Entern Skrevet 9. februar 2022 #81 Skrevet 9. februar 2022 (endret) Tvillingsjel skrev (På 29.1.2022 den 19.35): Godt sagt. Jeg utagerte på en assistent ved ett tilfelle i tidlig barneskolealder. Vi hadde vært på turdag og jeg hadde rømt fordi jeg var totalt bunnfrossen. Jeg stakk av og gikk til SFO siden jeg visste jeg skulle dit etterpå. Assistenten kom selvfølgelig etter meg, men jeg var allerede rukket å komme til SFO. Assistenten ville ha meg med tilbake, men jeg var oppriktig så iskald tvers gjennom at jeg holdt på å krepere. Tynn og liten, med en ekstrem kuldesensitivitet. Jeg hakket tenner, ristet og var blå på leppene, og så kom hun og skulle ta meg med ut igjen. Da klikket jeg helt og dunket til henne slik at hun begynte å gråte. Helt feil av meg og jeg kjenner det i magen enda den dag i dag som voksen, men jeg ser jo også at jeg rett og slett skulle ha blitt bedre ivaretatt for å hindre disse ekstreme kuldereaksjonene som var gjentakende gjennom hele barneskolen. Det betyr ikke at det er greit å utagere, men ofte er det en forklaring bak. Det er noe barnet prøver å fortelle, men som det antagelig ikke har språk for. Som i mitt tilfelle - «Jeg kan ikke ut igjen, det kjennes ut som tortur. Jeg er fullstendig nedsnødd av kulde, la meg være». Dæven, skulle ønske jeg var like tøff når jeg var barn😀 👍 Endret 9. februar 2022 av Entern
Burugla63 Skrevet 9. februar 2022 #82 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 27.1.2022 den 12.38): Har et barn på snart 9 år , som alltid har slitt litt på skolen . Men nå i det siste har det eskalert. Til å "bare" ha slått og sagt stygge ting til medelever går det nå også ut over lærere med både slag og spark . Vi har løpende kontakt med skolen, og bup er såvidt kommet inn i bildet . Men jeg blir så fortvilet hver gang det kommer en tlf fra skolen, jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette hjemme. Vi har ikke de problemene her hjemme, kun på skolen . Kan være sint og sur her også, men ikke med vold . Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre . Skal man gi strenge konsekvenser her hjemme , eller blir det feil, det er tydelig at jenta sliter med noe inni seg. Vil ikke straffe henne for det , men oppførselen må jo få konsekvenser? Anonymkode: 44ade...7f1 Ta å søk inn ppt også å si du ønsker spesislpedagog i tillegg . For det er tydelig at barnet trenger mer hjelp og støtte på skolen . Å det er godt dere har kommet inn på bup . Dette ordner seg men forstår det er vanskelig . Lykke til på veien ❤️.
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #83 Skrevet 9. februar 2022 (endret) Entern skrev (På 9.2.2022 den 18.32): Dæven, skulle ønske jeg var like tøff når jeg var barn 👍 Uff jeg vet ikke. Endret 3. oktober 2022 av Tvillingsjel 1
Entern Skrevet 9. februar 2022 #84 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (Akkurat nå): Uff jeg vet ikke. Jeg har flere ganger vurdert å sende henne melding for å be om unnskyldning. Jeg er lei meg for at jeg ble fysisk fremfor å bruke ord, men jeg var bare 7 år og hadde nok ikke helt språk for å sette ord på hva jeg følte. Jeg tror mye hadde løst seg for meg hvis jeg hadde fått lov å være inne ved minusgrader. Det forstår jeg 🥲 Jeg relaterte bare veldig. En gang jeg var på skoleskitur (tidlig barneskole) GLEMTE klasseforstander meg😰heldigvis var det andre klasser og lærere der, en annen lærer tok seg av meg😅 hm, kanskje det var da klasseforstander utviklet hatet sitt mot meg, h*n fikk sikkert høre det etterpå,..håper jeg i alle fall. Uansett, tror historien din trigget meg litt 😅 Mente ikke å avspore altså🥲 1
Silva Pluvialis Skrevet 9. februar 2022 #85 Skrevet 9. februar 2022 Entern skrev (Akkurat nå): Det forstår jeg 🥲 Jeg relaterte bare veldig. En gang jeg var på skoleskitur (tidlig barneskole) GLEMTE klasseforstander meg😰heldigvis var det andre klasser og lærere der, en annen lærer tok seg av meg😅 hm, kanskje det var da klasseforstander utviklet hatet sitt mot meg, h*n fikk sikkert høre det etterpå,..håper jeg i alle fall. Uansett, tror historien din trigget meg litt 😅 Mente ikke å avspore altså🥲 Ikke meningen å trigge deg❤️ 1
Entern Skrevet 9. februar 2022 #86 Skrevet 9. februar 2022 Tvillingsjel skrev (2 minutter siden): Ikke meningen å trigge deg❤️ Ingen fare😊😊😊
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2022 #87 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg forstår deg så godt, og det hadde vært fantastisk, men dette er nok en utopi. Lærere er pedagoger, og utdanning/undervisning er vårt fagområde. Slik skolen er blitt, forventes vi å være supermennesker som skal fylle (og takle) oppgavene til en haug andre yrkesgrupper! I tillegg skal vi undervise og ha ansvar for mange elever. Det sier seg selv at det er en umulig oppgave. I tillegg er det lite ressurser og stadige kutt. Tvil ikke på at skolen vil ditt barns beste, men teori og mulig praksis er milevis fra hverandre! Assistentjobb er heller ikke særlig attraktivt, og det er en krevende jobb å stå i. Det blir ofte "den vi får tak i som sier ja", siden alternativet er ingen assistent (og det må jo på plass siden eleven har krav på det..) Det er fortvilende, og jeg har hatt mang en kollega som har grått på jobb fordi de føler seg så utilstrekkelige. Har vært der jeg også 😔 Jeg er veldig glad for at mine barn har klart seg gjennom skoletida uten noe spesielt, for jeg vet at det ikke er en selvfølge å få rett/nok hjelp. Selv er jeg i ny jobb, for jeg klarer ikke å ha en sånn jobb lenger (lærer). Det er til å få magesår av😞 Håper det løser seg til det beste for barnet ditt! Anonymkode: c82fe...e1d Skolen vår jobber hardt og jeg skjønner såklart at det er tilgang på ressurser det står på. Læreryrket har jeg så sykt respekt for. For en tusenkunstner-jobb det er. Krevende! Så mye vi snakker og "vedtar" u møter om tiltak sim skal gjennomføres, så vet vi at det er én person som faktisk må utføre alt dette. Læreren. Anonymkode: 5eb0e...47a 1
NiceOrNothing Skrevet 9. februar 2022 #88 Skrevet 9. februar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.1.2022 den 9.02): Her svarer du jo bare på en liten del av det jeg spør om. Men at dere går på eggeskall hjemme, forverrer nok bare problemet. Det gjør forskjellen mellom skolen og hjemme større, og kan utløse mer frustrasjon hos barnet. Anonymkode: 0f754...c70 Hadde tenkt å skrive det samme. Til mer dere lister dere på tå rundt henne, desto verre vil hun oppleve at skolen ( krav/ regler/ konsekvenser ) er .Dere burde bli enige med skolen om felles kjøreregler på hva som er akseptabelt og ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2022 #89 Skrevet 13. februar 2022 On 1/27/2022 at 5:01 PM, AnonymBruker said: Jeg skal faktisk det i morgen. Jeg skjønner selvfølgelig at vi må beskytte de andre barna , men jeg må jo også prøve å hjelpe barnet mitt til å fungere på skolen. Jeg vil jo at hun skal klare seg godt videre i livet. Takk for alle gode råd, jeg skal ta med meg det videre, og ikke gi konsekvenser på denne oppførselen hjemme . Hun sliter mye med selvbildet og vi kan helt klart bli enda bedre på å fokusere på de gode sidene , det er så fort gjort å fokusere bare på det som er dårlig. Anonymkode: 44ade...7f1 Fyll henne med så masse kjærlighet dere kan hjemme. Prøv å få henne til å tegne for å forstå som en enklere måte å uttrykke ting på. Hjemmeskole som et alternativ? Anonymkode: 2621d...2ec
origin Skrevet 13. februar 2022 #90 Skrevet 13. februar 2022 On 1/27/2022 at 9:58 PM, AnonymBruker said: Ja, dette var et fint svar , er akkurat sånn jeg ville beskrevet henne , ei fin jente som sliter veldig med å regulere følelsene sine . Barndommen har vært forutsigbar ja, vi har bodd på samme sted siden hun var 2 år, hun har foreldre som er sammen, ikke vært noen store forandringer i livet hennes. Hun snakker ofte ned seg selv, så selvbildet er nok ikke så bra . Sier ofte i mot når vi skryter av henne. I det siste har hun sagt ting som at hun ikke vil på skolen, hun hater alle der, lærerene er altfor strenge. Men de må jo ha klare grenser når hun utagerer slik hun gjør . Vi har akkurat starta på et kurs , så håper jo på at det skal hjelpe litt da, men akkurat nå så virker problemene mye større enn det . Anonymkode: 44ade...7f1 Er det mobbing på skolen, en uoppdaget lærevanske eller syndrom, overgrep? Tenker det er fint at bup er i bilde:)
AnonymBruker Skrevet 23. september 2022 #91 Skrevet 23. september 2022 Hei! Jeg lurer på hvordan det går med jenta di nå? Jeg kjenner igjen all denne problematikken og vil gjerne utveksle erfaringer om du vil dele 😊 Anonymkode: b68af...11d
sfj85 Skrevet 24. september 2022 #92 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei! Jeg lurer på hvordan det går med jenta di nå? Jeg kjenner igjen all denne problematikken og vil gjerne utveksle erfaringer om du vil dele 😊 Anonymkode: b68af...11d Hei, det går dessverre ikke så veldig mye bedre, men bup er fortsatt inne i bildet .
