Gå til innhold

Den store preppertråden!


HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

Jeg har gjort dette i flere år, og rullerer matvarene i boden, tar jeg noe derfra, kjøper jeg nytt. 
 

Er oppvokst med bønder, orkan, strømløse dager så er alltid klar 😎
 

Om strømmen skulle bli borte så har jeg mye salt stående slik at vi kan salte kjøttet som er i frysen, og vi har røykeskap der vi kan røyke maten og 😉

Har vedovn og mye ved om det er vinter, så vi vil holde oss varme. Og mye skog rundt huset om vi blir tom for ved. 
 

Har elv rett ved oss, så får tak i vann. Men burde kanskje lagret tilfelle atom.

Har hytte ved sjøen, der vi har en fjøs med stor gård og. 

Har lakseelv som vi eier, som vi får laks av. 
Torsken svømmer rett utafor vinduet. 
Har båter. 
 

Poteter/grønnsaker dyrker vi selv.
 

Jeg har mel for over 1 år. Ink grov mel og gjær.

Mye hermetikk middag/hermetikk pålegg.Ketchup, Grøt, potetestapp, turkjeks, mellombar,kavring, krydder(++)buljong, spaghetti,nudler, ris, pasta, posesupper, knekkebrød, syltetøy, oljer, mye pastasauser,bogskinker,oboy, saft, nughatti, mye gryn, havregryn, kakao, bake ting, sukker, sirup, honning, såper, tannkrem, bind, batteri, antibac, fyrstikker, poropan til grillen, telys, kokebok, vitaminer, kattemat, smertestillende, vaskemiddel, toalettpapir, snop, osv 😳

Har 2 fulle frysere med kjøtt og fisk.

Regner med vi skulle klart oss i mange år 😆

 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk tak i hele to flasker FP vann 😂 Så nå er preppingen i gang. Tomt for vann overalt jo. Skal kjøpe inn en del pastamel og pastasaus, og så det som er på den beredskapslisten. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat fått handlet inn det siste nå, tror jeg. Har en egen liten bod i huset jeg kan bruke. 😅 Trodde ting kom til å være vanskeligere å få tak i, men alt på listen var det masse av. Kjøpte 80 halvlitersflasker med vann. Og ekstra rødsprit og gass til stormkjøkkenene. Jod kjøpte jeg forrige uke og fylte opp tankene på bilene. Har ikke fått tatt ut så mye kontanter enda, har 1500kr nå, så det må jeg fikse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det kanskje ikke noen kortvarig krise vi står overfor, der det holder med en ekstra pakke egg i kjøleskapet.

Ukraina har lagt ned forbud mot eksport av mat ut året. Det betyr at ingen får kjøpt korn eller matolje fra Ukraina til høsten. Russland får vi ikke lov å kjøpe mat fra. Da er 30% av hvetemelet borte fra verdensmarkedet. Tyrkia og Italia varsler ifølge Nettavisen at de vil slutte å eksportere pasta.

Brasil varsler reduksjon i soyaleveransen til sommeren på grunn av tørke og gjødselmangel. Det betyr mindre protein i kraftfôret til griser, kyllinger og melkekyr og mindre bacon, kyllingbryst og ost i butikken.

Andre land struper allerede mateksporten og Norge er avhengig av å importere mer enn 50% av det vi spiser.

Bør vi gjøre noe for å preppe matskapet før vinteren? Eller skal vi stole på at REMA ordner biffen?

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber sakte men sikkert med prepping. Samboeren min var litt skeptisk i starten, men nå begynner han å se greia tror jeg. Hørte at han plutselig snakker ivrig til en kompis om at vi snart var ferdig med preppingen vår, han som har ledd av meg og listene mine senest for et par dager siden.

I dag kjøpte vi en Jerrykanne på 20 liter for å fylle med drivstoff, den siste i hele byen tror jeg, og to poser med vedbriketter i tilfelle strømbrudd.

Tidligere har jeg stacket opp på både kjøkkenpapir, våtservietter og dopapir. For ikke å snakke om bind og tamponger. Har bare kjøpt ekstra hver gang det er salg. Salver, medisiner og kosttilskudd har jeg også bygget opp et lite lager av.

Vann er det tilsynelatende mye av i butikkene enda, så der kjøper jeg et par flakser med jevne mellomrom og plasserer i boden. 

Det vi primært mangler nå er stearinlys, dab-radio og mer vann. Kanskje et par powerbanker til, vurderer en med solcellepanel. Og mer hundemat.

