Flintis Skrevet 2. mars 2022 #21 Skrevet 2. mars 2022 Merker at jeg ser litt rart på dette. En alenemor er for meg en som bor med barn uten mann i hele eller deler av tiden. Flytter hun sammen med en mann er hun mor og stefar. En aleneforelder er for meg den gjenlevende forelderen så lenge den bor alene. En alenefar er som aleneforelder. Her er jeg ordentelig urettferdig i betraktningen merker jeg.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #22 Skrevet 2. mars 2022 Hottentått skrev (2 timer siden): Tenker at aleneforeldre er foreldre som er alene om ansvaret for barna. Man er ikke aleneforelder om man "bare" er skilt, men har delt ansvar🤷♀️ Enig. Anonymkode: 627ac...e86 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #23 Skrevet 2. mars 2022 Man er ikke alenemor/alenefar hvis barna har en annen forelder som har ansvaret praktisk og økonomisk 50% av tiden. Da har man delt foreldreansvar. At man er singel og har ansvar for barna 50% betyr ikke at man er alenemor/alenefar. Da har man fortsatt en annen forelder å dele ansvaret med. Alenemor/alenefar er alene om praktisk og økonomisk ansvar for barna. Anonymkode: 627ac...e86 6 1
Gjest rampenissen72 Skrevet 2. mars 2022 #24 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Mener du det kun er dem som har barnet sitt 100% alene? eller går dem med delt omsorg også under denne kategorien ifølge deg? Anonymkode: 77ad1...87b At man har hovedomsorg. Dvs en av foreldrene kun har ungen(e) typ annenhver helg eller mindre.
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #25 Skrevet 2. mars 2022 Man er alene og forelder, uten å bo med den andre forelderen og uavhengig av hvor mye samvær den andre har, da er man aleneforelder. Det er det jeg legger i aleneforelder. Anonymkode: 2c48d...241 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #26 Skrevet 2. mars 2022 En venninne av meg sier hun er aleineforelder til 2 barn. De har ikke samme far. Ene ungen er hos faren 40% tror jeg og den andre sin far bor ikke i samme by, men er da hos far i alle ferier. Hun har barnefri fast annen hver helg, når ene barnet er hos faren som bor i samme by, så er andre barnet hos besteforeldrene så venninnen min har barnefri. Hun snakker ofte om det å være aleine forelder og hvor krevende det kan være. Jeg har sønnen min på 4 år, 100%. Har ingen far, ei familie i samme by. Er jeg heldig er barnet mitt på overnatting hos familie i en annen by kanskje 1 helg annen hver mnd. Jeg vil si jeg er aleineforelder og ikke hun. Anonymkode: cb306...d6b 1 1
laviniabcn79 Skrevet 2. mars 2022 #27 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Jeg har tidligere tenkt at man kun var alenemor om man hadde barna 100% alene. Min mor var helt alene med oss. Nå er jeg skilt selv og far har barnet annenhver helg. Utenom det får jeg null hjelp eller avlastning, så jeg føler meg rimelig alene. I oppveksten var vi ofte hos tanter, onkler eller besteforeldre. Mens jeg nå får beskjed om at dette har jeg valgt selv, slik er det å ha barn og jeg er heldig som får avlastning annenhver helg, så dette må jeg bare fikse. Jeg har null frihet, kan ikke forlate huset etter kl. 18. Jeg kan ikke ta meg en kveldstur. Jeg kan ikke gå på toalettet i fred, jeg må planlegge når jeg skal få tatt meg en dusj, jeg kan ikke gå på cafe med venninner. Jeg får ikke noe hjelp med barnet når jeg er syk, jeg får ingen avlastning når barnet er syk. Så jeg er en aleneforelder. Så er far den kule onkelen som kommer og lager show og har energi til å finne på kjekke ting med ungen annenhver helg. Mens jeg bruker den helgen på å lade opp til to nye uker. Anonymkode: 8adfe...d9a Min hverdag. med et unntak. her kommer ingen pappa annenhver helg. only me. i snart 5 år nå med to små barn. faktisk siden jeg var 6 uker på vei med nummer 2. jeg er sliten. 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #28 Skrevet 2. mars 2022 Tenker at har man hovedansvaret for barna, ansvar for alt som har med skolen, leger, fritidsaktiviteter osv, så er man aleneforelder. Her så har far hatt samvær 2-6 helger i året. Jeg anser meg da som aleneforelder. Og han har aldri stilt opp på noe, jeg er jo helt alene om ansvaret. Jeg måtte bli akutt operert, og han nektet å ha barna. Takk og pris hadde jeg familie som kunne ha de. Men prater jo med de som har 50%, som forteller hvor slitsomt det er å være enslig mor/far, og jeg må jo bare le litt. For de vet da virkelig ikke hvordan det er. Anonymkode: 67d95...bc2 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #29 Skrevet 2. mars 2022 En aleneforelder for meg, er den som har det største barneansvaret. Om man har barnet 100% eller om man har barnefri annenhver helg, har ingenting å si. Når du har barnet 50/50, deler du jo ansvaret med noen. Anonymkode: b3ff8...629 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #30 Skrevet 2. mars 2022 Aleneforelder er for meg en som er eneste voksne i huststanden. Så deler man barn 50/50, og ikke har ny samboer/partner, så er man aleneforelder i mitt hode. Anonymkode: 1a85e...cc7 3