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #93 Skrevet 24. september 2022 Tvillingsjel skrev (På 9.2.2022 den 18.34): Uff jeg vet ikke. Jeg har flere ganger vurdert å sende henne melding for å be om unnskyldning. Jeg er lei meg for at jeg ble fysisk fremfor å bruke ord, men jeg var bare 7 år og hadde nok ikke helt språk for å sette ord på hva jeg følte. Jeg tror mye hadde løst seg for meg hvis jeg hadde fått lov å være inne ved minusgrader. Kanskje det hadde hjulpet om du hadde vært utstyrt med bedre yttertøy og skotøy om vinteren? Anonymkode: 49ef6...2e4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #94 Skrevet 24. september 2022 sfj85 skrev (22 minutter siden): Hei, det går dessverre ikke så veldig mye bedre, men bup er fortsatt inne i bildet . Men da er de iallfall i gang med utredning og det er vel bra? Anonymkode: 69a44...05c
sfj85 Skrevet 24. september 2022 #95 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Men da er de iallfall i gang med utredning og det er vel bra? Anonymkode: 69a44...05c Ja, det er bra så klart, men vi har holdt på ganske lenge uten å komme noen vei .
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #96 Skrevet 24. september 2022 Føler dere at dere blir hørt av skolen og PPT? Har skolen gode tiltak som fungerer? Hvordan jobber skolen for å styrke det sosiale hos henne og vennene? Jeg har mange spørsmål skjønner du, beklager Anonymkode: b68af...11d
AnonymBruker Skrevet 24. september 2022 #97 Skrevet 24. september 2022 Det ligger ofte noe bak.. trenger ikke være noe alvorlig. Jeg hadde en elev som jeg måtte jobbe hardt med noen år. Det handlet nok mest om dårlig selvtillit, litt dårlig på å tolke det sosiale, og visste ikke hva han skulle gjøre når han ble sint, lei seg, flau, følte seg urettferdig behandlet. Tydde til strategier som vold, banning og løgn. Det som hjalp var å snakke gjennom hendelser med han, og få han til å forstå den andres side av saken. Forklare for ham at alle kommer ikke til å være greie med deg, noen mennesker får du bare holde deg litt unna (nei, han ble ikke mobbet. Men han var veldig sår og tok mye personlig til seg, mens han gikk i klasse med de tøffeste guttastemning-gutta på hele trinnet), og hva han kunne gjøre om han kom opp i en vanskelig situasjon. Også det med at de voksne bestemmer faktisk. Det funket også med belønning hvis han klarte å ta gode valg i en vanskelig situasjon. Om han så ble sinna på en voksen og ikke orket å være i timen, så var en avtale å få lov til å gå alene til et fast sted og roe seg ned e.l. noe som er bedre enn å utagere... Anonymkode: 2ddbe...a16
sfj85 Skrevet 24. september 2022 #98 Skrevet 24. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Føler dere at dere blir hørt av skolen og PPT? Har skolen gode tiltak som fungerer? Hvordan jobber skolen for å styrke det sosiale hos henne og vennene? Jeg har mange spørsmål skjønner du, beklager Anonymkode: b68af...11d Ja og nei. Skolen har hatt tiltak, men om de er så gode det vet jeg ikke, har vært mye brannslukking. Nå skulle bup også ringe skolen, de var opptatt av at hun skal få hjelp, er ikke bare utagerende oppførsel som er problemet, men også at det meste på skolen er vanskelig. Det henger vel gjerne sammen.
MalinHS Skrevet 24. september 2022 #99 Skrevet 24. september 2022 Hvordan er hun hjemme? Fungerer hun bedre der?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå