Gå til innhold

Rydderevolusjonen på TV


Acer

Anbefalte innlegg

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/tv-2-rydder-opp---gjor-deg-klar-for-rydderevolusjonen?publisherId=13318709&releaseId=17921662

TV-2 starter en serie "Rydderevolusjonen" der de setter søkelyset på dem som har samlemani, og  har garasjer, loft, uthus m.m fylt opp m/ alt muleg. Ja, hva er egentlig poenget med å samle alt muleg fremfor å ha eit kritisk holdning til hva ein virkeleg har behov for.  Mange opplever det er ein utfordring å bo, leve saman med "rotekopper"også som går på det økonomiske. 

 

TV-3 har hatt en programserie "Luksusfellen" der de har satt søkelyset på personer som har havnet i eit økonomisk uføre.

 

Bor du kanskje selv saman m/ en person som har samlemani,og rotekopp ?   Hvordan takler dere det saman utan konflikt ?

 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skybe skrev (Akkurat nå):

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/tv-2-rydder-opp---gjor-deg-klar-for-rydderevolusjonen?publisherId=13318709&releaseId=17921662

TV-2 starter en serie "Rydderevolusjonen" der de setter søkelyset på dem som har samlemani, og  har garasjer, loft, uthus m.m fylt opp m/ alt muleg. Ja, hva er egentlig poenget med å samle alt muleg fremfor å ha eit kritisk holdning til hva ein virkeleg har behov for.  Mange opplever det er ein utfordring å bo, leve saman med "rotekopper"også som går på det økonomiske. 

 

TV-3 har hatt en programserie "Luksusfellen" der de har satt søkelyset på personer som har havnet i eit økonomisk uføre.

 

Bor du kanskje selv saman m/ en person som har samlemani,og rotekopp ?   Hvordan takler dere det saman utan konflikt ?

 

 

Vi måtte gå i parterapi, går fortsatt ikke enkelt uten noen konflikter innimellom. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (49 minutter siden):

Vi måtte gå i parterapi, går fortsatt ikke enkelt uten noen konflikter innimellom. 😅

Mange har nok opplevd samlivsbrudd på grunn av ulike holdninger til hvordan de ønsker å ha det rundt seg i kvardagen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (1 time siden):

Mange har nok opplevd samlivsbrudd på grunn av ulike holdninger til hvordan de ønsker å ha det rundt seg i kvardagen.

Absolutt!

Man må finne ut om den ryddige kan tåle litt mer rot og om den rotete klarer å ta seg sammen. Og se om det arbeidet man må legge i det er verdt å holde sammen for.

Jeg hadde ikke orket å være sammen med mannen hvis han fortsatte å være like uryddig og slaskete, for jeg vil ikke være engstelig for om vi får spontant besøk eller leve i rot. Så det var opp til han om jeg var verdt å rydde for. Jeg gjør helt klart mest, men det er greit fordi vi har skjev økonomi etter inntekt der han tjener tre ganger mer enn meg. Hadde aldri godtatt lignende ordning hvis vi betalte 50/50. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på nå, digger sånne programmer 😄 

Uff får vondt inni meg av å se hvor sykt mye de har og hvor rotete det er, må være et mareritt å skulle gått igjennom alt selv 😟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cid skrev (25 minutter siden):

Uff får vondt inni meg av å se hvor sykt mye de har og hvor rotete det er, må være et mareritt å skulle gått igjennom alt selv 😟

Mange som flytter ifra enebolig til leiligheter opplever som  oftest en stor omstilling av "varelageret"

En arbeidskolega har eit "sykeleg samlemani" av alt muleg. Noen samler på ting utifra eit  bevaringsomsyn (nostalgi) og har det på stell.   Medan andre  samler på ting fordi dei rett, og slett ikkje har evne til å kaste, eller gji bort ting.

Utfordringen med å samle på ting, og tang er at det opptar kostbar  lagringsplass, og logistikken kommer utav kontroll , og dette  samtidig som de fleste er fornybare .

Ting og tang som ein får i julegave havner oftest som husefyll i en eller annen skuff, eller skap.  Til neste Jul får man nytt påfyll m/ igjennstander, og ein synes selvsagt  det er vemodig å gji bort noe ein har fått i gave fra venner, bekjente. til Jul.  

Her handler det i stor grad om å ha noen kreative holdninger til samlemani, og igjennbruk.

Endret av Skybe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skybe skrev (5 minutter siden):

Mange som flytter ifra enebolig til leiligheter opplever som  oftest en stor omstilling av "varelageret"

En arbeidskolega har eit "sykeleg samlemani" av alt muleg. Noen samler på ting utifra eit  bevaringsomsyn (nostalgi) og har det på stell.   Medan andre  samler på ting fordi dei rett, og slett ikkje har evne til å kaste, eller gji bort ting.

Utfordringen med å samle på ting, og tang er at det opptar kostbar  lagringsplass, og logistikken kommer utav kontroll , og dette  samtidig som de fleste er fornybare .

Ting og tang som ein får i julegave havner oftest som husefyll i en eller annen skuff, eller skap.  Til neste Jul får man nytt påfyll m/ igjennstander, og ein synes selvsagt  det er vemodig å gji bort noe ein har fått i gave fra venner, bekjente. til Jul.  

Her handler det i stor grad om å ha noen kreative holdninger til samlemani, og igjennbruk.

Er i hvert fall deilig når man endelig har fått gått igjennom ting og kvittet seg mer med det man ikke trenger 😄 hatt det sånn med klær og sengeklær osv siste året, hadde alt for mye av alt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som man reder så ligger man "

  Utfordringen  med   samlemani er at det ofte fortrenger kostbar lagringplass  i   hjemmet.  For det andre så handler det ofte om total mangel på logistikk i eget hjem, og her er det vel så mange kvinner som menn som mangler "logistikk evner". 

Har man arvet ting av klenodisk verdi så bør det få en naturleg, og verdig plass saman med andre ting ein ønsker  å vise fremtil andre.  Ting kan m/ fordel lagres i plastkasser så det ikkje støver nede, men de bør merkes m/ tanke igjennbruken, og tidsbesparende.

Mange har fått inn ryddighet, og ordensregler m/ morsmjølka, og det inngår i de daglige gjøremål. Foreldre skal vera eit forbilde for barna, og de som legger grunnlaget for barnas holdning til ryddighet, og orden når de kommer inn i voksenalderen.  Kvinner er oftest sjefen i huset, og mange menn opplever  det  er kvinner som  setter standarden for renhold, og ryddighet, og det ender opp me/ "skjevfordeling " av arbeidsoppgaver i hjemmet.

  Vel, og bra at de ønsker å ha det ryddig rundt seg, men hva med logistikken, og holdningen hos  mange kvinner til hvor de ønsker at  "skapet helst bør stå av praktiske omsyn" ?

 

Endret av Skybe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skybe skrev (13 minutter siden):

"Som man reder så ligger man "

  Utfordringen  med   samlemani er at det ofte fortrenger kostbar lagringplass  i   hjemmet.  For det andre så handler det ofte om total mangel på logistikk i eget hjem, og her er det vel så mange kvinner som menn som mangler "logistikk evner". 

Når ein kommer innpå Rema 1000-Kiwi etc så har alle varer sin faste plass, og er ikkje plassert tilfeldig- 

Mange har fått inn ryddighet, og ordensregler m/ morsmjølka, og det inngår i de daglige gjøremål. Foreldre skal vera eit forbilde for barna, og de som legger grunnlaget for barnas holdning til ryddighet, og orden når de kommer inn i voksenalderen.  Kvinner er oftest sjefen i huset, og mange menn opplever at de som  setter standarden for renhold, og ryddighet.

  Vel, og bra at de ønsker å ha det ryddig rundt seg, men hva med logistikken, og holdningen hos  mange kvinner til hvor de ønsker at  "skapet helst bør stå av praktiske omsyn" ?

 

Jeg skjønte ikke helt det siste avsnittet?

Jeg er gift med en samler. Verste er at ene barnet holder på å bli lik. Det er visst veldig vanskelig å kvitte seg med emballasje når man har handla noe?!

Vi har flere barn, og fex utvaska og hullete dongeribukser til barnehagebarna er visst helt umulig å kvitte seg med. De blir liggende på en stol på stua fordi han skal reparere de (han har masse gode sider) noe han aldri har tid til. Så jeg kaster. Er ikke spesielt ryddig selv, men hadde det ikke vært for meg hadde vi hatt sånne smale stier rundt i huset som vi ser på tv. Jeg sverger…
Jeg jobber hardt for å holde stua ryddig. 

Gamle skolebøker fra DH på åttitallet tas vare på og krever hylleplass. Hadde jeg skullet drive på slik hadde vi drukna. Så jeg har resirkulert mine. Jeg har også bedt familie og venner om å stoppe å gi ham gamle møbler og slikt 🤪

Tips mottas med takk…!

 

Anonymkode: 4b319...96e

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (12 minutter siden):

Litt gøy å se. Men. 164 skjerf? Det er så hinsides mye TING

Skjerf er det neste jeg skal kvitte meg med, har for mange jeg ikke bruker. Har dessuten lært at å tulle skjerf rundt halsen er ultimalt kjerring, ifølge KG 😅

Anonymkode: 4b319...96e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjerf er det neste jeg skal kvitte meg med, har for mange jeg ikke bruker. Har dessuten lært at å tulle skjerf rundt halsen er ultimalt kjerring, ifølge KG 😅

Anonymkode: 4b319...96e

Tror det er måten skjerfene blir båret på, som gjør det til kjerring. Finnes mange måter å bære skjerf pent på som er classy og ikke «kjerring». Helt noia selv for å få rot.
 

Rydda nylig et skap, alle skuffene/hyllene ble tomme - var ingenting som var verdt å ta vare mer på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Har ein nabo der det flyter rundt m/ gamle biler, og innomhus skulle  mest tru det har skjedd  eit sprengningsuhell.  

 

Endret av Skybe
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk helt spæder av å bare se hvor mye dritt og lort den familien hadde.

Og den bakeskuffen var jo direkte uhygienisk! Æsj!!!

Jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å kvitte seg med noe når man har så ekstreme mengder. Man trenger ikke ta vare på alle klesplagg som barna har brukt oppigjennom.

Jeg skal innrømme at jeg har en flytteeske med ting fra barndommen som jeg ikke klarer å kvitte meg med, men det er en eske, ikke tre fulle etasjer i et svært hus... Mormor som har strikken en babylue til meg, bestemor som tegnet meg, bestefar som har laget en trefigur og morfar som hadde et spesielt lommeur. Alle kortene fra dem. Utover det har jeg tatt bilder og kvittet meg med det som bare er forbundet med minner men ikke blir brukt i hverdagen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (18 minutter siden):

Jeg fikk helt spæder av å bare se hvor mye dritt og lort den familien hadde.

Og den bakeskuffen var jo direkte uhygienisk! Æsj!!!

Jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å kvitte seg med noe når man har så ekstreme mengder. Man trenger ikke ta vare på alle klesplagg som barna har brukt oppigjennom.

Jeg skal innrømme at jeg har en flytteeske med ting fra barndommen som jeg ikke klarer å kvitte meg med, men det er en eske, ikke tre fulle etasjer i et svært hus... Mormor som har strikken en babylue til meg, bestemor som tegnet meg, bestefar som har laget en trefigur og morfar som hadde et spesielt lommeur. Alle kortene fra dem. Utover det har jeg tatt bilder og kvittet meg med det som bare er forbundet med minner men ikke blir brukt i hverdagen. :)

 Dei fleste bruker kun 1 par sko av gangen, og eit par bukser,etc. Hvor stor klesgarderoben bør vera kommer alt an på øye som ser, og det handler ofte om  prioriteringer, og forbruksvaner.   

  Mange kvinnfolk er opplagt "kroniske" i forbruk / kjøp av klær, og kanskje ikkje så merkeleg sidan  dei fleste kjøpesenter er velfylte m/ klesbutikker.  Kvinnfolk elsker å vandre rundt på desse  kjøpesenter, og  kjøpe merkevarer av  klær medan menn går på Biltema, og  kjøper byggvarer til boligen, eller deler til bilen.  

 

 

Endret av Skybe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gud bedre! Får mark av å se på😆. Heldigvis bor jeg med en som som reiser mye, og vi har flyttet rundt omkring i verden uten alt for mye stæsj. Hjemme - der puten min er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsket det programmet her! Fikk sååå lyst til å legge utover alt vi har også, for jeg er helt sikker på at vi har mye vi kunne kvittet oss med selv om mye røyk i flytting for et par år siden. Hadde dog måttet stille ultimatum om at de sirlig sorterte kassene med barneklær skulle fått stå i fred om vi skulle deltatt. De er tross alt ferdig sortert og venter på neste mann - å kvitte seg med halvparten av det er jo bare å skaffe seg en utgift 😂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (21 timer siden):

Jeg fikk helt spæder av å bare se hvor mye dritt og lort den familien hadde.

Og den bakeskuffen var jo direkte uhygienisk! Æsj!!!

Jeg skjønner heller ikke at det skal være så vanskelig å kvitte seg med noe når man har så ekstreme mengder. Man trenger ikke ta vare på alle klesplagg som barna har brukt oppigjennom.

Jeg skal innrømme at jeg har en flytteeske med ting fra barndommen som jeg ikke klarer å kvitte meg med, men det er en eske, ikke tre fulle etasjer i et svært hus... Mormor som har strikken en babylue til meg, bestemor som tegnet meg, bestefar som har laget en trefigur og morfar som hadde et spesielt lommeur. Alle kortene fra dem. Utover det har jeg tatt bilder og kvittet meg med det som bare er forbundet med minner men ikke blir brukt i hverdagen. :)

For mange av de som sliter med å kaste ting føles det å kaste tingene som å kaste minnene og de gode minnene til menneskene de tingene kommer fra. Som feks hun som var med på programmet - babyklærne representerte moren hennes som hun mistet da hun var 19 år. 
 

Mengde betyr ikke noe. Kaster man den ene tingen føles det som man kaster minnet. Og det gjør vondt. 

  • Liker 11
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gøy- dette programmet vil jeg se. Jeg er litt sånn som tror at jeg kan kaaanskje få få bruk for alt mulig en el annen gang, derfor kaster jeg ikke. Men jeg jobber alltid med saken(e). 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...