Gå til innhold

Den store preppertråden!

HerKommerMummi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

42 minutter siden, Benni9 said:

Går det an å lagre vatn for en periode i brusflasker? Vis de blir skylt godt

Mener jeg lærte en gang (var nok youtube) at vann kan lagres i opptil et år. Men også mye lenger om det ikke har kom bakterier inn da du fylte den, vanskelig å unngå helt, men lagre kokt vann og vente med å fylle til det har fått ca romtemp? Jeg gjør ikke det, jeg bare fyller fra springen og roterer ca hver 3. måned. Bruker plastflasker fra mineralvann/kullsyrevann, sånne billige fra butikken. Da er sjansen mindre for "mikroflekker" av brus med ynglende bakterier som har klistret seg fast. Og noterer på de dato så jeg vet hvilke som må byttes først og hvilke jeg skal drikke av først. Lagrer de kjølig og mørkt, kjeller, men ikke så kjørlig at det av og til fryser, altså ikke veranda. Kan skade flasken å bli flyst/tint flere ganger. Noen steder selges billige vanndunker av plast 5 og 10 liter, hvis man heller liker det. Hvis mulig kok langtidslagret vann før man drikker. Kanskje gi først litt til hunden for å se etter noen timer eller neste dag om den tålte det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaskevann (uåpnet) har visst nærmest ubegrenset holdbarhet ble det sagt i forbindelse med koronahamstringen for et par år siden. Så jeg har bare kjøpt fire 5 liters dunker med vann fra Kiwi, og har tenkt å ikke bruke de (rotere), bare la de ligge til jeg virkelig trenger nødvann

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal vel bevege litt på flaskene nå og da, siden stille vann utvikler bakterier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole Brumme skrev (4 minutter siden):

Man skal vel bevege litt på flaskene nå og da, siden stille vann utvikler bakterier?

Jeg tror ikke det gjelder uåpnede flasker som er kjøpt på butikken. Ifølge Google kan bare smaken forandre seg med årene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet vi at eksport av korn og matolje fra Russland og Ukraina blir vanskelig fremover. Dermed ryker kanskje 25-30% av forsyningen på verdensmarkedet. Sør-Amerika sliter med tørke og varsler at soyahøsten blir begrensa. Gjødselfabrikker over hele Europa står stille på grunn av skyhøye energikostnader og gjødselmangel gir mindre avlinger.

For å nevne noe.

Mye peker mot en verdensomspennende matvarekrise neste vinter. Er matforsyningen neste vinter noe vi trenger å bekymre oss over nå?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta pengene dine ut av banken. Mulige investeringer kan være gull, sølv, krypto, ammunisjon og matvarelager. Hvis du ikke tar ut pengene, så ta kopi av bankutskrifter for å dokumentere hvor mye penger du har i banken. Bankene kommer til å bli utsatt for massive cyber-angrep. Et program som heter Greenshot kan brukes til å ta kopi av skjermbilder. 

https://getgreenshot.org/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benni9 skrev (15 timer siden):

Går det an å lagre vatn for en periode i brusflasker? Vis de blir skylt godt

På dsb sine sider er det informasjon om hvordan du desinfiserer flasker og dunker for langtidslagring av vann 😊

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet frem den gamle radioen vår i dag, den har både dab og fm-nett. Satt i nye batterier, sånn at vi får beskjed hvis strøm / telefon skulle bli borte. 

Vann, medisiner, mat for en stund er i orden. 

Noe mer enn dette får vi nok ikke gjort… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
Daraya skrev (På 3.3.2022 den 18.04):

Jeg har beredsskapslager som er anbefalt men det varer jo ikke veldig lenge når man er 4. Jeg har en stor dunk melkepulver som blir masse vafler når det nærmer seg utløpsdato. Har en god del hermetikk, både grønnsaker og frukt. Noen store dunker med proteinpulver. Potetstappepulver fremfor pasta da pasta trenger mye vann til koking. Eggepulver er kjekt å ha og jeg har til enhver tid minst 3 kg godteri i huset. Ikke mye næring men hjelper å holde humøret oppe.

Dopapir har jeg som regel minst en sekk ekstra så vi kunne klart oss noen uker men uten vann og vannpumper blir det jo ikke noe vann i doen heller. Vi har nødstrømaggregat men det trenger jo bensin og det er en av de ting det blir raskest stor mangel på. Ville begrense bruk til lade mobiler, radio osv. Varmtvann og kjøleskap er luksus, det hadde jeg ikke bruk kostbar strøm på.

Vi har ikke skytevåpen i hus men hvis noen vil ta det vi har må de være forsiktig likevel, for skarpe kniver og balltre har vi og de kan gjøre nok skade.

Jeg ville nok vært mer bekymret å få masse besøk, flere i familien vet at jeg er en hamster og jeg kunne nok ikke sagt nei til dem i en krisesituasjon. Med krise mener jeg ikke atomkrig, da håper jeg å dø umiddelbart, men naturkatastrofer eller langvarig strømstans. Greit å klare seg litt på egenhånd og ikke være fullstendig avhengig av staten for det kan ta en stund å få hjelp derfra.

Hvor får du tak i egg - og melkepulver? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (1 time siden):

Hvor får du tak i egg - og melkepulver? 

Amazon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våtservietter er lurt å ha på lager om noe skulle skje. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajajane skrev (15 timer siden):

Hentet frem den gamle radioen vår i dag, den har både dab og fm-nett. Satt i nye batterier, sånn at vi får beskjed hvis strøm / telefon skulle bli borte. 

Vann, medisiner, mat for en stund er i orden. 

Noe mer enn dette får vi nok ikke gjort… 

Har dere batteribank for mobil også? Vi kjøpte en som går på solceller i tillegg, er veldig fornøyd med den (kommer til å bli brukt mye på tur også) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DetVarIkkeMeg skrev (1 time siden):

Har dere batteribank for mobil også? Vi kjøpte en som går på solceller i tillegg, er veldig fornøyd med den (kommer til å bli brukt mye på tur også) 

Nei, det har vi ikke. Tenker om det virkelig smeller såpass at vi må holde oss innendørs over tid, er nok strøm og telefondekning det første som forsvinner. Tenker da at det er viktigere med radio. 
Tenåringen har sagt hun vil lade vanlige powerbank, så vi har de om det skulle være behov. 
Ikke dumt av dere å kjøpe, iallefall med tanke på at dere kan bruke det utenom «krig» også 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leverpostei, makrell i tomat og honning. Men hva annet kan holde seg i "flere år" av pålegg? 

Anonymkode: 2bfe1...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tenkt litt på dette, og funnet ut at det beste er å lage en liste over det jeg kjøper og "lagrer" og følge med på datoen. Når det nærmer seg utgåelse, ta det frem og bruke det, og heller kjøpe nytt for lagring.

Her liker vi hverken makrell i tomat eller leverpostei, så honning, peanøttsmør, syltetøy (uff, blir litt kvalm av tanken på å spise dette i 3 dager...)

Det jeg synes er noe mer komplisert, er middagshermetikk. Det bruker vi aldri. Hva kan man lagre av det? Og så er vi jo selvsagt helt uten både kokemuligheter og oppvarming på gass eller parafin. 

Men, men. Siste nytt nå er at Kina følger med, og får Kina det for seg å ta en prat med Putin, så er nok det mye mer effektivt enn alle sanksjonene og fordømmelsene tilsammen.

Anonymkode: 97af7...bfa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har også tenkt litt på dette, og funnet ut at det beste er å lage en liste over det jeg kjøper og "lagrer" og følge med på datoen. Når det nærmer seg utgåelse, ta det frem og bruke det, og heller kjøpe nytt for lagring.

Her liker vi hverken makrell i tomat eller leverpostei, så honning, peanøttsmør, syltetøy (uff, blir litt kvalm av tanken på å spise dette i 3 dager...)

Det jeg synes er noe mer komplisert, er middagshermetikk. Det bruker vi aldri. Hva kan man lagre av det? Og så er vi jo selvsagt helt uten både kokemuligheter og oppvarming på gass eller parafin. 

Men, men. Siste nytt nå er at Kina følger med, og får Kina det for seg å ta en prat med Putin, så er nok det mye mer effektivt enn alle sanksjonene og fordømmelsene tilsammen.

Liste med holdbarhet var litt lurt da. 

Middagshermetikk er ikke akkurat noe vi bruker vi heller, men har vedovn så får vel koke på den om det skulle bli aktuelt.  

Lurer mest på hvor vi skal gjøre av alt. 5 personer utgjør mye hermetikk, knekkebrød og vann🙈

Anonymkode: 2bfe1...6d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syltetøy, sardiner, peanøttsmør, sjokoladepålegg. 

Sjekk lageret en gang i halvåret. Du kan jo bruke pålegget før og fylle på.

Man må jo ikke ha middagshermetikk. Kjøp primus. Om ikke det er problemer med strømmen kan ovn og vannkoker brukes. Nudler, toro, grøt man tilsetter vann, rett i koppen. 

Nøtter, tørket frukt, salte kjeks, sjokolade, wasa knekkebrød med fyll, proteinbarer. Man må ikke ha middag. 

Tørrmelkpulver, vann og frokostblanding. 

Tomatbønner og egg (alltid ha en ekstra pakke, da holder seg selv om dato viser annet). 

Anonymkode: 53d56...8ed

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Syltetøy, sardiner, peanøttsmør, sjokoladepålegg. 

Sjekk lageret en gang i halvåret. Du kan jo bruke pålegget før og fylle på.

Man må jo ikke ha middagshermetikk. Kjøp primus. Om ikke det er problemer med strømmen kan ovn og vannkoker brukes. Nudler, toro, grøt man tilsetter vann, rett i koppen. 

Nøtter, tørket frukt, salte kjeks, sjokolade, wasa knekkebrød med fyll, proteinbarer. Man må ikke ha middag. 

Tørrmelkpulver, vann og frokostblanding. 

Tomatbønner og egg (alltid ha en ekstra pakke, da holder seg selv om dato viser annet). 

Anonymkode: 53d56...8ed

Har faktisk lurt litt på det med havregryn på listen over ting man skal ha i beredskap. Tørrmelk var ikke dumt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må jo nødvendigvis ikke ha pålegg dersom en liker lite av pålegg med lang holdbarhet. Bare å kjøpe mer av middagshermetikk, havregryn e.l. :) 

Familier som har babyer/kommende baby bør også ha morsmelkerstatning og ekstra vann lagret. Husk å sjekke holdbarheten og bytt ut etterhvert. Skulle en noen gang være i en krisesituasjon når man har baby så er det ikke gitt man klarer å amme, selv om en vanligvis gjør det. Stress og eventuell mangel på næring/væske påvirker jo slikt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...