Gå til innhold

Den store preppertråden!


HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

JegMotStrømmen skrev (17 minutter siden):

Har preppet det som sto på den lista vi fikk for noen år siden. Og slenger med et tips jeg fikk av en gammel dame, grovsalt. Går strømmen så blir maten i fryseboks dårlig fort, forleng holdbarheten ved å salte ned maten. 

Det er første gang jeg har hørt noen nevne grovsalt.👍 Alle burde ha en sekk grovsalt stående.

Ikke glem beholdere til å salte ned maten i. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 8/3/2022 at 3:47 PM, Lonehill said:

Har du gjort noe for å sikre alternativ energiforsyning til vinteren i tilfelle det skulle bli strømrasjonering? 

Det er egentlig kun vedfyring og stearinlys som jeg har som alternativer per i dag. Har ved for hele vinteren, men vil utvide vedlageret til en 10m3 med ved.

Tenker alternativet må være bærekraftig. Mulig jeg kommer til å investere i ett større solcellepanel koblet opp til en batteribank. Dette er dyrbart prosjekt.
Solcellepanel på alle tak vil kunne dekke opp til 30% av dagens forbruk. Dersom jeg kjører på med nattsenking vil det og hjelpe. Har hus fra 2010 så det er 4x så isolert som eldre hus, det vil si at der et eldre hus mister varmen etter 1 døgn, mister huset jeg har varmen etter 4 døgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altmuligmannen skrev (6 timer siden):

Det er egentlig kun vedfyring og stearinlys som jeg har som alternativer per i dag. Har ved for hele vinteren, men vil utvide vedlageret til en 10m3 med ved.

Tenker alternativet må være bærekraftig. Mulig jeg kommer til å investere i ett større solcellepanel koblet opp til en batteribank. Dette er dyrbart prosjekt.
Solcellepanel på alle tak vil kunne dekke opp til 30% av dagens forbruk. Dersom jeg kjører på med nattsenking vil det og hjelpe. Har hus fra 2010 så det er 4x så isolert som eldre hus, det vil si at der et eldre hus mister varmen etter 1 døgn, mister huset jeg har varmen etter 4 døgn.

Solcelleanlegg blir for voldsomt. Blir det strømløst, er ved og petromax hovedalternativet. Jeg har en gasskoketopp jeg fant på Finn liggende, så jeg kan bytte komfyr. Har en del kilo gass stående og en gassovn til badet. I turkassa ligger det en Biolite, som gjør det mulig å lade batterier hvis alt annet er dødt.

Vurderer å kjøpe et lite bensinaggregat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Bor på et lite sted med ustabilt strømnett, så min familie og jeg har "preppet" i noen år nå. Har rullerende spiskammers når det kommer til mat, enkel kjøkkenhage, egne brønner, ekstra drivstoff og mye annet av det som er vanlig å ha.

Det jeg har vært heller dårlig på, er hundefôr. Tenkte å kjøpe inn boksemat i tillegg til tørrfôret de har nå. Vurderer også et enkelt solcelle anlegg til hønsehuset som skal bygges. 

Må legge til én ting. Det virker som om mange er flinke til å ha et lite beredskapslager med vann, mat og toalettpapir i hus. Men hvor mange tenker på avfallshåndtering i tilfelle SHTF? Både avføring og søppel må fjernes på en hygienisk måte. Hvordan løser folk dette? Selv har jeg utedo (med egnet sted å kunne tømme denne ved behov) og så står en enkel forbrenningsovn på listen over ting som må ordnes. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå orker ikke jeg å lese gjennom alt her. Men jeg bør jo lagre endel vann, kan jeg lagre det på utebod? Sjangsen for at det fryser om vinteren er stor men har ikke plass til å lagre så mye vann innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

spurven123 skrev (12 timer siden):

Nå orker ikke jeg å lese gjennom alt her. Men jeg bør jo lagre endel vann, kan jeg lagre det på utebod? Sjangsen for at det fryser om vinteren er stor men har ikke plass til å lagre så mye vann innendørs.

Du kan fint lagre vann på et sted som fryser. Men jeg anbefaler deg å kjøpe dunker å ha vannet på og ikke bare kjøpe inn ferdige 5 liters dunker fra butikken. Fyll opp dukkene til de er litt over halvfulle og ta en test-frysing. Da får du sett om du har kanner som holder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur det kan vere lurt å tenkja litt enekelt. 

vann, varme, mat. 

