik at de hadde bedre sjangser for å komme seg trygt hjem i en krise. Avhengig av avstand så ville jeg lagt med kart og kompass, sovepose mm., lifestrawflaske, turmat, tennstål osv. Dette krever selvfølgelig at de har blitt opplært i bruken. Kunne tegnet inn en rute på kartet, og evt gått den sammen en gang.

Det er lurt å ha snakket med noen snille naboer om ting som kan skje, og avtale å hjelpe hverandre. Jeg har snakket nylig med en eldre nabo som nå skulle gå til innkjøp av vann til seg selv. Selvfølgelig vil man hjelpe hverandre i nøden, men jeg har ikke lyst til å gi bort vannet som jeg planlegger skal være til min familie og barn, så prøver å få de fleste rundt meg til å tenke på sitt eget ansvar ovenfor seg selv og ikke bare tenke «det ordner seg nok på et vis».

Dersom kommunikasjonsnettet forsvinner (mob) så kan man feks ha jaktradio sammen med familie eller venner, så man kan holde hverandre oppdatert eller hjelpe ved behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
On 2/5/2024 at 2:51 PM, Chandria said:

Det er lurt å ha snakket med noen snille naboer om ting som kan skje, og avtale å hjelpe hverandre. Jeg har snakket nylig med en eldre nabo som nå skulle gå til innkjøp av vann til seg selv. Selvfølgelig vil man hjelpe hverandre i nøden, men jeg har ikke lyst til å gi bort vannet som jeg planlegger skal være til min familie og barn, så prøver å få de fleste rundt meg til å tenke på sitt eget ansvar ovenfor seg selv og ikke bare tenke «det ordner seg nok på et vis».

Men er det lurt å stå frem som prepper?

Å minne folk om beredskap bør skje anonymt eller liksom rakke ned på seg selv, "herregud så dårlig forbredt jeg er hvis Putin banker på døra". Da har man likevel påminnet andre om beredskap uten å kaste mistanke på seg selv.

For hva er definisjonen av en prepper? jo, det er de som har skrytt av å omhyggelig ha samlet og organisert mat og utstyr til han ene våpengale psykopaten i borettslaget.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

miniomelett skrev (På 28.1.2024 den 9.32):

Etter hva jeg har lest så er kranvannet hvis det er kommunalt, og ikke brønnvann tilsatt litt klor fra vannanlegget. Og da vil det holde lenger enn helt reint flaskevann.

Men ville nokk kjøpt inn noen 5-10 liters vanndunker istedenfor å drive med tomme brusflasker. Vanndunker koster jo veldig lite. Og noe å tenke på hvis man velger 20 liters dunker eller mer er at man må klare å løfte, bære og håndtere dem. Derfor bedre med 5-10 liters dunker som veier mindre.

Endret av LeveMannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Gjenoppliver denne tråden for å gi litt tips til de som ikke er forberedt.

Litt for å skape engasjement og fordi det blir lettere for oss preppere hvis andre også er forberedt og ikke plyndrer butikker og kommer på døra til oss.

Vi står ovenfor mange trusler på én gang nå:

*fare for krig

*klimakrise

*ødelagt infrastruktur pga flom og uvær

*havstigning

*store mengder klimaflyktninger som kommer fra land som ikke har vann

*Norge er dårlig selvforsynt med mat (kun 3% dyrka mark)

*insektdød

*forstyrrelser i matforsyning i verden

*mangel på kunstgjødsel

*det store antallet mennesker som ikke er forberedt i det hele tatt

*ingen tilfluktsrom og kommunale planer for evakuering

*strøm og internett forsvinner pga ekstremvær, solstorm, cyberangrep

*ingen mulighet til å betale i butikker/ ta ut penger av banken

*hvis Trump blir president og trekker seg ut av NATO kommer Russland

Etter å ha lest klimakvartetten av Maja Lunde så gir det et veldig levende bilde på hva som kan skje hvis vi ikke gjør nok for å forhindre klimakrisen. Og mye av det hun skriver om i bøkene skjer allerede.

Flom, demninger som brister, ødelagte veier, strømmen forsvinner ved storm, ødelagte avlinger.

Prewalzkis hest gjorde aller mest inntrykk, der infrastrukturen i Norge blir helt ødelagt pga styrtregn og flom. Ingen fôr til husdyr fordi det ikke er tilgang til tørt høy. Da kan man heller ikke ha hester til å hjelpe seg.

Det jeg gjør for å forberede meg er: 

*Ha et stort bibliotek med overlevelsesbøker.

*Ha våpen. Trenger ikke pistol/hagle, kan bruke pil og bue og armbrøst.

*Lære å hermetisere alt og ha tomme glass til å hermetisere + ekstra gummistrikk hvis strømmen går så kan man lage middager av det som er i fryseren og hermetisere de.

