Gå til innhold

Hva legger du i aleneforelder?

Fremhevede innlegg

Skrevet

For min del er en aleneforelder en som står med alt alene, 100%. 

Har man noen å dele ansvaret med så er man ikke aleneforelder i mine øyne, men nå er det ikke jeg som bestemmer definisjonen heller. :P 

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest Hottentått
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har delt foreldreansvar, men faren har ikke sett ungen på flere år... Hva gjør det meg?

Anonymkode: a46ec...041

Hva det gjør med deg.. Du er i PRAKSIS aleneforelder, men ikke per definisjon. Du burde derimot kreve fullt foreldreansvar hvis faren ikke er interessert i ungen, så kan du få de økonomiske fordelene det bringer med seg i det minste. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi har delt foreldreansvar, men faren har ikke sett ungen på flere år... Hva gjør det meg?

Da er du - som meg - alenemor. Selv om man har delt foreldreansvar. 

Anonymkode: 0f6f3...82f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alenemor, har fullt foreldreansvar for barna, ingen samvær eller økomisk støtte fra far. 

Jeg vil vel si at alt over 70% kan kvalifiseres som aleneforelder. 

Anonymkode: 23c66...44b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det også inkluderer den forelderen som har barnet mest, hvis de har delt omsorg. F.eks annenhver helg og onsdag hos den andre forelderen. De som deler 50/50 er jo teknisk sett også aleneforeldre, men de har jo «fritid» halvparten av tiden, så jeg tenker egentlig ikke på dem som aleneforeldre. 

Anonymkode: 5922c...030

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tenker det også inkluderer den forelderen som har barnet mest, hvis de har delt omsorg. F.eks annenhver helg og onsdag hos den andre forelderen. De som deler 50/50 er jo teknisk sett også aleneforeldre, men de har jo «fritid» halvparten av tiden, så jeg tenker egentlig ikke på dem som aleneforeldre. 

Ser nå definisjonen i folketrygdloven, som jeg ikke var klar over. Så glem det jeg skrev om «teknisk sett». Jeg har uansett aldri tenkt på 50/50-foreldre som aleneforeldre. De har mye mer fritid og egentid enn jeg har som er gift med barnas far, for å si det sånn. Men det er jo klart det er mer krevende økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Anser alle som ikke bor fast med en partner og har barn som aleneforeldre. Om du har barna 50 eller 100% spiller ingen rolle.

Anonymkode: a56c0...776

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle seg aleneforelder når man deler omsorg for og utgifter til barna med den andre forelderen er en fornærmelse mot de som er 100% alene med barna sine om alt. Da har man virkelig ikke peiling på hva det er å faktisk være ALENE om alt. Hvorfor trenger man å kalle seg akkurat aleneforelder? I hvilke sammenhenger er dette et ord det er nødvendig å bruke for en enslig mann/kvinne med delt omsorg for barn? 

Anonymkode: dc174...912

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Å kalle seg aleneforelder når man deler omsorg for og utgifter til barna med den andre forelderen er en fornærmelse mot de som er 100% alene med barna sine om alt. Da har man virkelig ikke peiling på hva det er å faktisk være ALENE om alt. Hvorfor trenger man å kalle seg akkurat aleneforelder? I hvilke sammenhenger er dette et ord det er nødvendig å bruke for en enslig mann/kvinne med delt omsorg for barn? 

Er ikke vits å bli krenka for alt og sitte å stakkarsliggjøre seg selv da. Heldigvis så kaller jeg meg selv det jeg vil og hvis det kan irritere folk så er det litt komisk . 

Anonymkode: 2c48d...241

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Mener du det kun er dem som har barnet sitt 100% alene? eller går dem med delt omsorg også under denne kategorien ifølge deg?

Anonymkode: 77ad1...87b

Jeg ser på meg selv som alenemor, da jeg har barnet 98% av tiden, far har en dag i uka i 7 timer

Anonymkode: a052b...5b6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

alt handler ikke om de, det handler om enkeltpersoner. I tillegg er loven klar. Man trenger ikke å være 100% alene for å få den betegnelsen. Andre har ikke et ansvar for dine følelser. 

Anonymkode: 3f59d...078

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som 100% aleneforeldre som har vært enslig forsørger for ett barn i 17 år så blir jeg relativt oppgitt over foreldre som har delt forsørgeransvar 50/50 og som kaller seg aleneforeldre.

Jursisk definisjon eller ei, du er jaggu ikke aleneforeldre i min verden om du deler forsørgeransvaret med den andre foreldren 50 % av tiden!!

Anonymkode: e2202...f47

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser ikke på de som har 50/50 og fri annenhver uke som aleneforeldre.

Jeg føler meg som en aleneforelder derimot. Far har riktignok barna annenhver helg, men kun det! Ikke en gang i ferier har han barna noe ekstra. Alt det økonomiske står jeg for alene. Han betaler ikke bidrag. Selv om vi bor på samme sted er det vanskelig for ham å ha barna en kveld så jeg får luftet meg. Ikke gang på fredager i samværshelgene hans henter han barna i bhg. Jeg må alltid hente, og så henter han barna hjemme hos meg. Har et lite ønske om at han ønsker å ha barna sine oftere når de vokser til, men. 

Anonymkode: aa815...3c8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Å kalle foreldre som har delt omsorg 50/50 aleneforeldre er en voldsom utvanning av begrepet. De er ikke aleneforeldre. De er foreldre med delt ansvar. 
Skal man kalle mødre som har mann på sjøen som er borte halve året for alenemødre også? 

Anonymkode: 627ac...e86

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Da er du vell ikke en alenemor på papiret, men i praksis. Det er en lei situasjon. Får du ikke barnebidrag som tilsvarer faktisk samvær heller? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Å kalle foreldre som har delt omsorg 50/50 aleneforeldre er en voldsom utvanning av begrepet. De er ikke aleneforeldre. De er foreldre med delt ansvar. 
Skal man kalle mødre som har mann på sjøen som er borte halve året for alenemødre også? 

Igjen, det kommer nok bare av mangel på et bedre begrep. 

Anonymkode: 93459...92e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Igjen, det kommer nok bare av mangel på et bedre begrep. 

Foreslår deltidsforeldre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hehe, jeg har faktisk en bekjent og to som kaller seg alenemor deler av tiden..meget spesielt. 

Liker uttrykket co-parenting men det høres ikke like bra ut på norsk da men skulle hatt noe tilsvarende.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Foreslår deltidsforeldre. 

Kommer aldri til å bli brukt, forståelig nok. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det finnes ikke noe godt begrep for de som har barnet en prosentdel og ikke 100 prosent, så jeg synes aleneforelder er dekkende for disse også og hører mange bruker det. Jeg har mine 60 prosent og når jeg har dem er jeg alene med dem. For meg betyr alenemor eller alenefar rett og slett at man ikke er sammen med den andre forelderen og er singel. Man er alene og man har barn. 

Det er din definisjon,men du er ikke alene

Anonymkode: ef71c...124

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...