Gå til innhold

Den store preppertråden!


HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

3 hours ago, Cuntzilla said:

Eksperter jeg har lest sier at hvis Putin skulle brukt atomvåpen nå, som er lite sannsynlig, så ville det vært for å skremme og ikke for å treffe mennesker eller militære mål. Pluss de kommer seg nok ikke så veldig langt. Så den mest sannsynlige plassen Putin vil droppe en atombombe nå er visstnok mellom England og Danmark, altså midt i Nordsjøen. 

Så om man først frykter at Putin trykker på den berømte knappen, så er altså vi et av landene som definitvt bør lagre opp på jod. Høyst usannsynlig at det skjer da, da er jo Putin ferdig. Atomulykker er vel et mer sannsynlig scenario, så jod bør man vel ha uansett, om noen i husstanden er under 40. 

Hvorfor der? Tenker Novaja Semlja på eget territorium er mer sannsynlig der de pleide å teste atombomber for 30-70 år siden. Sånn bare for å vise at de fortsatt har sånt, hvis noen tvilte på det. Et "stabilt geni" (not) kontrollerer halvparten av verdens atomvåpen - hvordan kom vi dit. En art/et levende vesen smart nok til å finne opp atomvåpen burde også være smart nok til å ikke bruke de, men arten menneske er kanskje ikke sånn? Dette vil de undre seg over de første aliens'ene som undersøker jorden lenge etter at vi har utryddet oss selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har beredsskapslager som er anbefalt men det varer jo ikke veldig lenge når man er 4. Jeg har en stor dunk melkepulver som blir masse vafler når det nærmer seg utløpsdato. Har en god del hermetikk, både grønnsaker og frukt. Noen store dunker med proteinpulver. Potetstappepulver fremfor pasta da pasta trenger mye vann til koking. Eggepulver er kjekt å ha og jeg har til enhver tid minst 3 kg godteri i huset. Ikke mye næring men hjelper å holde humøret oppe.

Dopapir har jeg som regel minst en sekk ekstra så vi kunne klart oss noen uker men uten vann og vannpumper blir det jo ikke noe vann i doen heller. Vi har nødstrømaggregat men det trenger jo bensin og det er en av de ting det blir raskest stor mangel på. Ville begrense bruk til lade mobiler, radio osv. Varmtvann og kjøleskap er luksus, det hadde jeg ikke bruk kostbar strøm på.

Vi har ikke skytevåpen i hus men hvis noen vil ta det vi har må de være forsiktig likevel, for skarpe kniver og balltre har vi og de kan gjøre nok skade.

Jeg ville nok vært mer bekymret å få masse besøk, flere i familien vet at jeg er en hamster og jeg kunne nok ikke sagt nei til dem i en krisesituasjon. Med krise mener jeg ikke atomkrig, da håper jeg å dø umiddelbart, men naturkatastrofer eller langvarig strømstans. Greit å klare seg litt på egenhånd og ikke være fullstendig avhengig av staten for det kan ta en stund å få hjelp derfra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daraya skrev (20 minutter siden):

Jeg har beredsskapslager som er anbefalt men det varer jo ikke veldig lenge når man er 4. Jeg har en stor dunk melkepulver som blir masse vafler når det nærmer seg utløpsdato. Har en god del hermetikk, både grønnsaker og frukt. Noen store dunker med proteinpulver. Potetstappepulver fremfor pasta da pasta trenger mye vann til koking. Eggepulver er kjekt å ha og jeg har til enhver tid minst 3 kg godteri i huset. Ikke mye næring men hjelper å holde humøret oppe.

Dopapir har jeg som regel minst en sekk ekstra så vi kunne klart oss noen uker men uten vann og vannpumper blir det jo ikke noe vann i doen heller. Vi har nødstrømaggregat men det trenger jo bensin og det er en av de ting det blir raskest stor mangel på. Ville begrense bruk til lade mobiler, radio osv. Varmtvann og kjøleskap er luksus, det hadde jeg ikke bruk kostbar strøm på.

Vi har ikke skytevåpen i hus men hvis noen vil ta det vi har må de være forsiktig likevel, for skarpe kniver og balltre har vi og de kan gjøre nok skade.

Jeg ville nok vært mer bekymret å få masse besøk, flere i familien vet at jeg er en hamster og jeg kunne nok ikke sagt nei til dem i en krisesituasjon. Med krise mener jeg ikke atomkrig, da håper jeg å dø umiddelbart, men naturkatastrofer eller langvarig strømstans. Greit å klare seg litt på egenhånd og ikke være fullstendig avhengig av staten for det kan ta en stund å få hjelp derfra.

Huff, det med to har jeg faktisk ikke tenkt på. Vurderer å kjøpe en dobøtte med poser til. Hvis vi ikke kan gå ut, så må vi jo ha en løsning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HerKommerMummi skrev (3 timer siden):

Jeg er også redd for at noen skal komme å ta mat og vann her,hvis folk blir desperate. Har derfor spredd mat og vann flere forskjellige steder i leiligheten. Har et hovedlager da og flere mindre. 

Herregud går det an. Hva med å dele med de som ikke har alt eller noe? Det blir jo indre problemer med deres innstilling. 

De som prepper logisk forlater Europa og flykter nærmere Antarktis. 

Og Mummi også

Endret av elskermenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, elskermenn said:

Herregud går det an. Hva med å dele med de som ikke har alt eller noe? Det blir jo indre problemer med deres innstilling. 

De som prepper logisk forlater Europa og flykter nærmere Antarktis. 

Og Mummi også

Jeg deler det jeg synes jeg kan, ikke en millimeter mer. Å gi så det svir er kun forbeholdt egne barn og samboer. Hvorfor dele særlig med noen som har hatt alle muligheter og all mulig informasjon tilgjengelig til å kunne forbrede seg litt uten å gjøre det?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (4 minutter siden):

Jeg deler det jeg synes jeg kan, ikke en millimeter mer. Å gi så det svir er kun forbeholdt egne barn og samboer. Hvorfor dele særlig med noen som har hatt alle muligheter og all mulig informasjon tilgjengelig til å kunne forbrede seg litt uten å gjøre det?

Aner ikke hvor mange ganger jeg må nevne dette. Det er ikke alle som har fått den brosjyren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, elskermenn said:

Aner ikke hvor mange ganger jeg må nevne dette. Det er ikke alle som har fått den brosjyren. 

Mener du at voksne skal måtte få presset en statlig brosjyre opp i hånden før de skjønner at de må tenke på ting som kanskje kan skje? Status voksen burde bety å forstå at man også må prøve å finne ut ting og informasjon selv. Men det er vel dette nanny-staten har gjort med mange av oss, alt mange aldri blir helt voksne når mamma stat er overalt, selv inni hodene til folk.

  • Liker 14
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (2 minutter siden):

Mener du at voksne skal måtte få presset en statlig brosjyre opp i hånden før de skjønner at de må tenke på ting som kanskje kan skje? Status voksen burde bety å forstå at man også må prøve å finne ut ting og informasjon selv. Men det er vel dette nanny-staten har gjort med mange av oss, alt mange aldri blir helt voksne når mamma stat er overalt, selv inni hodene til folk.

Hvordan er å ha mat og vann og batterier hjemme det samme som beredskap? Jeg har lest den lista og bortsett fra batteriene og knekkebrødet er det jo som en annen handleliste lol. Herregud skjerp deg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, elskermenn said:

Hvordan er å ha mat og vann og batterier hjemme det samme som beredskap? Jeg har lest den lista og bortsett fra batteriene og knekkebrødet er det jo som en annen handleliste lol. Herregud skjerp deg...

Som ny her inne blir jeg litt overrasket over ordbruken i diskusjonen. De tre siste ordene kunne du nok spart deg. Det bidrar ikke til en konstruktiv diskusjon. 

DSB kaller det å ha disse tingene hjemme for egenberedskap. Personlig har jeg aldri behøvd en brosjyre for å tenke på sånt. Det har jeg gjort siden jeg flyttet for meg selv. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, ops2 said:

Hvis det ikke blir noen treff i Norge, så virker vel Nrk, ihvertfall radioen? Og Norge kan vel klare å holde igang noe mobilnett innenlands. Det blir nok ikke noe internett. Serverene ligger vel så nært bombemål at det går til tusan.

Jeg tror de amerikanske atombombene som faller nært oss vil bli i russland. Russerene bomber USA, sender stort sett alt dit, pluss Frankrike og England, siden de er de eneste landene i Europa med atomvåpen. USA vil svare på et angrep med å sende alt de har mot Russland. 

Det mange har vært overasket over er at mobilnettene ofte har holdt seg mye oppe i krigssoner de siste årene, i Syria og andre steder. Ikke fordi de er vanskelige å ødelegge, men trolig fordi fienden har nytte av mobilnettene selv. Både til overvåking/spionasje og fordi soldater på begge sider bruker nettene selv.

Men atomkrig vil nok ødelegge de nettene og svært mye annen elektronikk som ikke eieren ikke har puttet i faraday-bur. Test selv, putt mobilen i mikrobølgeovnen, lukk døra, IKKE start den, men prøv å ring den med en annen mobil. Hvis den ikke svarer/ringer så er den beskyttet og da kan ovnen også brukes for å beskytte annen elektronikk. Kan også teste mobil i to-tre lag av potetgullposer med aluminium på innsiden.

Og tin-foil-hatter selvfølgelig for å beskytte hodet mot den dype statens elektroniske hjernevaskingssignaler 😉

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HerKommerMummi skrev (7 timer siden):

Dette er tråden for oss som prepper. Hva har du preppet og hva er dine beste tips. Jeg har bestilt mobillader med solcellepanel i dag.

Jeg har også bestilt en, fikk idag! Har tenkt en stund på å skaffe meg en også, men tror det kan være veldig lurt å ha strøm på mobilen (eller andre ting) . 

Har også skaffet meg bærbar dab radio, jod tabletter, primus, tørrmat og vann. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LCFA skrev (41 minutter siden):

Mener du at voksne skal måtte få presset en statlig brosjyre opp i hånden før de skjønner at de må tenke på ting som kanskje kan skje? Status voksen burde bety å forstå at man også må prøve å finne ut ting og informasjon selv. Men det er vel dette nanny-staten har gjort med mange av oss, alt mange aldri blir helt voksne når mamma stat er overalt, selv inni hodene til folk.

Ja. Jeg er enig, og skammer meg litt over at jeg ikke fikk sett den brosjyren før. Skal jeg være ærlig kan det være jeg ikke har lagt merke til den, for det bare føles så fjernt. Men nå har jeg kjøpt inn det som er på listen hvertfall, og har et lite beredskapslager som er anbefalt. 

Faktisk var jeg 24 år når denne ble delt ut, og da er man jo ung og dum (ihvertfall ifølge Hadia Tajik). 

Endret av DetVarIkkeMeg
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

våpen, ammunisjon, mat, vann, ved, fyrstikker, batterier, medisiner, ullklær, gode sko, frø (frø å kunne dyrke mat etterhvert), fiskeutstyr…

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har ikke preppet noe enda, men jeg tenker å kjøpe inn litt greier i løpet av helgen. Våpen har vi (lovlige våpen innelåst i våpenskap), så noe har vi på plass. Kanskje jeg starter med å kjøpe vanndunker. Tror ikke det smeller en atombombe her i Norge, jeg tror som en annen i tråden at det eventuelt blir forurensning vi må gjemme oss for så like greit å være forberedt på den situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carrie_S skrev (16 timer siden):

Det kommer vel an på hvor høyt man snakker om det. Jeg tenker at det ikke er noe problem å nevne det anonymt i et forum hvor man diskuterer det. 

Jeg har ikke våpen. Det har jeg vel ikke lov til, siden jeg ikke har gjennomgått noe kurs for det. De eneste jeg kjenner som har våpen hjemme, er mennesker som bruker det til jakt. 

Og skiskyttere 😄 og de som driver med skyting som hobby og sport

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva gjør man hvis man må holde seg innendørs et par dager og har hund? Lære den å gjøre fra seg i dusjen, eller? Det tror jeg ikke min ville gjort... :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imsdalen skrev (8 minutter siden):

Men hva gjør man hvis man må holde seg innendørs et par dager og har hund? Lære den å gjøre fra seg i dusjen, eller? Det tror jeg ikke min ville gjort... :vetikke:

Noen dyrebutikker har sånne gressmatter som liksom er som en slags kattedo for hund. Han går nok når han MÅ uansett, men det er jo ikke så sunt for de å holde seg så lenge, tenker på de stakkars hundene og kattene uten kattedo som har fått kjeft for å gjøre fra seg inne og er livredd for det..

Kan jo kjøpe en og øve på det, det kan jo være fint å ha uansett, hvis man vil sove litt lengre en dag. Har ikke hund da så vet ikke hvordan det er i praksis. 

https://www.dyrekassen.no/petsafe-pet-loo-portabelt-toalett?sku=109575&gclid=EAIaIQobChMIyeuV5O6r9gIVEeh3Ch0WBAcsEAQYAyABEgJE9PD_BwE&gclsrc=aw.ds


https://www.musti.no/littlebigger-indoor-potty-patch?69978&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=Little%26Bigger+Indoor+Potty+Patch&from=kelkoo&gbraid=0AAAAADGtTT8t2xXGAIQ-kfsElCEz9UFOI&gclid=EAIaIQobChMIyeuV5O6r9gIVEeh3Ch0WBAcsEAQYBSABEgI7LPD_BwE

 

 

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...