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #31 Skrevet 2. mars 2022 Jeg husker første gang jeg hørte "alenemor" brukt i sammenheng med å ha delt ansvar. En mor som hadde barna 60% kalte seg alenemor. Barna hadde en kjempeflott far som følgte de opp på all slags fritidsaktiviteter, også på mors dager. Men, ja begrepet har endret seg, ser nå at flere med delt ansvar kaller seg aleneforelder. Så nå tenker viss noen at så lenge man har egen husholdning med barn på deltid, så er man aleneforelder. Jeg tenker mer at en aleneforelder er alene. Far/mor er død/ikke tilstede for barnet. Event. med en far/mor som ser barnet veldig sjeldent. Jeg synes det blir rart å kalles seg alenemor om far har barnet 50%, og følger barnet opp godt. Nesten litt frekt mot far, for mor er jo ikke alene om ansvaret- det deles med en god far. Bør heller si "Per bor halve tiden hos meg", eller noe annet. Ikke si jeg er "alenemor for Per", det er jo feil. Anonymkode: 18b4e...4a8 5
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #32 Skrevet 2. mars 2022 Synes det blir rart å kalle seg aleneforelder hvis barna bor hos en annen forelder deler av tiden. Skjønner jo hva de mener; at man er alene med barna når man har dem. Men når man ikke har barna, har man jo fritid, pluss at det er en annen forelder der som man kan diskutere ting vedrørende barna med, og som stiller opp hvis det skulle skje noe alvorlig/ uforutsett. Så det blir rart synes jeg. Anonymkode: 51a6d...6ed 5 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #33 Skrevet 2. mars 2022 Jeg er 100% alene og det er vel de man kaller orgentlig aleneforeldre? Det er slitsomt 😕 Anonymkode: 7360f...bb3 1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #34 Skrevet 2. mars 2022 Hottentått skrev (6 timer siden): Tenker at aleneforeldre er foreldre som er alene om ansvaret for barna. Man er ikke aleneforelder om man "bare" er skilt, men har delt ansvar🤷♀️ Vi har delt foreldreansvar, men faren har ikke sett ungen på flere år... Hva gjør det meg? Anonymkode: a46ec...041 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #35 Skrevet 2. mars 2022 Jeg tenker en enslig forsørger, er en som mottar utvidet barnetryd. Anonymkode: a46ec...041 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #36 Skrevet 2. mars 2022 På en måte er jeg enig i at du ikke er aleneforelder dersom det er en forelder til som har samvær. Samtidig gir det jo mening at en alenemor eller alenefar er en mor eller far som er alene. Altså, også de som er skilte. Er ikke så nøye for meg hva folk kaller seg. Skjønner som regel hva de mener uansett. Anonymkode: 1566e...2eb 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #37 Skrevet 2. mars 2022 Flintis skrev (4 timer siden): Merker at jeg ser litt rart på dette. En alenemor er for meg en som bor med barn uten mann i hele eller deler av tiden. Flytter hun sammen med en mann er hun mor og stefar. En aleneforelder er for meg den gjenlevende forelderen så lenge den bor alene. En alenefar er som aleneforelder. Her er jeg ordentelig urettferdig i betraktningen merker jeg. Synes det er rart når folk kaller seg «aleneforeldre» når man deler på barna men ikke er sammen. hvis mor eller far er død, stukket av , ikke tilstede av div grunner , først da er man ALENEforelder Anonymkode: b47e0...5b5 3 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #38 Skrevet 2. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Mener du det kun er dem som har barnet sitt 100% alene? eller går dem med delt omsorg også under denne kategorien ifølge deg? Anonymkode: 77ad1...87b 100% aleneomsorg for barna. Det er tragisk når aleneforeldre er folk som har barna 50%. Dvs 1 uke fri og 1uke barn. Vil da si at jeg er mer aleneforeldre med barna hele tiden uten barnepass eller hjelp og mann som jobber mye vekke.. Anonymkode: 2e020...7f1 1
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #39 Skrevet 2. mars 2022 En som har ansvaret for barnet i hovedsak alene. Har du barnefri annenhver helg er du ikke aleneforelder, da er du mor/far med hoved/delt omsorg. Anonymkode: 18db7...8c3 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2022 #40 Skrevet 2. mars 2022 folketrygdloven kapittel 15 sier §15-4 om enslig mor eller far En mor eller far har aleneomsorgen for et barn når vedkommende varig har klart mer av den daglige omsorgen enn den andre av foreldrene. Ingen av foreldrene anses å ha aleneomsorgen for barnet ved boforhold som nevnt i § 1-5 fjerde ledd eller andre nære boforhold. Anonymkode: 3f59d...078 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå