Gå til innhold

Er dette for mye i mnd.? Han flytter inn til meg inntil videre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjæresten solgte huset sitt til en veldig god pris før jul. 
Vi skal bo her hos meg til vi finner noe sammen. 
Han skal betale 6000,- i mnd. 
Det inkluderer strøm, bolig, kommunale utgifter, vann, nettavis, Spotify, Netflix, tv- og internett. 
Han har utbetalt ca.40-50 k i mnd.
Jeg har boutgifter på ca.15000 k i mnd inkl. kommunale avgifter, tv- og internett. 
Er det greit? Føler han syntes det var litt mye. Maten tar vi bare ettersom hvem som handler. 
 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Nei det er faktisk svært billig. Hva er markedsprisen for en tilsvarende bolig? Her får man ikke en hybel med alt dette inkludert en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7500, minst halvparten av boutgiftene dine. 6000 er veldig billig 

Anonymkode: deb7a...413

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var jo godt å høre at jeg ikke har vært grisk her. 
Jeg føler heller ikke det er for mye, syntes det er greit. 
I området hvor vi bor, så ligger en liten hybel på ca.10.000 +-. 
 
TS

Anonymkode: f9a8e...ee5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du inkludert nedbetaling av lån i de 15 000 kronene? Jeg tenker man bør peile seg inn på en slags balanse mellom "markedsleie" og halvparten av dine utgifter (som da ikke inkluderer nedbetaling av lån - det er jo sparing). Hvis han flytter inn til deg innebærer jo det en besparelse for begge to: du fordi du ellers ville betalt på boligen alene og han fordi han ellers måtte bodd et annet sted med de kostnader det innebærer. Jeg syns det rettferdige er å prøve å dele besparelsen likt.

Anonymkode: ef75d...c58

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var mye. 4000-5000 burde være nok. Synes ikke han skal nedbetale boliglånet for deg. Men dekke halvparten av renter, strøm, vann, slitasje, forsikring ++
 

Anonymkode: 7fe74...604

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes det var mye. 4000-5000 burde være nok. Synes ikke han skal nedbetale boliglånet for deg. Men dekke halvparten av renter, strøm, vann, slitasje, forsikring ++
 

Anonymkode: 7fe74...604

Han sparer 12-15 k i mnd. på å bo her. Så han sparer mye på å bo her. Disse pengene skal han kjøpe MC for. Så hvis det tar litt tid før vi finner noe, så kan han kjøpe en MC uten lån.  

Anonymkode: f9a8e...ee5

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han sparer 12-15 k i mnd. på å bo her. Så han sparer mye på å bo her. Disse pengene skal han kjøpe MC for. Så hvis det tar litt tid før vi finner noe, så kan han kjøpe en MC uten lån.  

Anonymkode: f9a8e...ee5

Det er vel ikke helt riktig. Han eide jo et hus som han solgte for at dere skulle finne noe sammen. Så bor dere hos deg i mellomtiden. Alternativet for han som boligeier var vel aldri å ut på det private leiemarkedet? Han hadde vel heller ventet med å selge og nedbetalt mer på eget lån- derav spart mer?
 

Så i deres situasjon synes jeg 6000 er for mye. Husk at han nå ikke får skattefradrag heller, det gjør du.

Anonymkode: 7fe74...604

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo om du har inkludert din nedbetaling av lån i beregningen av bokostnader?

Da jeg flytter inn i leiligheten til min samboer første gangen fikk jeg ikke kjøpe meg inn. Kompromisset var da at alt av fellesutgifter i borettslaget og "det som koster ved å bo" delte vi i to. Jeg fikk jo ikke ta del i verdistigningen, og hvor raskt han betalte ned lånet (altså bankkostnaden på leiligheten) styrte han selv. Mulig vi inkluderte rentekostnader i det vi delte på to, husker ikke den detaljen.

Jeg fikk da bo ekstremt billig, men jeg var student....

Anbefaler forsåvidt at dere ser på mat som en fast utgift og setter på felleskonto med hvert deres kort så dere faktisk deler utgiften 😉

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SA han at det var mye, eller var det bare noe du fant ut helt av deg selv uten at han hadde hintet noe?

Jeg ville skilt ut strømregningene og spleiset på den måned for måned.

Anonymkode: 3ef81...25e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Er det greit? Føler han syntes det var litt mye.

En helt ok sum. 

Hvorfor snakker dere heller ikke om dette i stedet for at du skal "føle"?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var en helt grei sum. Regner med at avdrag på boliglån inngår i dine 15k utgifter per mnd? 

Jeg synes dette med å sammenligne med markedsleiepriser er veldig sært og lite omtenksomt når man er et par. I så fall skulle min samboer betalt meg bortimot 10 000 kr i leie i måneden (sentralt i Oslo), og det ville dekket over 100% av mine boutgifter. Hun betaler 4 000. 

Anonymkode: 0e8e4...bec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Markedspris etc gjelder jo for leieboere som har egen inngang og eget bad, soverom, kjøkken, etc. Du må jo dele seng med en mann som fiser og snorker. Og som spiser yoghurten du hadde planlagt å ha med deg på jobb, og som legger sokkene sine på gulvet etc. Neida. Det er kos å ha samboer. Men man kan ikke sammenligne det med å leie en avstengt halv bolig og ta seg betalt deretter.

Anonymkode: 3ef81...25e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komplisert regnestykke. Han har gått ut av boligmarkedet for å kjøpe med deg. Ikke hør på de som bare sammenligner med leiepriser, de har ikke peiling. 

Anonymkode: 0e2de...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han betaler ned ditt lån, vil jeg si det er for mye. Da min eks bodde hos meg betalte han 4000,- (før strømprisene skøyt i taket). Det inkluderte halvparten av fellesutgifter inkl nett, strømmetjenester, strøm, forsikring, samt litt ekstra for slitasje og lignende. Jeg har boutgifter på rundt 13.000,- i mnd (inkl lån). 

Jeg mener at en kjæreste ikke skal betale markedspris, han er jo ikke leieboeren din..

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tenk at dere skal begge ende opp med å spare/tjene ca. likt på det å flytte sammen. For din del vil det si 6 000 mindre i faste utgifter per måned om det er hva han skal betale. Du skriver et sted at han sparer 12-15k i mnd på å flytte sammen, vil det si at han hadde boutgifter på 18-21k før? Hørtes litt høyt ut. (12-15k + 6k). Uansett var nok en del av de utgiftene avdrag på lån = samme som sparing, så den del av summen kan du ikke se på som noe han sparer ekstra nå.

Syns 6k hørtes greit ut, mulig litt i overkant, men hvem bryr seg om noen kroner, har dere ikke tenkt å leve/kjøpe sammen uansett... fratrukket ditt avdrag på lån, så vil vel det si at han dekker ca. halvparten. 

Endret av Anonym90059005
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym90059005 skrev (1 minutt siden):

Syns 6k hørtes greit ut, fratrukket ditt avdrag på lån, så vil vel det si at han dekker ca. halvparten. 

Det er vel heller usannsynlig at en person som har 15.000 i boutgifter (inkludert avdrag), kun betaler 3000 av de 15.000 i avdrag...? Betaler selv 15.000 i boutgifter, hvor 8000 er avdrag.

Anonymkode: 7fe74...604

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er vel heller usannsynlig at en person som har 15.000 i boutgifter (inkludert avdrag), kun betaler 3000 av de 15.000 i avdrag...? Betaler selv 15.000 i boutgifter, hvor 8000 er avdrag.

Anonymkode: 7fe74...604

Jeg skrev ca., ro ned. I tillegg dekker de 15 000 også husleie, strøm, forsikringer, tv, Internett, nettavis, Netflix etc. Alt dette må trekkes fra før du sitter igjen med selve boliglånet. Men ja, avdraget utgjør nok noe mer enn 3000, derfor skrev jeg også ca og at 6k kanskje var i overkant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...