*Ha bøker om hvordan hermetisere/langtidslagring av mat

*Få oss jordkjeller

*Stormsikkert drivhus

*Har skrevet ned i en notatbok alt folk skriver her som jeg ikke har tenkt på

*Se videoer på Youtube om overlevelse

*Ha et stort lager av vann, tørrvarer, hermetikk, gass, toalettartikler

*Bok om spiselige vekster og medisinplanter i Norge og sanke / dyrke disse.

*Beredskapshage med alt som trengs av grønnsaker og frukt. Poteter er ekstra viktig nå.

*Sikre hagen mot styrtregn og uvær.

*Lære å strikke, sy og hekle.

*Ha campingutstyr, soveposer, telt osv.

*Ha ved og gass til oppvarming og matlaging

*Høner til egg og kjøtt

*Kaniner til kjøtt

*Bli vant med å slakte

*Lære å lage såpe

*Handle litt og litt ekstra hele tiden for å bygge opp lageret

*Bli enig om samarbeid med naboer, venner, familie. Hva gjør man ved en evt. krise, hvor drar man hvis man ikke kan bli hjemme. Ha et lager utenfor hjemmet i tilfelle plyndring.

*Kameraovervåking av hjemmet

*Solceller, Starlink for internett, satelittelefon, walkie talkie med lang rekkevidde

*lære seg morse

Det største problemet tror jeg blir er hvor mange som er klimafornektere og ikke forbereder seg. Og som kommer på døra og vil ha hjelp hvis de hører vi er preppere.

Etterhvert må vi kanskje bure inne hagen for at folk ikke skal komme å forsyne seg. Har fått kommentarer på det allerede, hvor mye forskjellig spiselig vi har i hagen. Har vanntønner ute for å lagre vann i tilfelle det forsvinner, det kan folk også forsyne seg av.

Det eneste jeg føler vi mangler nå er solceller, et fullstendig stormsikkert drivhus, (vi ligger utsatt til) og våpen. Har lært oss å skyte men må øve mer på det, er ikke så treffsikker. Ha ekstra briller/linser liggende.

Det er ikke sikkert at noen av disse scenarioene inntreffer, men jeg føler meg så mye tryggere når jeg vet vi har gjort alt vi kan på å forberede oss. Håper flere begynner å tenke på samme måte.

Ser denne tråden nærmest har dødd ut når det er nå vi trenger den mest. Det var mye oppmerksomhet rundt det i pandemien men nå virker det som at folk flest ikke tenker så mye på det. Det kan komme en ny pandemi over natta. Og krig. Så det er best å være forberedt❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krig på grunn av vannmangel har folk drevet å skremt med i mange tiår. Det kommer ikke til å skje. Enkelt og greit fordi vann ikke er problemet, det er tilgang på billig energi som er hovedproblemet. Og kriger for tilgang til billige energiressurser har det vært mange av allerede. Med tilgang på billig energi kan man gjøre om saltvann fra havet til drikkevann, eller man kan pumpe vann innover innenlands hvis det er tørke der.

En av de suverent største krisene man kan tenke seg handler også om energi. Det er hvis strømnettet går ned i lengere perioder av en eller annen grunn. Absolutt alt i dagens samfunn er helt avhengig av et fungerende strømnett. Fra kommunikasjon, til transport, til produksjon, til varme, til betalingssystemer, osv. ALT går ned uten strøm. Og da mener jeg absolutt alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

LeveMannen skrev (På 26.7.2024 den 19.04):

Krig på grunn av vannmangel har folk drevet å skremt med i mange tiår. Det kommer ikke til å skje. Enkelt og greit fordi vann ikke er problemet, det er tilgang på billig energi som er hovedproblemet. Og kriger for tilgang til billige energiressurser har det vært mange av allerede. Med tilgang på billig energi kan man gjøre om saltvann fra havet til drikkevann, eller man kan pumpe vann innover innenlands hvis det er tørke der.

En av de suverent største krisene man kan tenke seg handler også om energi. Det er hvis strømnettet går ned i lengere perioder av en eller annen grunn. Absolutt alt i dagens samfunn er helt avhengig av et fungerende strømnett. Fra kommunikasjon, til transport, til produksjon, til varme, til betalingssystemer, osv. ALT går ned uten strøm. Og da mener jeg absolutt alt.

Enig i at energi blir en avgjørende faktor. Jeg kunne gjerne tenkt meg å være selvforsynt med strøm når strømnettet av en eller annen grunn er nede. 
Hvorfor er det fortsatt slik at de fleste med solceller på takene sine ikke får benyttet seg av strømmen sin når nettet er nede?

Løsningen til Home Power Solutions må da være genial og gjøre at man kan være offgrid i årevis? (Foreløpig opererer disse kun i Tyskland.) De selger et system til huset hvor man blant annet produserer hydrogen på sommeren med solcellepaneler. Hydrogenet blir «batteriet» som skal kunne gi strøm de månedene hvor sola ikke gir nok energi  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...