Gå til innhold

obligatorisk farskapstest

Fremhevede innlegg

Skrevet
Hele poenger er jo at dersom det var obligatorisk så trenget jo ingen å beskylde noen for noe som helst.. Da var det bare en del av det å forsikre seg om ting.. noe vi gjør mye på langt mindre viktige felter i samfunnet.

Jeg synes du må tenke litt på hvordan menn med en 0,0001% usikkerhet har det..

Enig!

En annen positiv bieffekt av en slik ordning er at man får lagret DNA. Det var jo ikke uten grunn det tok lengst tid å identifisere de minste barna etter tsunamien.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Feilrate er et god dokumentert fenomen som oppstår ved alle type medesinske prøver og andre type prøver. En viss prosent vil alltid være feil. Jeg vet ikke hvor stor den feilrate prosenten er for en farskapstest.

1 av 5 det tror jeg ikke på!

Det betyr jo at 2 av 10 i en familie ikke er oprinnlig familie?

Skrevet
Hele poenger er jo at dersom det var obligatorisk så trenget jo ingen å beskylde noen for noe som helst.. Da var det bare en del av det å forsikre seg om ting.. noe vi gjør mye på langt mindre viktige felter i samfunnet.

Jeg synes du må tenke litt på hvordan menn med en 0,0001% usikkerhet har det..

Om det er obligatorisk ligger det en grunnleggende forutsetning om at det kan være feil der. Det er beskyldning god nok, og for meg helt uakseptabelt. Dersom mannen min har en 0,0001% usikkerhet, får han ta det opp med meg da.

Barnimagen.com om jeg ikke  husker feil...

Tallene bygger på funn  ved organdonasjoner til nære familiemedlemmer visstnok.

Tallene for organdonasjoner og feilfunn var 1 av 10, ikke en av 5 (Aftenposten).

Kanskje du blander med TV2s en av fem er utro?

Syns en av 10 høres høyt ut også. Er ikke sikker på om grunnlaget er stort nok til å generaliseres heller, og syns dette lukter litt tabloide oppslag...

Enig!

En annen positiv bieffekt av en slik ordning er at man får lagret DNA.  Det var jo ikke uten grunn det tok lengst tid å identifisere de minste barna etter tsunamien.

Å lagre DNA for identifisering kan jeg kanskje ha en annen holdning til. Men ikke dersom farskapstesting er utgangspunktet.

Skrevet
Feilrate er et god dokumentert fenomen som oppstår ved alle type medesinske prøver og andre type prøver. En viss prosent vil alltid være feil. Jeg vet ikke hvor stor den feilrate prosenten er for en farskapstest.

Sikkerheten ved DNAtest er 99,9%.

Skrevet
Dersom mannen min har en 0,0001% usikkerhet, får han ta det opp med meg da.

Jeg tror nok det er svært få menn som vil ødelegge forholdet sitt på den måten pga en så liten usikkerhet..

Hadde han derimot kunnet fått testet dette uten å måtte ta det opp med deg på den måten kunne ha fått fjernet den usikkerheten uten å ødelegge for deres felles framtid som en familie!

Skrevet

Det høres høyt ut ja.. opptil hvert tiende barn ser jeg nå.. Men uansett høye tall..

Feilraten ved farsksapstesting pleier å være på mye mindre en 1 %-

Har man fulgt litt med på rikki lake så pleide altid mennene å få oppgitt at sjangsen for at de var barnets far var a. null% eller b. 99.7 %

Skrevet

Som sissan skriver er 1 av 5 utro (9% menn og 11% kvinner mens tallet er 17% og 19% for foreldre samlet under ett). Men 1 av 5 er KUN UNDER BARSELSPERMISJONEN (svensk undersøkelse).

Hvor mange som er utro etter dette kommer ikke frem i undersøkelsen (tallene 17/19 tar for seg alle fra 15 til 100 ser det ut til), men det skulle ikke forundre meg mye om nesten 40% av alle voksne under 40 har hatt et sodesprang eller to.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108494

At det medfører "en god del barn med feil fedre" er jeg ikke i tvil om.

Skrevet
Om det er obligatorisk ligger det en grunnleggende forutsetning om at det kan være feil der. Det er beskyldning god nok, og for meg helt uakseptabelt. Dersom mannen min har en 0,0001% usikkerhet, får han ta det opp med meg da.

Tallene for organdonasjoner og feilfunn var 1 av 10, ikke en av 5 (Aftenposten).

Kanskje du blander med TV2s en av fem er utro?

Syns en av 10 høres høyt ut også. Er ikke sikker på om grunnlaget er stort nok til å generaliseres heller, og syns dette lukter litt tabloide oppslag...

Å lagre DNA for identifisering kan jeg kanskje ha en annen holdning til. Men ikke dersom farskapstesting er utgangspunktet.

ærlig talt!

Hvorfor skal man ha noe imot det så lenge man ikke har noe å skjule? Er det obligatorisk så er det jo ingen som beskylder deg for noe som helst. Uansett tror jeg det er flere menn som tviler på at de er far sjøl om de i virkeligheten er far , enn det er motsatt. I disse tilfellene vil jo mannen se svart på hvitt at han virkelig er faren, og får sikkert en helt annen tilnærmingsmåte til barnet , enn om han er det minste i tvil.

Skrevet (endret)

Hvem skal betale for dette da?

jeg synes det offentlige helsevesenet er presset nok som det er. Dersom det skal være obligatorisk bør dette gjøres på en måte som ikke belaster helsevesenet.

Endret av la_luz
Skrevet

Ja la oss få et DNA-register så kan vi få avklart med en gang hvem som er faren til disse barna! Kanskje det en dag dumper et brev i din postkasse med anmodning om at din mann, som du stolte så mye på, skriver under på farskapet! For det er vel ikke bare gifte kvinner som er utro?!

