Gå til innhold

Er dette for mye i mnd.? Han flytter inn til meg inntil videre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg eier. Min samboer betaler halvparten av det som er leiepris i området for tilsvarende leilighet. Setter inn ett par tusen ekstra på matkontoen, siden han tjener tre ganger så mye som meg. Han vil ha båt og bil, jeg har ikke behov for noen av delene, så det betaler han. (Det blir jo alltids endel kjøring selvfølgelig, men jeg greide meg godt uten, før han kom inn i bildet)  Vi reiser endel, og da betaler han alt.
Begge er fornøyde.

Anonymkode: 594be...f48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 hours ago, AnonymBruker said:

Man bor ikke gratis dersom man betaler for seg, men det trenger man ikke å gjøre i form av husleie. Den som eier vil jo også få reduserte kostnader som han eller hun kan bruke til å betale ned boliglånet med eller spare utenom 

Jeg synes nå at det er sært med å kreve husleie av kjæresten, men det er nå bare meg. Når skal man slutte med denne husleien? Når man får barn? Når man gifter seg selv om det blir brukt ekteskapskontrakt? Når man er 70? Alle ønsker jo ikke at samboeren skal kjøpe seg inn i deres boenhet

Anonymkode: ecbc9...619

Hos oss flyttet mannen inn til meg, og han betaler 12.000 kr i husleie. 12.000 kr er ca 70 % av mine utgifter til bolig. Kanskje mye, men så lenge han fortsatt eier sitt hus og leier ut det til 23.000 kr noe som gir han ett overskudd på 8.000 kr i måneden så er 12.000 en rettferdig sum.

Anonymkode: 62335...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Som jeg skrev så deler man jo på strøm, felleskostnader, tv, internett, abonnementer, osv. 

Mange gifte par i dag, spesielt blant den yngre generasjonen, har ikke felles økonomi som gift. Jeg synes i alle fall at det blir feil å kreve husleie av en kjæreste når man i utgangspunktet ikke hadde tenkt å leie ut et rom i leiligheten/huset. Man taper ikke noe på å la samboeren bo der, men noen mener at man skal tjene økonomisk på det... 

Anonymkode: ecbc9...619

Hvorfor mener du at det er kun den som flytter inn som skal tjene økonomisk på samboerskapet i form av veldig lave bokostnader?

Anonymkode: 62335...715

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, AnonymBruker said:

7500, minst halvparten av boutgiftene dine. 6000 er veldig billig 

Anonymkode: deb7a...413

Ser ikke behovet for at han skal betale MER enn halvparten, han får jo ikke akkurat noe eierandel vel.

Anonymkode: c6ce2...6b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvorfor mener du at det er kun den som flytter inn som skal tjene økonomisk på samboerskapet i form av veldig lave bokostnader?

Anonymkode: 62335...715

Man skal investere i hverandre i et forhold. Som jeg har sagt tidligere, dersom man mistenker at den ene parten kun vil flytte sammen for å utnytte den som eier økonomisk så flytter man ikke sammen. 

Er det ikke ønskelig at den som enda ikke eier egen bolig skal få spart opp EK så fort som mulig slik at han/hun kan kjøpe seg inn eller man kan se etter noe større sammen?

Anonymkode: ecbc9...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Man skal investere i hverandre i et forhold. Som jeg har sagt tidligere, dersom man mistenker at den ene parten kun vil flytte sammen for å utnytte den som eier økonomisk så flytter man ikke sammen. 

Er det ikke ønskelig at den som enda ikke eier egen bolig skal få spart opp EK så fort som mulig slik at han/hun kan kjøpe seg inn eller man kan se etter noe større sammen?

Anonymkode: ecbc9...619

Fortsatt så svarer du ikke på hvorfor det er greit at den ene skal tjene på å bo sammen, men ikke den andre? Eller er det slik at kun hi skal investere i forholdet og samboeren bare skal tjene på å bo med hi, men ikke investere noe selv?

Anonymkode: 62335...715

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes summen høres omtrent passe ut, siden det inkl strøm, tv, internett osv

Kontrollsjekk: du angir ca 15.000 i faste utgifter totalt, fjern andelen av dette som er avdrag på lån, og del resten på 2. Da syns jeg man har et greit anslag på hva som bør betales. (Disclaimer: det er før man tar inn faktorer som svært lavt lån, ulik inntekt, særkullsbarn osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Fortsatt så svarer du ikke på hvorfor det er greit at den ene skal tjene på å bo sammen, men ikke den andre? Eller er det slik at kun hi skal investere i forholdet og samboeren bare skal tjene på å bo med hi, men ikke investere noe selv?

Anonymkode: 62335...715

Den som allerede eier bolig står vel i en bedre økonomisk situasjon enn den som enda ikke er på boligmarkedet, og den som eier boligen taper ikke på noe på at kjæresten flytter inn (når halvparten av strøm, abonnementer, felleskostnader, internett, tv, osv, betales) med mindre han/hun må si opp en leieboer 

Dersom den som eier taper på å ha kjæresten boende så bør man selvsagt sette opp et annet regnestykke, men når man selv ikke taper på at samboeren har en bedre mulighet til å spare til egenkapital så ser jeg ikke problemet 

Anonymkode: ecbc9...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Den som allerede eier bolig står vel i en bedre økonomisk situasjon enn den som enda ikke er på boligmarkedet, og den som eier boligen taper ikke på noe på at kjæresten flytter inn (når halvparten av strøm, abonnementer, felleskostnader, internett, tv, osv, betales) med mindre han/hun må si opp en leieboer 

Dersom den som eier taper på å ha kjæresten boende så bør man selvsagt sette opp et annet regnestykke, men når man selv ikke taper på at samboeren har en bedre mulighet til å spare til egenkapital så ser jeg ikke problemet 

Anonymkode: ecbc9...619

Fikk du med deg at samboeren til hi har solgt sin egen bolig og skal spare mye fremover, og kjøpe seg MC? Mener du fortsatt at samboeren ikke skal betale noe særlig da?

 

Anonymkode: 62335...715

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her! 
Han vil uansett ha større eierandel enn meg om vi kjøper noe sammen, siden han kommer til å ha tre ganger så mye ek enn jeg har. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer betaler 3000 og jeg har samme boutgifter som deg! Ikke for å kuppe tråden, men burde jeg øke leien litt?

Anonymkode: 32802...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjæresten solgte huset sitt til en veldig god pris før jul. 
Vi skal bo her hos meg til vi finner noe sammen. 
Han skal betale 6000,- i mnd. 
Det inkluderer strøm, bolig, kommunale utgifter, vann, nettavis, Spotify, Netflix, tv- og internett. 
Han har utbetalt ca.40-50 k i mnd.
Jeg har boutgifter på ca.15000 k i mnd inkl. kommunale avgifter, tv- og internett. 
Er det greit? Føler han syntes det var litt mye. Maten tar vi bare ettersom hvem som handler. 
 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Synes det var billig. Det koster å bo i Norge, og han får bo meget billig til deg med tanke på alt du gir han utover bokostnadene (Spotify, Netflix, TV, Internett, nettavis). 

Han får iallefall lagt seg opp bra med penger oppigjennom årene med å bo hos deg!

Anonymkode: f4d06...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville satt opp regnestykket slik: 

Han bør betale: 

- Halvparten av regningene rundt Spotify, Netflix, TV, internett, nettavis
- Halvparten av strømregningen fordelt på årsforbruk
- Halvparten av vannutgiftene
- Mulig 1/4 av kommunale avgifter
- Et par 1000-lapper for slitasje og bruk av hus og hjem
- Dette bør rundes opp til nærmeste 500-lapp, samt at han bør vise raushet.

