Gå til innhold

Er dette for mye i mnd.? Han flytter inn til meg inntil videre


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er visst helt greit når mannen flytter inn til kvinnen, når det er motsatt er det utnytting, kvinnefella og å tjene på kjæresten sin, forstår ikke jeg altså?

Men en helt fair sum synes jeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Loff77 skrev (6 minutter siden):

Dette er visst helt greit når mannen flytter inn til kvinnen, når det er motsatt er det utnytting, kvinnefella og å tjene på kjæresten sin, forstår ikke jeg altså?

Men en helt fair sum synes jeg

Det er jo sprikende meninger vedrørende hvorvidt summen er innafor eller ei?

Lånet bør holdes utenfor og kun betjenes av den som eier boligen, mens de andre utgiftene bør deles på to. 

Anonymkode: 78336...512

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo sprikende meninger vedrørende hvorvidt summen er innafor eller ei?

Lånet bør holdes utenfor og kun betjenes av den som eier boligen, mens de andre utgiftene bør deles på to. 

Anonymkode: 78336...512

Joda delte meninger på summen, men ikke i nærheten av når det er motsatt som: griskhet, tjene på kjæresten sin, kvinnefella osv

Bare litt merkelig😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (8 minutter siden):

Dette er visst helt greit når mannen flytter inn til kvinnen, når det er motsatt er det utnytting, kvinnefella og å tjene på kjæresten sin, forstår ikke jeg altså?

Men en helt fair sum synes jeg

Jeg synes det er sært å kreve husleie (altså mer enn halvparten av strøm, internett, tv, abonnementer, felleskostnader, evt. renter) av kjæresten sin. Hvis man føler at man som boligeier risikerer å bli utnyttet av en pengegrisk kjæreste som i utgangspunktet kun ville bli kjærester for å så bli samboere slik at han/hun kan spare penger, så blir man vel ikke samboere i utgangspunktet?

Samboere ønsker vel heller å investere i hverandre og det er bare positivt om den andre parten får spart mer slik at de får kjøpt seg inn eller at de kan kjøpe noe større sammen på sikt 

Anonymkode: ecbc9...619

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo klart kostnadene alene til nå på leiligheten, så jeg anbefaler at det du får inn av samboer går rett i nedbetaling av boliglånet. Det høres it som om dere ikke flytter sammen permanent i din bolig, så du gjør lurt i å nedbetale ekstra så du øker din egenkapital til når dere skal kjøpe noe sammen! 

Ikke venn deg til økt forbruk bare fordi du bor billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (1 minutt siden):

Du har jo klart kostnadene alene til nå på leiligheten, så jeg anbefaler at det du får inn av samboer går rett i nedbetaling av boliglånet. Det høres it som om dere ikke flytter sammen permanent i din bolig, så du gjør lurt i å nedbetale ekstra så du øker din egenkapital til når dere skal kjøpe noe sammen! 

Ikke venn deg til økt forbruk bare fordi du bor billigere!

Hæ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Loff77 skrev (5 minutter siden):

Hæ??

Hun har bolig som hun fint betaler for idag. Hun får inn noen tusenlapper ekstra når han flytter inn. De bør jo brukes til å spare. han skal spare til MC med det han sparer på å bli samboer, hun burde spare sin del av "overskuddet". Var det mer forståelig?

Endret av Summeer
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg sparer det jeg får fra han hver mnd. det vil nok gå til møbler osv. da vi kjøper noe sammen. Så jeg har ikke økt forbruket mitt. Noe vil kanskje også gå til ferie til oss, ikke meg alene. Så alt i alt så vil han også få glede av det han betaler meg nå. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er sært å kreve husleie (altså mer enn halvparten av strøm, internett, tv, abonnementer, felleskostnader, evt. renter) av kjæresten sin. Hvis man føler at man som boligeier risikerer å bli utnyttet av en pengegrisk kjæreste som i utgangspunktet kun ville bli kjærester for å så bli samboere slik at han/hun kan spare penger, så blir man vel ikke samboere i utgangspunktet?

Samboere ønsker vel heller å investere i hverandre og det er bare positivt om den andre parten får spart mer slik at de får kjøpt seg inn eller at de kan kjøpe noe større sammen på sikt 

Anonymkode: ecbc9...619

Jeg ble jo ikke samboer for å spare skarve 6000,- i mnd 😆 

Vi ble samboere fordi vi ønsker å leve sammen og det ble til at han solgte pga han fikk veldig bra pris nå og vi ønsker å bosette oss i denne delen av byen som jeg bor. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg ble jo ikke samboer for å spare skarve 6000,- i mnd 😆 

Vi ble samboere fordi vi ønsker å leve sammen og det ble til at han solgte pga han fikk veldig bra pris nå og vi ønsker å bosette oss i denne delen av byen som jeg bor. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Selvfølgelig ikke, men det var mer rettet mot det å ta noen tusenlapper ekstra i husleie fra samboer :) 

Anonymkode: ecbc9...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er sært å kreve husleie (altså mer enn halvparten av strøm, internett, tv, abonnementer, felleskostnader, evt. renter) av kjæresten sin. Hvis man føler at man som boligeier risikerer å bli utnyttet av en pengegrisk kjæreste som i utgangspunktet kun ville bli kjærester for å så bli samboere slik at han/hun kan spare penger, så blir man vel ikke samboere i utgangspunktet?

