AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #61 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Aleneforelder er for meg en som er eneste voksne i huststanden. Så deler man barn 50/50, og ikke har ny samboer/partner, så er man aleneforelder i mitt hode. Anonymkode: 1a85e...cc7 Snakk om spytte på reele aleneforeldre Anonymkode: ef71c...124 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #62 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å kalle foreldre som har delt omsorg 50/50 aleneforeldre er en voldsom utvanning av begrepet. De er ikke aleneforeldre. De er foreldre med delt ansvar. Skal man kalle mødre som har mann på sjøen som er borte halve året for alenemødre også? Anonymkode: 627ac...e86 Mannen min er borte på sjøen halvparten (i realiteten blir det nærmere 60-65%) av tiden. Føler meg noen ganger som en alenemor da, ja😂 Skulle gjerne hatt annenhver helg fri - her er jeg helt alene i tre -fire uker, men vi er sammen i tre uker og😅 Nei, jeg synes ikke man er aleneforelder om man har fri annenhver helg og en dag i uken, absolutt ikke. Aleneforelder er alene. Hele tiden. Anonymkode: 18db7...8c3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #63 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Snakk om spytte på reele aleneforeldre Anonymkode: ef71c...124 Vi som faktisk er reelle aleneforeldre bare flirer av slikt... Det blir for dumt. Anonymkode: 09e09...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #64 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): alt handler ikke om de, det handler om enkeltpersoner. I tillegg er loven klar. Man trenger ikke å være 100% alene for å få den betegnelsen. Andre har ikke et ansvar for dine følelser. Anonymkode: 3f59d...078 Men loven er også tydelig på at 50/50 ikke er alene,som som flere her i tråden hevder Anonymkode: ef71c...124 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #65 Skrevet 2. mars 2022 I mitt hode er en aleneforelder en som har det daglige ansvaret for barna. Deler man 50/50, så er man ikke aleneforeldre. Min eks kaller seg alenemor. Barna er hos henne annen hver helg, halve jula og to uker hver sommer. Når barna skal til mor leverer jeg dem med bager med rene klær og alt av sko, støvler osv. som de eventuelt kan trenge. Lørdag ringer gjerne mor og vil ha levert ski, akebrett, hjelmer osv osv. Mangler noe brøter h...... løs. For det er jo derfor jeg mottar bidrag. For to barn mottar jeg i dag i underkant av 3000 kr i måneden. Det er jeg som har den daglige omsorgen, som lager frokost og matpakker, følger med timeplaner og lekser, kjører dem på fritidsaktiviteter, arrangerer bursdager og alltid er der i hverdagen. Min eks og jeg deler foreldreansvar, og hun mottar de samme opplysninger som meg fra barnehage og skole. Det er likevel kun jeg som deltar på møter, dugnader og som har kontakt med helsevesenet når det er noe. I motsetning til mange andre som har kommentert her, hadde jeg helst sett at barna var hos meg hele tiden. Jeg bekymrer meg når de er hos moren. Har ikke behov for barnefri, som de kaller det. Anonymkode: 4a0c3...18f 1 1
Tone83 Skrevet 2. mars 2022 #66 Skrevet 2. mars 2022 Helt alene, til og med 4 netter «hjelp» i mnd er jo en stor forskjell fra å ha ungene 100% 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #67 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har tidligere tenkt at man kun var alenemor om man hadde barna 100% alene. Min mor var helt alene med oss. Nå er jeg skilt selv og far har barnet annenhver helg. Utenom det får jeg null hjelp eller avlastning, så jeg føler meg rimelig alene. I oppveksten var vi ofte hos tanter, onkler eller besteforeldre. Mens jeg nå får beskjed om at dette har jeg valgt selv, slik er det å ha barn og jeg er heldig som får avlastning annenhver helg, så dette må jeg bare fikse. Jeg har null frihet, kan ikke forlate huset etter kl. 18. Jeg kan ikke ta meg en kveldstur. Jeg kan ikke gå på toalettet i fred, jeg