Gå til innhold

Utagerende barn på skolen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for mange fine svar! Skolen sier de ikke har ressurser til å følge henne tett nok , de skulle være en ekstra i dag, allikevel ble det slag og spark til lærer.  

Bup kommer for å observere på skolen, men ikke før om over 4 uker,  og det virker ganske håpløst lenge til akkurat nå . 

Når de ikke orker mer så ringer de , så må jeg hente.  Jeg forstår selvfølgelig at de også står i en vanskelig situasjon,  de kan jo ikke tillate at de andre barna og voksne ikke er trygge på skolen.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Du må ta et møte med skolen omgående, og forklare at dette er akutt situasjon slik at de må sette inn ekstra ressurser frem til bup kommer om 4 uker. Det er du som forelder som må ta kampen og stå i den, det krever sitt. Håper det ordner seg for dere .

Anonymkode: 0ec5a...4fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hun har fått flere alternativer,  får f. eks lov til å gå inn i klasserommet/garderoben selv om det er friminutt og de egentlig skal være ute . 

Problemet er jo at hun er med og lager avtaler med lærerne,  men når situasjonen oppstår så følger hun ikke de avtalene . Jeg vet ikke hva som trigger,  men hun er veldig dårlig på å høre på andre, altså at noen skal bestemme over henne . Og på skolen så må man jo innrette seg etter mange regler . 

Anonymkode: 44ade...7f1

Ikke gi opp det med å lage avtaler for hva hun skal gjøre. Repitisjon hjelper, men dessverre ikke så fort som vi ønsker

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har et barn på snart 9 år , som alltid har slitt litt på skolen . Men nå i det siste har det eskalert.  Til å "bare" ha slått og sagt stygge ting til medelever går det nå også ut over lærere med både slag og spark . Vi har løpende kontakt med skolen, og bup er såvidt kommet inn i bildet . Men jeg blir så fortvilet hver gang det kommer en tlf fra skolen, jeg vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette hjemme.  Vi har ikke de problemene her hjemme, kun på skolen . Kan være sint og sur her også, men ikke med vold .

Jeg synes det er vanskelig å vite hva jeg skal gjøre . Skal man gi strenge konsekvenser her hjemme , eller blir det feil, det er tydelig at jenta sliter med noe inni seg.  Vil ikke straffe henne for det , men oppførselen må jo få konsekvenser?  

Anonymkode: 44ade...7f1

Som regel tar barn ut alt på skolen. Spesielt hvis barnet har opplevd et traume. Kan barnet ha blitt utsatt for noe? Det er bekymringsverdig oppførsel, et rop om hjelp. 

Anonymkode: ac9cd...afa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

absinthia skrev (3 timer siden):

Da tenker jeg at du, skolen, bup og ppt må lage en god slagplan. Det er ingen løsning å sende barnet ditt hjem fordi de ikke takler situasjonen. Ditt barn har rett på å få opplæring på skolen og både ditt barn og de andre barna, har rett til å ha et trygt skolemiljø. Dersom skolen ikke har ressurser, så må de prøve å få tak i dem. 
 

Nå for tiden er det jo mye fravær i den pedagogiske sektoren, men man skal jo likevel prøve.

Det er mulig jeg høres litt streng ut, men det er bare fordi jeg er pedagog selv. Noen ganger tror dessverre enkelte  ansatte i  barnehager og skole at de hjemme skal ta ansvar for hele situasjonen, selv om slikt ikke skjer hjemme. Man må løse situasjonen der den oppstår, selv om man må søke kunnskap. 
 

Barnet ditt vet jo at dette ikke er greit, men det klarer likevel ikke å la vær. 
 

Har skolen spurt f.eks ppt til råds på generell basis? Om de ikke har det, så anbefal dem gjerne det og si at de har din velsignelse. Selv om ikke ppt nødvendigvis kjenner det aktuelle barnet, kan de gi skolen noen råd på veien. 

Skolen har ikke ubegrenset med midler til å sette inn ressurser her og der. Det er først når et barn får en diagnose eller lignende det utløses midler til ressurser. 

Anonymkode: ac9cd...afa

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, dette! ❤️
Jeg er enig i det som er sagt her; det er noe ved skolesituasjonen barnet ditt ikke mestrer, enten det er en, eller mest sannsynlig flere ting. Både skolen og andre instanser må kartlegge grundig over tid. Og skolen må slutte å skylde på ressurser. Jeg skjønner at det ofte skorter på pengene, men jeg synes det er uholdbart å si til foreldre at vi ikke har råd til å ivareta barnet ditt!

