Gå til innhold

Den store preppertråden!


HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

Syltetøy,Sjokade,tartex,nøttesmør

Anonymkode: e88b2...12b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spekemat er det åpenlyse svaret for meg. Alt som er salta, tørka og speka . 

Anonymkode: 6204d...924

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med turmat? Frysetørket som man heller kokende vann over. Veier lite og tar lite plass. 

Anonymkode: 53d56...8ed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baconost på tube.

Spiste dette hver dag i 5 år (hele utdannelsen min), så jeg er klar for unntakstider.

Anonymkode: f7d36...79f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid mye spekemat, syltetøy og litt peanøttsmør liggende. Kombinert med brødmat fra fryseren hadde vi klart oss hvertfall en uke uten problem. 

Har derimot for lite væske/vann så tenker skaffe en dunk og fylle med vann. Har vedovn som kan brukes til å koke på om det trengs.

Anonymkode: 336a4...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har kjøpt diverse tuber med mat. Hatt med oss disse i telt på i 2 uker, så vet det holder seg. Har også kjøpt peanøttsmør for kalorier. 

Anonymkode: ecd1f...1af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt følgende: makrell i tomat, leverpostei, nugatti, sjokoladepålegg i skiver peanøttsmør og diverse syltetøy.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan også passe på å alltid ha en ekstra kartong egg, og så rullerer man hver gang man kjøper nye :jepp:

(Nå så jeg at det var tipset om før, men jaja skader ikke å nevne det en gang til 😊)

Endret av Rumle
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 20 kg mel, surdeigskultur, 5 kg pasta, 10 kg ris, 5 kg havregryn, posesupper, posesauser, 20 kg poteter, en fryser full med kjøtt, 50 kg salt, et glass kokosfett, 2 liter olje, tubepålegg, 3 doble pakker knekkebrød… 

men bortsett fra saltet er egentlig dette det jeg har i huset til vanlig. Vi har matbod i kjelleren og jeg liker å ha lager.  
 

vi har også stor hage med mulighet til dyrking. En liten etablert hobbyhage nå, og muligheter for å utvide ved behov. Vi har også et frølager med basisgrønnsaker til dyrking. 
Men med tanke på situasjonen nå så tviler jeg på at vi får bruk for det. Atomutslipp er ugreit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

 

Her liker vi hverken makrell i tomat eller leverpostei, så honning, peanøttsmør, syltetøy (uff, blir litt kvalm av tanken på å spise dette i 3 dager...)

Anonymkode: 97af7...bfa

Det er jo mange ulike scenarioer her. Om vi feks får atomnedfall så vi ikke får handlet, så funker strømmen. De fleste har vel en del i kjøleskapet og fryseren. Jeg tenker ihvertfall å tømme de lagrene først, om det kommer til det. Så får tørrvarelageret tømmes om strømmen skulle gå eller det skjer noe langvarig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, Rumle said:

Man kan også passe på å alltid ha en ekstra kartong egg, og så rullerer man hver gang man kjøper nye :jepp:

(Nå så jeg at det var tipset om før, men jaja skader ikke å nevne det en gang til 😊)

I andre land lagres egg i romtemp men har kortere holdbarhet. Norge er faktisk eneste jeg vet om som kjøler de. 
så norske salmonellafrie egg er gode i 1 mnd + om kjøleskapet ryker.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cuntzilla skrev (På 3.3.2022 den 13.58):

 Så den mest sannsynlige plassen Putin vil droppe en atombombe nå er visstnok mellom England og Danmark, altså midt i Nordsjøen. 

 

Altså midt i oljeplattformriket som vil ødelegge alle platformer og gjøre oss avvhengig av russisk olje og gass. Dette vil gi nedfall over store deler av vestlandet med normale vindretninger og trolig gi en sunami som skyller inn over kysten av vestlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte jodix for over en uke siden fra vitusapotek. Har ennå ikke fått dem. Hamstrerne ødela igjen. Hva ellers nytt?

Endret av elskermenn
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjøpte faktisk litt Real turmat i går, tre frokoster og tre middager pr person. I tillegg kjøpte jeg noen vannflasker som blir plassert i boden. Har mye av det andre på lista som en naturlig del av husholdningen. Har ikke sovepose, men det er nok av pledd og dyner i huset. 

Men det jeg gjør som et tiltak om dagen, er at jeg sørger for at elbilen har minimum 300 km på "tanken". Bilen fungerer jo både dabradio, powerbank og fremkomstmiddel (har jo i tillegg Teslas biohazard mode 🤣), så kan kjøre i noen gitte kriser.

Men jeg orker ikke å bli helt doomsday prepper. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apis skrev (På 3.3.2022 den 13.25):

Spørsmålet er om mobil og internett vil fungere, vis samfunnet kollapser?

Elin fikser nett fra verdensrommet.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prepping for ulevelige kår.. hadde ikke orket å bli en av veldig få gjenlevende i en grå ødelagt verden for en hver pris.. maten tar slutt en dag det er bare å utsette det umulige sånn jeg ser det hvis det skulle bli SÅ ille at man må preppe for å overleve ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apropos prepping. Jeg pleier å ha seks-åtte 1.5 liters flakser med vann hjemmet til vanlig. Det er ment til å være en flaske per dag. Innkjøp gjør jeg på fredag eller lørdag. Det er alltid vannflasker i hyllene på de dagene. Bortsett fra lørdag uke 9. Da hadde hamstrerne vært å plukket fra både den ene og andre butikken. Jeg kjøper dette vannet fordi vannet i springen min har en kobber aktig smak og utleier er ikke enig. Derfor kjøper jeg vann på flaske. Det smaker mye bedre. Igjen, hamstring er destruktivt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...