De er vel ikke bare utro med single menn!!?

Skrevet

jeg synes det offentlige helsevesenet er presset nok som det er. Dersom det skal være obligatorisk bør dette gjøres på en måte som ikke belaster helsevesenet.

Det er faktisk en offentlig oppgave å fastslå farskap i dette landet.

Det er gratis å få dna test for å fastskå farskap. Helt hypotetisk . om alle menn hadde nekta å skrive under papirene, så måtte det offentlige DNA teste alle.

Skrevet
Ja la oss få et DNA-register så kan vi få avklart med en gang hvem som er faren til disse barna!  Kanskje det en dag dumper et brev i din postkasse med anmodning om at din mann, som du stolte så mye på, skriver under på farskapet!  For det er vel ikke bare gifte kvinner som er utro?!

De er vel ikke bare utro med single menn!!?

Nei antakleig ikke..

men hva er poenget ditt? At man skal skåne disse familiene fra å vite samnneheten ?

Skrevet

Hva med en "fødeavgift"?

Skrevet
Hva med en "fødeavgift"?

:ler:

God ide, men det vil jo selvfølgelig bli sett på som å være i strid med likestillingsloven

Skrevet

Så vidt jeg vet er det ikke lenger tillatt med annonym sæd donasjon i norge, med den begrunnelse at barna har krav på å få vite hvem som er sine biologiske foreldre.

Dersom det ble foretatt en DNA test ved fødsler ville alle ha fått det skriftlig hvem som var sine biologiske foreldre, hvorfor skal det være forskjell her. Er det riktig at et barn som fødes ved hjelp av sæd donasjon skal ha krav på å vite hvem som er deres biologiske foreldre, mens et barn som er født på grunnlag av et samleie mellom en dame og en mann ikke har krav på dette? Altså, at moren om hun vil fint kan oppgi feil far, lure barnet fra å få vite sitt opphav?

Jeg kan ikke helt forstå dere som er så negative til at det innføres en slik test, det er da ingen grunn til å ta på vei for at dette blir kartlagt. Dersom dette kan sikre at alle barn får vite hvem som er dere opprinnelige opphav, så må det vel være bedre å sikre alle barn til en slik rett, enn at man selv skal bli fornærmet. Tenk deg selv, om ditt barn skulle måtte vokse opp uten å vite hvem som er hennes/hannes pappa? Ja, jeg vet at mange av dere nå vil si at: Jeg har oppgitt riktig far så det vet barnet, men det er jo liten tvil om at noen jenter faktisk ikke vet selv hvem far er eller oppgir feil far. Disse barna bør etter min mening ha like mye rett til å få vite hvem sin far er som deres barn.

Skrevet
Så vidt jeg vet er det ikke lenger tillatt med annonym sæd donasjon i norge, med den begrunnelse at barna har krav på å få vite hvem som er sine biologiske foreldre.

Dersom det ble foretatt en DNA test ved fødsler ville alle ha fått det skriftlig hvem som var sine biologiske foreldre, hvorfor skal det være forskjell her. Er det riktig at et barn som fødes ved hjelp av sæd donasjon skal ha krav på å vite hvem som er deres biologiske foreldre, mens et barn som er født på grunnlag av et samleie mellom en dame og en mann ikke har krav på dette? Altså, at moren om hun vil fint kan oppgi feil far, lure barnet fra å få vite sitt opphav?

Jeg kan ikke helt forstå dere som er så negative til at det innføres en slik test, det er da ingen grunn til å ta på vei for at dette blir kartlagt. Dersom dette kan sikre at alle barn får vite hvem som er dere opprinnelige opphav, så må det vel være bedre å sikre alle barn til en slik rett, enn at man selv skal bli fornærmet. Tenk deg selv, om ditt barn skulle måtte vokse opp uten å vite hvem som er hennes/hannes pappa? Ja, jeg vet at mange av dere nå vil si at: Jeg har oppgitt riktig far så det vet barnet, men det er jo liten tvil om at noen jenter faktisk ikke vet selv hvem far er eller oppgir feil far. Disse barna bør etter min mening ha like mye rett til å få vite hvem sin far er som deres barn.

:klappe:

Skrevet

Tror den testen koster et par tusen kroner.. Ikke store ekstrautgiften i forbindelse med en fødsel. (men det kan godt være jeg husker feil)

Det fødes ca 55.000 barn i året i Norge. Du kan jo regne ut selv hva det vil koste.

Skrevet
Det å kreve en test blir slik det er i dag et tillitsbrudd i seg selv.. og kan være ødeleggende for fremtidig samliv osv.

Og det vil ikke være ødeleggende å få servert slike opplysninger av staten?

Skrevet
Det fødes ca 55.000 barn i året i Norge. Du kan jo regne ut selv hva det vil koste.

Så la foreldrene betale da om det er den eneste innvendingen mot å innføre en slik ordning.

Det utgjør jo bare omtent 2 barnetrygder.

Skrevet
Dersom det ble foretatt en DNA test ved fødsler ville alle ha fått det skriftlig hvem som var sine biologiske foreldre

Dette er jo helt feil.

Selv om man tester et barns dna, så popper det ikke opp svar på hvem som er far. Du forutsetter her at alle menns dna er lagret et sted og kan samkjøres med barnets, men slik er det jo ikke.

Mor kan ligge med noen i Syden, hun kan nekte å opplyse faren, hun kan ha glemt det eller ikke vite navnet.

Barnet får alldeles ikke vite hvem som er far. Det eeneste man får vite er om den mor tror er far er far. Ikke noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...