Gå til innhold

Den store preppertråden!


HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

Dette er tråden for oss som prepper. Hva har du preppet og hva er dine beste tips. Jeg har bestilt mobillader med solcellepanel i dag.

Endret av HerKommerMummi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

HerKommerMummi skrev (Akkurat nå):

Dette er tråden for oss som prepper. Hva har du preppet og hva er dine beste tips. Jeg har bestilt mobillader med solcellepanel i dag.

Spørsmålet er om mobil og internett vil fungere, vis samfunnet kollapser?

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at man vil preppe og føle at man har kontroll, men blir det atombomber over hele Europa, kan ingen prepping hjelpe oss 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hovedfokus på mat og vann, så har det jeg trenger til alle som bor her.

Har også vært inne på kommunen sine sider og sjekket hvor bomberommene er, og lastet ned kart på mob som fungerer uten nettilgang. Har ladet opp flere powerbanker.

Endret av Chandria
Skrivefeil
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunarstone skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at man vil preppe og føle at man har kontroll, men blir det atombomber over hele Europa, kan ingen prepping hjelpe oss 

Jeg tror den største risikoen heller at det kan komme atomnedfall her, som gjør at vi må holde oss inne en liten stund.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke blir noen treff i Norge, så virker vel Nrk, ihvertfall radioen? Og Norge kan vel klare å holde igang noe mobilnett innenlands. Det blir nok ikke noe internett. Serverene ligger vel så nært bombemål at det går til tusan.

Jeg tror de amerikanske atombombene som faller nært oss vil bli i russland. Russerene bomber USA, sender stort sett alt dit, pluss Frankrike og England, siden de er de eneste landene i Europa med atomvåpen. USA vil svare på et angrep med å sende alt de har mot Russland. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurt å ha noe kontanter, vann og havregryn, har også vedfyring til oppvarming, på lenger sikt også mulighet til å dyrke poteter, ha noen husdyr og jakt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (3 minutter siden):

Lurt å ha noe kontanter, vann og havregryn, har også vedfyring til oppvarming, på lenger sikt også mulighet til å dyrke poteter, ha noen husdyr og jakt.

Hvor mye kontanter tror du er lurt å ta ut? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chandria skrev (11 minutter siden):

Jeg tror den største risikoen heller at det kan komme atomnedfall her, som gjør at vi må holde oss inne en liten stund.

Hjelper det egentlig å være inne ? Ingen hus er helt tette, så vil jo komme atomnedfall her og, HVIS det skjer.

Uansett , dere som prepper mat, følger dere lista til myndighetene? Eller hva lagrer dere , og hvor mye ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ops2 skrev (8 minutter siden):

Hvis det ikke blir noen treff i Norge, så virker vel Nrk, ihvertfall radioen? Og Norge kan vel klare å holde igang noe mobilnett innenlands. Det blir nok ikke noe internett. Serverene ligger vel så nært bombemål at det går til tusan.

Jeg tror de amerikanske atombombene som faller nært oss vil bli i russland. Russerene bomber USA, sender stort sett alt dit, pluss Frankrike og England, siden de er de eneste landene i Europa med atomvåpen. USA vil svare på et angrep med å sende alt de har mot Russland. 

 

Eksperter jeg har lest sier at hvis Putin skulle brukt atomvåpen nå, som er lite sannsynlig, så ville det vært for å skremme og ikke for å treffe mennesker eller militære mål. Pluss de kommer seg nok ikke så veldig langt. Så den mest sannsynlige plassen Putin vil droppe en atombombe nå er visstnok mellom England og Danmark, altså midt i Nordsjøen. 

Så om man først frykter at Putin trykker på den berømte knappen, så er altså vi et av landene som definitvt bør lagre opp på jod. Høyst usannsynlig at det skjer da, da er jo Putin ferdig. Atomulykker er vel et mer sannsynlig scenario, så jod bør man vel ha uansett, om noen i husstanden er under 40. 

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HerKommerMummi skrev (21 minutter siden):

Hvor mye kontanter tror du er lurt å ta ut? 

En eller annen form for å etablere elektronisk betalingsløsning vil sikkert bli prioritert, men kanskje for 2 -4 uker? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prelunia skrev (26 minutter siden):

Uansett , dere som prepper mat, følger dere lista til myndighetene? Eller hva lagrer dere , og hvor mye ?

Her har jeg vanndunker med nok til alle til 3 dager som anbefalingen sier. Har i hovedsak bare lagret mat som vi spiser ellers også slik som havregryn, knekkebrød, muslibarer, hermetikk, peanutsmør og nugattti. Bruker bare boden som lager og henter ting derfra, og skriver det på handlelista til neste gang hvor det settes bakerst i hylla. 
Har ikke så mye mat som må varmes, ser for meg at det vil kreve mye mer, og er usikker på dette med utlufting😬

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HerKommerMummi said:

Dette er tråden for oss som prepper. Hva har du preppet og hva er dine beste tips. Jeg har bestilt mobillader med solcellepanel i dag.

Jeg har alltid preppet, uten at jeg har tenkt på at jeg gjør det. Bestemor levde under 2. verdenskrig, og har også foreldre som alltid har vært opptatt av å ha lager i hus i tilfelle noe skjer. Av de tingene vi bruker ofte, har jeg alltid flere eksemplarer stående. 

Det eneste jeg har gjort nå, er å kjøpe et par ting mer til beredskapslageret som litt ekstra hvetemel, da det trolig vil øke i pris. Ellers har jeg bygget opp mitt lager over flere år og rullerer bare når jeg bruker av det til vanlig. Pleier ofte å kjøpe litt ekstra når det er tilbud. Har opplevd flere ganger å få bruk for lageret, f.eks i perioder med dårlig økonomi. Lageret mitt består av ting jeg bruker til vanlig. 

Jeg har: mel, tørrgjær, havregryn, sukker og salt, knekkebrød, pålegg som nugatti, makrell i tomat og leverpostei, diverse hermetikk som mais, lapskaus, hakkede tomater, bønner, linser, kikerter, ananas, kokosmelk, tørrmelk, spaghetti og annen pasta, ris, supper fra toro, poser Real Turmat, porsjonsposer med havregryn, musli og granola, syltetøy, nøtter og rosiner, sjokolade, tortillalefser, diverse toro-poser og kryddeposer og krydder flasker, ulike typer frø som linfrø etc som jeg bruker i baking, proteinbarer, bakepulver osv

Siden jeg ikke drikker melk har jeg endel mandelmelk og soyamelk - mye av dette kan lagres i romtemperatur. Har også dunker med vann. Et tips er å ta vare på 1,5 l flasker. De kan fylles i fall man ikke får tak i vanndunker. Har også alltid ekstra brus stående, da dette også er noe jeg handler når det er tilbud. 

Har også ekstra batterier (til f.eks radio og lommelykt), batteridrevet radio, powerbanks, førstehjelpsskrin, ekstra medisiner og linser (under pandemien opplevde jeg at det siste var lurt, da medisiner jeg bruker gikk tomme), ekstra sanitærartikler, søppelsekker, plastposer, stearinlys og telys, våtservietter og tørkeruller. 

Jeg kjøper ofte kjøttdeig og kylling når det er tilbud og fryser ned, slik at jeg alltid har ekstra kjøtt i fryseren. 

Endret av Carrie_S
  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis man lagrer masse ting og er godt forberedt, vil da ikke bare noen som er større og sterkere komme og ta det? Eller tenker dere våpen også?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vurderer å dyrke noe, snart vår.

Hvor lurt er det å stå frem som prepper da? Man blir jo den første som får "besøk" hvis ting tilspisser seg.

Endret av LCFA
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Mwanafunzi said:

Men hvis man lagrer masse ting og er godt forberedt, vil da ikke bare noen som er større og sterkere komme og ta det? Eller tenker dere våpen også?

Det kommer vel an på hvor høyt man snakker om det. Jeg tenker at det ikke er noe problem å nevne det anonymt i et forum hvor man diskuterer det. 

Jeg har ikke våpen. Det har jeg vel ikke lov til, siden jeg ikke har gjennomgått noe kurs for det. De eneste jeg kjenner som har våpen hjemme, er mennesker som bruker det til jakt. 

Endret av Carrie_S
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Carrie_S skrev (4 minutter siden):

Det kommer vel an på hvor høyt man snakker om det

Mulig. Jeg tenker at de som ikke har vil ta fra de som har om det kommer så langt, og at man da enten må forberede seg også på den biten eller kunne være helt avskårer fra folk. 

Men «vanlig» beredskap for tre dager blir jo selvsagt noe annet.

Personlig hadde jeg tenkt våpen, om det er lov å si, og har også tilgang på det.

Endret av Mwanafunzi
Tilføyer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Mwanafunzi said:

Mulig. Jeg tenker at de som ikke har vil ta fra de som har om det kommer så langt, og at man da enten må forberede seg også på den biten eller kunne være helt avskårer fra folk. 

Men «vanlig» beredskap for tre dager blir jo selvsagt noe annet.

Personlig hadde jeg tenkt våpen, om det er lov å si, og har også tilgang på det.

I tilfelle krig har vi en plan som innebærer å komme oss til noen som bor på et strategisk lite viktig sted, med få mennesker og med skog og vann i umiddelbar nærhet, og som eier våpen. Men jeg tror aldri vi får bruk for den planen 🙂 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte alt på beredskapslista den kom i 2018, så nå har jeg bare litt ekstra fokus på å etterfylle når jeg går tom for noe. I dag ble det en ekstra pakke batterier og noen telys, samt to pakker knekkebrød og litt hermetisk pålegg. Vanndunkene mine begynner å bli noen år, så burde vel kanskje ha bytta de ut. Men gammelt vann er vel ikke det største problemet hvis noe skulle skje. Ellers passer jeg på at DAB-radioen og powerbanken alltid er fulladet. Føler meg ikke som noen crazybanana prepper akkurat, det er ikke mye som skal til for å være bittelitt forberedt på krise.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også redd for at noen skal komme å ta mat og vann her,hvis folk blir desperate. Har derfor spredd mat og vann flere forskjellige steder i leiligheten. Har et hovedlager da og flere mindre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...