må planlegge når jeg skal få tatt meg en dusj, jeg kan ikke gå på cafe med venninner. Jeg får ikke noe hjelp med barnet når jeg er syk, jeg får ingen avlastning når barnet er syk. Så jeg er en aleneforelder. Så er far den kule onkelen som kommer og lager show og har energi til å finne på kjekke ting med ungen annenhver helg. Mens jeg bruker den helgen på å lade opp til to nye uker. Anonymkode: 8adfe...d9a Og vi som er 100% alene har ikke den lade muligheten. Anonymkode: 7a8d9...25d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #68 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Snakk om spytte på reele aleneforeldre Anonymkode: ef71c...124 Kan da umulig påvirke ditt liv hva andre kaller det. Hjelpes. Anonymkode: 93459...92e 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #69 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Å kalle seg aleneforelder når man deler omsorg for og utgifter til barna med den andre forelderen er en fornærmelse mot de som er 100% alene med barna sine om alt. Da har man virkelig ikke peiling på hva det er å faktisk være ALENE om alt. Hvorfor trenger man å kalle seg akkurat aleneforelder? I hvilke sammenhenger er dette et ord det er nødvendig å bruke for en enslig mann/kvinne med delt omsorg for barn? Anonymkode: dc174...912 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Snakk om spytte på reele aleneforeldre Anonymkode: ef71c...124 Jeg er 100% alene og føler meg ikke verken fornærmet eller spyttet på. Anonymkode: e59c9...3cb
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #70 Skrevet 3. mars 2022 100% alene med det økonomiske, praktiske og fantastiske rundt det å ja barn. Da er du aleneforeldre. Anonymkode: 8fc86...7ad 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #71 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 2.3.2022 den 3.22): Mener du det kun er dem som har barnet sitt 100% alene? eller går dem med delt omsorg også under denne kategorien ifølge deg? Anonymkode: 77ad1...87b Ble et tema i en annen tråd, så gøy du startet et tema om kun dette☺ Jeg mener alenemor er når det er en far i bildet også. Jeg har fri barnefri annenhver helg. Er alenemor for det, jeg er jo alene med barnet når barnet er her. Min mening. Anonymkode: dad35...15d 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #72 Skrevet 3. mars 2022 Min mening er at man er alenemor hvis barnet ikke er 50/50. Anonymkode: dad35...15d
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #73 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Snakk om spytte på reele aleneforeldre Anonymkode: ef71c...124 Andre har ikke et ansvar for dine følelser Anonymkode: 3f59d...078 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #74 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Å kalle seg aleneforelder når man deler omsorg for og utgifter til barna med den andre forelderen er en fornærmelse mot de som er 100% alene med barna sine om alt. Da har man virkelig ikke peiling på hva det er å faktisk være ALENE om alt. Hvorfor trenger man å kalle seg akkurat aleneforelder? I hvilke sammenhenger er dette et ord det er nødvendig å bruke for en enslig mann/kvinne med delt omsorg for barn? Anonymkode: dc174...912 🙌🏼🙌🏼🙌🏼🙌🏼🙌🏼 Anonymkode: 406e4...736 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #75 Skrevet 3. mars 2022 Hottentått skrev (19 timer siden): Hva det gjør med deg.. Du er i PRAKSIS aleneforelder, men ikke per definisjon. Du burde derimot kreve fullt foreldreansvar hvis faren ikke er interessert i ungen, så kan du få de økonomiske fordelene det bringer med seg i det minste. Hører du ikke har erfaringen. Å fjerne foreldreansvaret fra en foreldre som er i livet, er faktisk ufattelig vanskelig (til og med umulig i min situasjon da far en 'vanlig' fyr). At han ikke har noe med ungen å gjøre, er faktisk ikke avgjørende. Jeg har de øknomiske fordelene som er for en enslig forsørger. Foreldreansvar har ikke noe med det å gjøre. Jeg er pr