NB: Han bør ikke betale for dine avdrag og renteutgifter. Renteutgiftene er visstnok reelle utgifter, men dette får du skattefradrag på samtidig som boligen din øker i verdi med årene, noe han ikke får nytte av. 

Hvis alt dette er 6000,- i måneden så er 6000,- i måneden greit. 

Hvis ikke slipper han billig unna.

Anonymkode: f4d06...d3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65

Når man ikke eier en andel av bolig, betaler man leie. Hva de reelle kostnadene er (avdrag, renter, komm.avgifter, osv) er som regel irrelevant da de inngår i leien. Så kommer rene forbruksstyrte utgifter i tillegg som strøm, Spotify, andre abonnementer osv. 

Det TS har gjort er å tenke: HM, nå skal vi flytte sammen, la oss finne en nøkkel som gjør at det blir lønnsomt for begge to. 6.000 pr måned inkl. strøm og abonnementer. Hvis man da skal "føle" på at man betaler kjærestens lån, ja da får man velge å la være å flytte inn og finne seg en hybel til 6K pr måned inkl. strøm og Spotify. Lykke til med det.

Hvis man derimot ser litt realistisk på det - og forutsatt at man faktisk reelt tjener på dette BEGGE TO - skjønner man at selv om man er samboere så koster det å bo sammen. Det er alltid alternativ kostnaden - hva ville det kostet dersom jeg skulle bodd et annet sted for meg selv - som er rettesnoren. Om den som eier setter alle 6K på nedbetaling av gjeld, på sparekonto eller shopper for pengene er like uvesentlig som hva den som ikke eier gjør med sin sparte andel. For vi må jo anta at han (i dette tilfellet) sparer minst like mye som TS hver måned?

De eneste gangene man bør tenke litt annerledes er når den som flytter inn ikke har inntekt eller ikke har råd til å betale så mye. Det kan være fordi boligen man flytter inn i er himmelvidt over det en selv noensinne vil få råd til. Da må de to i fellesskap finne ut av hvordan begges utgifter skal dekkes. 

Og nei, jeg ville ikke svart annerledes hvis TS var en mann og det var en jente som skulle flytte inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Han sparer 12-15 k i mnd. på å bo her. Så han sparer mye på å bo her. Disse pengene skal han kjøpe MC for. Så hvis det tar litt tid før vi finner noe, så kan han kjøpe en MC uten lån.  

Anonymkode: f9a8e...ee5

Han "sparer" 12-15 K på at han ikke lenger har boliglån? Nedbetaling av boliglån er jo tross alt sparing til seg selv.

Men han tjener jo godt, så synes han kan bidra litt. Hva tjener du? Synes det er ganske vesentlig for dette regnestykket. Om man skal leve sammen bør man bidra etter evne, ikke nødvendigvis dele utgifter pinlig nøyaktig.

Hva om dere droppet husleien og heller delte på utgifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (1 time siden):

Han "sparer" 12-15 K på at han ikke lenger har boliglån? Nedbetaling av boliglån er jo tross alt sparing til seg selv.

Men han tjener jo godt, så synes han kan bidra litt. Hva tjener du? Synes det er ganske vesentlig for dette regnestykket. Om man skal leve sammen bør man bidra etter evne, ikke nødvendigvis dele utgifter pinlig nøyaktig.

Hva om dere droppet husleien og heller delte på utgifter?

Hans inntekt varierer pga mye overtid, men han tjener 350.000-400.000 mer en meg i året. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hans inntekt varierer pga mye overtid, men han tjener 350.000-400.000 mer en meg i året. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Ja. Da synes jeg ihvertfall ikke at 6000 i måneden er for mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta utgifter i forhold til lån ut av alt. Resten burde deles på to, da begge er med på å bruke strøm, vann, netflix ol. Samme for mat, dele på to.

Anonymkode: 8dba5...b10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...