Samboere ønsker vel heller å investere i hverandre og det er bare positivt om den andre parten får spart mer slik at de får kjøpt seg inn eller at de kan kjøpe noe større sammen på sikt 

Anonymkode: ecbc9...619

Det samme kan vel sies om den som forventer å flytte inn og bo gratis.

Anonymkode: 30864...6f7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det samme kan vel sies om den som forventer å flytte inn og bo gratis.

Anonymkode: 30864...6f7

Man bor ikke gratis dersom man betaler for seg, men det trenger man ikke å gjøre i form av husleie. Den som eier vil jo også få reduserte kostnader som han eller hun kan bruke til å betale ned boliglånet med eller spare utenom 

Jeg synes nå at det er sært med å kreve husleie av kjæresten, men det er nå bare meg. Når skal man slutte med denne husleien? Når man får barn? Når man gifter seg selv om det blir brukt ekteskapskontrakt? Når man er 70? Alle ønsker jo ikke at samboeren skal kjøpe seg inn i deres boenhet

Anonymkode: ecbc9...619

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man bor ikke gratis dersom man betaler for seg, men det trenger man ikke å gjøre i form av husleie. Den som eier vil jo også få reduserte kostnader som han eller hun kan bruke til å betale ned boliglånet med eller spare utenom 

Jeg synes nå at det er sært med å kreve husleie av kjæresten, men det er nå bare meg. Når skal man slutte med denne husleien? Når man får barn? Når man gifter seg selv om det blir brukt ekteskapskontrakt? Når man er 70? Alle ønsker jo ikke at samboeren skal kjøpe seg inn i deres boenhet

Anonymkode: ecbc9...619

Hvordan ville du gjort det da? Latt kjæresten flytte inn og tatt alle kostnader? 
Hvis vi gifter oss vil det bli en annen sak, da har vi felles økonomi. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan ville du gjort det da? Latt kjæresten flytte inn og tatt alle kostnader? 
Hvis vi gifter oss vil det bli en annen sak, da har vi felles økonomi. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Skriver jo at skal dekke halvpart av strøm, Internett, tv, felleskostnader, renter osv, men at syns det er rart med en husleie i tillegg oppå dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loff77 skrev (4 timer siden):

Dette er visst helt greit når mannen flytter inn til kvinnen, når det er motsatt er det utnytting, kvinnefella og å tjene på kjæresten sin, forstår ikke jeg altså?

Men en helt fair sum synes jeg

"Kvinnefella" er noe helt annet og ikke relevant i denne diskusjonen. Kvinnefella er damer som flytter inn hos menn på lang sikt, han eier, tjener ofte mer, hun betaler kun på løpende utgifter uten å spare opp egen EK og og står på bar bakke den gangen forholdet går ad dundas uten noe eierskap i boligen.

Ts og kjæreste skal snart kjøpe bolig sammen, han har solgt sin og skal bo hos henne til de kjøper sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kona flyttet inn hit så sa  jeg "vil du holde mat", Jeg krevde det ikke. Forlangte ikke noe mere. Hun er flink i huset og når vi drar på turer så dekker hun 2/3.

Anonymkode: 3484d...21c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kjæresten solgte huset sitt til en veldig god pris før jul. 
Vi skal bo her hos meg til vi finner noe sammen. 
Han skal betale 6000,- i mnd. 
Det inkluderer strøm, bolig, kommunale utgifter, vann, nettavis, Spotify, Netflix, tv- og internett. 
Han har utbetalt ca.40-50 k i mnd.
Jeg har boutgifter på ca.15000 k i mnd inkl. kommunale avgifter, tv- og internett. 
Er det greit? Føler han syntes det var litt mye. Maten tar vi bare ettersom hvem som handler. 
 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Han ville knapt fått en hybel for den prisen. Synes det var litt for billig...

Anonymkode: 7f543...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvordan ville du gjort det da? Latt kjæresten flytte inn og tatt alle kostnader? 
Hvis vi gifter oss vil det bli en annen sak, da har vi felles økonomi. 

Anonymkode: f9a8e...ee5

Som jeg skrev så deler man jo på strøm, felleskostnader, tv, internett, abonnementer, osv. 

Mange gifte par i dag, spesielt blant den yngre generasjonen, har ikke felles økonomi som gift. Jeg synes i alle fall at det blir feil å kreve husleie av en kjæreste når man i utgangspunktet ikke hadde tenkt å leie ut et rom i leiligheten/huset. Man taper ikke noe på å la samboeren bo der, men noen mener at man skal tjene økonomisk på det... 

Anonymkode: ecbc9...619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...