definisjon, jurifisk sett, enslig forsørger. Anonymkode: a46ec...041 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #76 Skrevet 3. mars 2022 Anonymbruker*** skrev (14 timer siden): Da er du vell ikke en alenemor på papiret, men i praksis. Det er en lei situasjon. Får du ikke barnebidrag som tilsvarer faktisk samvær heller? På papiret er jeg faktisk enslig forsørger. Jeg mottar utvidet barnetrygd og får redusert skatt pga dette. Nei, jeg får ikke barnebidrag etter det faktiske samværet. Vi har en dom på samvær, og da går Nav etter dette (som det står i forskriftene). De godtar kun at dommeren fra saken bekrefter hva som er det faktiske samværet, men dommeren sier han ikke vil gi meg et slikt skriv. Anonymkode: a46ec...041 1
Guppy88 Skrevet 3. mars 2022 #77 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg ser på meg selv som alenemor, da jeg har barnet 98% av tiden, far har en dag i uka i 7 timer Anonymkode: a052b...5b6 Det er ikke 98%... 1
Gjest Hottentått Skrevet 3. mars 2022 #78 Skrevet 3. mars 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hører du ikke har erfaringen. Å fjerne foreldreansvaret fra en foreldre som er i livet, er faktisk ufattelig vanskelig (til og med umulig i min situasjon da far en 'vanlig' fyr). At han ikke har noe med ungen å gjøre, er faktisk ikke avgjørende. Jeg har de øknomiske fordelene som er for en enslig forsørger. Foreldreansvar har ikke noe med det å gjøre. Jeg er pr definisjon, jurifisk sett, enslig forsørger. Anonymkode: a46ec...041 Det vet ikke du noe som helst om. Jeg vet at om far ikke har noe som helst med barnet å gjøre har man ikke delt foreldreansvar. Å ha ansvaret for barn alene er ikke ulovlig. Å nekte far kontakt med barnet er ulovlig. Dette er to vidt forskjellige ting. Å ha delt foreldreansvar innebærer at begge parter har kontakt med barnet. Men igjen - definisjonen er at man har mest ansvar for barnet over tid. Og har du det er det jo ikke noe å diskutere. Men foreldre som har barna 50/50 er ikke aleneforelder per definisjon. Det er det jeg skrev.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #79 Skrevet 3. mars 2022 Hottentått skrev (3 timer siden): Det vet ikke du noe som helst om. Jeg vet at om far ikke har noe som helst med barnet å gjøre har man ikke delt foreldreansvar. Å ha ansvaret for barn alene er ikke ulovlig. Å nekte far kontakt med barnet er ulovlig. Dette er to vidt forskjellige ting. Å ha delt foreldreansvar innebærer at begge parter har kontakt med barnet. Men igjen - definisjonen er at man har mest ansvar for barnet over tid. Og har du det er det jo ikke noe å diskutere. Men foreldre som har barna 50/50 er ikke aleneforelder per definisjon. Det er det jeg skrev. Foreldreansvar og samvær er to forskjellige saker. Å fjerne foreldreansvaret gjøres på to måter: enten frivillig eller via retten. Foreldreansvar forteller ikke noe om hvor mye samvær som er mellom barn og foreldre, og samvær forteller ikke noe om en har foreldreansvar eller ikke. Dette er to helt separate saker. Så lenge foreldreansvaret ikke misbrukes, vil ikke retten ta fra foreldreansvaret. Det er en meget høy terskel for at dette tas bort fra en foreldre. Jeg vet ogspå om foreldre som er dømt for overgrep mot egne barn som får beholde foreldreansvaret. Om en ikke hadde foreldreansvar i utgangspunktet, da er det en annen sak. Om en da ikke har noe med barnet å gjøre, skal det godt gjøres å få det via retten. Men dette er ikke tilfellet her. Her var vi samboere, ergo automatisk delt foreldreansvar. I hverdagslivet har det lite å si, det er kun ved flytting til utlandet og pass (og evt utredninger i bup-systemet) som berøres av det. Anonymkode: a46ec...041 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2022 #80 Skrevet 3. mars 2022 Jeg kaller meg alenemor siden jeg har henne 100 % alene uten hjelp fra far. Her har jeg foreldreansvaret alene for henne. Anonymkode: 7c741...322
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå