Gå til innhold

Far i permisjon, datter i barnehage.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er oppgitt, frustrert og lei. Datteren vår er født i januar, og har akkurat fylt ett år. Jeg var ferdig med permisjon for én måned siden og da tok far over. Planen var at han skulle være hjemme til august med datteren vår. Kun én uke inn i permisjon så mener far at hun bør i barnehage. Noe sjokkert går jeg med på det, trodde ikke vi ville få plass. Men plass fikk vi! Og hun startet forrige onsdag. Hun skal være der fra 8 til 15 hver eneste dag 😭 Far går hjemme og suller. Driver litt med hobbyen sin, pusser opp garasjen. Og slik har han tenkt å gå til august!! Først vanlig permisjon og deretter ulønnet.

Har fått barn med en ubrukelig tass. Har lyst å flytte fra hele mannen. Orker han ikke. Aner ikke hva jeg skal gjøre. Hvorfor finnes det ikke regler som sier at far MÅ være hjemme når han har permisjon?

Anonymkode: e8634...f95

• Liker 17
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi alle ikke klarer å tilbringe tid med barna sine 24/7 selv om de er elsket. Meg inkludert. Jeg begynte å jobbe uken etter at barnet ble født foedi jeg ikke takler å se på en vegg.

Høres det ut som mannen bruker tiden på oppussing så sånn sett prioriterer han ikke vare surr.

Be han gi barnet deres kortere dager. Det er helt innafor.

Anonymkode: 0eec6...68c

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Håper du tuller. Hadde vært uaktuelt her og han hadde blitt bedt om å skaffe seg deltidsjobb i tillegg til vanlig jobb så han kunne finansiere ulønnet permisjon for meg. Eller pelle seg ut.

Anonymkode: 50eaa...65c

Det er ikke tull, og jeg er så fortvilet. Har ikke turt å snakke med noen om det, ingen som vet at hun har begynt i barnehage. Aner ikke hva jeg skal si, det er sinnssykt flaut.

Om jeg flytter, får jeg da overført fars permisjon til meg?

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke tull, og jeg er så fortvilet. Har ikke turt å snakke med noen om det, ingen som vet at hun har begynt i barnehage. Aner ikke hva jeg skal si, det er sinnssykt flaut.

Om jeg flytter, får jeg da overført fars permisjon til meg?

Hadde jeg aldri funnet meg i. Du får nok overført permisjon ja, men ikke de dagene som er tatt ut allerede.

• Liker 13
Skrevet

Men altså, hvorfor gikk du med på at hun skulle begynne i barnehage da? Du må jo ta deg en ordentlig prat med mannen din.. Skjønner han egentlig godt, jeg holdt på å kjede vettet av meg i mammaperm selv om jeg elsker barnet mitt. Alt ble så ufattelig mye enklere da vi fikk plass i barnehagen.

Anonymkode: 834b1...e8f

• Liker 19
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men altså, hvorfor gikk du med på at hun skulle begynne i barnehage da? Du må jo ta deg en ordentlig prat med mannen din.. Skjønner han egentlig godt, jeg holdt på å kjede vettet av meg i mammaperm selv om jeg elsker barnet mitt. Alt ble så ufattelig mye enklere da vi fikk plass i barnehagen.

Anonymkode: 834b1...e8f

Ingenting er enklere. Hun er sliten på ettermiddagen, gråter og er oppkavet. Greit at det kan være kjedelig i permisjon, men det er jo for faen for ungen sin del man er det!!

• Liker 41
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Og hvorfor søkte dere barnehageplass om du er så mye imot det? Det hjelper ingenting å grine.

Anonymkode: 33a09...ac7

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og hvorfor søkte dere barnehageplass om du er så mye imot det? Det hjelper ingenting å grine.

Far som ringte rundt og ordnet det. Fikk plutselig høre en fredag "Nå starter Ada i barnehagen på onsdag, de hadde ledig plass". Hva skulle jeg gjort da? Kidnappet ungen og stukket av 🙄

• Liker 6
Skrevet

Sagt nei.

Anonymkode: 5c875...460

• Liker 29
  • Nyttig 5
Skrevet

Hadde sagt at han bare kan gi f i ulønnet perm da. 

• Liker 24
  • Nyttig 2
Skrevet

Slapp av, pust med magen. Dette er ikke verdens undergang. Hva med å gå med på et kompromiss med 3 dager i bhg og to dager hjemme? Og fra 9-15 i stedet for 8- 15. Spør han rett ut. Si at det er ditt ønske. 

Han er et voksent menneske, du kan ikke bestemme over hans valg, selv om jeg absolutt forstår frustrasjonen din. Noen menn klarer ikke sulle hjemme 5 dager i uka alene med en 1- åring. Min mann var ikke hjemme i perm med noen av våre barn. Og det gadd jeg ikke blande meg borti. Jeg tok ut 80 % lønn og fikk da 1 år perm inkludert ferie. Og så begynte barna i bhg som 1- åring. Det gikk helt fint!

Skilles pga dette? Nei nå får du gi deg! Hvorfor fikk du barn med han hvis du allerede nå synes han er en tulling? 

Anonymkode: 7d18e...ceb

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Far som ringte rundt og ordnet det. Fikk plutselig høre en fredag "Nå starter Ada i barnehagen på onsdag, de hadde ledig plass". Hva skulle jeg gjort da? Kidnappet ungen og stukket av 🙄

Grodd deg en ryggrad kanskje?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Grodd deg en ryggrad kanskje?

Takk! Det er det jeg prøver på nå. Må være deilig å være så jævlig feilfri som du er.

• Liker 13
  • Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Fordi alle ikke klarer å tilbringe tid med barna sine 24/7 selv om de er elsket. Meg inkludert. Jeg begynte å jobbe uken etter at barnet ble født foedi jeg ikke takler å se på en vegg.

Høres det ut som mannen bruker tiden på oppussing så sånn sett prioriterer han ikke vare surr.

Be han gi barnet deres kortere dager. Det er helt innafor.

Anonymkode: 0eec6...68c

Men når barnet er så lite så klarer de fleste å sette barnets behov før sine egne… Det handler om en kort periode av livet, der babyen trenger sine primære omsorgspersoner. 

Anonymkode: 8d750...18c

• Liker 27
  • Nyttig 2
Skrevet

Dette er en trolltråd, ingen foreldre er så dårlige foreldre

Anonymkode: 4188e...110

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Her ser vi norsk likestilling i praksis. Fy faen, jeg må spy 🤮 Fedre er og forblir fedre bare på papiret. Satan for en skam. Tenk å ville gjøre noe sånt mot det lille barnet sitt, når han er i permisjon for å tilbringe utrolig verdifull tid med det. 

Hvorfor skal mor ha ALLE belastninger med det å få barn, mens fedre bare glir gjennom alt uten å ta ansvar? Fy faen 🤮

Anonymkode: f8b18...dab

• Liker 31
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er helt på tryne at man blir betalt av staten for å være hjemme med barnet samtidig som staten betaler for en barnehageplass til samme barnet. Du får ta en alvorsprat ned mannen din og spørre han hvordan han tenker at dette er til barnets beste. I verste fall er han hjemme og suller i den betalte permisjonen. Men ikke rakkern jeg hadde gått med på å finansiere hans ubetalte permisjon. 

Er han forresten klar over at dere taper 11000 kr i måneden på at hun går i barnehagen? (7500 i kontantstøtten + 3500 kr i barnehage)

Anonymkode: fea12...dd2

Husk å melde fra til NAV at dere ikke skal ha kontantstøtte ja. Hadde nektet å bidra med et eneste øre mer enn det du pleier å gjøre, og barnehagen kan han betale selv helt frem til august. 

Hvorfor i alle dager bytter han ikke til gradert perm i stedet? Eller verdens lengste juleferie og sommerferie frem til barnet fyller 3?

Anonymkode: 59480...01d

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper du tuller. Hadde vært uaktuelt her og han hadde blitt bedt om å skaffe seg deltidsjobb i tillegg til vanlig jobb så han kunne finansiere ulønnet permisjon for meg. Eller pelle seg ut.

Han hadde bare utsatt permisjon med tilsvarende som deltidsjobb så det hadde ikke hjulpet 

Anonymkode: 3a632...ef0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...