Anonymkode: 8a3b1...499

Du tror skolen har masse penger liggende her og der til flere ressurser. Du burde kanskje ta det med de som bevilger penger til skolen. Plasser kritikken din der den hører hjemme. Du aner ikke hva vi som jobber i skolen står i når det kommer til ressursbruk. Det skal spinkes og spares i alle kriker og kroker. Ta det med politikerene. 

Anonymkode: ac9cd...afa

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Skolen må selvsagt skylde på ressurser,det er kommunens ansvar å tildele ressurser,og for å gi noen få barn spesielle ressurser så kreves det utredning. Det er selvsagt ikke slik at foreldre bare kan kreve mer ressurser til sitt barn,så skal skolen føye seg etter det. Skolene har ikke råd til å tilrettelegge skolen for hver enkelt elev,om det ikke ligger en faglig vurdering til grunn!

Anonymkode: 0ec5a...4fd

Dette!🙌🏼 tror ikke folk forstår hvor lite penger skolene har å rutte med i utgangspunktet. 

Anonymkode: ac9cd...afa

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skolen har ikke ubegrenset med midler til å sette inn ressurser her og der. Det er først når et barn får en diagnose eller lignende det utløses midler til ressurser. 

Anonymkode: ac9cd...afa

Det er ikke riktig. Skolen skal tilrettelegge uavhengig av diagnose. En diagnose utløser ikke automatisk ressurser. 

Når det er sagt er ikke ressurser løsningen på alt, mye kan løses med å øke lærernes kompetanse. Mitt barn endret adferd helt da han fikk ny lærer som såg han og hans behov og ga han tryggheten han trengte. 

Anonymkode: d9076...0f1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen diagnoser såvidt vi vet, ingen bekymring om adhd,  ingen lærevansker.  Er foreløpig faglig sterk, men sliter med å holde konsentrasjon når det er masse andre elever rundt,  klager på støy i klasserommet blant annet . Men de største konfliktene skjer i friminuttene,  selv om de er tett på henne.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Skolen har ikke ubegrenset med midler til å sette inn ressurser her og der. Det er først når et barn får en diagnose eller lignende det utløses midler til ressurser. 

Anonymkode: ac9cd...afa

Med forbehold om at dette er ulikt i kommunene, så er min erfaring at skolenes budsjett legges helt konsekvent av antall elever. Diagnoser og tilretteleggingsbehov har ingenting å si - alt skal dekkes av samme budsjett. Til og med der elever har store behov for ombygging av skolen eller innkjøp av hjelpemidler må alt gå av samme budsjett. Svært urettferdig, jeg tror alle som jobber i skole skulle ønske at det fantes flere hender, mer kunnskap og flere yrkesgrupper inn i skolen. 

Anonymkode: fa17c...17b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ingen diagnoser såvidt vi vet, ingen bekymring om adhd,  ingen lærevansker.  Er foreløpig faglig sterk, men sliter med å holde konsentrasjon når det er masse andre elever rundt,  klager på støy i klasserommet blant annet . Men de største konfliktene skjer i friminuttene,  selv om de er tett på henne.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Hvordan har hun det sosialt da? Er utfordringen at hun synes det er vanskelig å regulere seg? 

Dere har ikke sett noen tegn hjemme? Går hun på fritidsaktiviteter, hvordan går det der? Hvordan ser du at samspillet mellom henne og medelevene er? 

Det finnes en bok som heter Fra uro til ro - den forklarer veldig fint hva som skjer når vi kommer i alarmberedskap, fornufthjernen blir koblet ut og mer primitive deler av hjernen tar over. 

Jeg tenker at helsesykepleier vil være en god samarbeidspartner - jenta trenger mest sannsynlig noen å snakke med, som også kan hjelpe både skole og hjem i arbeidet for å hjelpe jenta. 

Anonymkode: fa17c...17b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er uholdbart ja, faktisk ulovlig i altfor mange tilfeller også. Men er det ikke manglende bevilgning av penger vi skal rette fokuset mot?

Eller skal skolen trylle frem penger fra et sted? Eller sitter det stuet sammen masse ledige ressurser i et kott, som skolen nekter å benytte seg av tenker du? 

Jeg vil gjerne bli med på tankerekken videre her. 

Anonymkode: fa17c...17b

Trenger ressurser være penger? Kan det tenkes at skolen, med hjelp, kan få til en del ting, uten at det koster store summer?

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen må selvsagt skylde på ressurser,det er kommunens ansvar å tildele ressurser,og for å gi noen få barn spesielle ressurser så kreves det utredning. Det er selvsagt ikke slik at foreldre bare kan kreve mer ressurser til sitt barn,så skal skolen føye seg etter det. Skolene har ikke råd til å tilrettelegge skolen for hver enkelt elev,om det ikke ligger en faglig vurdering til grunn!

Anonymkode: 0ec5a...4fd

Hvorfor må de skylde på ressurser overfor foreldrene? De kan si at de gjør så godt de kan, men at de søker hjelp. Hvordan vil penger hjelpe barnet å bli mindre sint forresten? Det finnes heller ingen pengesekk i kommunene som åpnes når det dukker opp barn med ulike behov, om du trodde det.

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror skolen har masse penger liggende her og der til flere ressurser. Du burde kanskje ta det med de som bevilger penger til skolen. Plasser kritikken din der den hører hjemme. Du aner ikke hva vi som jobber i skolen står i når det kommer til ressursbruk. Det skal spinkes og spares i alle kriker og kroker. Ta det med politikerene. 

Anonymkode: ac9cd...afa

Hva vet du om hvor jeg jobber? Ikke vær så sint. Jeg har jobbet i og med skole i 15 år. Min erfaring er at god og riktig kompetanse er verdt mye mer enn penger! 
Norge bruker forresten mer penger per elev enn andre land.

Anonymkode: 8a3b1...499

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Skolen har ikke ubegrenset med midler til å sette inn ressurser her og der. Det er først når et barn får en diagnose eller lignende det utløses midler til ressurser. 

Anonymkode: ac9cd...afa

Ikke nå lenger. Det skal være nok at det finnes rapporter på at det finnes et problem som bør løses. Dersom man melder saken, er skolen forpliktet til å ha en fremdriftsplan for å sikre et godt skolemiljø og en ekstra voksenressurs er en av de best fungerende tiltakene. Det er bare å ta kontakt med skole og oppvekst og meld det som en sak. Dette er ikke bare for barnets egen del, det er for alle de andre barnas del også, - skolemiljøet må sikres for dem også, da de skal slippe å være utsatt for utagering på lengre sikt.  Det er ikke et bra psykososialt for barnet selv, andre barn eller ansatte, slik som det er nå og da må man gjøre noe. 
 

Jeg vil anbefale ts å spørre skolen, hvilken plan de har fremover - for de skal ha en plan. Dersom de ikke har det, foreslår jeg at foreldrene ber om et møte med skolen og gjerne flere instanser - f.eks helsesykepleier, ppt, bup osv.. og så legger de en plan, med et eller to kortsiktige og langsiktige mål, sammen. Denne skal følges opp jevnlig og evalueres jevnlig underveis, - f.eks på et månedlig møte med familien og skolen.

La ikke skolen vente til de hører endelig status fra bup, før de lager en handlingsplan. 
 

Barnet skal også være involvert, men kanskje bare på en liten av møtet. Det bør være for å fortelle om det som har gått bra og om hva skolen ( i form av en støttende voksen som har en god relasjon til barnet) og barnet har jobbet med siden sist. - Dette kan være alt fra at barnet får lov til å øve seg på å trekke seg tilbake, når det kjenner at det koker, å ikke rope stygge ting i klasserommet, ta beskjeder eller noe annet. Det skal ikke være et møte der barnet skal påføres skam over egen oppførsel, alle de voksne må være opptatt av å vise barnet at de er på samme lag. 

Endret av absinthia
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen diagnoser såvidt vi vet, ingen bekymring om adhd,  ingen lærevansker.  Er foreløpig faglig sterk, men sliter med å holde konsentrasjon når det er masse andre elever rundt,  klager på støy i klasserommet blant annet . Men de største konfliktene skjer i friminuttene,  selv om de er tett på henne.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Sjekk om hun kan ha hørselsvern ( ja det er faktisk en del som gjør det) eller hodetelefoner med lav musikk, når de gjør enkelte typer skolearbeid - det kan virke beroligende. Noen mennesker blir rett og slett veldig påvirket av støy og uro. Jeg har møtt et barn som faktisk fikk utslett, når det havnet i situasjoner der det oppfattet omgivelsene som urolige - i dette tilfelle samlingsstund med mange barn, mye støy osv. Dette barnet brukte i en periode hørselsvern, når de skulle gjøre skoleoppgaver som krevde konsentrasjon i klasserommet.

Nå  har barnet blitt noen år eldre og sliter ikke med dette lenger. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan har hun det sosialt da? Er utfordringen at hun synes det er vanskelig å regulere seg? 

Dere har ikke sett noen tegn hjemme? Går hun på fritidsaktiviteter, hvordan går det der? Hvordan ser du at samspillet mellom henne og medelevene er? 

Det finnes en bok som heter Fra uro til ro - den forklarer veldig fint hva som skjer når vi kommer i alarmberedskap, fornufthjernen blir koblet ut og mer primitive deler av hjernen tar over. 

Jeg tenker at helsesykepleier vil være en god samarbeidspartner - jenta trenger mest sannsynlig noen å snakke med, som også kan hjelpe både skole og hjem i arbeidet for å hjelpe jenta. 

Anonymkode: fa17c...17b

Hun har veninner som hun trives sammen med , og det ser ut som de trives med henne også.  Det er ingen konflikter , og hun er stadig med andre hjem fra skolen osv. Heller ingen problemer på fritidsaktiviteter,  der vil jeg si hun viser seg fra sin beste side . 

Hjemme er det litt opp og ned, det jeg merker er at humøret snur veldig fort , kan bli fryktelig sint ..Men det er ikke vold mot oss hjemme, mer hyl og skrik . Blir veldig lett irritert , spesielt på søsken , kommer noen borti henne ved et uhell så kan hun bli fryktelig sint blant annet . 

 

Helsesøster er allerde på banen, har vært i samtaler der det siste året ihvertfall,  kan ikke si at jeg merker noen fremgang.  Det med vold har bare blitt verre i det siste, og det blir jo selvfølgelig mer alvorlig jo større og sterkere hun blir.  

Jeg tar med meg mange av tipsene som har kommet, tror jeg skal skrive ned litt så jeg har mer å komme med i neste møte med skolen.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hun har veninner som hun trives sammen med , og det ser ut som de trives med henne også.  Det er ingen konflikter , og hun er stadig med andre hjem fra skolen osv. Heller ingen problemer på fritidsaktiviteter,  der vil jeg si hun viser seg fra sin beste side . 

Hjemme er det litt opp og ned, det jeg merker er at humøret snur veldig fort , kan bli fryktelig sint ..Men det er ikke vold mot oss hjemme, mer hyl og skrik . Blir veldig lett irritert , spesielt på søsken , kommer noen borti henne ved et uhell så kan hun bli fryktelig sint blant annet . 

 

Helsesøster er allerde på banen, har vært i samtaler der det siste året ihvertfall,  kan ikke si at jeg merker noen fremgang.  Det med vold har bare blitt verre i det siste, og det blir jo selvfølgelig mer alvorlig jo større og sterkere hun blir.  

Jeg tar med meg mange av tipsene som har kommet, tror jeg skal skrive ned litt så jeg har mer å komme med i neste møte med skolen.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Hun strever med konsentrasjon, sinne, utagering og vold mot andre voksne/barn.

Hvorfor er IKKE adhd blitt vurdert? 

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (Akkurat nå):

Hun strever med konsentrasjon, sinne, utagering og vold mot andre voksne/barn.

Hvorfor er IKKE adhd blitt vurdert? 

Når vi var hos bup var de ihvertfall ganske sikre på at det ikke var det .. Der hadde hun heller ingen problemer med å holde på konsentrasjon . 

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Høres ut som overstimulering og vansker med regulering. Hva konkret er det som skjer i friminuttene? 

Anonymkode: bd5d9...57d

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper det blir enklere å forstå, og få råd til hva dere kan gjøre hjemme og hva skolen kan gjøre når BUP kommer skikkelig inn i bildet. Er PPT påkoblet? Isåfall bør de det, sånn at de kan de kan se på hva skolen kan gjøre.

Anonymkode: 11291...880

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tipper det blir enklere å forstå, og få råd til hva dere kan gjøre hjemme og hva skolen kan gjøre når BUP kommer skikkelig inn i bildet. Er PPT påkoblet? Isåfall bør de det, sånn at de kan de kan se på hva skolen kan gjøre.

Anonymkode: 11291...880

Ja, det håper vi virkelig.  PPT er ikke påkoblet,  jeg spurte om det på siste møtet, virket som de ville ha det opplegget med bup først . Men er det skolen som henter inn ppt,  eller er det bup som kan komme med det som et tiltak? 

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Høres ut som overstimulering og vansker med regulering. Hva konkret er det som skjer i friminuttene? 

Anonymkode: bd5d9...57d

Jeg har jo ikke vært tilstede,  men i følge lærere så kan hun være i fin lek med venner , men så kan hun uprovosert gå bort å slå til noen f. eks . Eller så kan hun havne i en krangel med noen i klassen og reagere med å kaste stein, slå med pinne osv . Når lærere skal ta fra henne pinnen så går hun løs på de istedet . Går helt i lås, hyler, sparker, slår , nekter å gå vekk fra situasjonen da . 

Jeg er jo redd for det sosiale livet hennes fremover hvis vi ikke får snudd dette, klart at de andre barna vil holde avstand når hun er så uberegnelig.  Er mye mulig at mange av barna har fått beskjed av foreldre om å holde seg unna henne også.  

Anonymkode: 44ade...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...