Vurderer også å kjøpe større kvanta av mel, olje, sukker, ris, spagetti og andre tørrvarer vi bruker en god del av, men på en annen side har jeg mer lyst til å bruke plassen vi har til å lagre noe som er mer næringsrikt. Bor i leilighet så det er litt begrenset med plass. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

som kvinne som bor alene, har jeg null greie på slike avanserte prepping-metoder som jeg har sett på youtube, folk som har gassovn, solcelle-greier og andre rare maskiner :)

men jeg vet at om strømmen skulle gå, kan man koke mat på telys. ha 6-7 telys under en stekerist, og det koker :)

så ja, jeg blir å kjøpe mange poser med sånne telys + lightere. og hermetikk. og ris, linser. hvit ris og linser holder seg i mange år etter utløpsdato. brun ris gjør ikke det. og hvetemel kommer det dyr inni. men det finnes en metode å drepe de småkrypene, husker ikke hvordan. 

viktig med c-vitamin siden kroppen ikke produserer det selv og man kan bli alvorlig syk ved mangel.

frukt i hermetikk er også et bra alternativ, det tilsatte sukkeret kommer nok godt med som energikilde. 

holdt på å si at om man skal ha mat som holder seg veeeeldig lenge, kan man bare hamstre mc donald's "mat" - de ferdige burgerne og pommes fritten holder seg like fine år etter år 😄

 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen andre som leste tittel som "Den store PEPPERtråden"? Har sett en del Doomsday Preppers og de er jo helt fanatiske. Er vel det samme med Nordmenn som prepper, fordi det hadde jo vært litt kult om det ble krig her oppe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brumme skrev (12 timer siden):

Noen andre som leste tittel som "Den store PEPPERtråden"? Har sett en del Doomsday Preppers og de er jo helt fanatiske. Er vel det samme med Nordmenn som prepper, fordi det hadde jo vært litt kult om det ble krig her oppe?

Har sett mange av de episodene! Noen gang lurer jeg på om det er et internasjonalt preppermøtte der alle oppmøte får sin egen krise de må preppe til. Husker spesielt han som var redd for at nord- og sydpolen skulle bytte plass 🤔

Endret av dyptvann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brumme skrev (13 timer siden):

Noen andre som leste tittel som "Den store PEPPERtråden"? Har sett en del Doomsday Preppers og de er jo helt fanatiske. Er vel det samme med Nordmenn som prepper, fordi det hadde jo vært litt kult om det ble krig her oppe?

Ja, alle nordmenn som ønsker å være litt forberedt synes det hadde vært "kult med krig" :ironi:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Lonehill said:

Nå er det kanskje ikke noen kortvarig krise vi står overfor, der det holder med en ekstra pakke egg i kjøleskapet.

Ukraina har lagt ned forbud mot eksport av mat ut året. Det betyr at ingen får kjøpt korn eller matolje fra Ukraina til høsten. Russland får vi ikke lov å kjøpe mat fra. Da er 30% av hvetemelet borte fra verdensmarkedet. Tyrkia og Italia varsler ifølge Nettavisen at de vil slutte å eksportere pasta.

Brasil varsler reduksjon i soyaleveransen til sommeren på grunn av tørke og gjødselmangel. Det betyr mindre protein i kraftfôret til griser, kyllinger og melkekyr og mindre bacon, kyllingbryst og ost i butikken.

Andre land struper allerede mateksporten og Norge er avhengig av å importere mer enn 50% av det vi spiser.

Bør vi gjøre noe for å preppe matskapet før vinteren? Eller skal vi stole på at REMA ordner biffen?

Rema selger importert i større grad enn de andre kjedene, så de hadde keg ikke stolt på.

Heia landbruksoppgjøret….

tenker vi må skalere opp. Dumt at vi har brukt opp masse fin matjord på tomter og infrastruktur…..

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruen92 skrev (23 timer siden):

Akkurat fått handlet inn det siste nå, tror jeg. Har en egen liten bod i huset jeg kan bruke. 😅 Trodde ting kom til å være vanskeligere å få tak i, men alt på listen var det masse av. Kjøpte 80 halvlitersflasker med vann. Og ekstra rødsprit og gass til stormkjøkkenene. Jod kjøpte jeg forrige uke og fylte opp tankene på bilene. Har ikke fått tatt ut så mye kontanter enda, har 1500kr nå, så det må jeg fikse.

Husk å legge det i noe mus mm. ikke kan komme inn i, hvis det feks er en kjellerbod el.lign :jepp:

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rumle skrev (7 timer siden):

Husk å legge det i noe mus mm. ikke kan komme inn i, hvis det feks er en kjellerbod el.lign :jepp:

 

Takk for tips!
Er heldigvis en bod «inni» kjelleren, altså en isolert og kledd underetasje :) Har også varene på stålreoler og maten øverst, alt som ikke er hermetikk i plastkasser og mel,havregryn o.l i plastbeholdere, men viktig poeng som folk må vite!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har preppet jeg å ..men hva prepper dere for? For jeg må innrømme at når krigen begynte og det begynte å komme atrikkler om ha mat hjemme begynte jeg å kjøpe litt..

Men hvorfor? Hvorfor prepper jeg?

Om atombomben slår ned så hjelper ikke May noe( at man da er i nærheten)

Kommer det krig hit.. hjelper det lite?

Så prepper man for om strømmen går, om det blir cyber angrep? 

Hva prepper dere for?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har startet å preppe litt forsiktig, mest fordi jeg syns det er litt gøy. Vi er 2 personer, 1 hund og 1 katt og nå har vi: 

- 30 liter vann (kjøpte vanndunker). Kommer til å fortsette fylle opp. 

- Litt middagshermetikk, leverpostei, ris, pasta, syltetøy, tunfisk, knekkebrød, bønner, mais og diverse mat. 

- Stearin og telys, fakler.

- Lommelykt, powerbanker, stormkjøkken.

- Masse ved (har peis).

- Ekstra hundemat og kattemat. 

- Full tank på bilen, og ekstra diesel. 

- Alt av førstehjelpsutstyr, sårstell, paracet, ibux, metacam til dyra, flåttmiddel, lusemiddel (😆) og såpe. Jodix selvsagt da vi begge er under 40. 

- Ekstra bind og tamponger, våtservietter og toalettpapir. 

Jeg har prøvd å ikke hamstre som en gal, for det er ingenting som gjør meg mer forbanna enn de som kjøper halve butikken i panikk. Har kjøpt litt og litt. 

Vi bor veldig landlig til midt i landet og er nok ikke i en umiddelbar atombomberisiko, men nå har vi ihvertfall nok til å klare oss et par uker uten "samfunnet" om Putin skulle klikke. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Tips til de aller færskeste når det kommer til prepping. Økonomi version

Kjøp:

Noen sekker med ris

Peanøttsmør og billig boksmat

 

Har du råd, kjøp ting som kan brukes i byttehandel (som ikke går ut på dato)
Sprit, Gull og sølvmynter m.m

 

Andre tips: Flytt ut av storby, skaff fiskestang/jakt, varme klær, Peis - vedfyring. 

Edit: Brettspill (for moro)

Endret av Andreas84
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jegerleimeg

er det noen som vet hvor man kan få kjøpt slike

 

de har 25 års oppbevaring , selges på hele ebay and amazon men kan kun finne de i USA , frakt er på 1000 kr 

 

noen som vet om noen nettsider i europa som selge slike ?

s-l1600 (3).jpg

s-l1600 (2).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

On 3/3/2022 at 1:22 PM, HerKommerMummi said:

Dette er tråden for oss som prepper. Hva har du preppet og hva er dine beste tips. Jeg har bestilt mobillader med solcellepanel i dag.

Hva har jeg ikke gjort :)

Har forsyninger lagret på sikkert sted tilsvarende 1 år forbruk med mat. 
Dette er da mat som har lang holdbarhet. 
Har grønnsakshage og dyrker poteter og grønnsaker.
Utvikler eiendom og tomt tilpasset dagens samfunn og utvikling.
Vil trolig begi meg inn på solcellemarkedet og rigge opp solcellepanel som kan drifte deler av hus og eiendom. 
Har Jodtabletter som sikrer mot nedfall ved atomulykke og angrep. 
Prøver å sikre meg og mitt på alle områder i livet. Egen helse er og et viktig punkt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/11/2022 at 3:02 AM, Fruen92 said:

Takk for tips!
Er heldigvis en bod «inni» kjelleren, altså en isolert og kledd underetasje :) Har også varene på stålreoler og maten øverst, alt som ikke er hermetikk i plastkasser og mel,havregryn o.l i plastbeholdere, men viktig poeng som folk må vite!  

Jeg bruker forseglede glassbeholdere, da jeg antar plast påvirker smak noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altmuligmannen skrev (1 time siden):

Hva har jeg ikke gjort :)

Har forsyninger lagret på sikkert sted tilsvarende 1 år forbruk med mat. 
Dette er da mat som har lang holdbarhet. 
Har grønnsakshage og dyrker poteter og grønnsaker.
Utvikler eiendom og tomt tilpasset dagens samfunn og utvikling.
Vil trolig begi meg inn på solcellemarkedet og rigge opp solcellepanel som kan drifte deler av hus og eiendom. 
Har Jodtabletter som sikrer mot nedfall ved atomulykke og angrep. 
Prøver å sikre meg og mitt på alle områder i livet. Egen helse er og et viktig punkt. 

Har du gjort noe for å sikre alternativ energiforsyning til vinteren i tilfelle det skulle bli strømrasjonering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har preppet det som sto på den lista vi fikk for noen år siden. Og slenger med et tips jeg fikk av en gammel dame, grovsalt. Går strømmen så blir maten i fryseboks dårlig fort, forleng holdbarheten ved å salte ned maten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...