Det går ikkje ann å vere forberedt på alt. Berre tenk på kaosfaktoren. Plutselig faller noko i hovudet på deg liksom. 

Men man kan vere forberedt på det meste av vanlige kvardagsproblemer. Eg syntest det var grådig praktisk å ete det vi hadde i huset når covid kom. 

 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forundrer meg at ikke flere nevner våpen. Kollaps av lov og orden er det første som vil skje når samfunnet kollapser. I tilfelle blackouts vil kriminaliteten eksplodere. Folk bør danne borgervern, og samarbeide med venner og naboer om å danne forsvarsgrupper.

 

Politikerne og myndighetene jobber som forventet ræva av seg for å frata borgerne våpen og gjøre dem forsvarsløse. Kriminelle vil alltid få tak i våpen, også automatvåpen, som er forbudt for lovlydige borgere.

 

”Når det blir kriminelt å ha våpen, er det bare de kriminelle som har våpen.”

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

amit skrev (6 timer siden):

Det forundrer meg at ikke flere nevner våpen. Kollaps av lov og orden er det første som vil skje når samfunnet kollapser. I tilfelle blackouts vil kriminaliteten eksplodere. Folk bør danne borgervern, og samarbeide med venner og naboer om å danne forsvarsgrupper.

Politikerne og myndighetene jobber som forventet ræva av seg for å frata borgerne våpen og gjøre dem forsvarsløse. Kriminelle vil alltid få tak i våpen, også automatvåpen, som er forbudt for lovlydige borgere.

”Når det blir kriminelt å ha våpen, er det bare de kriminelle som har våpen.”

Ta det helt med ro. Det der er tatt godt vare på, men her i Norge organiserer vi slikt. Det kalles Politiet, Heimevernet og Det frivillige skyttervesen.

Stort sett hver grend i Norge har allerede ei organisert gruppe med bevæpna, sivile privatpersoner. De går bare ikke rundt og veiver med våpen på amerikansk vis sånn til daglig. Alle kan melde seg inn i disse gruppene med frivillige skyttere. Du også. Der møter du naboer og venner med våpen. Forutsetningen er at du har et våpen selv. Du får faktisk ikke kjøpt våpen i Norge uten at du blir med i ei av de frivillige våpengruppene, så du er nødt til å organisere deg hvis du vil eie et våpen. De kalles skytterlag. Når de møtes, kalles det skytterstevne.

Organisasjonen for frivillige bevæpna grupper i Norge kalles DFS (Det frivillige skyttervesen) og står sterkt, spesielt utefor byene. Det er trolig bare byfolk som ikke har hørt om dem. DFS ble dannet av Stortinget i 1892 og organiserer i dag 150.000 aktive skyttere over hele landet. 18.000 medlemmer er under 18 år.

Helt til 2016 lød formålsparagrafen til Det frivillige skyttervesen slik:

Sitat

Det frivillige Skyttervesens mål er å fremme praktisk skyteferdighet innen det norske folk og derved dyktiggjøre det for landets forsvar.

Nå er da også nordmenn blant verdens mest bevæpna folk i utgangspunktet. Det er ikke mange som er klar over det, men Norge står på 16.plass blant verdens 195 land når det gjelder antall skytevåpen pr. innbygger. De fleste i Norge som mener de har bruk for å eie et våpen, eier et våpen. Og så holder de kjeft om det.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gun-ownership-by-country

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Lonehill said:

Ta det helt med ro. Det der er tatt godt vare på, men her i Norge organiserer vi slikt. Det kalles Politiet, Heimevernet og Det frivillige skyttervesen.

Stort sett hver grend i Norge har allerede ei organisert gruppe med bevæpna, sivile privatpersoner. De går bare ikke rundt og veiver med våpen på amerikansk vis sånn til daglig. Alle kan melde seg inn i disse gruppene med frivillige skyttere. Du også. Der møter du naboer og venner med våpen. Forutsetningen er at du har et våpen selv. Du får faktisk ikke kjøpt våpen i Norge uten at du blir med i ei av de frivillige våpengruppene, så du er nødt til å organisere deg hvis du vil eie et våpen. De kalles skytterlag. Når de møtes, kalles det skytterstevne.

Organisasjonen for frivillige bevæpna grupper i Norge kalles DFS (Det frivillige skyttervesen) og står sterkt, spesielt utefor byene. Det er trolig bare byfolk som ikke har hørt om dem. DFS ble dannet av Stortinget i 1892 og organiserer i dag 150.000 aktive skyttere over hele landet. 18.000 medlemmer er under 18 år.

Helt til 2016 lød formålsparagrafen til Det frivillige skyttervesen slik:

Nå er da også nordmenn blant verdens mest bevæpna folk i utgangspunktet. Det er ikke mange som er klar over det, men Norge står på 16.plass blant verdens 195 land når det gjelder antall skytevåpen pr. innbygger. De fleste i Norge som mener de har bruk for å eie et våpen, eier et våpen. Og så holder de kjeft om det.
https://worldpopulationreview.com/country-rankings/gun-ownership-by-country

Takk for informasjonen. Dette var jeg faktisk ikke klar over. Da må oppfordringen til alle bli at de melder seg inn i DFS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

amit skrev (17 minutter siden):

Takk for informasjonen. Dette var jeg faktisk ikke klar over. Da må oppfordringen til alle bli at de melder seg inn i DFS.

Oppfordringen er at DU melder deg inn i DFS.👍

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/6/2022 at 12:59 PM, AnonymBruker said:

Leverpostei, makrell i tomat og honning. Men hva annet kan holde seg i "flere år" av pålegg? 

Anonymkode: 2bfe1...6d3

For holdbarheten er det viktig hvordan de lagres og at metallbokser ikke har bulker. Her har butikkene noe å lære, noen steder bare slenges de rundt i store kar istedenfor å være stablet og får da bulker i butikken eller når de fraktes dit.

Bokser med tunfisk holder noen år.

For de litt mer luksusavhengige holder vel sånne lange rødvinspølser et par år også.

image.png.6ab65ec5cd963c764be8843a1763c22c.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lonehill skrev (På 27.10.2022 den 19.58):

Du får faktisk ikke kjøpt våpen i Norge uten at du blir med i ei av de frivillige våpengruppene,

Jo.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Magrat skrev (På 8.11.2022 den 10.43):

https://tv.nrk.no/se?v=MDFP12700322

Helene sjekker ut preppere.

Fint program 😊👍

Syenes du?

Jeg synes hun her valgte to preppere som kanskje skulle vært litt skjermet og kanskje ville hatt godt av å snakke med noen som er flinke på samtale som terapi.

Endret av Snok1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Troyamin skrev (18 timer siden):

Hva har DU preppet den siste tiden?🙂

Ingenting. Den siste tiden har jeg holdt meg innendørs pga sprengkulda, og spist opp lageret med knekkebrød, og alle påleggrestene, og tømt fryseboksen. Det siste jeg kjøpte ekstra var tomatsuppeposer, det var tilbud, så tok med en bunke. De ligger urørt i skapet enda. 

Hvis det blir en virkelig krise/ gedigen katastrofe, som fører til matmangel over tid, så vil kriminalitet bli omfattende. Og i en hungerdnød så blir dyra fort mat, og deretter kommer fort kannibalisme. Kannibalisme er mer vanlig i store nøder enn de fleste er klar over, eller forbredt på.

Noe å tenke på for de som har mulighet, lagringsplass, og prepper:

Tørrvarer og frø(til å både spire og dyrke). Linser, erter, bønner, Salt, div mel, sukker, kaffe. Fett/oljer, buljong, popkorn, sukkertøy, karameller, kakaopulver, tørrmelk, turmat, pasta, spekepølser, tennstål, fyrstikker, lighter, stearinlys, øks, gaffateip til reparasjoner av alt fra klær til sko,presenning, liggeunderlag, varme klær, sovepose, sysaker, saks, div verktøy, tabletter til å rense vann med, eller vannfilter, powerbank, bærbart solcellepanel til turbruk, ekstra mat til dyra, bæsjeposer, toalettpapir, ny tannbørste, smertestillende, bind, tamponger, batterier, lykt, radio, bøker, sigaretter for byttehandel, tålmodighet, og godt humør:popcorn:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...